Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Tripje Denemarken-Zweden

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht Tripje Denemarken-Zweden door SvMp » zo 06 apr 2014 22:33

In de afgelopen voorjaarsvakantie heb ik een reisje gemaakt door Denemarken en een klein stukje Zweden, met trein en fiets.

Voor mij een primeur omdat ik nog nooit in Scandinavische landen was geweest. De reis was boeiend, mooie natuur, heerlijk rustig overal maar qua nostalgie is het nogal tegengevallen. Qua spoorwegen is het vergelijkbaar met Nederland. De reis was leuk, maar niet vergelijkbaar met wat ik in Oost-Europa tegenkom. Daarom is deze reportage ook heel anders als mijn overige reportages.

In eerste instantie ben ik niet aan het maken van een reportage begonnen. Weinig boeiende foto's, maar toen ik eenmaal begon bleek het toch nog een flinke reportage te worden. Hieronder staat het resultaat..

1. Zaterdag 22 februari 2014: Thuis – Flensburg

Treinreizen in Denemarken is duur, heel erg duur. Ter illustratie: Padborg - Kolding kost DKK 151 (20 euro), een rit van ca. 90 kilometer. Dat is zelfs een stuk duurder dan in Nederland.

Daarom heb ik mijn reis gebaseerd op twee Eurospezials met een aantal zeer lange overstappen en merkwaardige 'via-routes':
1. Leer - Malmö, voor 59 euro.
2. Grenaa - Leer, ook voor 59 euro.

De Eurospezials heb ik gecombineerd met een internationaal fietsticket van 12 euro per stuk, die meerdere dagen gebruikt mag worden.
Hiermee heb ik de reis betaalbaar gemaakt. De rit door Duitsland is hiermee betaald, maar ook een prijzig ritje van Kopenhagen naar Malmö over de Sontbrug.

Door omstandigheden heb ik in het begin al een tegenslag: Ik vertrek twee uren later van huis, waardoor ik een Intercity Bremen - Hamburg in Duitsland mis. Mijn Eurospezial heeft een treinbinding voor deze trein, dus ik moet een kaartje kopen voor het Nahverkehr. Gelukkig zijn de overige treinen Nahverkehr.

In Leer tref ik een trein naar Bremen die bijna helemaal leeg is. Dat heb ik nog nooit meegemaakt! Bremen - Hamburg verloopt ook voorspoedig. In Hamburg stap ik over in de trein naar Neumünster en in Neumünster in de trein naar Flensburg.

De trein naar Flensburg is een oude trein waarvan ik niet wist dat deze nog gebruikt worden. De trein zit vol met luidruchtige voetbalsupporters. Na een paar tussenstops stroomt de trein leeg. Rond 22:00 kom ik in Flensburg aan.

Ik rij een rondje door het centrum en ga daarna richting hotel. Ik overnacht 12 kilometer buiten Flensburg, omdat in Flensburg overnachtingen erg duur zijn of late aankomst is een probleem. Ik heb een kamer gereserveerd in de Dörpskrog in Ringsberg. Tegen middenacht kom ik daar aan. Alles is verlaten maar de sleutel zit gewoon in de deur. Het is een enorme kamer. Er zijn geen andere gasten, maar beneden in het kroeg-gedeelte zit nog een groep mensen uit het dorp te drinken.

2. Zondag 23 februari 2014: Flensburg – Kolding
Afgelegde fiets-afstand 122 kilometer

Ondanks dat ik de enige gast ben, staat 's ochtends beneden een compleet ontbijtbuffet klaar.

Afbeelding

Afgezien van het rumoer vanuit de kroeg is dit een perfecte overnachtingsplek!

Afbeelding

Na het ontbijt ga ik eerst nog even kijken op station Flensburg.

Afbeelding

Stationshal.

Afbeelding

De perrons zijn vernieuwd, het emplacement ziet er authentiek uit en fraaie oude gebouwen. De foto is gemaakt vanaf het perron waar de treinen naar Denemarken vertrekken. Op het perron links ben ik de vorige avond aangekomen met dezelfde soort trein als er nu ook staat.

Ik wil nog wat boodschappen doen, maar in Flensburg is deze zondag echt alles dicht. Tijd om naar de grens te gaan. Aan de buitenkant van Flensburg kom ik nog een klein winkeltje tegen dat wel open is. Ook passeer ik enkele kilometer voor de grens een Deense supermarkt die gewoon open is en waar het erg druk is. Deze reden dat deze zich op Duits grondgebied bevindt zal ongetwijfeld financiëel zijn.

Afbeelding

De Deens-Duitse grens bij Padborg. Een Schengengrens waar verder niets is.

Afbeelding

Op een steenworp afstand van de grens bevindt zich station Padborg, het grensstation. Sinds Schengen is dit station verlaten. Kaartverkoop is er ook niet meer, alleen de wachtruimte in het gebouw is nog open. Elke twee uren vertrekken IC's richting Kolding en richting Duitsland. Tussendoor rijden dagelijks nog enkele andere typen internationale treinen, waaronder de CNL vanuit Amsterdam.

Afbeelding

Station Padborg. Het is een eiland-station met één perron tussen de sporen waar zich ook het gebouw bevindt.

Afbeelding

Station Tinglev, een bescheiden spoorwegknooppunt. Op dit station komt de spoorlijn vanuit Sønderborg samen met de spoorlijn vanuit Padborg.

Ook loopt vanaf dit station een spoorlijn naar Tønder, een stadje in het zuid-oosten van Denemarken. De spoorlijn loopt evenwijdig aan de grens met Duitsland. Er rijden echter sinds 1971 geen reizigerstreinen meer. De spoorlijn is in ernstig verval. Enkele poging tot reactivering zijn mislukt en de spoorlijn wordt met sloop bedreigd.

Afbeelding

Interieur stationsgebouw. Er is een treinkaartjes automaat. Ook er is een soort kiosk van DSB waar treinkaartjes verkocht worden. Dit is het enige station tussen Padborg en Kolding wat nog bemand is.

Afbeelding

Tinglev heeft een kleine 3.000 inwoners. Ondanks het kleine aantal inwoners zijn er meerdere supermarkten, banken en pizzaria's. In Denemarken zijn heel veel pizzaria's wat het avondeten voor de reiziger betaalbaar maakt. Zelfs de kleinere dorpen hebben een bankfilliaal. Het volgende station, Rødekro, ligt 17 kilometer verder. Tussen Tinglev en Rødekro ligt het dorp Bolderslev. Daar pin ik mijn eerste Deense Kronen. De spoorlijn loopt dwars door het dorp heen, maar er stoppen geen treinen meer.

Afbeelding

Rødekro, een typisch Deens straatbeeld.

Afbeelding

Een spoorwegovergang met een vervallen spoorlijn. Dit is de spoorlijn Rødekro - Aabenraa, ook op deze lijn sinds 1971 geen reizigerstreinen meer.

Afbeelding

Station Rødekro. Markant naoorlogsgebouw dat nog toegankelijk is.

Hier stopt de trein vanuit Flensburg waarmee ik in Kolding kan komen met mijn Eurospezial. Vanwege het mooie weer besluit ik echter door te fietsen.

Bij een supermarkt, die in Denemarken gewoon allemaal open zijn op zondag, haal ik wat boodschappen. De prijzen vallen heel erg mee, vergelijkbaar met Nederland. Behalve snoep. Snoep is zeer duur! Een zakje dropjes van 150 gram kost DKK 25, omgerekend EUR 3,30! Dit is het gevolg van een belasting op suiker.

Enkele tientallen kilometers voor Kolding begint het te motregenen, maar het wordt al gauw weer droog. Aangekomen in Kolding eet ik een bord spaghetti bij een van de vele pizzaria's en zoek ik mijn overnachtingsplek op, vlakbij het station. Hier zal ik twee nachten blijven. Het is een particulier die kamers verhuurd, een prima verblijf.

3. Maandag 24 februari 2014: Dagtocht Kolding - Esbjerg
Afgelegde fiets-afstand 82 kilometer

Ik blijf één volle dag in Kolding die ik ga gebruiken voor een dagtocht naar Esbjerg helemaal in het oosten van Denemarken.

Afbeelding

Station Kolding. Zelfs op dit grote station is de kaartverkoop verdwenen. Er is een winkel genaamd 7-Eleven. Verlijkbaar met Albert Heijn ToGo. Er worden ook treinkaartjes verkocht. De koffie is heel duur, omgerekend 4 euro, maar een eerste levensbehoefte laat ik niet schieten. Ze hebben ook een 'aanbieding': Twee zakjes Haribo snoep voor 39 DKK (EUR 5,22)!

Afbeelding

Buitenwijk van Kolding.

Afbeelding

Het landschap, met in de verte Kolding.

Afbeelding

Station Vejen (8900 inwoners). Modern perron. Sinds 2012 is het gebouw gesloten.

Afbeelding

Het leuke gebouwtje van station Brørup.

Afbeelding

Het landschap nabij het dorp Holsted.

Afbeelding

Bord van de gemeente Esbjerg. Ik ben nog lang niet in Esbjerg, maar sinds de Deense gemeentelijke herindelingen in 2007 zijn sommige gemeentes zeer uitgestrekt geworden. Tijdens deze fietstocht passeer ik slechts twee maal een gemeentegrens.

Afbeelding

Station Bramming. Hier komt de spoorlijn uit het zuid-oosten samen met de spoorlijn naar Esbjerg.

Afbeelding

Het gebouw is nog open, ook hier is de kaartverkoop verdwenen.

Afbeelding

Arriva trein. Op een aantal spoorlijnen is Arriva actief, vooral in het oosten van Denemarken.

Het wordt schemerig, en als het net donker is kom ik aan in Esbjerg. Bij de 7-Eleven haal ik een treinkaartje naar Kolding en ik reis met een rustige stoptrein terug.

4. Dinsdag 25 februari 2014: Kolding – Malmö
Afgelegde fiets-afstand ca. 30 kilometer

Deze dag wordt vooral met de trein gereisd. Om 8:30 neem ik een IC naar Kopenhagen. De IC is erg druk! Dat verbaast mij, gezien de idiote prijzen voor de trein. De benzine is in Denearmarken iets minder duur dan in Nederland, autorijden is in Denemarken voordeliger. Reserveren voor een fiets is in Deense intercity's verplicht en dat is geen overbodige luxe. Er zijn stiltezones en die worden echt nageleefd.

Afbeelding

In Roskilde stap ik uit om het laatste stuk te fietsen.

Afbeelding

Het stationsgebouw van Roskilde is het oudste van Denemarken.

Afbeelding

Het fietsen valt flink tegen door een snijdende wind uit het oosten en het drukke verkeer. Bij station Høje Taastrup, een groot station aan de rand van Kopenhagen, besluit ik om het laatste stuk met de trein te gaan.

Afbeelding

Interieur van het sfeerloze station Høje Taastrup.

Afbeelding

Station Kopenhagen. De ruimte voor het gebouw is krap, heel veel fietsen. Onder het gebouw liggen de sporen. Na een rondje door het centrum wordt het tijd om verder te gaan naar Malmö. De trein is voor mij de enige optie om in Malmö te komen. De Sontbrug tussen Denemarken en Zweden is alleen bestemd voor treinen en auto's.

Afbeelding

De trein naar Malmö. Ondanks dat de trein lang is en elke 20 minuten rijdt, is het erg druk. Er zijn enkele tussenstops, moderne saaie stations. Geen grenscontrole, want Schengen, maar wel een politieagent met een drugshond die overal rondsnuffelt.

Afbeelding

Station Malmö.

Afbeelding

Voorkant station Malmö.

Malmö is niet het beste wat Zweden te bieden heeft. Veel verloedering. Gelukkig is mijn hotel 15 kilometer buiten de stad, in een naamloos gehucht vlakbij de plaats Staffanstorp. Het hotel ligt afgelegen en is 's avonds onbemand, via een codeslot krijg ik de sleutel van mijn kamer. Er is een prachtige gemeenschappelijke ruimte, waar koffie staat en waar ik met een paar Zweden een praatje maak. De kamer kost 44 euro, voor Zweede begrippen is dat heel goedkoop. Ik eet in Staffanstorp. Het hotel ligt vlakbij de spoorlijn tussen Malmö en Staffanstorp. Er rijden echter geen treinen meer.

5. Woensdag 26 februari 2014: Malmö – Simlångsdalen
Afgelegde fiets-afstand ca. 100 kilometer

Na een goed ontbijt, vertrek ik voor een fietstocht naar het noorden. Ik ben van plan om via Malmö te gaan. Eindbestemming is het dorp Simlångsdalen waar ik om 21:00 moet zijn. Dat is te ver om te fietsen, maar ik zal een stuk met de trein reizen naar station Halmstad, 18 kilometer bij Simlångsdalen.

Afbeelding

Het hotel. Vlakbij het hotel loopt de spoorlijn en in het hoge gras liggen nog de sporen van een perron.

Afbeelding

Het centrum van Staffanstorp. Rechts van de supermarkt bevindt zich een Systembolaget, een staatswinkel die het monopolie heeft op de verkoop van drank.

Afbeelding

Station Staffanstorp.

Afbeelding

Het is een maar klein stukje naar Lund. Dit is het station.

In Zweden heb ik geen sfeervolle stations gezien. De grotere stations worden beheerd door Jernhusen. De vlag die op het stationsgebouw van Lund staat, is van Jernhusen. Meestal is er een wachtruimte en wat winkels.

Opvallend is het grote aantal bedelaars in Lund. Sterker nog, zelfs in Roemenië en Albanië heb ik nergens zoveel bedelaars in korte tijd gezien als in Lund. Op elke straathoek zit er wel eentje. Opvallend: Ze hebben allemaal hetzelfde soort bekertje in de hand voor het geld. Al die ellende op straat ondanks de Zweedse welvaartsstaat. Die trekt zoveel mensen dat er zelfs met het extreem ruimhartige toelatingsbeleid van Zweden mensen buiten de boot vallen.

Afbeelding

Station Gunnesbo. Zo zijn vele stations in Zweede provincie Skåne. Niet om vrolijk van te worden. De regionale treindiensten in Skåne worden door private bedrijven verzorgd, oa. Veolia.

Afbeelding

Dit station is wel fraai maar uiteraard onbemand. Later ontdekte ik op internet een website die helemaal over dit station gaat http://billebergastation.com/ Interessant, in Zweden is het verschralen van de stations al lang geleden begonnen.

Afbeelding

Na een lange fietstocht kom ik bij station Helsingborg.

Afbeelding

Ook dit redelijk grote station heeft de uitstraling van een luchthaven. Ik koop een kaartje naar Halmstad. Met de trein verlaat ik de zuidelijke provincie Skåne en kom ik in Hallands län terecht. Aangekomen Halmstad eet ik wat (uiteraard bij een pizzaria, ook Zweden zit er vol mee) en begin ik aan het laatste tochtje van deze dag naar Simlångsdalen. Daar is een hotel waar ik een kamer heb. Het wordt een donkere rit, niet alleen omdat het geen licht meer is, maar ook omdat Simlångsdalen in een bosrijk gebied ligt. Net als ik voor het hotel sta, begint het te regenen. Het hotel is onderdeel van een vakantiecomplex met een camping en huisjes, maar het is helemaal verlaten.

6. Donderdag 27 februari 2014: Simlångsdalen – Varberg
Afgelegde fiets-afstand 113 kilometer

Afbeelding

De hotelkamer, kitscherig dan dit heb ik het nog niet meegemaakt roffel En dat is nog niets in vergelijking met wat ik in de ontbijtzaal aantref.
Maar het ontbijt is uitstekend! Buiten wacht mij een onaangename verrassing: Een lekke voorband. Na een bandenwissel kan de lange fietstocht van vandaag toch echt beginnen! Mijn bestemming is een dorpje vlakbij Varberg. De kortste route is 67 kilometer fietsen, maar ik neem een veel langere route door de bossen en een stukje langs de spoorlijn Halmstad - Nässjö.

Afbeelding

Simlångsdalen heeft nog geen 600 inwoners. Het schijnt toeristisch te zijn in de zomer, maar nu is het behoorlijk verlaten. Als je het dorp uit bent, zit je gelijk middenin de bossen.

Afbeelding

Overal liggen grote zwerfkeien, die soms gebroken zijn.

Afbeelding

Nog meer bos...

Afbeelding

...en dan na 17 kilometer weer een dorp. Oskarström is wel wat groter, namelijk ruim 4000 inwoners.

Afbeelding

Alles is er: Winkels, scholen, restaurants. En ook de Systembolaget (geel-groene bord links) mag niet ontbreken.

Afbeelding

En er is ook een station. Oskarström ligt namelijk aan de spoorlijn Halmstad - Nässjö. Deze trein rijdt net het station binnen.

Afbeelding

Het station.

Afbeelding

Stationsgebouw. Het gebouw staat leeg.

Afbeelding

Ik ga verder. De volgende plaats is Torup, 20 kilometer verder. De route gaat grotendeels over deze weg.

Afbeelding

Torup (ruim 1200 inwoners).

Afbeelding

Het station van Torup.

Afbeelding

Ik haal een broodje bij een bakker. Omgerekend kost het EUR 2,25 wat voor zo'n broodje niet duur is. Ook in Zweden zijn de prijzen niet heel hoog, het is vergelijkbaar met Nederland.

Afbeelding

De bossen weer in..

Afbeelding

Ondanks ze zeer lage bevolkingsdichtheid in Zweden staan overal dit soort lelijke flats, wat mij erg verbaast. Deze staat in Kinnared, een dorpje met ca. 300 inwoners. In Kinnared is ook een treinhalte. Hier ga ik richting het westen, om weer naar de kust terug te gaan. Gelukkig geen bandenpech meer. Vanaf Kinnered gaat een weg door de bossen naar kust. Het eerste dorp van enige betekenis is Vessigebro: 30 kilometer fietsen en ca. 800 inwoners. Daarom zijn er in het kleine Kinnered ook diverse winkels. Dit geeft aan hoe leeg Zweden is, en dit is nog maar het relatief dichtbevolkte zuiden.

Afbeelding

Nog een laatste foto van Kinnarad bij het verlaten van het dorp. Na 100 meter fietsen stopt er een auto naast mij. Het is een gewone auto maar er zit een politieagent in. Hij vraagt wat ik allemaal aan het doen ben. Ik antwoord: Fietsen naar Falkenberg en Varberg. Uiteraard vraag ik de reden van zijn belangstelling. Hij vindt het verdacht dat een vreemde foto's maakt, want er zijn nu helemaal geen toeristen. Ik wil nog een opmerking maken dat ze misschien eens wat minder criminaliteit naar Zweden moeten importeren (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... eden.dhtml), maar ik hou wijselijk mijn mond en de man wenst mij een goede rit.

Afbeelding

Op deze wegwijzer staat alles wat zich - behalve bos - tussen Kinnared en Vessigebro bevindt. Drängsered is een plaatsje met 124 inwoners.

Afbeelding

Zonsondergang. Het is gelukt om voordat het donker wordt de bossen uit te komen. Een tijdje later kom ik in Falkenberg en na een korte stop ga ik door naar Tvååker. Tussen Tvååker en Varberg bevindt zich een camping waar ik een soort blokhut heb geboekt. Daar aangekomen op een donkere en verlaten camping kan ik op de afgesproken plek de sleutel niet vinden. Gelukkig is het nog niet heel laat en ik bel de eigenaresse. Ze is het vergeten, de blokhut is daardoor niet opgewarmd en daarom krijg ik een hotelkamer in het verlaten hotelcomplex op het terrein. Net als ik mijn spullen op de kamer heb gebracht, begint het keihard te regenen. Ik heb weer mazzel!

7. Vrijdag 28 februari 2014: Varberg – Tønder

Om 6:00 gaat de wekker al. Ik moet de boot naar Denemarken halen. Deze vertrekt om 8:50, maar je moet er al een half uur van tevoren zijn. Deze boot vaart twee keer per dag.

Helaas regent het nog steeds en in de regen fiets ik de 12 kilometer naar de veerhaven.

Afbeelding

Station Varberg. De veerhaven ligt achter het station. Het houdt op met regenen.

Afbeelding

Een regionale trein op station Varberg.

Afbeelding

Op tijd ben ik bij de boot. De regel dat je er een half uur van tevoren al moet zijn moet zeker serieus genomen worden, want 8:40 vertrekt de boot al.

Het is heel rustig, er zijn weinig passagiers. Op de boot is koffie verkrijgbaar en er is een winkeltje, maar restaurants en bars zijn allemaal gesloten. De vaart is opmerkelijk goedkoop: 21 euro inclusief fiets.

Afbeelding

Het is erg mistig op zee. Pas op het laatste moment zie ik, na ongeveer 4 uren varen, Denemarken verschijnen.

Afbeelding

Het schip van Stenaline.

Afbeelding

De weg de haven uit, een grensovergang.

Afbeelding

Een paar kilometer verderop ligt station Grenaa. Vanaf dit station geldt mijn tweede Eurospezial. Ik heb nog bijna twee uren tijd, en ga fietsen naar het volgende station. Maar zodra ik Grenaa uit ben, begint het flink te regenen en keer ik weer om.

Mijn Eurospezial geldt deze dag tot Flensburg. De volgende dag voor Flensburg naar Leer, via Niebüll. Ik stap echter uit in Tinglev waar ik op de heenreis ook al langs ben gekomen. Ik overnacht namelijk nog in Denemarken, in het zuid-oosten vlakbij Tønder.

De treinreis verloopt voorspoedig. Onderweg nog een grappig voorval: Tijdens een tussenstop zie ik een andere trein staan aan het tegenover gelegen perron. Voor de openstaande deuren staat een reiziger te roken. Iedereen stapt in, evenals de conducteur. De man blijft gewoon door roken... Ik dacht nog: Waarom staat die roker zo dicht bij de trein, het is net alsof deze man helemaal niet met die trein hoeft want hij let nergens op. Pas als de trein begint met rijden komt die man er achter dat zijn trein weg is. Hij probeert het nog met schreeuwen en op de ramen slaan, maar helaas..

Afbeelding

Aankomst station Tinglev. Tegenover het station zit een pizzaria waar ik wat eet. Na wat experimenteren met foto's in het donker (blijft lastig..) begin ik aan de fietstocht naar de B&B waar ik overnacht. Het is 21 kilometer fietsen langs de vervallen spoorlijn tussen Tinglev en Tønder.

Deze B&B, SJ Rooms, is de beste overnachting van de hele reis! Het gaat particulieren die kamers verhuren. Het is helemaal perfect en niet duur. Het huis ligt afgelegen, maar dat vind ik alleen maar een pluspunt. De eigenaresse verbaast zich erover dat ik zomaar in het donker vanuit Tinglev met de fiets kom, want onveilig. Ik ken weinig plekken waar het veiliger is dan daar, want vrijwel geen verkeer en geen criminaliteit. Ik vertel wat over mijn eerdere trips in oa. Oekraïne en dan snapt ze ook wel dat ik het geen probleem vindt om 's avonds nog zo door Denemarken te fietsen.

8. Zaterdag 1 maart 2014: Tønder – Thuis

Na een uitstekende nachtrust doe ik het rustig aan want buiten hangt een dichte mist.

Afbeelding

Dit is in de straat waar ook de B&B staat. Er liggen nog restanten van een oud perron, lang geleden kon je hier dus nog met de trein komen. Ik rij door naar Tønder, 6 kilometer verder.

Tønder is een leuk stadje met ca. 8.000 inwoners.

Afbeelding

Station Tønder. Aan het gebouw is het te zien dat het ooit een Duits station was. Hier stoppen Arriva treinen naar het noorden van Denemarken. Lange tijd was dit het eindpunt van de treinen, maar sinds 2001 is er weer grensoverschijdend treinverkeer voor reizigers. Dit station is ook het begin-/eindpunt van de spoorlijn naar Tinglev.

Het gebouw is op door-de-weekse dagen zelfs nog open.

Afbeelding

Foto vanaf het perron.

Afbeelding

Toeristische foto van het centrum van Tønder.

Afbeelding

De grensovergang met Duitsland, foto richting Denemarken.

Afbeelding

Een kilometer in Duitsland lijkt het ineens weer Denemarken te worden met dit complex van Deense winkels. Een parkeerterrein waar alleen voertuigen met Deense kentekens staan. Er wordt betaald in DKK. Er zijn zelfs veel aanhangers. De prijzen zijn hier vast veel lager.

Afbeelding

Lagere prijzen gelden vooral voor snoep, dat in Denemarken heel duur is. Voor de prijzen die op deze borden staan vermeld kun je het in Denemarken niet krijgen. Op de achtergrond is een gebouw van Fakta, een bekende Deense supermarkt, in aanbouw te zien. Het wordt dus nog groter.

Afbeelding

Tussen Tønder en Niebüll rijden sinds 2001 weer reizigerstreinen. In Süderlügum en Uphusum zijn stations (haltes). Dit is station Süderlügum.

Afbeelding

Ondanks Schengen een dreigende mededeling over Ausweispapiere.

Afbeelding

Station Niebüll. Hier wacht ik op de trein naar Hamburg en verder.

Afbeelding

Een Arriva trein terug naar Denemarken vertrekt.

Afbeelding

Aankomst en overstap op station Hamburg-Altona. Ik ben gekomen met de trein links, en ik ga verder met de trein rechts naar Bremen.

De reis naar Bremen is erg comfortabel, want ik reis met een IC. In Bremen stap ik over in de trein naar Leer. Die wordt echter bestormd door grote groepen voetbalsupporters. Ik kan er met mijn fiets niet meer bij in. Ik vraag aan een perronopzichter of ik voor de IC naar Leer, die ook met een Nahverkehrskaartje mag worden gebruikt, of ik een fietsreservering nodig heb. Hij geeft mij de tip om helemaal naar de achterzijde van de overvolle trein te lopen. En dat is een goede want de achterwege wagen blijkt bijna leeg te zijn. De trein vertrekt met een flinke vertraging. In Oldenburg wordt deze groter omdat voetbalsupporters de deuren blokkeren. De reis naar Leer verloopt alles behalve rustig. Gelukkig heb ik genoeg tijd zodat een vertraging geen problemen geeft. Ik kom dan ook nog gewoon thuis.

Tot zover mijn verslag over de trip Denemarken/Zweden.

Over het gebrek aan railromantiek heb ik al het nodige gezegd. De reportage zal wat aan de saaie kant zijn knipoog

Er zijn echter ook leuke dingen opgevallen:
- Ik heb ontdekt dat Scandinavië niet duur is. Dat is achterhaald, uit de tijd dat we nog geen euro hadden. Inmiddels is Nederland net zo duur geworden. Een aantal specifieke dingen zoals drank, snoep (in Denemarken) en treinkaartjes (in Denemarken) zijn inderdaad bijzonder duur, maar de rest valt heel erg mee. Supermarkten en ergens wat eten is net zo duur als in Nederland. In vergelijking met Oost-Europa is Scandinavië uiteraard heel duur, maar in vergelijking met vakantie in Nederland of België is het niet duurder. Overnachtingen zullen in de zomer wel duurder zijn, doordat ik in het laagseizoen ben geweest (wat ook echt laagseizoen is gezien de vele lege accommodaties waar ik verbleef) waren de prijzen vrij laag. De vele pizzaria's zorgen ervoor dat je zelfs in de kleinste dorpen goed kunt eten voor weinig geld; er is veel keus en het is beter dan McDonalds.
- Beide landen hebben hun eigen munt nog.
- Echt iedereen spreekt Engels. Voor sommigen misschien vanzelfsprekend, maar als je Oost-Europa gewend bent is dat wel bijzonder.
- Deense dorpen hebben hun charme wel. Daar zal niet iedereen het mee eens zijn, ik hoor veel dat Denemarken saai is, maar ik vind het wel wat hebben. Het voorzieningenniveau ligt heel hoog in vergelijking met Nederland.
- De leegte van Zweden is indrukwekkend, terwijl ik alleen nog maar in het dichtstbevolkte deel van het land ben geweest. Uitgestrekte bossen, tientallen kilometers zonder bebouwing en vrijwel geen verkeer. Als Zweden niet zo progressief zou zijn, dan zou ik er direct gaan wonen.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door John » ma 07 apr 2014 00:24

Leuke trip en dito verslag duim omhoog

Om 8:30 neem ik een IC naar Kopenhagen. De IC is erg druk! Dat verbaast mij, gezien de idiote prijzen voor de trein. De benzine is in Denearmarken iets minder duur dan in Nederland, autorijden is in Denemarken voordeliger.

Volgensmij betaal je voor de Grote Beltbrug 30 euro tol ofzo. Dan is de trein naar Kopenhagen waarschijnlijk zo duur nog niet.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door SvMp » ma 07 apr 2014 00:44

Dank voor je positieve reactie glimlach

Kopenhagen - Malmö is inderdaad heel duur met de auto vanwege de tol. Geen wonder dat de treinen zo vol zitten. Maar binnen Denemarken speelt dat aspect niet. Er zijn ook geen goedkope dagkaarten. Alleen Arriva heeft enkele aanbiedingen. DSB kan iets goedkoper als je vooraf kaartjes koopt, maar dat kan alleen met IC's. Zeker als je met z'n tweeën bent is autorijden veel goedkoper. De treinen zijn ook niet extreem luxe, sterker nog de moderne stoptreinen van DSB zijn qua comfort uiterst sober. De service ligt ook niet op een hoog niveau. Die hoge prijzen zijn dus niet te rechtvaardigen dus ik kan mij voorstellen dat de gemiddelde Deen de trein links laat liggen.

SvMp
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door John » ma 07 apr 2014 00:46

Van Kolding naar Kopenhagen kom je over de Grote Beltbrug. Tussen Kopenhagen en Malmo ligt de Sontbrug. Beide zijn behoorlijk aan de prijs.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door SvMp » ma 07 apr 2014 00:47

Ik ging inderdaad uit van de Sontbrug. Ik wist niet dat de Grote Beltbrug binnen Denemarken ook een tolbrug is. Die bruggen zijn wel prachtig om te zien, ook vanuit de trein.

SvMp
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door Bordensteker » ma 07 apr 2014 06:49

duim omhoog Leuk verslag!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door groentje » ma 07 apr 2014 23:11

Leuk verslag. En behoorlijk moedig om in februari naar het noorden te trekken, het is er nog sneller donker dan hier...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door John » di 08 apr 2014 00:24

Als Zweden niet zo progressief zou zijn, dan zou ik er direct gaan wonen.

Op welk gebied vindt je de Zweden eigenlijk progressiever dan de Nederlanders?

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door SvMp » di 08 apr 2014 01:09

John schreef:
Als Zweden niet zo progressief zou zijn, dan zou ik er direct gaan wonen.

Op welk gebied vind je de Zweden eigenlijk progressiever dan de Nederlanders?

- Immigratiebeleid. Nederland is soft, maar Zweden spant de kroon. Somaliërs bijvoorbeeld mogen vrijwel zonder enige beperkingen zich vestigen daar. De gevolgen zijn rampzalig.
- Emancipatiebeleid. Extreme kindregelingen zoals zwangerschapsverlof van 2 jaar en nog een half jaar "zwangerschapsverlof" voor papa. Solidariteit vind ik prima, maar mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze zelf maken. Het zijn zeer kostbare regelingen, nadelig voor mensen die geen kinderen krijgen.
- Doorgeschoten overheidsbemoeienis. Drank is alleen te koop in staatswinkels. Zweden behoort tot de grootste gevers van ontwikkelingshulp, ondanks dat allang bekend is dat het zinloos is.
- Voor nog wat tenenkrommende voorbeelden van progressief Zweden: http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens ... patie.html en http://www.elsevier.nl/Algemeen/blogs/2 ... ER283817W/

Groot pluspunt van Zweden is dat je je behoorlijk afzijdig kunt houden van al die ellende. Problemen met immigranten spelen zich af in grote steden en niet in de afgelegen dorpen in het noorden. Er zullen nog vele generaties overheen gaan voordat Zweden zo overbevolkt is als Nederland, het is een gewoon een enorm groot land. In Zweden betaal je vrij veel belasting net als hier, maar in Zweden krijg je er ook meer sociale zekerheid voor terug. In Zweden staat het stelsel echter onder druk en het gevaar dreigt dat je een situatie krijgt zoals hier: Wel hoge belastingen, maar weinig sociale zekerheid. Zodra om deze reden hoogopgeleide succesvolle Zweden beginnen te emigreren (bijvoorbeeld naar de Finland of Noorwegen), dan is het hek van de dam. De hoge immigratie- en geboortecijfers van mensen uit Afrika en Arabische landen doen de rest. Over 80 jaar is Zweden een derdewereldland binnen Europa geworden.

SvMp
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door Bloemkooltje-Waldo » vr 11 apr 2014 17:03

Hmmm...mooie reis, maar Nederland overbevolkt noemen gaat erbij mij niet in. We hebben hier prachtige. vrij lege streken.
Bij een pizzaria verkopen ze maar één soort pizza, maar een pizzeria verkoopt allerlei pizza's instemmen
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door SvMp » za 12 apr 2014 07:58

@Bloemkooltje-Waldo: Dit punt is al eens in een ander topic besproken, dus ik zal hier geen verdere argumenten noemen. De open ruimte komt door het verstandige beleid in het verleden op het gebied van ruimtelijke ordening. Een jaar of 10 geleden kon ik mij ook niet voorstellen dat Nederland vol was (ik vond Nederland net zo perfect als velen hier), totdat ik door het buitenland begon te reizen... En dan bedoel ik buiten de grote steden die iedereen wel kent, zoals je in al mijn reportages ziet. Voor mij zit er dan ook niet anders op dan wat velen al hebben gedaan: Emigreren naar een plek waar nog ruimte is.

SvMp
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door Bloemkooltje-Waldo » zo 13 apr 2014 11:34

Nederland behoort tot de dichtstbevolkte landen ter wereld. In dat licht bezien valt het erg mee. En ik kan ook genieten van de omgeving zonder ver te hoeven reizen knipoog

Zweden is zelfs leeg direct buiten de grootste steden :idee: :idee:
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door eelkevd » zo 13 apr 2014 14:40

SvMp schreef:- Emancipatiebeleid. Extreme kindregelingen zoals zwangerschapsverlof van 2 jaar en nog een half jaar "zwangerschapsverlof" voor papa. Solidariteit vind ik prima, maar mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze zelf maken. Het zijn zeer kostbare regelingen, nadelig voor mensen die geen kinderen krijgen.

Eerlijk gezegd vind ik dit nou juist zo raar aan Nederland. 10 weken de tijd om te herstellen van een bevalling, ongeacht hoe goed of slecht die verloopt en om je kind moedermelk te geven vind ik nogal kort. De wet in Nederland schrijft wel heel duidelijk voor dat vrouwen het recht hebben om 25% van de werktijd te gebruiken om te kolven of om het kind te voeden (je mag naar huis gaan) maar dat wordt niet overal toegelaten. En vaak mag je lekker op de wc gaan zitten. In Duitsland krijgt de vrouw ook een jaar verlof, zijn de oosterburen ook zo soft? Naar mijn idee is het juist goed voor vooral het kind om zo lang mogelijk borstvoeding te krijgen en zich goed aan de moeder te kunnen binden.

Daarnaast, wie gaat onze AOW en alles betalen? dat zijn onze kinderen en daar weer de kinderen van. Daar mag best wat voor tegenover staan. Ook een goede opleiding moet voor iedereen mogelijk zijn. Immers, betere opleiding geeft een grotere kans op een baan met meer inkomen en dan kan de samenleving (niet alleen de overheid dus) meer belastingen innen.

In de Scandinavische landen hebben ze inmiddels ook last van een krimpende bevolking, de mensen daar kiezen voor minder kinderen met alle risico's van dien. Dit gebeurt ook al in Nederland, maar doordat de overwegend allochtone bevolking nog wel goed aanjongt valt het nog niet op, maar onder de autochtone bevolking is er al krimp in Nederland.

On topic: je rapportage is erg mooi. Scandinavië is inderdaad heel anders dan oost Europa. Persoonlijk is het mijn favoriet. Vriendelijke mensen met wie je altijd Engels kan praten. In 2006 heb ik nog een keer een reisje gemaakt door Zweden vanuit Kopenhagen (op vakantie daar), via Alvesta en Götenborg naar de boot in Helsinborg en dan vanaf Helsingør weer terug naar Kopenhagen. Was in de winter en erg mooi. Wat me toen ook zo opviel is dat ze in Zweden veel parkeerplaatsen hebben met een stopcontact. Vermoedelijk om de auto's een beetje warm te houden. laughing

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Tripje Denemarken-Zweden door SvMp » zo 13 apr 2014 15:29

@eelkevd:
Ik kan me voorstellen dat 10 weken kort is om te herstellen. Ik kan mij ook voorstellen dat vaders vrij een tijd willen. Ik vind dit echter een verantwoordelijkheid van mensen zelf. Anno 2014 komen kinderen niet meer geheel onverwacht, dus je kunt er geld voor opzij gaan leggen. We hadden tot enkele jaren geleden een prachtige regeling om die eigen verantwoordelijkheid te nemen: De levensloop regeling. Die is helaas afgeschaft.

Waarom moet ik een jaar verlof voor een wereldreis zelf betalen en een jaar verlof om kinderen te krijgen moet door anderen betaald worden? Dat is immoreel. Ieder moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Mensen beseffen amper hoe duur kinderen zijn omdat heel veel voor ze betaald wordt. Dit wordt echter betaald door mensen die (soms gedwongen door omstandigheden) andere keuzes in het leven maken. Solidariteit vind ik een groot goed, maar niet voor keuzes die je zelf maakt. Als je het niet kunt betalen, kun je ook één kind nemen in plaats van drie. Daar hoeft de rest van de samenleving niet voor op te draaien. Als het gaat om dingen waar je niet voor kiest, zoals ziekte, ontslag of oud worden dan is het een heel ander verhaal. Maar kinderen kies je zelf, net zoals ik er voor kies om 4 keer per jaar een reis te maken en daarvoor zelf afspraken moet maken met mijn werkgever en geld opzij moet leggen.

Wat je schrijft over de AOW laat zien dat de regeling helemaal verkeerd is opgezet. Het omslagstelsel is afhankelijk van bevolkingsgroei, en aangezien bevolking nooit onbeperkt kan groeien (kijk maar wat er gebeurt in een populatie dieren die alsmaar groeit..) zal het stelsel vroeg of laat in elkaar storten. De AOW had allang omgevormd moeten zijn naar een stelsel waarbij elke generatie spaart voor de eigen AOW, in plaats van betalen voor de vorige generatie. Die hervorming kost heel veel geld (dubbele lasten), dat had in de jaren '90 moeten gebeuren toen we geld over hadden. De AOW is een piramidespel, maar we wijzen maar al te graag naar Griekenland..

Demograven weten allang dat meer kinderen geen oplossing is voor problemen met vergrijzing. Om even bij de AOW te blijven: De kinderen die voor onze AOW zorgen, moeten zelf ook weer AOW krijgen dus weer meer kinderen nodig, iets wat oneindig zo door gaat en een keer doorbroken moet worden.

De groei van allochtone bevolking en krimp van autochtone bevolking is een ernstige zaak, Nederland al onherkenbaar veranderen. Ook een reden dat ik in Nederland geen kinderen wil grootbrengen. Allochtonen hebben gemiddeld minder te besteden dan allochtonen, het afschaffen van de riante kinderbijslag/budget kan het rij keren.

Ontopic: Dankje. Oost-Europa blijft mijn favoriet, want daar kom je nog mooie dingen tegen die we hier allang zijn vergeten: Dorpjes met nog allemaal kleine winkeltjes, nog echte stationnetjes, buiten de grote steden geen verloedering en amper niet-westerse immigraten. Enkele jaren fietste ik door een arme arbeiderswijk van Kraków, wat ik daar zag deed mij denken aan beelden van de jaren '50/60 in 'Andere Tijden'. Dit miste ik wel in Scandinavië ondanks het natuurschoon en de mensen zijn idd vriendelijk.

Mijn boottocht was een stuk noordelijker dan Helsingborg - Helsingør. Helsingborg - Helsingør is een heel kort tochtje. Wat mij opviel bij het plannen van de reis is dat Helsingborg - Helsingør veel duurder is dan Varberg - Grenaa.

Is dat stopcontact niet voor elektrische auto's?

SvMp

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages