Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Bar
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Opeens Had Ik Het Jaaroverzicht 2013

Alle overige onderwerpen.

Plaats een reactie

Bericht Opeens Had Ik Het Jaaroverzicht 2013 door Nieuws » ma 16 dec 2013 00:42

Vandaag is de nieuwe dienstregeling ingegaan. Hoogste tijd om eens terug te blikken op wat dienstregelingsjaar 2013 ons heeft gebracht:

December

Op 9 december 2012 gaat de nieuwe dienstregeling van start met dit jaar flink wat wijzigingen. Meest in het oog springt de ingebruikname van de Hanzelijn, een nieuwe spoorlijn tussen Zwolle en Lelystad. Hierdoor wijzigt de complete dienstregelingsopzet van de NoordOost Intercity's. Verder gaan de Intercity's naar Maastricht en Heerlen niet meer gecombineerd rijden maar los van elkaar waardoor er tussen Eindhoven en Sittard een kwartierdienst ontstaat.

Zes nieuwe stations worden aan het spoorwegnet toegevoegd: Kampen Zuid en Dronten aan de Hanzelijn, Almere Poort tussen Almere Muziekwijk en Weesp, Halfweg-Zwanenburg tussen Sloterdijk en Spaarnwoude, Hengelo Gezondheidspark tussen Hengelo en Delden en Hoevelaken aan de Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld Noord. Station Groningen Europapark wordt in z'n definitieve vorm in gebruik genomen en is voortaan ook tussenstop op de lijn naar Zwolle.

Bij Hispeed is er ook een belangrijke wijziging. De Beneluxtrein maakt plaats voor de nieuwe Fyra naar Brussel die over de hogesnelheidslijn gaat rijden. Het V250 materieel is na jaren vertraging eindelijk inzetbaar maar omdat er voorlopig nog niet genoeg beschikbaar zijn is een volledige uurdienst nog niet mogelijk. Er is naast de frequentie op voorhand al veel kritiek van reizigers en belangenvertegenwoordigers op ondermeer de kosten voor een treinkaartje, de reserveringsplicht en het ontbreken van een snelle verbinding vanuit Zuid-Nederland richting België.

In het aanbestedingsgeweld is Arriva dit jaar de absolute winnaar. Op de lijnen Arnhem - Tiel, Arnhem - Winterswijk (samen met Breng tussen Arnhem en Doetinchem) en Zutphen - Winterswijk wordt het stokje overgenomen van Syntus en op de lijnen Apeldoorn - Zutphen en Zwolle - Emmen van NS. Op deze trajecten gaat Arriva rijden met nieuwe GTW's. Daarnaast neemt het bedrijf in Zuid-Holland en Friesland busconcessies over van Connexxion. In de regio Rotterdam neemt de RET de streekbussen van Qbuzz over, na het winnen van een openbare aanbesteding.

Niet alle veranderingen van 9 december blijken in de praktijk even positief uit te pakken. De Hanzelijn en de nieuwe treinen van Arriva leveren veel hinder op voor de oren. Daarnaast heeft Arriva in diverse regio's moeite met een betrouwbare en punctuele dienstuitvoering. Het zijn echter kinderziektes vergeleken met de problemen van de Fyra. Dagelijks zijn er forse vertragingen en vallen meerdere ritten uit.


Januari

In het nieuwe jaar is er een treinbrand in de buurt van Abcoude. Al snel worden drie twintigers aangehouden op verdenking van brandstichting. Na een nachtje cel blijken de drie heren onschuldig maar de politie concludeert wel dat er sprake is geweest van brandstichting.

Een machinist van Arriva heeft eind december een rood sein genegeerd bij Herfte. Door de vakbonden worden grote vraagtekens gezet bij de opleiding van Arriva mede omdat de machinist zelf aangeeft op fok.nl dat dit deels kwam door onervarenheid op dit baanvak. Arriva ontslaat de machinist op staande voet.

Half januari gaat NS vanwege het winterweer een aantal dagen rijden met een uitgeklede dienstregeling. Ondanks dat of misschien wel daardoor blijven grote problemen uit. Wel klagen reizigers over overvolle treien.

Het winterweer heeft geen positieve uitwerking op de Fyra. Na een aantal dagen met nog meer uitval en vertraging dan de weken ervoor wordt op 17 januari de gehele treindienst stilgelegd nadat bij een aantal treinen schade is ontstaan aan de bodemplaten. Een dag later verbiedt de Belgische veiligheidsorganisatie DVIS voorlopig alle commerciële ritten op Belgisch grondgebied nadat er naast het spoor een bodemplaat is gevonden. De reizigers moeten zich behelpen met de bestaande stoptrein en extra pendeltreintjes via Roosendaal. De Fyra staat inmiddels volop in de belangstelling van politiek en de media. Op 21 januari heeft Opeens Had Ik Het zelfs een inbreng in een reportage van EenVandaag.


Februari

NS start een proef om de spreiding van reizigers in de trein te verbeteren. Een aantal treinen op de verbinding Zwolle - Roosendaal krijgen sensoren die de drukte in elk afzonderlijk treindeel bijhouden. Gebruikers van een speciale app kunnen op een smartphone zien waar er nog zitplaatsen zijn. Later wordt deze proef nog uitgebreid met een bord op spoor 1 van station 's Hertogenbosch.

Op 18 februari keert de Beneluxtrein na ruim twee maanden afwezigheid weer terug. Voorlopig nog zeer bescheiden met twee ritten per richting per dag tussen Den Haag HS en Brussel. De terugkeer van de Fyra lijkt er op korte termijn niet in te zitten.


Maart

Op 12 maart gaat de Regioraad van de Stadsregio Amsterdam akkoord met de renovatieplannen voor de Amstelveenlijn. De lijn krijgt diverse ongelijkvloerse kruisingen en er wordt gesneden in het aantal haltes. Daarnaast verdwijnt de koppeling met het metronet.

Mansveld legt de NS een boete op van 2,75 miljoen omdat reizigers ontevreden zijn over het op tijd rijden en de informatievoorziening bij verstoringen. De woordvoerder van de NS denkt dat deze negativiteit komt doordat de NS steeds beter is gaan presteren waardoor reizigers steeds meer verwachtingen hebben. Als deze dan niet worden waargemaakt is de reiziger extra teleurgesteld en dus negatief in haar oordeel.

ProRail meldt dat het veel hinder heeft van konijnen langs de spoorbaan, met name rond Amsterdam. Om dit probleem te lijf gegaan worden de holen volgespoten met schuim. Dit tot kritiek van de dierenbescherming.


April

Op 1 April wordt de Salland-Twentetunnel in Nijverdal voor het treinverkeer in gebruik genomen. Na een knip van meer dan drie jaar is er weer doorgaand treinverkeer mogelijk tussen Enschede en Zwolle via Nijverdal.

Een aantal kamerleden brengen een bezoek aan de Watergraafsmeer om zich te laten informeren over de toestand van de V250. NS wakkert de geruchten nog eens aan dat het wel eens definitief over en uit zou kunnen zijn voor dit materieel. De in allerhaast ingestelde Beneluxtrein rijdt dan alweer een aantal weken 8x per dag tussen Den Haag en Brussel.

Op de laatste dag van april neemt Willem-Alexander het koningschap over van zijn moeder Beatrix. NS haakt hier op in met een speciaal bestickerde oranje VIRM en de slogan van B naar A. Er wordt op volle oorlogssterkte gereden maar de verwachte topdrukte blijft uit. Tot diep in de nacht wordt er vanuit Amsterdam doorgereden naar alle uithoeken van het land om iedereen weer thuis te brengen.


Mei

In het Belgische Wetteren ontploft een trein met chemische producten na een ontsporing met één dode tot gevolg. Diverse gemeenten in Nederland reageren ongerust op dit nieuws en eisen alternatieve routes voor dit soort risicovolle transporten.

Op 27 mei start bij de Amsterdamse metro een lange zomer met werkzaamheden aan de tunnel tussen Amstel en Centraal. Vijf avonden per week en in de hoogzomer continu rijden er bussen in plaats van metro's. GVB voert een ontvlochten net in waarbij lijn 50 doorrijdt naar Gaasperplas in plaats van lijn 53 en lijn 51 wordt ingekort tot Spaklerweg.

Op de laatste dag van mei maakt de NMBS bekend te stoppen met de Fyra. In een lange persconferentie wordt de V250 vakkundig afgeserveerd door NMBS-directeur Marc Descheemaecker.


Juni

Enkele dagen later besluit ook de NS te stoppen met de V250. Dezelfde dag kondigt ook Bert Meerstadt zijn vertrek aan als hoogste baas van het spoorbedrijf. Staatssecretaris Mansveld gaat met de NS en NMBS om de tafel zitten om afspraken te maken over alternatieve verbindingen. Directeur Maurizio Manfellotto van fabrikant AnsaldoBreda is woedend over de gang van zaken en vindt niet dat zijn bedrijf iets te verwijten valt.

Na dagenlang overleg met Mansveld komen NS en NMBS onder de noemer 'een palet aan mogelijkheden' naar buiten met ruwe schetsen voor de toekomstige treindiensten tussen Nederland en België. Er wordt ingezet op een mix van klassieke intercity's via Roosendaal en hogesnelheidstreinen. Mansveld geeft de vervoerders tot 1 oktober de tijd deze plannen verder uit te werken.

Op 8 juni opent het nieuwe station Utrecht Leidsche Rijn. Overdag stopt hier tweemaal per uur een nieuwe sprinterserie Utrecht - Woerden, die in Woerden keert op een nieuw keerspoor. 's Avonds en in het weekend maakt de sprinter tussen Utrecht en Den Haag een extra stop.

Nadat een eerder geplande datum werd uitgesteld neemt GVB eind juni dan toch de nieuwe M5 metro van Alstom in gebruik. Dit nieuwe materieel wat ook op de Noord/Zuidlijn gaat rijden vervangt in de komende tijd de oude Zilvermeeuwen.


Juli

De provincies Overijssel en Flevoland maken bekend dat het bedrijf OV Regio IJsselmond vanaf december het vervoer in de concessie IJsselmond mag verzorgen. Deze nieuwe onderneming is onderdeel van Connexxion.

In het eerste weekend van de zomervakantie in de regio Noord zijn er omvangrijke spoorwerkzaamheden rond Amsterdam in het kader van OV-SAAL. Schiphol reageert geïrriteerd dat precies in een van de drukste weekenden van het jaar de luchthaven voor een groot deel van Nederland per trein onbereikbaar is.

Station Enschede wordt zes weken lang afgesloten van de rest van het Nederlandse spoorwegnet door een flinke verbouwing en opknapbeurt van het emplacement. De treinen vanuit Hengelo keren op station Drienerlo.

De Stadsregio Rotterdam brengt naar buiten dat de spoorlijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland definitief wordt geïntegreerd in het metronet. Vanaf 2017 gaat de RET de exploitatie verzorgen met een hogere frequentie.

Deze maand waren er ook twee zware ongelukken op het Europese spoor. Bij Parijs ontspoorde een sneltrein met 137 km/h met 7 doden tot gevolg. In het Spaanse Santiago de Compostela vloog een hogesnelheidstrein uit de bocht. Hier waren 79 dodelijke slachtoffers te betreuren.

In Nederland lopen de temperaturen eind juli hoog op. Bij Schiedam raken acht mensen onwel door de hitte in een gestrande trein door een kapotte bovenleiding. De maatschappij Voor Beter OV pleit ervoor dat de conducteur in dit soort gevallen de ramen moet inslaan zodat reizigers toch nog wat verkoeling krijgen.


Augustus

In augustus lopen de temperaturen nog verder op en NS besluit volgens een speciale hittedienstregeling te rijden. Diverse treinen in de Randstad rijden minder vaak om beter in te spelen op eventuele verstoringen.


September

Begin september passeert een machinist een rood sein ter hoogte van de Hanzeboog waardoor een wissel kapot wordt gereden. Dagenlang kunnen er geen sprinters rijden tussen Dronten en Zwolle. Later blijkt dat het veiligheidssysteem ATB-vv niet heeft ingegrepen omdat het niet aan stond.

Na vele geruchten en langdurig overleg met Mansveld komen NS en NMBS naar buiten met de plannen voor het treinverkeer naar België. Thalys gaat vaker rijden en er komen Eurostar treinen naar Amsterdam. Daarnaast komt er vanaf 2016 een Benelux+ trein via Den Haag en Breda. Vooral de reistijd van die laatste verbinding valt op omdat die langer is dan de oude Beneluxtrein via Roosendaal. Voor het binnenlandse vervoer zet NS in op een nieuwe generatie Intercity's met een snelheid van 200 km/h.


Oktober

Machinisten zijn kwaad over een reclamespot voor de werving van orgaandonoren waarin een triatleet een gesloten spoorwegovergang passeert. Verantwoordelijk Minister Schippers spreekt eerst over "een spannend en prikkelend filmpje", maar besluit enkele dagen later toch tot intrekking na een negatief oordeel van de Reclame Code Commissie.

Op 28 oktober rijdt de NS volgens een aangepaste herfstdienstregeling doordat er een flinke herfststorm wordt voorspelt. De storm komt er inderdaad en mist zijn uitwerking niet. Er ontstaan diverse storingen door onder meer omgewaaide bomen. In een groot deel van het land ligt het treinverkeer enkele uren volledig stil. Enkele weken later zorgt een zware storm opnieuw voor hinder.

Een chauffeur van de RET zet een groep kleuters de bus uit. Reden: ze hebben een paar keer op het stopknopje gedrukt.


November

De provincies en regionale vervoerders luiden de noodklok: Door de afschaffing van het belastingvoordeel op rode diesel dreigt de exploitatie op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen onbetaalbaar te worden.

Op 6 november vernielt een ontspoorde goederentrein 4 km spoor ter hoogte van Borne. Dagenlang is er geen treinverkeer mogelijk tussen Almelo en Hengelo. De oorzaak blijkt een gebroken wielband te zijn.

Op 17 november wordt het nieuwe station Maastricht Noord in gebruik genomen. De stoptrein van Veolia tussen Maastricht en Kerkrade stopt hier voortaan 2x per uur. De sporen aan de lijn naar Sittard hebben geen perrons gekregen, de sprinter van Maastricht naar Roermond stopt hier niet.

Er is veel onrust in Oost-Nederland over de groei van het goederenverkeer over het bestaande spoor tussen de Betuweroute en Hengelo. De provincies Gelderland, Overijssel en het havenbedrijf Rotterdam willen graag onderzoek doen naar de aanleg van nieuw spoor. Mansveld ziet dit niet zitten en wil een keuze maken uit één van de vier geselecteerde varianten om het bestaande spoor aan te passen.

Mansveld maakt documenten openbaar waaruit blijkt dat NS gemiddeld negen stations per dag overslaat. Station Arnhem Zuid heeft de twijfelachtige eer deze ranglijst aan te voeren op de voet gevolgd door Elst en Nijmegen Lent. Regiobestuurder Kees Luesink van de stadsregio Arnhem-Nijmegen reageert als volgt: "Reizigers staan op het station te wachten, de trein komt eraan.... en rijdt voorbij. Dat is een onthutsende ervaring voor reizigers",


December

Alhoewel onder andere NS pas op 15 december met de nieuwe dienstregeling start zijn er op 8 december al diverse wijzigingen. Het doek valt definitief voor het bedrijf GVU, dat samen met Connexxion het vervoer in de regio Utrecht overdraagt aan Qbuzz. Onder de merknaam U-OV exploiteert dit bedrijf de komende jaren de stads- en streekdienst en de sneltram. In Twente moet Connexxion ook het veld ruimen. Hier is Syntus de nieuwe vervoerder. Datzelfde Syntus draagt de exploitatie van de lijn Almelo - Mariënberg over aan Arriva. De Grenslandexpress tussen Hengelo en Bad Bentheim wordt opgeheven vanwege tegenvallende reizigersaantallen.

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Opeens Had Ik Het Jaaroverzicht 2013 door Gereke » ma 16 dec 2013 10:44

Leuk (Like)! glimlach

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Bar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron