Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door SvMp » za 14 sep 2013 13:19

In juli/augustus heb ik een reis van 30 dagen gemaakt door het voormalig Joegoslavië en Albanië. Een prachtige reis!

Afbeelding

Ik heb gereisd met trein, boot en fiets. In het gebied rijden niet overal treinen. Dat geldt met name voor een groot deel van de Kroatische kust. Daarnaast zijn de mogelijkheden om de fiets mee te nemen in de trein beperkt. En in Albanië is het treinreizen een avontuur waar zelfs veel locals zich niet aan wagen.
Bovendien ben ik alle grenzen fietsend overgestoken, met uitzondering van de Schengen-grenzen tijdens de treinreis van Boedapest naar Berlijn.
Daardoor heb ik deze vakantie bijzonder veel kilometers afgelegd met de fiets, en heb ik zelfs een aantal dagen geen spoorlijn gezien. De reportage erg afwisselend geworden. Veel foto's vanaf de weg, maar ook de nodige spoorlijnen en stations zoals jullie inmiddels van mijn reportages gewend zijn.

Opmerking: Stukken van de reportage bevatten geen beelden van spoorwegen/treinen. Dat zijn met name de dagen 8, 10, 11 en 12. Dit zijn gebieden waar simpelweg geen spoor ligt. Toch neem ik deze dagen wel mee in de reportage, zelfs zeer uitgebreid vanwege de prachtige foto's, om het verhaal compleet te maken.

Dit is het eerste deel van een vijfdelige serie reportages van de reis.

De reis is als volgt:

Deel 1

1. Treinreis Thuis – Freilassing (Duitsland)
2. Treinreis/fietstocht Freilassing – Metlika (Slovenië)
3. Fietstocht Metlika – Zagreb (Kroatië)
4. Verblijf Zagreb
5. Fietstocht/treinreis Zagreb – Logatec (Slovenië)
6. Verblijf Logatec (dagtocht naar Triëst, Italië)

Deel 2

7. Treinreis/fietstocht Logatec – Rijeka (Kroatië), Nachtboot Rijeka – Split – Korcula
8. Fietstocht/boot Korcula – Krvavac II (Kroatië)
9. Verblijf Krvavac II (dagtocht naar Mostar, Bosnië)
10. Fietstocht Krvavac II – Dubrovnik (Kroatië)

Deel 3

11. Fietstocht Dubrovnik – Kotor (Montenegro)
12. Fietstocht Kotor – Bar (Montenegro)
13. Verblijf Bar (dagtocht naar Pogradec)
14. Fietstocht Bar – Shkodër (Albanië)
15. Treinreis Shkodër – Tirana (Albanië)

Deel 4

16. Verblijf Tirana (dagtocht Tirana – Dürres)
17. Fietstocht Tirana – Ohrid (Macedonië)
18. Fietstocht Ohrid – Bitola (Macedonië)
19. Dagtocht Griekenland, treinreis Bitola – Skopje (Macedonië)

Deel 5

20. Verblijf Skopje
21. Verblijf Skopje (dagtocht Kosovo)
22. Fietstocht/treinreis Skopje – Niš (Servië)
23. Verblijf Niš
24. Fietstocht Niš – Para?in (Servië)
25. Fietstocht Para?in – Smederevo (Servië)
26. Fietstocht Smederevo – Belgrado (Servië)
27. Treinreis/fietstocht Belgrado - Vác (Hongarije)
28. Verblijf Vác
29. Treinreis Vác – Berlijn (Duitsland)
30. Treinreis Berlijn – Thuis

Elk deel bevat ongeveer even veel foto's. Het aantal dagen verschilt per deel. De ene dag heb ik meer foto's gemaakt dan de andere dag. Albanië is erg bijzonder en daar heb ik extra veel foto's van.

Deel 1 begint vrij braaf. De reis begint namelijk in Slovenië, en Slovenië is erg modern. Vervolgens gaat de reis door Kroatië, Bosnië, Montenegro, Albanië, Macedonië, Kosovo en tot slot Servië. Daarmee heb ik alle landen van het voormalig Joegoslavië bezocht. Het begint dus met vooral veel natuur, maar de vervallen spoorlijnen en gebouwen die kenmerkend voor mijn reportages zijn, komen ook volop aan bod in latere delen. Het hoogtepunt zit in de delen 3 en 4.

De vakantie begint helaas al met een forse financiële tegenvaller. In februari heb ik een nieuw achterwiel aangeschaft bij mijn eigen fietsenmaker vanwege een scheur in de velg. Regelmatig knapten er spaken. Dit is niet normaal, en het wiel is een aantal keren gerepareerd. Tijdens een testrit van 120 kilometer door Duitsland een week voor aanvang van de reis knapten er opnieuw twee spaken. Met dit wiel zou ik Montenegro niet eens halen. Via een forum heb ik een vakman in Oost-Groningen gevonden die erg goed is in het spaken van wielen. Bij hem heb ik een heel nieuw wiel gekocht. Opnieuw ruim 100 euro lichter, maar ik kan niet zo'n reis maken met een Fyra op twee wielen. Het wiel blijkt voortreffelijk te zijn. Later zal ik met mijn fietsenmaker nog wel het gevecht aangaan voor compensatie voor alle ongemakken, maar eerst op reis! glimlach

1. Treinreis Thuis – Freilassing (Duitsland)

Om 12.44 begint mijn reis in Herzogenrath. Ik heb een Eurospezial naar Villach Hbf, met een lange tussenstop in Salzburg voor overnachting. Maar eerst moet ik uiteraard nog naar Herzogenrath reizen. Doordat er werkzaamheden zijn tussen Leeuwarden en Meppel, reis ik om via Groningen. Om 5.00 uur opstaan dus en er mag niet veel mis gaan onderweg.

Gelukkig verloopt de reis voorspoedig, ondanks de grote drukte in de trein. Via Heerlen reis ik naar station Chevremont. Vervolgens nog 4 kilometer fietsen de grens over naar station Herzogenrath.

Afbeelding

Vanaf station Herzorgenrath met het Nahverkehr naar Keulen, uiteraard via Aachen Hbf.

Vanaf Keulen een IC naar Stuttgart. Er is een enorme chaos in de fietsruimte. Een deel van de wagons mist en wat er wel is, staat niet in de juiste volgorde. Daardoor zijn er meer reserveringen dan plaatsen en tot overmaat van ramp staat de ruimte ook nog vol bagage en een kinderwagen. Gelukkig werken Duitsers in dit soort situaties heel goed samen, althans dat is mijn ervaring. En dat blijkt ook nu weer. Wat een kinderwagen in de fiets-ruimte doet is mij een raadsel, aangezien de rolstoelruimtes daar juist ideaal voor zijn en bijna altijd vrij. De bagage wordt verplaatst, en de fietsen worden efficiënt geplaatst. Gelukkig heb ik zeer ruimte overstaptijden, want het duurt wel even voordat alles de trein weer uit is.

Op Stuttgart Hbf overstappen in een IC naar München. Bij deze trein klopt ook niets van de samenstelling, maar dat pakt voordelig uit omdat iedereen eerste klas mocht reizen wegens een defecte airco in de tweede klas. Het is opmerkelijk rustig in deze trein. Op München Hbf overstappen op het Nahverkehr naar Salzburg.

Ik stap echter al uit in Freilassing, het laatste Duitse station. Daar heb ik een hotelkamer vlakbij het station. In Salzburg zijn ook hotels zat, maar vreemd genoeg blijkt het erg lastig om daar iets betaalbaars te vinden met een 24-uurs receptie. Exact volgens plan stap ik iets na 23:30 uit de trein. Het hotel is op nog geen kilometer van het station. Dat is geen overbodige luxe gezien de weinige uren slaap die ik heb gehad.

2. Treinreis/fietstocht Freilassing – Metlika (Slovenië)
Afgelegde fiets-afstand 46 kilometer

Wederom vroeg opstaan, na een nacht met weinig slaap door hitte op kamer. Helaas geen airconditioning. Het hotel is schandalig duur voor de eenvoudige kleine kamers, maar het ontbijt is fantastisch! Om half acht op de fiets naar Salzburg. Van de grensovergang is weinig merkbaar, er staan alleen nog een paar gebouwtjes langs de weg. Op Salzburg Hbf, overigens nog steeds een bouwput, neem ik om 8:12 een binnenlandse intercity voor het laatste stukje van de Eurospezial naar Villach Hbf.

Afbeelding

Keurig op tijd kom ik aan op station Villach Hbf. Dit is de voorkant van het stationsgebouw. De sfeer is er volledig uit gemoderniseerd.

Het plan is om vanaf Villach met de fiets naar Slovenië te gaan. Dat kan niet via de Karawankentunnel waar de treinen en een autoweg doorheen gaan. Fietsers zijn aangewezen op de een van de weinige alternatieven: De Wurzenpass. Vóórdat de Karawankentunnel er was, was de Wurzenpass voor al het wegverkeer de enige mogelijkheid. De Wurzenpass is berucht om de steile hellingen. 500 meter klimmen in 7 kilometer. Over enkele kilometers is de stijging 18%. Op het hoogste punt bevindt zich de grens tussen Oostenrijk en Slovenië.

Afbeelding

De voet van de Wurzenpass in Oostenrijk, ongeveer 12 kilometer van Villach Hbf.

Afbeelding

Het begint vrij rustig en daarna wordt het steil. Met dreigende borden langs de weg over banden met voldoende profiel en terugschakelen naar de eerste versnelling. Overigens is de pas in de winter gesloten.

Afbeelding

Hoewel het stijgingspercentage gemiddeld gezien niet bijzonder groot is, zijn er zeer steile stukken bij omdat een deel van de 7 kilometer bijna recht loopt, en er is zelfs een kilometer waar de weg juist daalt.

Dit stuk is zo steil dat ik moest lopen. De fiets kantelde achterover door het gewicht van de bagage. Ik heb een kilometer gelopen.

Het is echt zwoegen, maar gelukkig is wat schaduw en is er weinig verkeer. Er zijn behoorlijk wat motorrijders, wat ik mij wel voor kan stellen gezien de schoonheid van de pas. Alle automobilisten gaan keurig met een grote boog om mij heen. Het aantal Nederlandse auto's is opvallend groot. Dat is geen toeval aangezien er voor de Karawankentunnel tol betaald moet worden knipoog. Ik kom geen enkele andere fietser tegen.

Afbeelding

Twee kilometer voor de grens is een bunkermuseum. Daar gaat de weg zelfs weer dalen. Even denk ik dat de top ruim voor de grens al is bereikt, maar na een korte daling lijkt de weg ineens recht omhoog te gaan. Het is het steilste stuk en fietsen gaat ook hier niet meer, maar na slechts een paar honderd meter komt er een einde aan de steile helling.

Afbeelding

De top van de Wurzenpass bereikt glimlach glimlach

Het is gelukt! 547 meter geklommen.

Afbeelding

Een stukje verder ligt de grens.

De grensovergang is verlaten. Het is een Schengen-grens. Aan de Sloveense zijde is zelfs de overkapping al verdwenen. Hier begint het vroegere Joegoslavië. Van de oude grens-sfeer is echter niets meer over helaas.

Er staan wat lege gebouwen, onder andere een bar en een restaurant. Er is ook een winkel, het enige dat nog open is. Er wordt allerlei zooi verkocht. Een kwart van alle schappen wordt gebruikt voor sloffen sigaretten van alle denkbare merken. En er is ook veel parfum. Ik sla wat te drinken in, want in Oostenrijk was niets open. De winkel is wel vrij duur. En ondanks dat deze winkel totaal niet aantrekkelijk is, is het er druk.

Afbeelding

De afdaling is een stuk eenvoudiger, maar ook het voortdurend remmen vereist de nodige inspanning. Hier en daar is de vangrail gloednieuw, op sommige plekken zijn er zelfs gaten en kun je zo de afgrond in vallen. Een kwartier later sta ik beneden. Het eerste dorpje is Podkoren, aan de voet van de pass.

Afbeelding

Het volgende dorp is Kranjska Gora. Het lijkt een ski-oord te zijn, en ondanks dat het zomer is, is het een en al toerisme.

Afbeelding

De 22 kilometer lange weg tussen de Wurzenpass en het stadje Jesenice (ruim 13.000 inwoners) is helemaal vlak, het loopt door een dal. In Jesenice ligt het dichtstbijzijnde station. Het is het eerste Sloveense station voor de treinen vanuit Karawankentunnel. Het station is erg rustig en enigszins vervallen.

Afbeelding

Stationshal station Jesenice.

Afbeelding

Spoorzijde station Jesenice. Het gebouw is erg groot, maar later blijkt dat Slovenië vol staat met oversized stationsgebouwen.

Ik heb nog tijd dus ik rij door naar het volgende station. Daarmee vermijd ik het gebruik van een stationstunnel wat erg vervelend is met een zwaar beladen fiets. Het kleine station, Javornik, heeft geen loket. De trein is moderne lichte troep die je inmiddels overal in Europa tegenkomt. Ondanks dat het geen oude trein is, ziet de trein er verloederd uit met de vele graffiti. Ik koop kaartjes bij de conducteur.

Slechts een beperkt aantal treinen in Slovenië is toegankelijk voor fietsen. Misschien dat dit te maken heeft met de inzet van nieuw materieel, maar ik hoop van niet want dan zal ik uitsluitend met dit type treinen reizen.

Afbeelding

In Ljubjana heb ik ruim anderhalf uur de tijd. Ik rij wat door het centrum, ik vind de stad niet echt interessant. Ik eet wat in een restaurantje tegenover het station. Om 20:55 neem ik de trein naar Metlika. Het is een vrij lange rit van ruim 2,5 uur. Gelukkig is het een oude trein met een afzonderlijke fietsruimte zoals je dat in België ook nog hebt. Het is een leuke rit over een nevenlijn. Veel stations hebben een stationschef. Het laatste uur is de trein vrijwel leeg. Metlika is het eindstation.

In Metlika stappen een paar mensen uit. Een kwartiertje later bereik ik het hotel voor deze nacht.

3. Fietstocht Metlika – Zagreb (Kroatië)
Afgelegde fiets-afstand 76 kilometer

De dag begint met een prima ontbijt. Daarna ga ik een kijkje nemen bij het station.

Reisdoel van deze dag is Zagreb. Ik heb twee opties: Met de fiets helemaal naar Zagreb, of naar de stad Karlovac en daar verder met de trein. Nadeel is echter dat er vanuit Karlovac alleen 's avonds een trein vertrekt waarin de fiets mee kan en deze trein stopt op geen enkel tussengelegen station. Dat is dus alles of niets: Of een klein stukje fietsen naar Karlovac en daar lang wachten, of helemaal door naar Zagreb.

Afbeelding

Station Metlika.

Metlika (ruim 8000 inwoners) is een plaats tegen de grens met Kroatië. Het spoor loopt verder Kroatië in, maar er is geen grensoverschrijdend treinverkeer. Aan beide zijden van de grens eindigen binnenlandse treinen.

Afbeelding

Op minder dan een kilometer afstand van het station ligt de grensovergang voor het wegverkeer.

De grensovergang bij Metlika is klein. Geen wachtenden. Er is amper controle. Een korte blik in het paspoort aan de Sloveense zijde, en aan de Kroatische kant hangt een bordje dat er geen controles zijn. De grenswachten hangen wat rond in hun kantoor.

Afbeelding

Er liggen geen grote plaatsen aan de Kroatische zijde. Ik neem een kleine weg die in de buurt van de rivier en het spoor loopt.

Afbeelding

Dorpje vlakbij de grens.

Afbeelding

Station Bubnjarci, het eerste station in Kroatie.

Dit station is het eindstation van Kroatische treinen. Aan het spoor is duidelijk te zien dat er geen treinen meer doorrijden over de grens. Er is nog wel een eenvoudig grenskantoortje naast het stationsgebouw.

Afbeelding

Er komt net een trein binnen vanuit Karlovac om een tijdje later weer terug te rijden.

Afbeelding

Ik ga verder en kom door Kamanje, een gemeente met 1100 inwoners. Hier kruist het spoor de weg met een echte handbediende spoorwegovergang. De enige ouderwetse spoorwegovergang die ik tijdens deze reis in Kroatië heb gezien (in Servië zijn er nog een heleboel van). Dit is dan ook een echt nevenlijntje met alle charme die daar bij hoort.

Afbeelding

Station Kamanje, met stationschef, loket en toch nog 8 treinen per dag in beide richtingen met een onregelmatige dienstregeling.

Afbeelding

Station Kamanje vanuit de andere richting.

Ik fiets een paar uren door en in Ozalj moet ik een beslissing nemen: Of de spoorlijn blijven volgen tot Karlovac of afbuigen naar het noorden richting Zagreb.
Ik kies voor dat laatste en fiets tientallen kilometers zonder spoorlijnen. Eerst door een schitterend glooiend landschap en prachtige dorpjes, over lege weggetjes. Vervolgens kom ik uit op weg 1 waar het ontzettend druk is en alles behalve prettig fietsen. In Jastrebarsko? kom ik bij de spoorlijn tussen Karlovac en Zagreb.

Afbeelding

Station Jastrebarsko?, een erg fraai station.

Afbeelding

Station Jastrebarsko?.

Afbeelding

Station Jastrebarsko? straatzijde.

Afbeelding

Interieur station Jastrebarsko?.

Ik blijf op weg 1, er lijken geen alternatieven te zijn. De weg loopt evenwijdig aan de spoorlijn maar ligt wel op enige afstand.

Afbeelding

Station Zden?ina, een ander station aan de spoorlijn.

Afbeelding

Het blijkt niet mee te vallen om Zagreb te bereiken. De weg blijft druk en onaangenaam. Maar voordat het donker is bereik ik de buitenwijken van Zagreb met lelijke nieuwbouw. De weg is nat en er zijn diepe waterplassen. Het heeft duidelijk erg hard geregend en ik ben met mazzel tussen de buien doorgereden.

Over de laatste vijf kilometer door Zagreb doe ik meer dan een uur door verkeersdrukte en de vele verkeerslichten. Mijn hotel ligt in het oostelijk deel van de stad, in een rustige wijk. Voor Kroatië is het erg goedkoop en redelijk goed. Hier zal ik twee nachten blijven.

4. Verblijf Zagreb
Afgelegde fiets-afstand 42 kilometer

Een dagje Zagreb. Ik besluit in oostelijke richting te fietsen. Dit valt best wel tegen. De weg blijft tientallen kilometers druk en door stedelijk gebied lopen.

Afbeelding

De stations in Zagreb en de voorsteden zijn allemaal bemand en over het algemeen wat verloederd. Dit is station Sesvete, het meest oostelijke district van Zagreb.

Afbeelding

Uiteindelijk gaat het stedelijk gebied over in landelijk gebied.

Afbeelding

De tocht eindigt op station Ivani?-grad. Daar neem ik de trein terug naar Zagreb. Deze trein heeft een grote fiets-ruimte.

Niet heel ver gekomen door de verkeersdrukte en doordat ik de ochtend heel rustig aan heb gedaan. Wel heb ik een indruk gekregen van Zagreb, dat uitstrekter is dan ik dacht.

5. Fietstocht/treinreis Zagreb – Logatec (Slovenië)
Afgelegde fiets-afstand 42 kilometer

Opnieuw een fietstocht door Zagreb en de voorsteden, maar ditmaal in westelijke richting naar grens met Slovenië. Ik ga weer terug naar Slovenië om dat land wat uitgebreider te bekijken en om in het westen weer naar Kroatië te reizen. Ik heb gekozen voor deze route omdat er in Kroatië per dag slechts één trein voor fietsers naar de kust rijdt. De route via Slovenië is veel flexibeler. Over twee dagen neem ik een boot die slechts twee keer per week vaart. Als ik de boot mis, dan loopt de hele planning in de soep. De route via Slovenië minimaliseert de kans dat ik de boot mis.

Afbeelding

Eerst fiets ik naar het hoofdstation van Zagreb.

Afbeelding

Het station ligt in het centrum. Dit is het uitzicht tegenover het station.

Afbeelding

Flat met Kaufland-reclame over de EU-toetreding van Kroatië.

Afbeelding

Een typisch sfeerplaatje van de buitenwijken van Zagreb. Deze foto is in Gajnice gemaakt.

Afbeelding

Station Podsused Stajaliste, ook een typisch voorstadstation van Zagreb.

Mijn route naar de grens loopt vlak langs deze spoorlijn. De spoorlijn gaat de grens over Slovenië in. Vlakbij de grens is een korte zijtak van de spoorlijn die langs de grens loopt maar in Kroatië blijft. Deze lijn is echter grotendeels niet meer in gebruik, alleen het eerste stationnetje van die zijtak, halte Harmica, wordt nog gebruikt en is het eindpunt van de lokale treinen.

Afbeelding

Lokale trein op station Podsused Stajaliste.

Afbeelding

Station Savski Marof.

Hoewel dit niet het laatste station voor de grens is, is dit wel het grensstation. Dit is namelijk het laatste station waar de internationale treinen stoppen. Er zijn nog enkele kleine stationnetjes waar alleen de lokale treinen stoppen die de grens niet over gaan.

Afbeelding

Postkantoor in Šenkovec. In alle landen van het voormalig Joegoslavië vind je in vrijwel ieder dorp nog een echt postkantoor. Vaak oude naoorlogse gebouwen waar prachtige retro-details nog aanwezig zijn. In dit geval vallen vooral de plantenbakken en lampen op. Prachtig vind ik dat!

Afbeelding

Station Sutla met een lokale trein. De internationale treinen rijden hier dus voorbij, maar er stoppen behoorlijk veel lokale treinen en in de ochtend is het gebouwtje met loket nog geopend. Dat is niet vreemd, aangezien het vanaf Zagreb tot hier helemaal bebouwd is. Het stedelijk gebied van Zagreb komt bijna helemaal tot aan de grens.

Afbeelding

Ik kom Harmica binnen, de grensplaats.

Afbeelding

Halte Harmica met daar direct achter de grensovergang voor het wegverkeer. De spoorlijn is een korte aftakking van de doorgaande lijn naar Slovenië. Ooit liep deze spoorlijn verder door, maar het bord laat zien dat dit nu echt het eindpunt is. Het spoor ligt er nog wel, al is de spoorwegovergang al verwijderd uit de weg.

Afbeelding

De grensovergang. Het is een kleine grensovergang en ook hier stelt de controle weinig voor.

Eenmaal de grens over houdt de bebouwing op en loopt de weg door een mooie groene omgeving. Ik zal in het vervolg niet meer van of naar Zagreb fietsen, aangezien het gebied rond die stad simpelweg niet mooi is. In dit geval was er geen andere optie, omdat in geen enkele trein richting Harmica de fiets mee kan.

Afbeelding

Dobova heeft een enorm station ondanks dat er nog geen 1000 mensen wonen. Het is het grensstation, dat door de modernisering absoluut geen sfeer heeft.

Afbeelding

Ik heb tijd en fiets nog een stuk verder. Brežice is de volgende plaats met een station. Deze plaats is met ruim 23.000 inwoners een stuk groter. Op de foto een weg door het centrum.

Afbeelding

Het station is heel bescheiden, maar sfeervol. Hier wacht ik op de laatste trein waarin de fiets mee kan. Van alle landen van het voormalig Joegoslavië rijden in Slovenië het meeste treinen. In slechts een beperkt aantal treinen kan de fiets mee, en er zit totaal geen regelmaat in. Soms vertrekt de laatste trein met fietsen 's middags al. Dat is ook hier het geval.

De trein komt mooi op tijd aan en ook dit keer een oude trein zodat ik vanuit het raam foto's kan maken.

Afbeelding

Vanuit de trein station Breg. Die hele foto doet mij denken aan Oostenrijk, zoals zoveel plekken in Slovenië.

Afbeelding

Station Zagorje vanuit de trein. Prachtig oud gebouw en erg groot voor een plaatsje met ca. 210 inwoners.

Mijn eindbestemming is Logatec, een plaats met een kleine 8000 inwoners waar ik twee dagen zal overnachten.

In Ljubjana heb ik een paar uren de tijd voordat de trein naar Logatec vertrekt. Ik fiets nog een stuk door Ljubjana en pak een paar stations verder de trein. In tegenstelling tot Zagreb is het wel aangenaam om Ljubjana met de fiets te verlaten, de directe omgeving van die stad is een stuk 'groener'.

Het is donker als ik in Logatec aan kom. Ik ben de enige die uit de trein stapt, maar het station is niet verlaten omdat er een stationschef rondloopt. Hoewel Slovenië gewoon een westers land is geworden, inclusief EU-lidmaatschap, Schengen en de euro, is er nog volop railromantiek te vinden.

Er hangt een leuk nostalgisch sfeertje in de wijk achter het station met oude flatblokken. Het hotel ligt vlakbij, aan de rand van het centrum. Het centrum is helemaal gemoderniseerd met als blikvanger een groot en lelijk winkelpand waar een grote supermarkt is gevestigd.

Helaas is er weinig open waar nog wat te eten valt, maar er is een kebab-tentje waar de plaatselijke jeugd zich heeft verzameld en waar ik nog wat kan krijgen.

6. Verblijf Logatec (dagtocht naar Triëst, Italië)
Afgelegde fiets-afstand 93 kilometer

Aanvankelijk was ik van plan om met de trein richting de grens te gaan voor een dagje Italië. Maar tot nu toe heb ik nog niet zo veel van Slovenië gezien, dus besluit ik te gaan fietsen naar de grens. Aangezien dat circa. 60 kilometer fietsen door de bergen is, zal ik weinig tijd hebben voor Italië maar per slot van rekening is dit een reis door het voormalig Joegoslavië. De tocht zal eindigen in Koper, een Sloveense stad aan de kust ten zuiden van Triëst. Vanaf daar vertrekt om 20:08 de laatste trein naar Logatec.

Afbeelding

Eerst ga ik naar het schitterende station van Logatec om deze met daglicht te bezichtigen.

Afbeelding

Een groot gebouw met een kleine stationshal die uit een paar gangetjes bestaat, maar met retro klok.

Afbeelding

De spoorzijde van het station.

Afbeelding

De spoorzijde van het station, richting Ljubjana.

Afbeelding

Zodra ik Logatec uit ben, loopt de weg omhoog door donkere bossen. Als de weg daalt wordt het bos minder dicht, volgen een paar dorpjes waaronder dit dorpje in de omgeving van Rakek. Vervolgens loopt de weg vlak langs een snelweg en kom ik uit in Postojna. Deze plaats is ongeveer net zo groot als Logatec.

Afbeelding

Station Postojna.

Afbeelding

Fraaie stationshal station Postojna.

Afbeelding

Weer verder. De weg loopt gelukkig niet meer langs de snelweg, maar door een mooi berglandschap.

Afbeelding

Zeer goede weg. Heel weinig auto's, waarschijnlijk vanwege de snelweg die ook naar Diva?a gaat. Enkele kleine dorpjes.

Diva?a is een plaats met een kleine 4000 inwoners. De laatste wat grotere plaats voor de grens met Italië.

Afbeelding

Station Diva?a. Het is een bescheiden spoorwegknooppunt, waar het spoor uit drie richtingen samen komt: Koper, Sežana en Ljubjana.

Afbeelding

Station Diva?a vanaf de andere kant. Er lijkt in Slovenië geen verband te bestaan tussen de grootte van de plaats en de omvang van het station.

Afbeelding

Straatzijde van het stationsgebouw. Net als station Logatec heeft dit station een heel klein stationshalletje.

Afbeelding

Weg 205, tussen Diva?a en de grens.

Ook deze weg is rustig. De enige plek waar het erg druk is, is bij het tankstation een paar honderd meter voor de grens. Allemaal Italianen laughing

Afbeelding

De grens. De gebouwen staan er nog maar zijn leeg. De overkappingen zijn gesloopt. Enige wat er nog van te zien is, is de vluchtheuvel die in de verte te zien is op de foto. Nog wel in gebruik zijn een casino en een zelfde soort winkel als bij de grensovergang op de Wurzenpass.

Afbeelding

In Italië is het druk op de weg en het verkeer is hectisch. De wegen zijn ook een stuk smaller dan in Slovenië. In Italië ben ik tot in het centrum van Triëst alleen maar afgedaald. De afdaling in de buitenwijken van Triëst is extreem steil.

Het centrum van Triëst is druk en chaotisch, wat overeenkomt met mijn eerdere ervaringen met Italië. Typerend voor Italië zijn de vele scootertjes.

Afbeelding

Het staat vol met dit soort statige gebouwen.

Afbeelding

Brede weg door Triëst. De stad is tegen de bergen opgebouwd die je op de foto in de verte kunt zien, waar ik deze dag vandaan ben gekomen.

Afbeelding

Ik verlaat Italië weer via deze kleine verlaten grensovergang, ten zuiden van Triëst.

Eenmaal terug in Slovenië gaat de weg weer een flink stuk omhoog, om daarna weer te dalen.

Afbeelding

Ruim op tijd bereik ik station Koper waar de RG 1604 al klaar staat. Deze trein rijdt helemaal tot aan Maribor.

In de trein kom ik een andere fietser tegen. Hij is met een groep vrienden van Maribor naar Koper gefietst. De vrienden gaan verder langs de kust, maar hij moet weer naar huis om te werken. Hij spreekt goed Engels en is onder de indruk van mijn reisplan. Al pratende vliegt de tijd voorbij. De spoorlijn is indrukwekkend doordat je hier en daar langs de steile bergwand de diepte in kunt kijken, maar helaas wordt het al gauw donker. De spoorlijn is echter gemoderniseerd, geen stationschefs maar van die vreselijke alarm-palen zoals we die hier ook kennen. In Koper viel mij al op hoe sfeerloos het station is. De spoorlijn komt uit op station Diva?a waar de modernisering eindigt. De trein gaat verder richting Ljubjana, door het gebied waar ik eerder deze dag doorheen gekomen ben.

Een geslaagde dag. Ik ben blij met de keuze om helemaal vanaf Logatec naar Italië te fietsen. Hoewel ik er niet zoveel foto's van heb gemaakt, is het landschap in Slovenië schitterend, veel meer de moeite waard dan het chaotische Triëst.

In Logatec stap ik uit. Ik ga op tijd te slapen zodat ik voldoende rust krijg voor de volgende dag. Mijn bestemming is dan de boot die 's avonds vanuit Rijeka (Kroatië) vertrekt. Dit is echter te zien in het volgende deel van deze serie reportages glimlach.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door Gilles » zo 22 sep 2013 09:36

Mooie reis en foto's weer. Ik denk alleen dat je in Ljubljana het oude centrum gemist hebt dan. Dat ligt net naast de grote (en drukke) winkelstraten. Ben er in mei 2012 geweest en het was een hele mooie stad. Je hebt niet bij de McDonalds op het station gegeten daar? Jammer, dan heb je de oude blokkasten gemist...

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door SvMp » zo 22 sep 2013 11:20

@Gilles:
Ik weet niet of ik het oude centrum heb gemist. Op de heenreis naar Metlika wel. Op de terugreis ben ik door het centrum gekomen. Oude straatjes, maar zo druk dat zelfs lopen moeilijk ging.

Ik heb inderdaad niet bij McDonalds gegeten daar. Die probeer ik te vermijden, anders wordt het eenzijdig en de prijs/kwaliteitsverhouding vind ik nogal scheef bij McDonalds en aanverwante ketens. In Roemenië en Servië is McDonalds zelfs duurder dan een eenvoudig regulier restaurant laughing (met voortreffelijk eten)
Voordeel van McDonalds is dat je weet wat je krijgt, het is een goede terugval-optie die bovendien tot laat open is. Een paar keer gebruik van gemaakt.

SvMp
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door groentje » zo 22 sep 2013 11:36

Ik was ook behoorlijk gecharmeerd door Ljubljana, maar de stationsbuurt is inderdaad niet op niveau, spijtig genoeg.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door SvMp » zo 22 sep 2013 12:17

Ik ben gewoon niet gecharmeerd van grote steden en allergisch voor drukte. De enige grote steden die ik mooi vind zijn Berlijn, Szczecin, Subotica, Bratislava en Shköder. Ze hebben op Berlijn na met elkaar gemeen dat ze vol authentieke naoorlogse meuk zitten, niet al te druk en je kunt er lekker doorfietsen. Dat weet ik van mezelf, en daar stem ik mijn plannen dan ook op af (overnachting in Zagreb kon niet anders).

SvMp
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door groentje » zo 22 sep 2013 12:45

Ljubljana is anders niet zo groot, hoor. Het aandeel naoorlogse betonarchitectuur zal je niet gauw in het centrum vinden, maar heb je wel. Ik ben er maar een keer geweest, en kan ook gewoon geluk gehad hebben met de drukte, natuurlijk.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door flv-fgsp » zo 22 sep 2013 16:55

Wat de grensovergang Metlika betreft: volgens berichten op de Drehscheibe reden hier tot voor kort nog 2 treinparen. Zie http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... sg-6065347. Die werden vrijwel nergens aangekondigd, maar ze bestonden wel. Ik sluit niet uit dat ze in dec 2012 zijn wegbezuinigd.

flv-fgsp
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door groentje » zo 22 sep 2013 19:07

Je vraagt je toch af wat de besparing is als beide stations (zo lijkt het toch) dicht bij elkaar liggen...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door SvMp » ma 23 sep 2013 10:03

@groentje: Wat bedoel je? Had die trein uit Kroatië Metlika als eindstation? Dat is inderdaad een klein stukje, maar wel met een grenscontrole. Misschien is het een bezuiniging bij de grenspolitie.

SvMp
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door groentje » di 24 sep 2013 03:24

Geen idee vanaf welke kant de trein de grens overging. Wel spijtig dat het blijkbaar niet mogelijk was om de grenscontrole in het station te doen, als dat het probleem was. Mij lijkt het erop dat grensverkeer nog minder een prioriteit is dan de rest van het spoorwegverkeer...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door SvMp » di 24 sep 2013 07:17

Maar ook in het station is er personeel nodig voor de grenscontrole. Dat wordt nu bespaard. Er was helemaal geen grenspolitie aanwezig toen ik kwam. Op station Metlika is alleen een stationschef. Op Bubnjarci is helemaal niemand, de container die als kantoortje gebruikt is verlaten.

SvMp
Bericht Re: Zomer 2013 Voormalig Joegoslavië en Albanië deel 1/5 door Stootblok » wo 27 aug 2014 14:32

Wurzenpass (oh)
Loiblpas is fietsvriendelijker, wel naar Klagenfurt reizen ipv Villach.

Jesenice
Heeft zo'n groot station omdat hier vroeger zware industrie was gevestigd.

Jastrebarsko - Zagreb is vooral een drukke weg omdat de tolwegen in Kroatië erg duur zijn.

Zagreb
Novi Zagreb - de 'nieuwbouw' staat er al vele decennia. Soortgelijke flats vind je in het hele voormalige Oostblok, behalve waar ze zijn stukgeschoten of gebombardeerd tijdens de een of andere oorlog.
Fietsen door Zagreb is een tijdlang verboden geweest, maar na een forse stijging van de benzineprijs is het stadsbestuur overstag gegaan en mocht het weer.
In Zagreb is de tram het snelste vervoermiddel, binnen Kroatië de bus. Trein is er voor wie tijd teveel heeft of een kortingsregeling heeft. De stad heeft bijna een miljoen inwoners oftewel elke vierde Kroaat woont in Zagreb of directe omgeving.

Kroatië heeft een paar spoorlijnen, die langs de grens met Bosnië of Slovenië slingeren en de route door twee landen voert. Ze worden niet meer gebruikt omdat er geen akkoord is wie nu waar voor verantwoordelijk is. Dit geldt ook voor de lijn via Harmica, die 15 keer de grens passeert.

Grenscontroles zijn in de zomermaanden erg soepel en jij was duidelijk herkenbaar als toerist, daarom heb je weinig politie of douane gezien.

Het is niet zo raar, dat de bouwstijlen in Slovenië, Noord-Kroatië en Triëst op elkaar lijken. De Donaumonarchie heeft op de architectuur zijn stempel gedrukt en veel spoorlijnen zijn met Oostenrijks geld gebouwd.
In Slovenië is het spoorbedrijf al een stap verder in de rationalisatie dan in Kroatië. Naar schatting 90% van het personeel zal uiteindelijk zijn baan kwijtraken wegens modernisering of sanering.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages