Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

A weekend to London by Eurostar

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht A weekend to London by Eurostar door Meltrain » zo 08 feb 2009 19:35

Afgelopen weekend ben ik samen met mijn moeder naar London geweest. Hoewel ik al vaker in London ben geweest, was het toch bijzonder, want dit was mijn eerste keer met de Eurostar. laughing
Zaterdagochtend moesten we om 5:00 opstaan, omdat we om 5:43 op Rotterdam Lombardijen moesten zijn voor stoptrein 5117 naar Dordrecht. Deze trein reed met één keer Plan V en dat was ruim voldoende. De HC kwam ook nog langs en vond al dat we vroeg op pad waren. Toen we vertelden dat we naar Brussel gingen om vandaar met de Eurostar naar London te gaan, dacht hij dat we met het vliegtuig gingen. tong naar buiten We hebben het snel even verbeterd. :wink:
In Dordrecht hadden we twaalf minuten om van spoor 2 naar spoor 5 te gaan, wat dus 9 minuten koukleumen op spoor 5 werd.
Uiteindelijk kwam om 6:09 de Benelux 9208 binnen, waar we instapten in een, op één persoon na, compleet leeg rijtuig. We konden dus gewoon een vierzitter innemen. De grote reis was nu echt begonnen!
In Roosendaal waren er nog enkele instappers en in Antwerpen-Centraal werd ook de vierzitter naast ons bezet door drie Engels sprekenden.
Eenmaal in Brussel aangekomen, begon het al een beetje licht te worden. Uiteindelijk stapten we rond 7:45 uit op Brussel-Zuid/Midi.
Hier gingen we eerst even een cappuccino halen en daarna wilde ik op het Prémetrostation een foto van een tram maken. Het duurde echter nogal lang voordat er een tram kwam, dus ben ik maar weer naar boven gegaan, aangezien we minimaal een half uur voor vertrek van de Eurostar moesten inchecken.
Bij de terminal aangekomen, moesten we eerst ons ticket in een gleuf stoppen, zodat de poortjes open gingen, vervolgens langs de Belgische douane, ook nog door de security en ten slotte langs de Britse douane om in de vertrekhal uit te komen.
Hier maakte mijn moeder een foto van mij (en ja, ik sta er verpest op tong naar buiten):
Afbeelding

Ongeveer een kwartier voor vertrek mochten we het perron op en daar maakte ik een foto van de Eurostar. Omdat wij in rijtuig 16 zaten en ik geen zin had om helemaal naar voren te lopen, is het wel een foto van de achterkant:
Afbeelding

Nogmaals de Eurostar, maar nu meer van de zijkant en gefocust op de ‘loc’:
Afbeelding

Na het instappen maakte ik een foto van het interieur:
Afbeelding

We zaten op de stoelen 17 en 18, wat betekende dat we achteruit reden en net achter de bagagekasten zaten. We hadden wel zeer goed ten opzichte van het raam en omdat er niemand voor (in de treinrichting dan) ons zat, kon ik ook goed naar voren kijken De beenruimte was enigszins aan de krappe kant, maar nog acceptabel.
Een foto van mij zittend op mijn plaats:
Afbeelding

Om 8:53 werd het vertreksignaal gegeven en vertrokken we dan. Na eerst nog langs Vorst-Zuid, Ruisbroek en Lot te hebben gereden (waar we helaas niet stopten roffel ), kwamen we op de HSL.
Na een snelle rit bereikten we de Franse grens en niet veel later kwamen we in Lille voor een korte stop.
Na vertrek uit Lille reden we verder richting Calais (zonder stop) en de Kanaaltunnel. Toen kwam het echter…
Vlak voor de Kanaaltunnel stonden we stil. Na een minuut of tien kwam echter de omroep (in drie talen laughing) dat er een brandmelding in de Tunnel was. :|
Mijn moeder en ik begonnen al het ergste te vrezen, maar na ongeveer een uur mochten we toch door. De rit door de Tunnel zelf duurt ongeveer een half uur en begrijpelijkerwijs is er onderweg niet veel te zien. Het was echter wel een ervaring.
Eenmaal in het Verenigd Koninkrijk aangekomen, besefte de machinist ook dat de +60 van zijn koffiepauze af zou gaan en begon hij flink door te rijden. Na Ashford International (waar we niet stopten en wat ik ook niet gezien heb zich iets afvragen) kwamen we in Ebbsfleet International en een kwartier later op het eindpunt: London St. Pancrass. glimlach
Daar eenmaal aangekomen maakte ik nog enkele foto’s:
Afbeelding

Afbeelding

Na een redelijk snelle uitcheck, liepen we door het station om uiteindelijk naar ons hotel te gaan, wat tegenover station King’s Cross lag. Hier konden we even onze grote tas neerzetten, zodat we daar niet de hele daag mee hoefden te sjouwen.
We liepen terug naar metrostation King’s Cross St Pancrass om daar twee Travelcards voor zones 1+2 à 5,60 Pounds te kopen.
Nadat we die kaartjes hadden, liepen we naar de metro om als eerste de Victoria Line te nemen naar Oxford Circus. Hier wilde ik de metro’s van de 1967Stock (die op de Victoria Line rijden) op de foto zetten, omdat die er in de loop van dit jaar uitgaan.
Mijn moeder hielp ook mee (we hadden twee camera’s bij ons) en na veel pogingen, zijn deze foto’s als leukste uit de camera gekomen:
Afbeelding

Afbeelding

Een doorsteek tussen de twee perrons van de Victoria Line:
Afbeelding

Hierna liepen we naar boven, de straat op, waar we gelijk weer de onvermijdelijke dubbeldeksbussen tegen kwamen tong naar buiten :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een stukje lopen en een stukje met de bus (waarvan het lopen uiteraard sneller ging :mrgreen: ) kwamen we bij Marble Arch. Niet dat we hier heen wilden, maar de bus bracht ons hiernaartoe roffel .
Dat gaf me wel de mogelijkheid om hier ook nog een foto van te maken:
Afbeelding

Na even een paar sandwiches gekocht te hebben voor de terugreis, namen mijn moeder en ik afscheid: mijn moeder ging winkelen en ik ging enkele metrofoto’s maken.
Ik liep naar metrostation Marble Arch, wat aan de Central Line ligt, een maakte als eerste een foto van een aankomende metro, type 1992Stock:
Afbeelding

Met deze metro ging ik naar Notting Hill Gate, waar ook de Circle en District Line komen.
Hier maakte ik een foto van een metro, type C Stock op de Circle Line, omdat de naam en bestemming Circle Line gaan verdwijnen:
Afbeelding

Vervolgens nam ik deze metro naar High Street Kensington, waar ik een C Stock op de District Line kon vastleggen:
Afbeelding

Ook viel dit bankje, met daarin de Tube Roundel, mij op:
Afbeelding

Toen ging ik naar Paddington om enkele treinen op de foto te zetten. Hier een Intercity125 naast de Heathrow Express:
Afbeelding

Ik had het echter vrij snel weer gezien op Paddington en nam de Circle Line naar Baker Street. Hier zag ik een bankje met daarboven een oud bordje en een informatiebord over de eerste metrolijn ter wereld. blozen :
Afbeelding

Nogmaals, maar nu ingezoomd op het bord:
Afbeelding

To be continued…

Meltrain
Berichten: 1444
Geregistreerd: wo 29 nov 2006 17:47
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Meltrain » zo 08 feb 2009 19:36

Op Baker Street pakte ik de Metropolitan Line naar Finchley Road, omdat ik dacht dat ik daar de A Stock, die op de ‘Met’ rijdt, goed op de foto kon zetten. Helaas lukte dat niet helemaal en kreeg ik alleen de 1996Stock van de Jubilee Line erop:
Afbeelding

Ik wilde mijn geluk daarom iets noordelijker beproeven en wel op Kilburn. Omdat de ‘Met’ hier alleen niet stopt, was ik aangewezen op de Jubilee Line.
Aangekomen op Kilburn, kwam als eerst een A Stock naar Baker Street voorbij:
Afbeelding

Langs station Kilburn liggen ook de sporen waarover Chiltern Railways rijdt, dus kon deze Class 165 naar London Marylebone ook op de foto:
Afbeelding

Er kwam nog een A Stock naar Harrow-on-the-Hill langsgereden:
Afbeelding

De achterkant van deze metro. Dit mooie materieel (wat al sinds 1960/1962 rijdt!) gaat er dit of volgend jaar trouwens uit:
Afbeelding

De laatste foto van Kilburn is een 1996Stock die komt aangereden:
Afbeelding

Met deze metro ging ik naar Bond Street, waar mijn moeder en ik weer hadden afgesproken.
Samen gingen we vervolgens met de Jubilee en Circle Line naar Tower Hill, om daar even rond te kijken.
Onderweg moesten we overstappen op station Westminster, waar de perrons van de Jubilee Line voorzien zijn van deuren, zodat je niet zomaar op het spoor kan komen:
Afbeelding

Bij Tower Hill aangekomen, mocht een foto van de Tower Bridge uiteraard niet ontbreken:
Afbeelding

Op de Tower Bridge stapten we in buslijn RV1. Hoewel alle andere bussen op deze lijn Citaro’s waren, hadden wij een minibusje, dat veel te druk was en waar ook de beenruimte nihil was. :(
Hiermee reden we door zuidelijk London om tenslotte bij Waterloo uit te komen. Hier maakte ik door de ruit van de bus een foto van de London Eye, met ‘daarin’ de Big Ben:
Afbeelding

Over de Waterloo Bridge zou de bus weer naar de noordkant van de Thames rijden, maar helaas stond daar een file. Daarom mochten we op de brug uitstappen.
Hier maakte ik een foto van dat busje…:
Afbeelding

…en mijn moeder van het uitzicht over de Thames:
Afbeelding

Tijdens het lopen kwamen, we een stukje verderop nog een Routemaster tegen:
Afbeelding

Nieuw & Oud:
Afbeelding

Vervolgens gingen we bij het theater tickets halen en vanaf station Charing Cross, met een overstap op Leicester Square, naar het hotel.
Na ons even omgekleed te hebben en nadat we wat hadden gegeten bij BK gingen we terug naar het Adelphi Theatre, om naar de musical Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat te gaan. Hiermee zal ik jullie verder niet vervelen. :wink:
Na afloop van de voorstelling liepen we nog even wat langs de Thames, alvorens weer de metro te pakken, waarbij er nog iemand overgaf in de metro. Op Covent Garden stapten we even uit, om daar in het uitgaansgebied te kijken.
Toen we weer in de metro wilden stappen, viel dit oude bord mij op. Zoals jullie zien, staat de tak naar Aldwych er nog op, die echter in 1994 al gesloten werd blozen :
Afbeelding

Vervolgens namen we de metro naar King’s Cross St. Pancrass om zo terug naar het hotel te gaan, zodat we net voor 0:00 uur, na 20 uur op te zijn geweest, naar bed konden.
De volgende ochtend werden we rond 8:00 wakker, zodat we nog tijd hadden om van een English Breakfast te genieten, maar helaas wel zonder Scrambled Eggs. :(
Dit was dus ons ontbijt tong naar buiten :
Afbeelding

Hierna liepen we op ons gemak weer naar St. Pancrass, om na alle procedures (zie heenreis) gehad te hebben, in de vertrekhal aan te komen. Omdat hiervandaan treinen naar zowel Brussel als Paris vertrekken, hangt er een ‘CTA’:
Afbeelding

Nadat de bovenste trein net vertrokken was, mochten wij naar het perron. Het probleem was echter dat de reizigers voor de trein naar Paris, die na ons vertrok, ook al naar het perron mochten. En laat die trein nou net van hetzelfde perron vertrekken…
Gelukkig stonden op het perron allemaal medewerkers naar de goede trein te wijzen, wat handig was voor al die reizigers die niet op het scherm hadden gekeken.
Ditmaal zaten wij in rijtuig 2, dus weer achteraan de trein, zelfs nog één rijtuig meer naar achter dan de heenweg, en opnieuw zaten we op zitplaats 17 en 18, dus eigenlijk hetzelfde als op de heenweg.
Maar voor we vertrokken, kon ik nog één laatste foto maken van twee Eurostars op London St. Pancrass:
Afbeelding

Net voor 10:00 vertrokken we en dit keer ging de reis vlekkeloos. Zelfs zo vlekkeloos, dat we voor de Kanaaltunnel moesten wachten, omdat we tien minuten te vroeg waren. saaiaugh:
Na een verder goede rit, waar er naar mijn idee wel harder werd gereden dan op de heenweg, kwamen we vrij snel aan in Lille en niet al te veel later in Brussel.
Hier mocht ik voor de laatste keer uit een Eurostar stappen:
Afbeelding

In Brussel hadden we ruim een half uur, dus namen we eerst nog een koffie, voordat we in de Benelux 9200 Amsterdam - Brussel stapten.
Deze was begrijpelijkerwijs drukker dan op de heenweg, maar de vrouw op de vierzitter naast ons hield wel een extra stoel bezet voor haar nogal talrijke bagage. Drie meiden die in Brussel-Centraal instapten en bij elkaar wilden zitten, waren het daar terecht volkomen niet mee eens en lieten dat duidelijk blijken ook.
Gelukkig stapte die mevrouw in Antwerpen-Centraal uit en konden ze wel bij elkaar zitten.
Verder was het een rustige rit tot Dordrecht, waar wij er helaas weer uit moesten. Hier moesten we even wachten, om daarna de Sprinter 5100 Den Haag - Barendrecht - Roosendaal ,gereden met 1X Plan T, te nemen, die ons naar Rotterdam Lombardijen bracht, waar de reis definitief ten einde was.

Sorry voor de lengte van het verslag, maar ik hoop det jullie er desondanks wel wat aan vonden. glimlach

Meltrain
Berichten: 1444
Geregistreerd: wo 29 nov 2006 17:47
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Laurent » zo 08 feb 2009 21:52

Leuk verslag!

Wat ik me nou alleen afvraag, Eurostar heeft koppelkleppen aan de voorkant, maar Dubbel Tractie kan niet, toch? Of ben ik nou heel gek?
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Gilles » zo 08 feb 2009 23:48

Dat weet ik niet. Maar iets in me zegt me dat het wel handig is om het stel aan een ander stel/loc te kunnen koppelen als hij defect is nerd

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door frankst » ma 09 feb 2009 04:55

Als die koppeling uitsluitend bedoeld is om bij defecten de trein te kunnen slepen, had ik maar gekozen voor een heel simpele sleepkoppeling. Gezien de vorm van die afschermende kap zal er een automatische koppeling achter zitten.

frankst
Berichten: 1632
Geregistreerd: do 15 jan 2004 20:25
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Gilles » ma 09 feb 2009 12:53

De vorm van die kap heeft alles te maken met de aerodynamica van het stel. Wat er achter zit kan van alles zijn. Desnoods het broodtrommeltje van de mcn knipoog

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Laurent » ma 09 feb 2009 21:57

frankst schreef:Als die koppeling uitsluitend bedoeld is om bij defecten de trein te kunnen slepen, had ik maar gekozen voor een heel simpele sleepkoppeling. Gezien de vorm van die afschermende kap zal er een automatische koppeling achter zitten.

De ICE 1 heeft ook zo'n simpele koppeling. Moet je de halve neus omhoog klappen des duivels
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door frankst » ma 09 feb 2009 22:20

Zoals bij de sneltrams van Connexxion in Utrecht? Daar moet het hele voorpaneel omhoog, om bij de sleepkoppeling te komen.

frankst
Berichten: 1632
Geregistreerd: do 15 jan 2004 20:25
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Matthijs » ma 09 feb 2009 23:33

Bedoel je niet de Regio Citadissen van de HTM? De sneltramstellen van Connexxion rijden altijd gekoppeld en daar hoeft niks voor aan de kant

Matthijs
Berichten: 1722
Geregistreerd: zo 12 nov 2006 01:04
Woonplaats: Utrecht
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door frankst » di 10 feb 2009 00:47

Nee ik bedoel de sneltrams van Utrecht, de sleepkoppeling zit verstopt achter een grote klep. De automatische koppeling is wel zichtbaar uiteraard.

frankst
Berichten: 1632
Geregistreerd: do 15 jan 2004 20:25
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door RH » di 10 feb 2009 00:52

frankst schreef:Als die koppeling uitsluitend bedoeld is om bij defecten de trein te kunnen slepen, had ik maar gekozen voor een heel simpele sleepkoppeling. Gezien de vorm van die afschermende kap zal er een automatische koppeling achter zitten.

Lijkt me de standaard koppeling van een normale tgv. Rescue diesels kunnen dan ook de gestrande eurostars wegslepen.

De meest bizarre ervaring die ik in een eurostar had was het uit de trein zetten van een Brit die tot tweemaal toe in het toilet aan het roken was. De treinmanager kondigde na de eerste maal via de intercom aan dat herhaling zou leiden tot verwijdering... en dat gebeurde dan ook in calais frethun (ongeplande stop). Luid schreeuwend werd de man afgevoerd

RH
Berichten: 53
Geregistreerd: di 06 nov 2007 19:49
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Gilles » di 10 feb 2009 12:48

Tja, die Britten zijn niet mals als het over dat soort dingen gaat. Heb zelf wel eens een waarschuwing gehad omdat ik een sigaret opstak onder de luifel voor de ingang van het station (en dus al buiten was). Die agent wilde me eigenlijk een boete geven van 200 pond maar ik wist hem er van te overtuigen dat ik een stomme toerist was die niet door had dat dat daar nog niet mocht (toen mocht je in Nederland nog roken op het station en in de treinen). nerd

Avatar gebruiker
Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 6114
Geregistreerd: za 11 sep 2004 19:57
Woonplaats: Ddr
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door Avanti » wo 11 feb 2009 01:55

Mooi verslag! Erg hekenbaar, ben van de zomer ook in Londen geweest. Indrukwekkend metronet hebben ze in het Londense, net als in Parijs, New York en meer metrosteden overigens.

Wat Londen betreft ben ik vooral fan van de Central line, dat ding scheurt heerlijk door over (vaak) kaarsrechte ondergrondse baanvakken met hier en daar een ferm hellingkje des duivels

Avatar gebruiker
Avanti
Berichten: 310
Geregistreerd: za 17 mei 2008 01:32
Woonplaats: Groningen
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door pipi » zo 15 feb 2009 20:29

Laurent schreef:Leuk verslag!

Wat ik me nou alleen afvraag, Eurostar heeft koppelkleppen aan de voorkant, maar Dubbel Tractie kan niet, toch? Of ben ik nou heel gek?


hier een plaatje met de deurtjes open http://www.trainweb.org/tgvpages/images ... index.html

pipi
Berichten: 2
Geregistreerd: ma 15 jan 2007 20:31
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door sncf-sncb » zo 01 maart 2009 15:16

Leuk verslag zo! glimlach
Afbeelding

sncf-sncb
Berichten: 123
Geregistreerd: za 17 maart 2007 20:09
Woonplaats: Tuschen Marck en Aa
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door nmbs » zo 01 maart 2009 16:46

die metro's zien er echt grappig uit laughing

mooi verslag glimlach

Avatar gebruiker
nmbs
Berichten: 64
Geregistreerd: vr 07 dec 2007 21:39
Woonplaats: LOKEREN (belgie)
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door stoker » wo 01 apr 2009 19:04

Leuke reportage MelTrain.
Was echt een genot voor m'n ogen glimlach
Ga zo door :tsmile:

Avatar gebruiker
stoker
Berichten: 348
Geregistreerd: di 20 jul 2004 22:39
Woonplaats: Breda
Bericht Re: A weekend to London by Eurostar door TGVgek » vr 10 jul 2009 23:42

ik kan de foto's niet zien.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast