Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Waar Naar Toe?
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum

Open dagen, evenementen en ontmoetingen.

Plaats een reactie

Bericht Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Nieuws » vr 13 nov 2009 15:44

Vorsten belangrijk bij introductie trein

De tentoonstelling van koninklijke treinen volgend jaar in het Spoorwegmuseum in Utrecht belooft iets bijzonders te worden. Dat blijkt uit de vorige week gepresenteerde plannen voor de expositie ”Royal Class, vorstelijk reizen”.

Het Spoorwegmuseum gaat historie schrijven met de tentoonstelling, zegt directeur Paul van Vlijmen. „Iets dergelijks als deze expositie is nog nooit eerder gebeurd in de 170-jarige geschiedenis van het spoor. Er komen verschillende topstukken van andere spoorwegmusea in Europa naar Utrecht.”

Koninklijke treinen zijn nog nooit het thema van een tentoonstelling geweest. Geheel onterecht, zegt de gedreven museumdirecteur. „Vorsten speelden een belangrijke rol bij de introductie van de trein. Zij zagen de mogelijkheden van het spoorwegennet. De trein paste bij hun status. De eerste machinisten hadden hetzelfde aanzien als de eerste astronaut. De komst van de trein was een schok voor de mensheid, die nooit harder dan in een koets had gereden. De eerste treinreizigers kregen het advies artsen mee te nemen, vanwege mogelijke ademhalingsproblemen.”

De komst van de trein veranderde de manier van regeren, stelt Van Vlijmen. „Vorsten reisden opeens door heel het land en gingen op bezoek bij andere vorstenhuizen. Dat ging tot die tijd veel moeilijker.”

Adelaide

Van Vlijmen en zijn team lijken erin te slagen een aantal bijzondere treinen van buitenlandse vorstenhuizen naar Utrecht te halen. Zo zijn van 15 april tot 5 september 2010 treinen, rijtuigen en treininterieurs uit Engeland, Ierland, België, Portugal, Denemarken, Bulgarije, Duitsland, Finland en Zweden te zien. „Een topstuk is een van de oudst bewaarde koninklijke rijtuigen ter wereld, het rijtuig van koningin-moeder Adelaide van Engeland uit 1842”, aldus Van Vlijmen, die het grote spoorwegmuseum in York ertoe wist over te halen de trein tijdelijk af te staan voor de expositie.

In Portugal vond Van Vlijmen nog een heel oude trein. „Via via kwamen wij er achter dat er een klein spoorwegmuseum bestond in Santarem. We zijn gaan kijken. Het was ergens achteraf, in een oude loods. En wat stond daar? De complete trein van koningin Maria Pia van Portugal uit 1858. De trein is niet in perfecte staat, maar wel uniek. De rijtuigen zijn vanbinnen zeer fraai. Net bonbondozen.”

Per boot

Het transport van de buitenlandse treinen is een „enorme logistieke operatie.” „Sommige komen per vrachtwagen, andere per boot. Er zijn treinen bij die in slechte staat zijn, voor het transport van een andere trein moet een wissel worden aangelegd.” Hoe sommige museumstukken naar Utrecht moeten komen is nog niet duidelijk. Er zijn hoge kosten aan het transport verbonden.

Een aantal buitenlandse musea heeft aangegeven dat het wel zou willen meedoen, maar het niet aandurft gezien de kwetsbaarheid van de rijtuigen. „Bij een ander museum is het topstuk ingebouwd en kán de trein niet eens weg. Er zou eerst gesloopt moeten worden.”
Klik hier!

In het Utrechtse museum komen ook Nederlandse koninklijke treinen te staan. „Nederlanders hebben echter een enorme sloopdrift getoond. Heel jammer. Maar we kunnen straks wel de rijtuigen van koningin Juliana en prins Bernhard en ook het huidige koninklijke rijtuig van koningin Beatrix laten zien.” Daarnaast wordt in opdracht van het spoorwegmuseum een replica van het koninklijk salonrijtuig van koningin Anna Paulowna, uit 1864, nagebouwd.

De bezoekers van de tentoonstelling zullen straks in stijl worden ontvangen, belooft Vlijmen. „Zij mogen zich even een vorst voelen. Er komt een rode loper te liggen. En ‘hofdames’ heten de gasten welkom. We hebben daar nog een goede reden voor: het materiaal dat we straks in huis hebben is zo exclusief dat we de bezoekers zullen vragen zich echt prinselijk te gedragen. De hofdames zullen de kinderen daar op een speelse manier op wijzen door hun een lesje etiquette te geven”, zegt Vlijmen met een brede lach op zijn gezicht.

Een centrale plaats in de expositie heeft de wachtkamer in het hoofdgebouw, het voormalige station Maliebaan. Daar bevindt zich de koninklijke wachtkamer zoals die aanwezig was in het oude gebouw van wat nu station Den Haag Centraal is. De stijlvolle ruimte met veel fraai houtwerk ademt de sfeer van de koninklijke klasse.

Reformatorisch Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Nieuws » do 11 maart 2010 18:16

Koningin brengt haar trein naar Het Spoorwegmuseum

Utrecht, 11 Maart 2010

Hare Majesteit de Koningin opent op 14 april in Het Spoorwegmuseum de tentoonstelling Royal Class, vorstelijk reizen. Hare Majesteit arriveert in het museum per koninklijke trein, waarna deze aan de tentoonstelling wordt toegevoegd. Tijdens de tentoonstelling zijn de rijtuigen van het Nederlandse koningshuis voor het publiek toegankelijk. Royal Class, vorstelijk reizen opent op 15 april voor publiek en eindigt op 5 september.

Het Spoorwegmuseum is in 2005 na een grondige verbouwing heropend en viert dit eerste lustrum met Royal Class, vorstelijk reizen. Voor het eerst in de geschiedenis zijn koninklijke rijtuigen uit heel Europa in één tentoonstelling te zien. Na een vorstelijke ontvangst in de koninklijke wachtkamer van het museum worden bezoekers over een rode loper langs de tentoonstelling geleid. Acteurs nemen bezoekers mee langs de geschiedenis van vorstelijke dynastieën en vertellen de verhalen van hun vele treinreizen.

Nederlandse koninklijke rijtuigen
Van het Nederlands koningshuis zijn aanwezig de koninklijke salonrijtuigen van koningin Juliana en prins Bernhard (Sr8 en Sr9) en het huidige rijtuig van koningin Beatrix (Sr10). Deze rijtuigen zijn voor publiek toegankelijk.
Daarnaast bouwt Het Spoorwegmuseum -dankzij steun van de Bankgiro Loterij- een replica van salonrijtuig 1 uit 1864 van koningin-moeder Anna Paulowna.

Europese koningshuizen
Musea uit heel Europa lenen hun topstukken uit aan Het Spoorwegmuseum. Bezoekers kunnen de rijtuigen zien van de Engelse koningin Adelaide (1842), de Portugese koningin Maria Pia (uit 1858, de complete trein), een paneel van de hoftrein van keizerin Elizabeth (beter bekend als Sissi, 1858,) de meubels van de koninklijke trein van de Beierse koning Ludwig II (rond 1860), het interieur van het tsarenrijtuig van tsaar Alexander II (1870), de rijtuigen van koning Christiaan IX van Denemarken (1871), de Engelse koning Edward VII (1902), aartshertog Franz Ferdinand van Oostenrijk-Hongarije (1910), koning Albert I van België (1912), de Zweedse koning Carl Gustav (1930) en koning Boris van Bulgarije (1938).

Meer informatie op Royal Class

EZPress®

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Nieuws » ma 22 maart 2010 18:47

Koninklijke wagons op transport naar Utrecht

22 maart 2010

UTRECHT - Voor een tentoonstelling over koninklijke treinen komen de komende weken rijtuigen uit heel Europa naar Utrecht. De bijzondere wagons zijn te zien tijdens Royal Class in het Spoorwegmuseum.

Vanwege de ouderdom van de museale treinen kunnen ze meestal niet per spoor worden vervoerd. Drie treinen zijn wel te bewonderen op de Nederlandse rails, als ze naar het Spoorwegmuseum gaan.

De Zweedse trein van koning Gustav, uit 1930, vaart mee op een Ikeatransport naar Nederland. De trein van de in 1911 overleden Portugese koningin Maria Pia wordt verdeeld over vier vrachtwagens in twaalf dagen langzaam naar Utrecht gereden. Voor dit bijzondere transport zullen in de stad verkeersborden en -heuvels tijdelijk moeten wijken, aldus het museum.

Tijdens de opening komt de laatste trein aan. De Sr10, het persoonlijke rijtuig van koningin Beatrix, wordt door haarzelf naar het museum gebracht. Royal Class gaat open op 14 april en duurt tot en met 5 september.

Algemeen Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Nieuws » wo 14 apr 2010 12:31

Even in de trein van de koningin

14 april 2010

Koningin Beatrix leverde woensdag zelf haar koninklijke trein af bij het Spoorwegmuseum in Utrecht en opende daarmee de tentoonstelling ”Royal Class, vorstelijk reizen”. Tot 5 september is de trein er tussen een reeks andere koninklijke treinen te zien.

Er heerste dinsdag een zenuwachtige drukte in het museum. Er moest nog veel gebeuren voordat de koningin de expositie zou kunnen openen. „Maar het komt allemaal goed”, verzekerde de museumdirecteur.

Dan rinkelen de bellen van de spoorwegovergang bij het Maliebaanstation. Langzaam rolt een locomotief van de 1700-serie met drie rijtuigen binnen. Het middelste rijtuig is dat van koningin Beatrix. Aan de zijkant een kroon, helder blauw met geel, de kleuren van de Nederlandse Spoorwegen. Het gaat om een testrit, vertelt Evertjan de Rooij van het museum. „Alles moet bij de opening goed verlopen.”

Rustig komt de trein tot stilstand. „Eigenlijk moet de trein nog 50 centimeter verder stoppen, dan staat hij helemaal goed”, zegt een van de organisatoren. Zo gebeurt het ook. Als de koningin met de trein arriveert, zal deze exact op de juiste plaats stoppen: NS-precisie.

Het salonrijtuig 10 (Sr10) krijgt een plaatsje in de hal van het museum. „Bezoekers mogen binnen kijken. Dat is een unieke kans”, zegt De Rooij. Het rijtuig heeft een salon met fauteuils en een overleg- en eettafel, twee slaapcoupés, een toilet- en doucheruimte, een keukentje en een ruimte voor personeel. De trein is gecertificeerd voor vrijwel heel het Europese spoorwegnet.

De koningin gebruikt de trein niet meer. Het rijtuig staat veelal in Utrecht stil te wachten op koninklijke passagiers, terwijl reizen met de trein milieubewust en ook stijlvol is. Het zou passend zijn voor de vorstin om ‘de trein te pakken’; sporen door vorsten heeft een lange traditie. De overvolle dienstregeling van de NS legt echter de nodige beperkingen op en het staatshoofd wil niet de oorzaak zijn van enorme vertragingen.

In het Spoorwegmuseum gaan ook de deuren van de rijtuigen Sr8 en Sr9 van koningin Juliana en prins Bernhard voor het eerst voor het publiek open. „De rijtuigen zijn van voor de Tweede Wereldoorlog, maar helemaal aangepast en in 1953 aan de koningin aangeboden”, vertelt De Rooij.

Het interieur is naar de huidige maatstaven sober. Kleine zitkamers, kleine keukentjes en slaapkamertjes, maar wel met comfort. Het meubilair is gedateerd: een bakelieten telefoon, stoeltjes uit de jaren vijftig.

Er is nog een andere Nederlandse koninklijke trein voor de museumbezoekers toegankelijk: de Sr1 van koningin Anna Paulowna, echtgenote van koning Willem II. Het gaat hier om een nagebouwd exemplaar waar de afgelopen maanden ter gelegenheid van de expositie hard aan is gewerkt. Het interieur is met donkerblauwe stof bekleed en van sierlijk zitmeubilair voorzien.

Het rijtuig laat zien dat de eerste treinen nog geënt waren op koetsen. Dat valt vooral op bij de oudste koninklijke trein die in Utrecht staat; die van de Engelse koningin Adelaide (1792-1849). Zij was een fervent treinreizigster. Haar rijtuig uit 1842 is smal en het lijkt alsof de zitgedeelten van een koets zo boven op een spoorwagon zijn gezet. „Het is net een koets op ijzeren wielen”, constateert De Rooij. „Aan de buitenkant zit er een bok op voor het personeel, net als bij een koets.”

Veel luxer is de trein aan de andere kant van het perron. Daar staat het Saloneetzaalrijtuig B1 van koning Albert van België. Hij nam de wagon in 1912 in gebruik.

Binnen is alles even chic afgewerkt: mooie lampen, houtsnijwerk, een stijlvolle zithoek, een koninklijke slaapcoupé. Opvallend mooi is de eetruimte met een vorstelijk gedekte tafel. De persfotografen mogen bij gratie even naar binnen, maar de schoenen moeten uit of er moeten hoesjes om. Voor het museumpubliek blijft deur dicht. „Doe voorzichtig. Er staat zulk duur servies op tafel”, zegt een bezorgde conservator.

Het Spoorwegmuseum voelt de verantwoordelijkheid voor het bijzondere materiaal dat het uit heel Europa in bruikleen heeft. Er staan dan ook topstukken uit onder meer Zweden, Portugal, Engeland, Oostenrijk en Denemarken. „Het is uniek om dit allemaal zo bij elkaar te zien”, zegt De Rooij. Niet voor niets is er ook veel belangstelling uit het buitenland voor de expositie.

Het was een hele toer om alles op tijd binnen te krijgen, vertelt De Rooij. „Zo zou er aanvankelijk een trein van een sultan uit Bulgarije komen, maar die bleek veel te kwetsbaar te zijn. Een alternatief was een rijtuig van koning Boris van Bulgarije. Tot in de Bulgaarse ministerraad toe is erover gesproken. Er was wel toestemming, maar het bleek een veel te dure operatie te worden. Daar hebben we op het laatste moment toch van afgezien.”

Met het Belgische salonrijtuig ging het ook maar net goed. „Eerst was er pech onderweg. Toen de trailer hier binnenreed, moest die een bocht maken die maar met heel veel moeite genomen kon worden. Ze hebben vier uur over het laatste stukje in de hal gedaan.”

Dé trein onder de royals ontbreekt, erkent De Rooij. Het lukte niet om een rijtuig van keizer Wilhelm II van Duitsland binnen te halen. „Er is veel spoormaterieel van de keizer verloren gegaan. Er was wel een rijtuig, maar dat stond helemaal ingebouwd. In de expositie is echter wel aandacht voor Wilhelm II. Hij was een echte treinfanaat.”

Activiteiten rond de expositie
Rond de expositie ”Royal Class”, die tot 5 september te zien is in het Spoorwegmuseum, wordt een reeks activiteiten georganiseerd.

* Op dinsdagen zijn er om 11.30 en 13.30 uur lezingen van kenners van het Koninklijk Huis en van de koninklijke treinen.

* Bij de tentoonstelling verschijnt een boek met „verhalen over reizende koningen, vluchtende keizers, op de trein wachtende prinsen en prinsessen en hun kostbare koninklijke treinen en overdadig gedecoreerde treincoupés.” Het boek is voor 19,95 euro verkrijgbaar in de winkel van het Spoorwegmuseum.

* Ter gelegenheid van de treinenexpositie is een koninklijke stadswandeling door Utrecht samengesteld. De route is bij het museum te koop.

* De afgelopen maanden is een replica van het salonrijtuig van koningin Anna Paulowna, echtgenote van koning Willem II, vervaardigd. In een van de zalen van het museum is een documentaire te zien over de bouw.

* Gidsen die de rol spelen van conducteurs, lakeien, koningen en prinsen vertellen in het museum over de geschiedenis van de treinen en het vorstelijk reizen.

Versailles op wielen
De tentoonstelling vermeldt veel wetenswaardigheden over treinende vorsten.

Zo reisde koningin Wilhelmina graag en veel met de trein. In 1903 kreeg zij een complete trein aangeboden, bestaande uit twee salonrijtuigen, een keukenwagen en een bagagewagen.

Tot 1954 kon de koninklijke familie via een speciale spoorlijn tot voor de deur van Paleis Het Loo in Apeldoorn komen.

Koning Ludwig II van Beieren bezat zulke luxe ingerichte treinwagons dat omstanders spraken van „Versailles op wielen.”

In 1863 reisde koningin Anna Paulowna met de trein van Utrecht naar Amsterdam. Zij ontving daarvoor een rekening van 105 gulden van de Spoorwegen.

De Russische tsarenfamilie beschikte in het enorme rijk over honderd rijtuigen. Slechts drie ervan zijn bewaard gebleven. Ze staan in Finland.

In 1888 ontspoorde de trein van tsaar Alexander III van Rusland. Dankzij zijn grote kracht wist hij de kinderen uit de trein te krijgen. Er kwamen 21 mensen om het leven.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door GroenSein » wo 14 apr 2010 20:27

Zojuist een leuk item op het NOS-Journaal gezien over de tentoonstelling. knipoog

Vandaag is de Koningin per koninklijke trein aangekomen bij het spoorwegmuseum met als samenstelling:
1700 loc + Prio Stam (roze rijtuig) + Koninklijke rijtuig SR 10 + Prio Stam (roze zijtuig) + 1700 loc.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 4066
Geregistreerd: ma 01 mei 2006 23:14
Woonplaats: aa
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Joop » wo 14 apr 2010 20:59

Ik zag die trein binnen rollen in Utrecht. En na wat later bleek zat onze vorstin er ook in. Die heb ik zelf niet waargenomen. Een aantal begeleiders en 1 van de machinisten ken ik wel. knipoog

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door seinhuis » wo 14 apr 2010 21:13

Thijs schreef:samenstelling:1700 loc + Prio Stam (roze rijtuig) + Koninklijke rijtuig SR 10 + Prio Stam (roze zijtuig) + 1700 loc.
Volgens mij is dit de eerste keer dat de koninklijke trein met Prio-stam rijd. Normaal altijd met een blauw-gele kleur rijtuig.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Nielske1990 » wo 14 apr 2010 21:22

En meteen ook de laatste waarschijnlijk. NS Hi-Speed is nu immers net bezig met het omvormen van de verschillende treinstammen waardoor diverse rijtuigen beschikbaar zijn. Zodra die ombouwoperatie klaar is hebben ze echt geen rijtuigen meer over voor deze grappen. knipoog

Avatar gebruiker
Nielske1990
Berichten: 1464
Geregistreerd: do 23 okt 2008 15:54
Woonplaats: Helmond
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door dennistd » do 15 apr 2010 18:57

De Sr10 (huidige koninklijke rijtuig) is al weer verdwenen: Beatrix wil naar Denemarken toe en aangezien er niks vliegt neemt ze de trein. Haar rijtuig zit vanavond achter de CNL 447, samen met een EETC-slaaprijtuig
__________

Koningin met de trein naar Denemarken

15 april 2010

Ook koningin Beatrix, prins Willem-Alexander en prinses Máxima zijn gedupeerd door de sluiting van het luchtruim vanwege de aswolk vanuit IJsland. Ze zouden vrijdag naar Denemarken vliegen voor de zeventigste verjaardag van koningin Margrethe. Het koninklijk gezelschap reist nu met de trein, liet de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) donderdag weten.

De koningin, de prins en prinses reizen in het koninklijke treinstel en zijn donderdag vanaf Amsterdam Centraal vertrokken. Volgens de RVD zullen zij op tijd arriveren om het feestelijke programma vrijdag bij te wonen. Ook het Zweedse en het Noorse vorstenpaar wijken uit naar de trein. Zij zouden donderdagavond al aanwezig zijn bij een galavoorstelling in het nationale theater, maar komen nu naar verwachting vrijdag aan.

Telegraaf

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door DDX » do 15 apr 2010 20:37


DDX
Berichten: 376
Geregistreerd: wo 03 dec 2003 16:12
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Playertwo » vr 16 apr 2010 18:56

seinhuis schreef:
Thijs schreef:samenstelling:1700 loc + Prio Stam (roze rijtuig) + Koninklijke rijtuig SR 10 + Prio Stam (roze zijtuig) + 1700 loc.
Volgens mij is dit de eerste keer dat de koninklijke trein met Prio-stam rijd. Normaal altijd met een blauw-gele kleur rijtuig.
Er worden normaal 1e klas-bakken meegenomen op de koninklijke trein, en altijd 2 locs. Qua materieel is het gewoon wat er voor handen is. Dat zou in theorie dus ook ICL kunnen zijn (ICK is bijvoorbeeld ook al eens in de koninklijke trein gebruikt).

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Laurent » ma 19 apr 2010 12:23

ICL is toch al eens gebruikt toen Maxima Station Bijlmer ArenA ging openen? Toen zaten er twee Avmz bij, welke onder de noemer ICL (althans, ze rijden dezelfde treinen).
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door seinhuis » di 20 apr 2010 18:28

De koninklijke trein is gisteren in het Spoorwegmuseum terug gezet en is vanaf vandaag weer te bewonderen. Dit uit een betrouwbare bron vernomen.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door theo kersten » di 20 apr 2010 19:49

hallo ik ben nog niet zo goed bekend met sommigeuitdrukkingen.
en afkortingen.
maar wat beboeld men nou precies met een priostam

theo kersten
Berichten: 162
Geregistreerd: zo 10 jun 2007 13:49
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Joop » di 20 apr 2010 20:23

Prio rijtuigen zijn die zuurstokken die in de Fyra zitten.
Afbeelding

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door theo kersten » di 20 apr 2010 20:51

dank je joop voor de snelle reactie.
duim omhoog

theo kersten
Berichten: 162
Geregistreerd: zo 10 jun 2007 13:49
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door dennistd » di 22 jun 2010 12:22

Er is weer een rijtuig onderweg naar het museum volgens Rolandrail, hij hing achterop een trein naar de Maasvlakte. Het gaat om de 51 52 98 10 050-1, wat mij via Google brengt op het rijtuig van Boris III.

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: Koninklijke treinen in het Spoorwegmuseum door Nieuws » di 22 jun 2010 19:47

Ook Belgische koninklijke trein naar Spoorwegmuseum

22 juni 2010

UTRECHT, De tentoonstelling `Royal Class, vorstelijk reizen' in Het Spoorwegmuseum krijgt een extra rijtuig uit België. Woensdag 23 juni arriveert naast het Bulgaarse koninklijke rijtuig van koning Boris III ook het salonrijtuig van koning Leopold III van België. Met de komst van deze twee rijtuigen is de tentoonstelling `Royal Class, vorstelijk reizen' compleet, er zijn nu in totaal 12 rijtuigen van verschillende Europese vorstenhuizen te zien. Alle treinen blijven t/m 5 september in Het Spoorwegmuseum te Utrecht.

Het salonrijtuig van koning Leopold III van België
De komst van het Bulgaarse rijtuig van koning Boris III ging vlak voor de start van `Royal Class, vorstelijk reizen' niet door. Het plotselinge ontbreken van het Bulgaarse rijtuig zorgde voor een `gat' in de tentoonstelling. Het Spoorwegmuseum besloot daarom op zoek te gaan naar een vervanger. Omdat er goede contacten waren met het Historisch Patrimonium van de Belgische Spoorwegen -het salon-eetkamerrijtuig van koning Albert I maakt al deel uit van de tentoonstelling- is er een verzoek gedaan voor nog een trein van het Belgisch koningshuis. Vanwege het afgelasten van de festiviteiten rond het 175-jarig bestaan van de Belgische Spoorwegen kwam een bijzonder rijtuig in aanmerking: het salonrijtuig van koning Leopold III uit 1939. Het Spoorwegmuseum en de Belgische Spoorwegen zijn het snel eens geworden over de komst van dit rijtuig.

Deze week werd bekend dat het Bulgaarse rijtuig van koning Boris III alsnog naar Utrecht komt. Zowel het Bulgaarse rijtuig als het rijtuig van koning Leopold III wordt rond 14.00 uur in Het Spoorwegmuseum verwacht.

Informatie salonrijtuig koning Leopold III van België uit 1939
In 1937 reist de Belgische koning Leopold III nog met de houten rijtuigen die tussen 1903 en 1912 voor koning Albert zijn gebouwd. Het salonrijtuig van deze trein maakt deel uit van de tentoonstelling `Royal Class, vorstelijk reizen'. De Belgische regering besluit in de jaren '30 van de vorige eeuw dat het onaanvaardbaar is dat de koning met dergelijk verouderd materieel wordt vervoerd. Er moet dus een nieuwe trein komen. Besloten wordt drie nieuwe rijtuigen te bouwen: een salonrijtuig, een eetplaatsrijtuig en een slaaprijtuig. De rijtuigen worden in de Centrale Werkplaats in Mechelen gebouwd. Ze worden op 1 april 1939 opgeleverd en op 23 mei van dat jaar in dienst gesteld ter gelegenheid van het officieel bezoek van koningin Wilhelmina aan België. In datzelfde jaar wordt het rijtuig nog ingezet "ter gelegenheid van de blije intreding van de Koning te Luik op 25 mei en Bergen op 4 juni". Men overweegt nog een koninklijk bezoek aan Parijs in de lente van 1940 te organiseren, maar het uitbreken van de oorlog verhindert dit. Tijdens de oorlog worden de koninklijke rijtuigen geconfisqueerd door de Duitsers, maar na de oorlog wordt het hofmaterieel onbeschadigd teruggevonden. Het eerste naoorlogse gebruik vindt plaats op 9 oktober 1945, als generaal De Gaulle in Parijs wordt afgehaald om een bezoek aan België te brengen. Na het aftreden van koning Leopold in 1951 is het rijtuig gebruikt door zijn opvolger koning Boudewijn.

Spoorwegmuseum

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Waar Naar Toe?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron