Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

RailAway met Roberta: Hanzelijn

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht RailAway met Roberta: Hanzelijn door Roberta » vr 25 apr 2014 23:56

RailAway met Roberta: Hanzelijn

30 december 2013, zo'n slappe maandag tussen Kerst en de Jaarwisseling in. Stilzitten kunnen Pa en ik slecht, maar Pa heeft nog twee treinkaartjes over die hij in combinatie met zijn veteranenpas kan gebruiken. Of ik nog een leuk treinritje weet? Ik stel voor om naar Zwolle te reizen omdat ik nog niet eerder over de nieuwe Hanzelijn ben gereden. Sterker nog, ik ben ook nog nooit eerder met de trein naar Almere of Lelystad geweest. Tijdens de Kerst verbleef ik bij mijn ouders, en van daaruit pakken we de auto naar station Sassenheim. Het nieuwe station heeft een ruim parkeerterrein, aan busaansluitingen is gedacht en er is tevens een McDonald's om de hoek. Die staat heel strategisch tussen het station en de snelweg in. Het station staat op een open stuk land, en voor de wachtende reiziger heeft men daar rekening mee gehouden. Er is een overdekte wachtruimte, en de andere glazen afscheidingswanden zijn hoger dan normaal. We hoeven gelukkig niet lang te wachten. In zo'n tien minuutjes komt de stoptrein aan die ons naar Schiphol brengt. Daar willen we overstappen op de intercity naar Zwolle. Eenmaal ingestapt worden we prompt gecontroleerd. Mijn vader laat de kaartjes zien, in combinatie met de veteranenpas. Alles is in orde, en ons wordt een fijne reis gewenst.

Nadat we in korte successie de Sassenheimervaart, Ringvaart en Hoofdvaart zijn gepasseerd, volgt er tot Weesp een stuk spoorlijn waarin vele kruisingen gesitueerd zijn. Volgt u mij? Bij Nieuw Vennep komt de hogesnelheidslijn uit Rotterdam ons gezelschap houden, die bij Hoofddorp, samen met de aansluiting van de opstelsporen, ons kruist. Dan naar Schiphol en direct daarna volgt de aansluiting Riekerpolder voor de treinen naar Amsterdam CS. Eenmaal voorbij Amsterdam Zuid WTC passeren we de Utrechtboog, na Duivendrecht is er de aansluiting uit Utrecht die alleen door goederentreinen wordt gebruikt. Bij Diemen Zuid is er de aansluiting voor de metrowerkplaats aan de Verrijn Stuartweg. Amper deze aansluiting gepasseerd, en de goederenlijn naar Watergraafsmeer buigt af. Onze lijn gaat naar Weesp en komt samen met de lijn uit Amsterdam Muiderpoort. Gezamenlijk gaan we dan over het Amsterdam Rijnkanaal naar Weesp, waar onze trein naar Almere gaat en de andere spoorlijn naar Hilversum. Tot zover voorlopig alle spoorwegkruisingen. Ondertussen zijn wij in Schiphol overgestapt en zijn onze kaartjes voor de tweede keer gecontroleerd. Na Weesp verandert het landschap drastisch. Het verstedelijkt gebied rondom Amsterdam verlaten we en we rijden het polderlandschap van Flevoland in. De bebouwing van Almere en Lelystad is scherp afgetekend ten opzichte van de weilanden en akkers. Getracht wordt her en der een bosperceeltje aan te leggen, maar op de kleigrond wordt dat al snel een rommeltje. Voor Lelystad passeren we een heus spookstation, voor zover ik weet de enige in Nederland. Het casco voor station Lelystad Zuid is bij de aanleg van de spoorlijn alvast gebouwd, maar de beloofde woonwijk is er nooit gekomen. We razen er met volle snelheid doorheen, misschien breken er voor dit station ooit nog betere tijden aan.

Afbeelding

Afbeelding

Het spookstation in Lelystad Zuid

Na de stop in Lelystad rijden we op de nieuwe Hanzelijn naar Zwolle. In de bocht richting Dronten hebben we uitzicht op het opstelterrein Lelystad, waar enige treinstellen op hun volgende dienst staan te wachten. Het stukje tot aan het Drontermeer is nogal saai, maar bij het Drontermeer duiken we de nieuwe tunnel in. De opritten zijn vrij steil, maar het moderne materieel heeft daar geen moeite mee. Voor Zwolle is er de nieuwe fly-over met de Veluwelijn, en de nieuwe spoorbrug over de IJssel. De vormgeving van deze nieuwe brug vind ik erg mooi, maar het feit dat deze niet 4-sporig is vind ik een echte misser. Hier komen twee drukke spoorlijnen uit de Randstad bij elkaar, maar moeten beide ruimte vinden op een in mijn ogen te krappe brug.

Afbeelding

Drontermeertunnel.

Afbeelding

De nieuwe IJsselbrug bij Zwolle.

In Zwolle stappen we uit en nemen we pauze. Je kan niet de hele dag trein reizen, je moet ook wat meekrijgen van de omgeving. Omdat reizen hongerig maakt, lopen we eerst naar de kleine restauratie tegenover de noodtrap. Deze is klein, maar de bediening is vriendelijk, de koffie staat bruin en de saucijzenbroodjes zijn heerlijk. We laten het ons goed smaken.
Daarna lopen we via de Stationsweg en de Burgemeester van Roijensingel naar de Sassenpoort. Zoals je op school leert hebben vele Nederlandse steden vestingwerken gehad, maar daar is nog maar weinig van te zien. Hier in Zwolle staat de Sassenpoort er nog, maar ook andere stukken vestingwerken zijn nog behouden gebleven. Zo zien we bij de Pletterstraat nog een stuk muur staan, met een toren. Hier komt een klein beetje m'n vader's militaire achtergrond naar voren: "Hmm, de trap is in de muur verwerkt, wat ter plaatse de muur erg verzwakt. Daar heeft en kanon geen moeite mee." (In Rothenburg ob der Tauber zijn de trappen tegen de muur gebouwd, niet in de muur).

Afbeelding

De mooie Sassenpoort in Zwolle.

Afbeelding

Bij de Pletterstraat is er een stukje stadsmuur te bewonderen.

Terug in het centrum zoeken we eerst de Märklin Store op, maar die blijkt gesloten. Op maandag kan je dat verwachten, maar tussen Kerst en de Jaarwisseling hadden wij dat niet voorzien. We verbazen ons aan de feestverlichting in Zwolle, die gemaakt is van allemaal oude lampekappen. Een zeer origineel idee. Maar het leukste zagen we bij de De Stads Bakker in Zwolle. Daar worden de oliebollen boven de winkel gebakken, maar om niet steeds naar beneden te moeten lopen met een schaal vol oliebollen, heeft de bakker een 'pijpleiding' voor oliebollen buitenom het gebouw aangelegd. Het hele geval heeft zelfs het journaal gehaald. Via de Nieuwe Havenbrug keren we weer terug naar het station.

Afbeelding

Bij de Stads Bakker in Zwolle gaan de oliebollen via een pijpleiding naar de winkel.

Afbeelding

Buffel 3427 in Zwolle.

Op het station maak ik een paar foto's van NS 'Buffel' 3427, maar de snijdende koude wind maakt het fotograferen geen pretje. We zoeken dan ook snel de wachtkamer op. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten, want na zo'n 10 minuutjes komt onze intercity aan die ons terugbrengt naar Schiphol. We kiezen de andere zijde van de trein uit om te zitten, zodat we Nederland van beide kanten kunnen bekijken. De conducteurs vervelen zich blijkbaar vandaag, want niet worden we alleen door de conducteur gecontroleerd, maar ook door een vijfkoppig sterk controleteam. Opmerkelijk genoeg wordt er niet naar de veteranenpas gevraagd. In Schiphol stappen we over op de stoptrein naar Sassenheim. En zelfs op het laatste stukje van onze treinreis worden we gecontroleerd. Mijn vader kijkt nogal zorgelijk naar de dagkaartjes, maar als we uitstappen vertelt hij waarom: "Kijk eens naar de datum…" Onze dagkaartjes liepen namelijk af op 30 november 2013, en dat was vandaag gelukkig niemand opgevallen…

Afbeelding

Onze dagkaartjes....

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages