Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Timon91 » vr 18 apr 2014 18:14

Bijna vier maanden na mijn laatste reisverslag is het weer zover, alleen deze keer reizen we iets verder weg van het geordende en pittoreske Europa. Zoals jullie wellicht weten zit ik momenteel tijdelijk in Zuid-Amerika voor mijn stage, om precies te zijn op hemelsbreed zo'n 10.000 km vanaf Enschede, in de buurt van São Paulo. Ondanks dat ik doordeweeks gewoon werk heb ik in de weekenden wel tijd om eropuit te gaan, afgelopen weekend heb ik een paar dagen extra vrij kunnen nemen om een wat langer tripje te maken. De overige weekendjes waren op zichzelf niet verslagwaardig, maar dit reisje vond ik wel de moeite van het beschrijven waard. In dit verslag neem ik jullie mee door een klein hoekje van dit immense land in de hoop jullie een eerste indruk te kunnen geven, mochten jullie het land nog niet bezocht hebben. Ik waarschuw vast: het is vooral in het begin een flinke hoeveelheid tekst met in totaal 91 foto's, niet alleen hier maar ook in wat linkjes in de tekst. Op deze manier hoop ik het geschikt te houden voor zowel iedereen die er even snel doorheen wil scrollen als voor iedereen die oprecht geïnteresseerd is en graag meer over het land wil weten.

Goed, om te beginnen de eerste indruk van Brazilië: de kaart. Het land is GROOT, wat vooral opvalt als je vanaf hetzelfde zoomniveau eens naar Europa kijkt. Het land beslaat 8.515.767 km² en is daarmee qua oppervlakte het vijfde land ter wereld en het grootste Portugeestalige land op deze planeet. Voor je referentie en om de feitjes te completeren: dit is ongeveer 200 keer Nederland, of de 48 aangrenzende (contiguous) staten van de VS plus Zweden. Verder wonen er ruim 200 miljoen mensen, wat betekent dat het land ook de vijfde grootste bevolking heeft. De grootste stad van het land is São Paulo, wat tevens de grootste stad van zowel het westelijk als het zuidelijk halfrond is, de hoofdstad is Brasília. Zoals waarschijnlijk wel bekend is Brazilië komende zomer gastheer voor het WK voetbal, waar nog heel wat om te doen is. De munteenheid is de Real (meervoud: Reais), geschreven met het symbool R$. Momenteel schommelt de wisselkoers tussen de 3 en 3,2 R$ per euro en anders dan dat je wellicht zou verwachten ligt het prijsniveau gemiddeld genomen gelijk met dat in Nederland.

Voor de referentie, de kaart naast die van Europa:

Klik! (kaartje is wat groot)

Brazilië bestaat uit 26 staten en één federaal district, analoog aan de Verenigde Staten van Amerika. In dit verslag doen we vier van deze staten aan. Het aangegeven vierkantje in de bovenstaande kaart is waar het in dit verslag om gaat. Een detailopname hiervan:

Afbeelding

In de detailopname is de reis opgenomen die ik in vijf dagen gemaakt heb. De reis begint in mijn huidige woonplaats, São José dos Campos, vanaf daar reizen we via Rio de Janeiro (RJ) naar Vitória, de hoofdstad van de staat Espírito Santo (ES), daarna gaan we door naar Belo Horizonte, de hoofdstad van Minas Gerais (MG), waar we tevens een uitstapje maken naar Ouro Preto. Tenslotte reizen we weer terug naar "huis", naar São José dos Campos. Omdat ik me kan voorstellen dat jullie topografie van Brazilië niet extreem up-to-date is heb ik per etappe nog een kaartje toegevoegd, omdat het anders wat verwarrend kan worden met al die namen.

We beginnen dus in São José dos Campos, een stad met zo'n 700.000 inwoners op ca. 100 km ten oosten van São Paulo. Een bijzondere stad is het niet, maar om te wonen is het niet verkeerd. Er zijn genoeg onveiligere en armere gebieden te vinden, al is het ook hier nog wel oppassen. Armoede, criminaliteit en de bijbehorende veiligheidsproblemen zijn wel de grootste problemen waar het land momenteel mee te maken heeft, erover praten met een gemiddelde Braziliaan is ongeveer net zo leuk als met een werkloze Waal praten over de bruisende, florissante arbeidsmarkt van Wallonië tong naar buiten São José dos Campos huisvest één van de belangrijkste onderzoekscentra van Latijns-Amerika, wat ook de reden is dat ik hier überhaupt zit. Sinds in de jaren 50 de snelweg tussen São Paulo (100 km naar het westen) en Rio de Janeiro (340 km naar het oosten) geopend is en de industrie zich begon de ontwikkelen is de stad hard gegroeid: in 60 jaar is de stad ca. 15 keer zo groot geworden. Embraer, na Boeing en Airbus de derde grootste vliegtuigbouwer ter wereld, heeft hier z'n hoofdkwartier en een gigantische fabriek en levert de grootste bijdrage aan de economie van de stad. Wel geestig overigens, ik heb nu al een paar keer een vliegtuig van KLM Cityhopper hier zien overvliegen. Niet dat KLM Cityhopper op São José dos Campos vliegt, maar die dingen worden hier dus geproduceerd knipoog

Aan het begin van m'n verblijf hier heb ik een keer een rondje door het centrum en over de militaire onderzoekscampus gelopen, foto's (28) daarvan kun je hier vinden. De foto's zijn soms wellicht wat saai, maar heel speciaal is het stadje niet en op zondag is het nogal rustig op straat. Dat laatste was ook de reden dat ik toen het fotorondje gemaakt heb, op de overige dagen word je elke tien meter praktisch doodgereden, het verkeer hier kom ik zo nog wel even op terug tong naar buiten De fotoset is vooral bedoeld om een indruk te geven van zo'n doorsnee Braziliaanse stad. Wat foto's (11) uit de directe omgeving van São José dos Campos staan hier, die heb ik tijdens een fietstochtje gemaakt.

1. Na al dit gezwets is het tijd om aan de reis te beginnen. Donderdagochtend heb ik nog gewerkt, donderdagmiddag heb ik m'n tas ingepakt en heb rustig de wandeling van 3 km naar het busstation gemaakt. De eerste etappe was meteen de langste: een busrit van 14 uur. Treinen zijn er in Brazilië bij benadering niet, dus je bent op de bus en het vliegtuig aangewezen. Elk zichzelf respecterend stadje in dit land heeft wel een "rodoviária", een busstation, wat in de meeste gevallen prima uitgerust is. Het busstation van São José is zeker geen uitzondering, alleen de buurt er omheen is niet zo best. In de praktijk wil dat zeggen: als je in het donker aankomt kun je maar beter een taxi pakken naar je eindbestemming..... Hier het busstation (Rodoviária Frederico Ozanam) gezien vanaf de voorplaats.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

2. Binnen in het zeshoekige gebouw. Er zijn genoeg wachtstoeltjes, er zijn meerdere opties om eten en drinken te halen, verder heeft elk busbedrijf er een loket, zijn er gratis toiletten, pinautomaten, een bagageopslag en eigenlijk alles wat je maar nodig hebt als je een lange reis voor de boeg hebt. De ijsjesstand van de Mac en de Subway zijn de voor ons bekendste aanwezigen.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

3. De andere kant op gekeken, rechts zie je de hoek met alle loketten, links de glazen wand die de reizigers scheidt van het wachtgedeelte. Vanaf São José heb je al aardig wat reismogelijkheden, voor de meer exotische bestemmingen moet je naar Rodoviária Tietê in São Paulo, wat afhankelijk van het verkeer 1 á 2 uur rijden is, met 2-3 bussen per uur. Elk busbedrijf toont de bestemmingen boven z'n loket, verder kun je op http://www.buscaonibus.com.br zo ongeveer elke langeafstandsbus van Brazilië vinden. Mijn bus ging om 16:00, dus ik had nog tijd genoeg om even een ijsje te eten.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

4. Een kwartiertje voor vertrek werd mijn bus klaargezet: deze knalgele touringcar van Itapemirim, het grootste busbedrijf van Latijns-Amerika. Door heel Brazilië kom je bussen van hen tegen. Fortaleza, plm. 3000 km en 48 uur verderop, is de verste bestemming die direct vanaf São José te bereiken is. Deze rit wordt ook door Itapemirim verzorgd. Zo ver ga ik niet nu, maar dit wordt wel mijn langste busrit hier tot nu toe. Mijn eerste bestemming is dus Vitória, wat inclusief een paar kleine omweggetjes voor stops onderweg iets minder dan 900 km is. De bus doet daar volgens de dienstregeling een schamele 14 uur over. Vertrek is 's middags om 4 uur, aankomst de volgende ochtend om 6 uur. Naar mijn weten rijdt de bus elke dag, dus dat is lekker handig glimlach

Afbeelding
Itapemirim bus at Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91 on Flickr

De bus begint hier en ik kan de hele rit uitzitten. Een kaartje van de rit:

Klik! Ook deze is wat groot knipoog

5. Ondanks dat ik over het algemeen een gruwelijke hekel heb aan bussen kan ik de langeafstandsbussen hier nog wel een beetje waarderen. De bussen zijn relatief comfortabel, zijn redelijk nieuw en de meesten hebben ook een wc aan boord. Deze heeft er zelfs twee, een heren- en een damestoilet. Stoel 31, links aan het raam, is de komende 14 uur mijn zetel. Naast ikzelf stappen er hier nog 7 andere mensen in. Tarieven zijn redelijk fixed, vroegboektarieven doen ze nauwelijks aan. De prijs neemt vrijwel evenredig toe met afstand/reistijd.

Afbeelding
Itapemirim bus interior by Timon91 on Flickr

São José dos Campos ligt aan de BR-116, de snelweg tussen São Paulo en Rio de Janeiro. Veel hoofdwegen hier hebben ook een naam, deze heet "Rodovia Presidente Dutra" (rodovia = snelweg), meestal kortweg "Dutra" genoemd. Op de bewegwijzering wordt dit ook zo aangegeven. Zoals ik al zei is het verkeer hier een enorme chaos. Verkeersregels lijken vaak niet te bestaan en het is nagenoeg altijd stervensdruk. Daar komt nog eens bij dat de wegen in grote delen van Brazilië nauwelijks verhard en/of heel slecht zijn. In de staat São Paulo (SP), de rijkste van het land, valt het wat dat betreft nog wel mee, dus dat scheelt. Het mag dan ook geen verrassing heten dat er gigantisch veel verkeersdoden vallen in Brazilië.

6. Goed, stipt om 16:00 vertrekken we, op de Dutra stroomt het verkeer soms goed, soms matig door. De eerste stop is zo'n 50 km verderop, in Taubaté. Daar stapt nog één iemand in, bij het terugrijden naar de snelweg had ik nog een mooi uitzicht met tegenlicht op de skyline van Taubaté (280.000 inwoners).

Afbeelding
Taubaté skyline by Timon91 on Flickr

7. En we draaien weer de snelweg op.

Afbeelding
Rodovia Presidente Dutra near Taubaté by Timon91 on Flickr

8. De volgende stop volgt 40 km later, in Aparecida. Dit stadje is vooral bekend vanwege de gigantische basiliek die hier staat, welke goed vanaf de snelweg te zien is. Brazilianen zijn erg katholiek, mij werd dan ook wederom - het was de derde keer dat ik hier langs reed en tevens de derde keer dat het gebeurde - enthousiast verteld dat Paus Benedictus XVI hier in 2007 op bezoek geweest is.

Afbeelding
Basílica Nossa Senhora da Conceição Aparecida by Timon91 on Flickr

Een uurtje na Aparecida volgt de eerste pitstop, bij een wegrestaurant in een heel fout, kitscherig vakwerkgebouw. Het heet dat ook niet voor niets "Graal Alemão", ofwel "Duitse Graal", waarbij Graal vergelijkbaar is met veel grotere en uitgebreidere versies van de AC Restaurants langs de Nederlandse snelwegen. Een foto heb ik helaas niet, daar was het te donker voor. 160 km na São José dos Campos wordt de grens met de staat Rio de Janeiro (RJ) bereikt. De laatste twee stops om passagiers op te pikken vinden plaats in Barra Mansa en Volta Redonda, twee ietwat grimmige industriesteden 80 km voorbij de grens tussen SP en RJ. Na vertrek uit Volta Redonda is de bus voor ongeveer 60% gevuld, maar de stoel naast mij blijft leeg. We keren terug naar de Dutra en vervolgen onze weg naar de stad Rio de Janeiro. 50 km na Volta Redonda volgt er een spectaculaire afdaling, waarin er in weinig tijd een paar honderd meter gedaald wordt. De rijbanen van de snelweg liggen hier ook gescheiden, de vorige keer heb ik dit stuk wel in het daglicht afgelegd. Niet lang daarna komen de favela's van Rio de Janeiro in zicht. In São Paulo zijn meer favela's dan in Rio, maar in Rio zijn ze door de heuvels wel veel zichtbaarder en liggen ze ook dichterbij het centrum. Een busrit in de spits de stad in - zoals ik twee maanden geleden had tijdens Carnaval - is genoeg om op een veilige manier een indruk te krijgen, want je kijkt recht de straten van de sloppenwijken in...... Ook nu rijden we door de eindeloze favela's, waar het 's avonds nog een heel stuk gevaarlijker is. Een triest gezicht, maar armoede is hier sowieso erg zichtbaar. Op de snelweg is er gelukkig niet zoveel aan de hand en na een korte stop in het busdepot van Itapemirim steken we de ruim 13 km lange Ponte Presidente Costa e Silva over. Inmiddels is het al half 12 en begin ik aan mijn poging tot slapen terwijl we over de BR-101 richting het noordoosten rijden.

Rond 2 uur 's nachts stoppen we voor een half uurtje bij een wegrestaurant, waar ik een klein rondje loop. De airco in de bus is verschrikkelijk koud, dus ik ben blij dat ik een trui heb meegenomen. Na de stop slaap ik nog een paar uur, om kwart voor zes ontwaak ik definitief. Ik word wakker met uitzicht op de opkomende zon, om kwart over 6 rijden we Vitória in.

9. De opkomende zon, gezien vanaf de brug over de Rio Santa Maria, die hier uitmondt in zee.

Afbeelding
Rio Santa Maria, Vitória by Timon91 on Flickr

10. Aankomst op het busstation van Vitória, met een half uurtje vertraging. Vitória ligt op een eiland en heeft ongeveer 350.000 inwoners, maar de metropoolregio heeft er ongeveer 1,6 miljoen. Vitória is de hoofdstad van de staat Espírito Santo, welke één van de kleinste staten van het land is, net iets groter dan Nederland.

Afbeelding
Rodoviária Carlos Alberto Vivácqua Campos, Vitória by Timon91 on Flickr

Vanaf het busstation neem ik een stadsbus naar mijn hostel, zo'n 10 km verderop. De afstanden zijn redelijk groot hier, aangezien de stad geconcentreerd is langs de hele riviermonding en oceaankust. De hostel en de mensen daar zijn heel chill en ik kan al inchecken, ondanks dat het pas half 8 's ochtends is. Ik neem eerst een douche, ik kan daarna mee ontbijten. Tijdens het ontbijt raak ik aan de praat met Judith, een tijdelijk medewerkster van de hostel die uit Hongarije blijkt te komen. Mijn "Jó reggelt, Timon vagyok. Nem beszélek magyarul!" is een goeie start voor een gesprek :mrgreen:

Na een gezellig ontbijt vertrek ik naar.... jawel, het treinstation! Ik heb eerder genoemd dat de trein als vervoersmiddel in Brazilië vrij waardeloos is, aangezien er bijna geen personenvervoer meer plaatsvindt met de trein. Er is nog wel een redelijk spoorwegnet, maar dat wordt alleen voor goederenvervoer gebruikt. Ook mijn woonplaats São José dos Campos heeft een treinstation wat vroeger wel voor passagiersvervoer gebruikt is, maar toen ik daar een keer heen wou om wat fotootjes te maken werd ik nog voor ik m'n fiets goed en wel op slot had gezet al aangesproken door de spoorwegpolitie met de vraag wat ik kwam doen. Het station was hermetisch afgesloten en op mijn vriendelijke verzoek of ik uit interesse wat foto's mocht maken werd direct afwijzend gereageerd. Helaas, dan niet. Het personenspoorvervoer hier is grotendeels de das omgedraaid door President Kubitschek (1955-1961), die graag de VS achterna wou en meer had met auto's dan met openbaar vervoer en beleid voerde onder het motto van "50 jaar vooruitgang in 5 jaar".

Echter, er zijn nog wel een paar lijnen open voor personenvervoer en een aantal steden heeft ook wel metro's en voorstadstreinen, maar er zijn voor zover ik heb kunnen achterhalen nog maar twee langeafstandstreinen: in het noorden die tussen São Luis en Parauapebas, die per richting drie keer per week rijdt, en de trein die ik morgen ga nemen, die van Vitória naar Belo Horizonte, die wèl elke dag rijdt. Deze beide treinen worden geëxploiteerd door Vale, daarover later meer.

11. Via het internet heb ik mijn kaartje gekocht. Een enkele reis in de 2e klas, "Econômica", kost R$58, met een directe bus kost een enkele reis ongeveer R$84. Het mag daarom geen verrassing heten dat de trein bij de lokale bevolking ook wel populair is. Wel moet ik nog even de voucher inwisselen voor een echt ticket op het station, dus dat heb ik meteen maar even gedaan. Het station ligt in Cariacica, een voorstad van Vitória aan de andere kant van de Rio Santa Maria. Ik word snel geholpen, mijn ticket (een kassabonnetje, helaas), krijg ik snel mee. Hier een foto van de stationshal, die afgezien van een paar mensen leeg is.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

12. Overzichtskaartje in de stationshal, de trein stopt onderweg 30 keer onderweg naar Belo Horizonte.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

Op het perron mocht in van het veiligheidspersoneel uiteraard geen foto's maken, dus dan morgen nog maar een poging wagen knipoog De trein vertrekt om 7 uur 's ochtends vanuit Vitória, dus ik heb nog een hele dag om de stad te verkennen. Met de bus ben ik terug naar het centrum gegaan.

13. Vitória is een havenstad, zowel aan de zee als in de riviermonding liggen grote havens. Ook hier, in het centrum, zijn de schepen nooit ver weg.

Afbeelding
Centro, Vitória by Timon91 on Flickr

14. Een van de weinige oude gebouwen hier, Palácio Anchieta.

Afbeelding
Centro, Vitória by Timon91 on Flickr

15. Flats vind je overal in Brazilië, ook hier aan Rua Pedro Palácios.

Afbeelding
Rua Pedro Palácios, Vitória by Timon91 on Flickr

16. Parque Moscoso, een park in het centrum waar ik even uitrust.

Afbeelding
Parque Moscoso, Vitória by Timon91 on Flickr

17. Een typische straat in het centrum, Rua Duque de Caxias. Autovrije centra zijn hier niet zo populair, bijna overal is het wel oppassen geblazen om niet aan gort gereden te worden.

Afbeelding
Rua Duque de Caxias, Vitória by Timon91 on Flickr

18. De kathedraal, schitterend gebouw!

Afbeelding
Catedral Metropolitana de Vitória by Timon91 on Flickr

19. Vitória ligt aan zee, dus uiteraard is er ook strand. Dit strand, Praia Camburi, ligt ver genoeg van de havens om niet tè vervuild te zijn. 's Middags rust ik hier even heerlijk uit en zwem wat. Druk is het niet, maar ik ben niet de enige die aan het zwemmen is.

Afbeelding
Praia Camburi, Vitória by Timon91 on Flickr

20. Er wordt ook nog gevist hier.

Afbeelding
Fisherman at Praia Camburi, Vitória by Timon91 on Flickr

Na een relaxte middag heb ik in de hostel wat gegeten, wat gelezen en een biertje gedronken. Niet lang daarna komen er wat andere reizigers bij en wordt het pas echt gezellig. Ook komen de flessen cachaça, Braziliaans suikerrietlikeur, op tafel en pas na veel moeite lig ik om half 1 op bed. Ik ben niet meer meegegaan de stad in, aangezien de wekker alweer om half 5 staat. Met een beetje (hoofd)pijn en veel moeite kruip ik de volgende ochtend m'n bed uit, douche en eet wat ontbijt, wat ze al speciaal voor mij op dit onchristelijke tijdstip klaargezet hebben. Iets na vijven slenter ik richting Praia Camburi, vanaf waar ik met stadsbus 505 naar het station kan. De rit duurt ruim een half uur, maar omdat ik nog wat eten wil kopen (uiteraard vergeten de dag ervoor) en omdat er op de vroege zaterdagochtend niet zoveel bussen rijden wil ik liever niet te laat vertrekken. Pas na een half uur wachten komt bus 505 opdagen, ik was al aan het bedenken hoeveel een taxi zou gaan kosten, maar dat is gelukkig niet meer nodig. Ondanks het weekend en het vroege tijdstip staat er al wel file, maar goed, de spitsfiles op de A1 in Nederland stellen weinig voor vergeleken met de verkeersinfarcten hier. Om half 7 sta ik op het station, waar het al redelijk druk is. Ik haal een soort gevuld kipbroodje bij het enige eetkraampje als extra ontbijt en maak dan nog wat foto's.

21. Het station vanaf het voorplein gezien.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

22. En vanaf de zijkant. Rechts van mij ligt het perron en staat de trein klaar. Het perron ligt in een bocht en is - zoals het Brazilië betaamt - afgesloten met hekken.

Afbeelding
Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

23. De locomotief die ons naar Belo Horizonte zal gaan brengen. Een echt bakbeest! Dichterbij dan dit kan ik helaas niet komen, want er staat - uiteraard - een hek.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte at Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

24. Het perron met links de trein. Het perron is nog afgesloten, maar je moet een klein stukje over een afgesloten stukje perron lopen om in de hal te komen. Mooie tijd voor een plaatje, het beveiligingspersoneel negerend.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte at Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

25. Binnen is het druk, na een paar minuten begint het instappen. Je kaartje wordt gecontroleerd bij de deur naar het perron, daarna word je naar links of rechts doorverwezen naar je rijtuig. Ik heb een plaats in rijtuig 5, het eerste rijtuig na het rijtuig direct rechts.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte at Estação Pedro Nolasco, Cariacica by Timon91 on Flickr

26. Het interieur van mijn rijtuig. Nu nog leeg, straks vrijwel vol. De raampjes kunnen open, dus dat is voor de foto's goed nieuws. Helaas heb ik wel een raamplaats bij een tussenschot, maar als ik m'n stoel ver naar achter zet kan ik nog wel goed naar buiten kijken.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

27. Een overzicht van de stops met de kilometers erbij.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

Stipt om 7 uur vertrekken we. De rit naar Belo Horizonte is, zoals op de bovenstaande foto te zien is, 664 kilometers lang en zal zo'n 13 uur duren. Het bedrijf wat de trein exploiteert is Vale, een mijnbouwbedrijf wat de spoorlijn gebruikt om de mijnbouwproducten uit de staat Minas Gerais naar de kust te brengen en de spoorlijn tot 2027 onder concessie heeft. Het is eigenlijk nog wel verrassend te noemen dat ze nog de moeite doen om ook nog een passagierstrein te exploiteren, zoals later nog wel terug zal komen is het een drukke spoorlijn met veel goederentreinen. Een kaartje van de rit met alle stations staat op foto 12.

28. Achter mijn rijtuig hangen nog drie rijtuigen, hier in de bocht bij het verlaten van station Cariacica.

Afbeelding
Train to Belo Horizonte leaving Estação Pedro Nolasco by Timon91 on Flickr

29. De eerste stop, na 15 minuten. Naast mij zit David, een 17-jarige jongen die in Vitória woont en met z'n moeder op familiebezoek gaat in een stadje op een paar uur voor Belo Horizonte.

Afbeelding
Estação Cariacica Flexal by Timon91 on Flickr

30. Een groot deel van de route is dubbelspoor en er wordt afwisselend links en rechts gereden. Het is overigens meterspoor, dus de boogstralen van de bochten zijn soms een stuk kleiner dan normaal.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

31. Station Fundão, een uurtje na het verlaten van Vitória/Cariacica.

Afbeelding
Fundão train station by Timon91 on Flickr

32. Het landschap onderweg. Groene heuvels, afwisselend gras en lage begroeiing en met hier en daar een enkele (palm)boom, soms wat bos. De trein rijdt redelijk door, waar het kan zo'n 70 km/h.

Afbeelding
Landscape seen from train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

33. Station Piraqueaçú, na 75 km.

Afbeelding
Piraqueaçú train station by Timon91 on Flickr

34. Ingezoomd naar voren.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

35. Station Colatina, zowaar met twee perrons.

Afbeelding
Colatina train station by Timon91 on Flickr

36. En we rollen weer verder. Onderweg hoost het nog even kort, maar dat trekt snel voorbij.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

37. Voor een groot deel van de route volgt de spoorlijn het dal van de Rio Doce, ofwel de "Zoete rivier". Hier een onafgemaakte brug over de rivier.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

38. De rivier zelf. Vrij breed, matig stromend en veel zandstranden waar ik af en toe wel mensen zie zwemmen.

Afbeelding
Rio Doce seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

39. Het gedeelte van de trein voor mij in vol ornaat, alleen de lok schuilt achter wat bosjes. In totaal zijn er 15 rijtuigen. Voor zover ik kon zien zit de trein goed vol, mijn rijtuig in ieder geval wel.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

40. Naar achter gekeken. Het bovendeel van de deuren staat open voor ventilatie, er zijn veel mensen die hier staan om naar buiten te kijken, van de frisse lucht te genieten of om foto's te maken.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

41. Mijn rijtuig, ditmaal gevuld. Achterin zie je Gilberto staan, de man in het groen/grijze uniform. Gilberto is het eerste deel van de rit de conducteur van o.a. mijn rijtuig. Naast het controleren van de tickets en het helpen in/uitstappen bij de stations is hij ook druk bezig met passagiers entertainen. Ik heb nog een kwartiertje met hem gepraat, hij vond het wel geestig dat er een "gringo" (buitenlander) in de trein zat. Prachtkerel, met schitterende humor! Jammer dat hij halverwege om wat voor reden dan ook uitstapte.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

42. Naar voren gekeken in een bocht. Dit stukje rijden we links, andere stukken rechts. Waarom? Geen idee. Omdat Brazilië, is bij veel van zulke vragen een goed antwoord knipoog Soms zijn er op één spoor wel wat werkzaamheden, maar meestal komen we aan beide kanten gewoon tegentreinen tegen.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

43. Nog een brug.

Afbeelding
View from train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

44. Op veel stations onderweg heb je perronverkopers met eten. Aangezien je op station Cariacica nauwelijks iets kan kopen wat meeneembaar is en ik dus vergeten was de dag ervoor boodschappen te doen is het voor mij een mooie uitkomst. Bij een station onderweg heb ik een pindakoek gekocht, het ziet er wellicht wat twijfelachtig uit maar het was elke centavo waard knipoog Overigens is er ook een restauratierijtuig, maar dat zit me iets te ver weg, gruwelijk veel honger heb ik niet en bovendien werd mij verteld dat het eten duur en slecht was. Wel komt er ongeveer elke anderhalf uur een karretje van het restauratierijtuig voorbij met snacks en gekoelde dranken, die voor zover ik kon zien wel redelijk geprijsd waren.

Afbeelding
Peanut cookie on the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

45. Station Baixo Guandu, het laatste station in de staat Espírito Santo. Hierna rijden we de staat Minas Gerais in, wat letterlijk "Algemene Mijnen" betekent. Het is dan ook geen verrassing dat zich hier veel mijnen bevinden roffel

Afbeelding
Baixo Guandu train station by Timon91 on Flickr

46. Anders dan de vorige foto doet vermoeden is hier geen tweede perron, maar spoorlopen is niet zo'n probleem.

Afbeelding
Baixo Guandu train station by Timon91 on Flickr

47. Één van de vele tegentreinen, dit is de eerste die ik op de foto heb kunnen zetten. De zoveelste ertstrein. De treinen zijn ook flink lang, deze klok ik op 152 wagons. De vele goederentreinen met mijnbouwproducten zorgen er wel voor dat het een relatief smerige rit is. Je handen worden snel zwart van al het stof en het zweet, bovendien glinsterden m'n kleren toen ik in Belo Horizonte uitstapte van de vele minuscule metaalschilfers die rondvliegen.

Afbeelding
Cargo train seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

48. Inmiddels rijden we dus weer rechts.

Afbeelding
Rio Doce seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

49. Vreemde snelheidslimiet voor auto's bij station Conselheiro Pena. Ik heb meerdere van deze bordjes gezien, maar alleen in de buurt van dit station. Wellicht dat er een willekeurige vreemde belasting zit op snelheden boven de 30 km/h? :mrgreen: Omdat Brazilië, laten we maar zeggen.

Afbeelding
DSCN9813 by Timon91 on Flickr

50. Het landschap vlakt wat uit. Heet is het ook, zo midden op de dag is het wel 30 á 35 graden.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

51. Het station van Governador Valadares, 325 km buiten Vitória. Hier staat de trein iets langer stil, ook Gilberto gaat hier van de trein af. Ik was blij toen we weer gingen rijden, het wat alweer aardig heet geworden binnen. Iets buiten dit station kruisen we de tegentrein uit Belo Horizonte, tot nu toe is alles nog keurig op tijd.

Afbeelding
Governor Valadares train station by Timon91 on Flickr

52. Meertje onderweg, onder wat bewolking. Bij een halte hier heb ik voor R$1 een bevroren avocadoshake gekocht, die echt fantastisch smaakte! laughing

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

53. Voor de stop op station Intendente Câmara, nabij de stad Ipatinga, komt de mededeling of iedereen de metalen zonnewering naar beneden kan doen. Naar het schijnt wordt de trein hier nog wel eens bekogeld met stenen nadenkend

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte interior by Timon91 on Flickr

54. Een kwartiertje later bereiken we Timóteo, ook hier is veel industrie.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

55. Goederentrein.

Afbeelding
Cargo train seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

56. Het wordt weer wat heuvelachtiger.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

57. De trein in het zonnetje.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

58. Tunnels zijn er ook veel op dit stuk. Het begint ook al langzaam donker te worden.

Afbeelding
Train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

59. Mooie kerk in het volgende mijnbouwstadje. Let ook op de zeer bruinrode rivier.

Afbeelding
Church seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

60. Mooie ligging, maar veel industrie. In tegenstelling tot veel plekken in Europa draaien al deze fabrieken en mijnen nog volop, werk is er genoeg hier.

Afbeelding
Mining town seen from the train Cariacica-Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

Hierna werd het té donker om nog te fotograferen. Ik praat nog wat met Daniel en Vivian, een pastoor en z'n zus, die achter mij zitten en op weg zijn naar Belo Horizonte. Op deze manier kom ik de laatste twee uur nog wel door. Een mooi stuk van de route, over een paar hoge viaducten, wordt helaas ook in het donker afgelegd, maar vanwege de duisternis is het in ieder geval een stuk koeler. Bij het inrijden van Belo Horizonte moet de metalen zonwering wederom dicht, ook hier vinden wel eens incidenten plaats. Om 19:57, 13 minuten te vroeg, arriveren we op het station van Belo Horizonte. Met de bus ga ik naar m'n hostel, waar niet zoveel gaande is. Behalve een paar Brazilianen die niet echt zin hebben om nog de stad in te gaan ben ik de enige gast. Aangezien ik nog wat slaap heb in te halen duik ik bijtijds m'n bed in. De volgende dag sta ik niet al te vroeg op, douche rustig en ontbijt relaxed. Ook hier is het ontbijt prima. In tegenstelling tot in Europa zit in Brazilië het ontbijt nagenoeg altijd bij de prijs inbegrepen in hostels. Na het ontbijt neem ik de stadsbus naar het station, Estação Central, vanaf waar ik wat door het centrum rond ga lopen.

Belo Horizonte dus, meestal afgekort tot Beagá, wat zoveel als "BH" betekent, maar dan op z'n Portugees uitgesproken. Met 2,5 miljoen is dit de zesde stad van Brazilië, de metropoolregio is met 5,5 miljoen inwoners de derde van het land. Beagá is komende zomer ook een speelstad voor het WK, het stadion hier is in tegenstelling tot sommige andere stadions al een tijdje klaar. Stel Nederland wordt tweede in de poule en Brazilië wint hun poule, dan zal hier de achtste finale tussen Nederland en Brazilië gespeeld worden. Laten we dan vooral hopen op eenzelfde afloop als in Zuid-Afrika knipoog Die wedstrijd van toen doet hier verrassend genoeg nog steeds veel pijn.

Het centrum van de stad bestaat uit een gridpatroon, met een paar grote diagonale avenues. Heuvelachtig is het ook en afstanden zijn groot, dus de stadsbus is soms wel handig. 's Ochtends heb ik een ronde gelopen door het centrum, hieronder staan 8 foto's van het centrum om een korte indruk te geven. Alle (20) foto's staan hier, op Flickr.

61. Het mooie station. De ingang, die op de foto niet te zien is, zit rechts van het gebouw. Vanaf dit gedeelte vertrekken de metro's. De metro rijdt wel over normaalspoor en heeft ook bovenleiding, de goederenspoorlijn heeft op dit gedeelte "dubbel"spoor (zowel meterspoor als normaalspoor). Een metroritje kost R$1,80, goedkoper dan in São Paulo of Rio de Janeiro.

Afbeelding
Estação Central in Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

62. Naar rechts gekeken, het zalmkleurige gebouw is het gebouw waar de trein naar Cariacica/Vitória vertrekt. Iets ervoor zie je een trap naar beneden, dat is de ingang van het metrostation. Verdere foto's heb ik hier niet gemaakt aangezien het erg rustig is. De personen die er wèl zijn vinden mijn camera over het algemeen erg interessant, dus die gaat gauw terug de tas in knipoog

Afbeelding
Estação Central in Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

63. Vlakbij het stadspark is er een folkloristische markt waar naast allerlei prullaria ook heel veel lekker ruikend eten verkocht wordt. Echt trek heb ik na het vullende ontbijt nog niet, maar een lunch zou ik straks wel kunnen scoren! Na samen met heel wat gezinnetjes en dagjesmensen een gewelddadige arrestatie van twee vechtende dronken lui in Parque Municipal te hebben aanschouwd neem ik een bus heuvelopwaarts, naar Praça do Papa (Plein van de Paus). Belo Horizonte betekent letterlijk "Prachtig Uitzicht", aangezien het tussen de heuvels ligt. Hier Praça do Papa, waar het gezellig is met dagjesmensen en wat Beagá's naam eer aan doet.

Afbeelding
Praça do Papa, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

64. Naar achter gekeken. Je zit echt tegen een bergrug aan hier.

Afbeelding
Praça do Papa, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

65. Op 10 minuten lopen van Praça do Papa ligt Mirante, een ander uitzichtpunt waar je een nóg beter uitzicht hebt over de stad. Net als vele andere grote steden hier is Beagá een redelijke betonzee. São Paulo spant daarin de kroon, maar dat is ook 4-5 keer zo groot.

Afbeelding
View over Belo Horizonte from Mirante by Timon91 on Flickr

66. Slechte foto, maar ik wou hem toch graag laten zien. Dit is Mineirão, het grootste voetbalstadion van de stad en de staat en na het wereldberoemde Maracanã stadion in Rio de Janeiro de grootste van het land. Mineirão zal komende zomer ook het toneel zijn van enkele WK-wedstrijden, voor de Olympische Spelen in 2016 zal het ook gebruikt worden. Het ligt in de noordelijke wijk Pampulha, waar ik vanmiddag een kijkje wil nemen.

Afbeelding
Mineirão seen from Mirante, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

67. Weer beneden. Mega hoge palmbomen op Avenida Brasil.

Afbeelding
Avenida Brasil, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

68. Praça da Liberdade, aan de zuidkant van het centrum. Een gezellig plein met veel groen waar ik wat uitrust.

Afbeelding
Praça Liberdade, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

Hierna ben ik teruggelopen naar de markt bij Parque Municipal, waar ik een heerlijke gevuld gefrituurd broodje met o.a. gekruide kip als lunch haal. Met de bus ga ik terug naar de hostel, met het plan om 's middags wat rond te kijken in Pampulha. Teruggekomen in de hostel wordt ik opgewacht door één van de drie Argentijnen die het hostel runt met de vraag "O australiano vai ao jogo de futebol no Mineirão nesta tarde, você quer ir também?". "Certo! A que horas?", is mijn tegenvraag. "As quatro, mas vocês têm que comprar bilhetes na loja do Atlético agora, eles vão fechar as duas!", antwoordt hij. De crux van het verhaal: 's middags blijkt de finale van de lokale voetbalcompetitie te zijn, in Mineirão nog wel. Een Australiër die net gearriveerd was wou er heen gaan, maar liever niet alleen. Mij lijkt het ook wel tof, dus we lopen samen naar de ticketshop van Atlético Mineiro - één van de twee teams die gaan spelen - die een kilometertje verderop ligt. Onderweg maken we kennis, hij is bezig aan een reis van een jaar door heel Zuid-Amerika. De tickets zijn snel gekocht, met een stadsbus gaan we richting Pampulha. M'n camera heb ik niet meegenomen, aangezien die niet in m'n broekzak past leek me dat niet zo'n strak plan. De rit naar het stadion duurt ongeveer 40 minuten, het is een eindje buiten het centrum. Onderweg valt ons op dat we wel erg veel Cruzeiro-blauw zien, en maar heel weinig Atlético-zwartwit. Bij het stadion blijkt ook waarom: Cruzeiro speelt thuis, dus we zitten in het uitvak! De ingangscontrole is streng, maar de sfeer in het stadion is fantastisch. Dat er geen alcohol meer verkocht wordt is voor ons wellicht jammer, maar het scheelt denk ik wel heel erg veel problemen, aangezien het leeuwendeel van de supporters al bezopen binnen kwam. De wedstrijd is ondanks de 0-0 einduitslag leuk om te zien, zo heb ik toch nog eens Ronaldinho zien voetballen op z'n ouwe dag knipoog Verder veel gezang, hartstocht en gescheld. De ME moet een paar keer een naburig Cruzeiro-vak in om iemand weg te halen. Ook de arbitrage wordt zowel in de rust als na de wedstrijd door een klein legertje ME van het veld af begeleid. De einduitslag betekent wel dat Cruzeiro kampioen is, wat de sfeer enigszins agressief doet worden in ons vak. Toen de ME begon met charges uitvoeren bij de fanatieke Atlético supporters vonden wij het ook wel tijd om maar weer terug te gaan, maar het was een fantastische ervaring! De reis terug duurt wat lang, in het centrum is het een groot feest. Een paar biertjes later lig ik op bed, met een voldaan gevoel glimlach

Timon91
Berichten: 223
Geregistreerd: za 01 mei 2010 16:51
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Timon91 » vr 18 apr 2014 18:16

De volgende ochtend sta ik bijtijds op, ik ben van plan een dagtrip naar Ouro Preto te gaan maken. Ouro Preto is een zeer goed onderhouden koloniaal mijnbouwstadje op zo'n 2 uur rijden van Beagá en tevens de vroegere hoofdstad van Minas Gerais. Met de stadsbus ga ik naar het Rodoviária van Beagá, waar ik nog net mee kan met de bus van 9 uur naar Ouro Preto. De rit in de ochtendspits de stad uit duurt lang, maar na een mooie rit sta ik om kwart over 11 in Ouro Preto, waar het helaas zwaar bewolkt is. Om het verslag nog enigszins "compact" (de ironie....) te houden heb ik de foto's (25) van Ouro Preto op Flickr gezet, een selectie van 9 foto's staat hieronder.

69. Bijna elke straat in Ouro Preto is steil en bestaat uit losse stenen. Lopen hier is vermoeiend en je moet goed kijken waar je je voeten neerzet, maar voor de authentieke sfeer is het wel goed.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

70. Moderne gebouwen zijn er eigenlijk niet. Verder veel locals en een paar toeristen. Het stadje heeft veel sfeer, het is namelijk ook nog een actieve studentenstad.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

71. De wolken geven het geheel wat een mysterieus tintje.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

72. Ook is er nog een treinstation, vanaf waar er in het weekend een toeristentreintje naar Mariana rijdt, 14 km verderop. Het kaartje kost echter R$40, dus heel erg vond ik het niet dat het een maandag was.

Afbeelding
Ouro Preto train station by Timon91 on Flickr

73. De spoorlijn, bestaande uit meterspoor, wordt nog wel gebruikt voor goederenvervoer.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

74. Uitzicht over het stadje. In de tijd dat steden als New York en Rio de Janeiro een bevolking van enkele tienduizenden hadden, woonden hier al meer dan honderdduizend mensen - het merendeel slaven. De geometrie van het stadje beperkt de echter wel groeimogelijkheden flink, vandaar dat eind 19e eeuw Beagá ontworpen en gebouwd is om de hoofdstedelijke taken over te namen.

Afbeelding
View over Ouro Preto by Timon91 on Flickr

75. Praça Tiradentes, het hoofdplein van het stadje. De voorbereidingen voor Pasen zijn al in volle gang.

Afbeelding
Praça Tiradentes, Ouro Preto by Timon91 on Flickr

76. Dit soort busjes rijden rond als stadsbussen, door het centrum maar ook naar het naburige Mariana, wat ook nog wel de moeite waard schijnt te zijn.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

77. Ik ben maar weer verder gelopen, hier nog maar een pittoresk plaatje. Ook hier zijn er auto's, wat erg jammer is voor de sfeer. De straten zijn er totaal niet geschikt voor, maar de automentaliteit zit er ook hier diep ingeramd.

Afbeelding
Ouro Preto by Timon91 on Flickr

78. Aan het begin van de middag begint het al langzaam te druppen en ik ben aardig moe van het vele stijgen en dalen, dus na een vrij late lunch van açaí, pastel en een glas guaraná klim ik terug naar het busstation. Hier het schattige busstationnetje. Elk uur rijdt er een bus naar Beagá, ik neem die van 3 uur.

Afbeelding
Terminal Rodoviário, Ouro Preto by Timon91 on Flickr

79. Beneden. Een bus van Pássaro Verde (Groene Vogel) vertrekt net. Ook de bus naar Beagá wordt door dit bedrijf gereden. Busbedrijven hier zijn zeer talrijk, dus voor velen is het een beetje zoeken naar een goede naam. Naast Pássaro Verde heb je bijvoorbeeld ook Pássaro Marron (Bruine Vogel), waar ik vaak mee reis, Poney Turismo en Cometa, om er maar een paar te noemen roffel Het blijft toch geestig om een buschauffeur van formaat stoomlocomotief met een polo van maat 46XL met drie blije, huppelende pony's op z'n borst te zien :mrgreen:

Afbeelding
Terminal Rodoviário, Ouro Preto by Timon91 on Flickr

Na een rustige rit met veel regen ben ik weer terug in Beagá, waar ik met de metro (om het even te proberen) en de bus terug naar de hostel ga. In het hostel praat ik nog veel met de Australiër, met een Engelse reizigster en met een Braziliaanse van het hostel en kruip tenslotte rond middernacht m'n bed in. De volgende ochtend is het tijd om de thuisreis aan te vangen, iets na zevenen vertrek ik uit de hostel. Wederom eerst met de bus naar het busstation, vanaf daar met een andere bus naar het vliegveld, vervolgens met het vliegtuig naar São Paulo Guarulhos en tenslotte met de bus terug naar São José dos Campos. Een kaartje:

Afbeelding

80. Het oergezellige (ahum) busstation van Beagá, waar het erg druk is. Van buiten heeft het eigenlijk wel wat weg van een kleine versie van Warszawa Centralna, binnen is het erg donker en zijn er geen ramen. En dan zit er ook nog een veeg op de lens roffel

Afbeelding
Rodoviária Governador Israel Pinheiro, Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

81. Het vliegveld, wat ruim 40 km van het centrum af ligt. Om een of andere gare reden rijden er twee bussen heen, die er even lang over doen. De ene kost R$9, de andere R$40. Het verschil? De een heeft arko, de ander airco. Waarom? Omdat Brazilië knipoog Uiteraard ga ik voor de goedkope versie, de rit naar het vliegveld duurt ongeveer anderhalf uur in de ochtendspits. Iets voor half 10 ben ik op het vliegveld, wat op het moment een grote bouwput is.

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

82. Inchecken bij de self-check-in van Azul is zo gepiept, met een kassabonnetje als boarding pass ga ik boven door de security. Voor binnenlandse vluchten nog geen stomme vloeistofregels hier laughing Achter de security is het stervensdruk, ik heb de mazzel nog een zitplaatsje te vinden in de wachtruimte. Hier het scherm met vertrekkende vluchten, mijn vlucht gaat om 10:48. Let op de flinke hoeveelheid vluchten naar São Paulo. Op dit scherm slaat "São Paulo" op Congonhas, de binnenlandse luchthaven van die stad, "Guarulhos" is de internationale luchthaven van São Paulo. De drukste vliegroute in Brazilië is uiteraard die tussen São Paulo en Rio de Janeiro, wat tevens de derde drukste ter wereld is.

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

83. Na lang wachten in de drukke zaal met veel stressende mensen en schreeuwende kinderen en na een lange, volle busrit zit ik dan eindelijk in het vliegtuig. Met een kwartiertje vertraging vertrekken we. Ik heb eigenlijk twee redenen om met het vliegtuig te gaan, ondanks dat er een directe bus van Beagá naar São José dos Campos is, te weten: 1. het ticket was net zo duur als een busticket en 2. ik vond het gezien m'n stage eigenlijk wel verplicht om een binnenlandse vlucht in een Embraer vliegtuig te nemen :mrgreen:

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

84. Live met Kharkiv voor het laatste nieuws uit Oekraïne.

Afbeelding
On board an Embraer 195 from Azul by Timon91 on Flickr

85. Wachten voor de startbaan. In Brazilië zijn er vier grote maatschappijen die het gros van de vluchten verzorgen: GOL, Azul, TAM en in mindere mate Avianca Brasil. Mevrouw Kroes zou hier niet zo populair zijn, aangezien er redelijk schaamteloos smerige prijsafspraken gemaakt worden onderling. Als reiziger kun je dat gewoon achterhalen, bij het boeken bleek een enkele reis BH Confins-SP Guarulhos bij zowel Azul als bij GOL tot op de centavo gelijk te zijn. Nu is dat voor een laag tarief nog niet zo'n probleem, maar bij langere vluchten (naar het noorden en noordoosten) drijft dat de prijs flink op. Mensen in deze regio zeggen voor de grap ook wel dat een retourtje naar de VS of Europa goedkoper is dan een retourtje naar het noordoosten van Brazilië, maar de treurige realiteit is dat dit vaak ook gewoon waar is.... Een retourtje São Paulo-Fortaleza/Natal/Recife/Belém kan je zomaar 600 euro kosten nadenkend

Afbeelding
On board an Embraer 195 from Azul by Timon91 on Flickr

86. Na het opstijgen maken we een bocht, zodat de luchthaven - inclusief werkzaamheden - nog even mooi in beeld komt. Het vliegtuig zit vol, ik zit naast een jonge zakenman genaamd Rafael, met wie ik veel praat onderweg.

Afbeelding
Aeroporto Internacional Tancredo Neves (Confins), Belo Horizonte by Timon91 on Flickr

87. Mooi overzichtskaartje.

Afbeelding
On board an Embraer 195 from Azul by Timon91 on Flickr

88. Na nog geen uur in de lucht dalen we door de bewolking heen en komen de favela's van São Paulo in zicht. We landen met een kwartiertje vertraging op Aeroporto Internacional Guarulhos, de plek waar mijn verblijf in Brazilië twee en een halve maand geleden ook begon.

Afbeelding
Landing at Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

São Paulo heb ik dit keer niet bezocht, maar tot nu toe ben ik er wel een paar keer geweest. Een indruk van 24 foto's van het centrum van deze gigantische stad, waarvan de metropoolregio officieel 21 miljoen inwoners heeft, staat, jawel, op Flickr! Mocht je het foto's kijken tot nu toe nog niet zat zijn, natuurlijk knipoog

89. Het vliegtuig. Het weer is hier een stuk slechter dan in Beagá, en met 23 graden ook flink koud naar lokale begrippen.

Afbeelding
Embraer 195 from Azul at Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

90. Te voet naar Terminal 4, de nieuwe terminal van Guarulhos die momenteel deels in gebruik is.

Afbeelding
Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

91. Door het kwartiertje vertraging heb ik de bus naar São José dos Campos net gemist, dus ik moet een klein uurtje wachten. Binnen lunch ik wat, daarna wacht ik buiten op de bus van 13:30.

Afbeelding
Terminal 4, Aeroporto Internacional de São Paulo – Governador André Franco Montoro by Timon91 on Flickr

Na een saaie rit over de Dutra sta ik om 3 uur 's middags weer op het rodoviária van São José dos Campos, vanaf waar ik in een half uurtje naar huis loop. Ironisch genoeg was een directe bus maar twee uur langzamer geweest, door het vele gedoe wat vliegen altijd met zich meebrengt.

Nou, dat was het dan weer. Het was gigantisch veel leeswerk met een aardige berg informatie, ik weet het, maar ik vond dit geen geschikt verslag om in tweeën te knippen. Hopelijk hebben jullie het verhaal nog wel enigszins kunnen volgen en ik hoop dat jullie de tijd hebben genomen om het door te lezen. Ik hoop hiermee een redelijke eerste indruk van dit gigantische land te hebben kunnen geven, zonder de aandacht al teveel op clichés als strand, carnaval, palmbomen, caipirinha's, zakkenrollers en sloppenwijken te leggen. Hartelijk bedankt voor het lezen maar weer en laat maar weten wat jullie ervan vonden! knipoog

Timon91
Berichten: 223
Geregistreerd: za 01 mei 2010 16:51
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door John » vr 18 apr 2014 21:48

duim omhoog

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door groningen » vr 18 apr 2014 23:33

Met smalspoor (en diesel) kan de snelheid niet zeer hoog zijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5483
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Vinny » za 19 apr 2014 22:42

Mooi verhaal glimlach en foto's glimlach

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Timon91 » zo 20 apr 2014 15:16

Thanks voor de reacties! glimlach

groningen schreef:Met smalspoor (en diesel) kan de snelheid niet zeer hoog zijn.


Dat sowieso, maar ondanks de lage snelheid heb je wel het gevoel dat hij redelijk doorrijdt, aangezien alles wat meer heen en weer schudt met smalspoor. De trein maakt ook verschrikkelijk veel lawaai in bochten, je kan nauwelijks muziek luisteren, laat staan praten. Gelukkig zitten er ook genoeg rechte stukken in knipoog

Timon91
Berichten: 223
Geregistreerd: za 01 mei 2010 16:51
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Gereke » ma 21 apr 2014 16:09

#like

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door groentje » za 26 apr 2014 03:20

Ongetwijfeld zal het met je studie te maken hebben, maar voor een doorsnee-student lijkt het me toch niet evident om in Brazilië terecht te komen?
Mooie reportage, trouwens. En er zouden wel plannen zijn voor een nieuwe reizigerslijn (HSL, zelfs), maar goed, die zal er maar liggen als ze er ligt...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Gereke » zo 27 apr 2014 09:36

Dan ken je de Nederlandse studenten nog niet, die reizen de hele wereld over. En och, wat hebben we het slecht.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door groentje » ma 28 apr 2014 00:56

Ook in België zijn er heel wat Erasmusstudenten, maar minder dan er naar België komen, en velen kiezen studies in pakweg Spanje of Italië (ik was Letterenstudent...), eventueel nog Engeland, Duitsland of Frankrijk. Andere landen, en zeker buiten Europa, waren relatief weinig in trek, tenzij je natuurlijk sinologie volgt, en naar pakweg Sjanghai wil...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Timon91 » ma 28 apr 2014 15:49

groentje schreef:Ongetwijfeld zal het met je studie te maken hebben, maar voor een doorsnee-student lijkt het me toch niet evident om in Brazilië terecht te komen?
Mooie reportage, trouwens. En er zouden wel plannen zijn voor een nieuwe reizigerslijn (HSL, zelfs), maar goed, die zal er maar liggen als ze er ligt...


Op mijn universiteit wordt het sterk aangemoedigd om je masterstage (3-4 maanden) in het buitenland te volgen, dus vandaar dat ik hier ook zit. Mijn universiteit heeft een samenwerkingsverband met de universiteit hier, dus het was een eitje om hier voor een paar maanden binnen te komen. Via de reguliere weg, met toelatingstoetsen, is het namelijk vrijwel onmogelijk om als student binnen te komen (100 plekken voor 9000 kanshebbers) en voor een tijdelijk verblijf als buitenlander is het normaal ook niet zo makkelijk (militair instituut, een Andesgebergte aan bureaucratie). Ik heb hier een paar maanden onderzoek gedaan, ik moet zeggen dat ik het als buitenlandervaring fantastisch vond duim omhoog En nee, dat komt niet alleen door de caipirinha's en het strand knipoog

Achja, die HSL tussen São Paulo en Rio de Janeiro staat al tig jaar op de planning, maar met het werktempo en planning van hier zal het nog wel heel lang duren. Het terrein tussen de steden is op z'n zachtst gezegd niet vlak en met de vele corruptie en de diep ingewortelde autocultuur wordt het er allemaal niet makkelijker op. Eerst zien, dan geloven emo

Timon91
Berichten: 223
Geregistreerd: za 01 mei 2010 16:51
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Gereke » di 29 apr 2014 11:21

groentje schreef:Ook in België zijn er heel wat Erasmusstudenten, maar minder dan er naar België komen, en velen kiezen studies in pakweg Spanje of Italië (ik was Letterenstudent...), eventueel nog Engeland, Duitsland of Frankrijk. Andere landen, en zeker buiten Europa, waren relatief weinig in trek, tenzij je natuurlijk sinologie volgt, en naar pakweg Sjanghai wil...

Ik doel niet op tripjes voor de studie. Het is inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden dat Nederlandse studenten op vakantie gaan naar Thailand, Australië of Peru. Wij zijn hier zo welvarend dat we het zelfs niet eens meer door hebben, en maar mekkeren. Bij jullie in België is een jongere met een smartphone bijoorbeeld een bijzonderheid, hier loopt de helft rond met iPhone van 600 euro.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door groentje » wo 30 apr 2014 08:18

België is echt niet zoveel armer dan Nederland, hoor, en hoewel het niet meteen de beste graadmeter is, slimme telefoons zijn hier ook wel goed doorgebroken.
Maar verre reizen is niet meteen waar veel Belgen, van alle leeftijden, van dromen. Veralgemeningen zijn gevaarlijk, maar Belgen zijn over het algemeen behoorlijk honkvast. Wat ook meespeelt, is dat vakantiejobs hier behoorlijk populair zijn, bijna populairder dan studentenjobs onder het jaar. Je kan geen 2 maanden gaan trekken, als je 4 weken gaat helpen in de fruitpluk (ik zeg maar iets), 2 of 3 festivals mee wil pikken, en eventueel nog een herexamen of 2 moet maken...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Gereke » wo 30 apr 2014 13:26

Ik beweer ook niet dat België armer is, maar dat studenten hier het buitengewoon goed hebben vergeleken met andere landen.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door pe_pe » wo 30 apr 2014 13:37

Generalisereke knipoog

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door Gereke » wo 30 apr 2014 13:53

Voel je je aangesproken?

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Trein, bus en vliegtuig door een hoekje Brazilië door pe_pe » wo 30 apr 2014 13:56

Nee

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron