Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Scouting: Hikes, Interessekampen en Trappersexpedities.

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht Scouting: Hikes, Interessekampen en Trappersexpedities. door seinhuis » ma 01 sep 2014 12:54

Het is weer een tijdje gleden, Pasen. Dan word altijd HIT georganiseerd. HIT is een jaarlijks terugkerende activiteit voor leden van Scouting Nederland. Het evenement wordt ieder jaar tijdens het weekend van Pasen georganiseerd. Het bestaat uit een verzameling van tientallen kampen voor verschillende doelgroepen, en elk jaar doen hier een paar duizend scouts uit heel Nederland aan mee. Scouts kunnen zich individueel, met een duo of met een groep voor één van de kampen inschrijven. HIT is de afkorting van Hikes, Interessekampen en Trappersexpedities. Echter, dit jaar staat de T voor mij meer voor Treinen en andere ov middelen.

Het begon met een rit van Utrecht naar Maarn. Omdat ik als individuele lid kwam, werd ik bij een andere groepje bijgezet. Het toeval was dat ik deze mensen net op Utrecht CS tegenkwam, en dat we vanaf Maarn gezamenlijk naar het begingspunt waren gelopen. Tijdens de hikes (wat de bedoeling is om per voet af te leggen), moesten we onderweg nog Ranking, of terwijl, foto's maken.

Eén van de opdrachten was om de oorlog aan te gaan met een patatje oorlog. Aangezien het etenstijd was, was dit een mooie opdracht om mee te beginnen. Na het patatje zagen we een brandweerbusje staan. Een andere opdracht was om een lift te regelen. Deze man bracht ons naar een scouting clubhuis, waar we nog 3 foto opdrachten hebben gedaan.

De eerste coördinaten bracht ons naar de Henschotermeer. Omdat we te veel foto opdrachten hadden gedaan, besloten we om de korsten route te nemen: Dwars door de weilanden. Of dit sneller was? Geen idee. Maar het was wel korter en veel leuker. We kwamen te laat aan, de post was al opgeheven.

De volgende coördinaten bracht ons in de buurt van de piramide van Austerlitz. Om wat tijd in te halen, besloten we met de bus te gaan. Gelijk hebben we de opdracht ''ga op de foto met een buschauffeur'' gedaan. Onlangs dat het maar 1 halte was met een reistijd van 2 minuten, hadden we door de 80 kilometer weg een hoop tijd ingehaald. We moesten iets voorbij die bushalte zijn (richting Zeist). We moesten dus wel een stukje lopen.

Nadat we op de post gemeld hebben, kregen we de coördinaten, welke ons naar Soest bracht. Dit was 10 kilometer lopen. Echter besloten we om toch met de bus te gaan. We liepen naar het dropje Austerlitz, waar we nog een half uur op de bus moesten wachten. Gelukkig konden we tegenover de terrasje een terrasje pakken.
Met een verder lege bus reden we naar Zeist, waar we een overstap hadden van 29 minuten. Helaas reed de bus eerder net weg, waardoor we moesten wachten. Gelukkig scheen de zon. We gingen zitten op een muurtje en aten wat snoep. Aangekomen in Soest moesten we een stukje lopen naar de kampeerterrein. Daar aangekomen komt een andere groep aangelopen die op het zelfde moment vertrokken was.

De volgende dag kregen we een coördinaat midden in de bossen. Volgens google maps moesten we lopen, of met de trein vanuit Soest zuid naar Den Dolder, om met de bus 59 naar een halte midden in de bos te gaan. Nadat we een paar opdrachten gedaan hebben, komen we aan in Soest zuid. Nadat de trein ons in Den Dolder gebracht hebben komen we bij het busstation (welke bestaat uit 1 halte heen en 1 halte terug) achter dat de bus niet of feestdagen rijd. Een mogelijkheid was om terug naast Soest te gaan, om daar een andere bus te nemen. Echter, omdat we toch te laat aan zouden komen besloten we om naar Utrecht CS te gaan, zodat we alle mogelijkheden hadden om naar alle bestemmingen te kunnen reizen. Daar aangekomen deden we ons ten goede met een hamburger bij de burger king. Ook op het station van Utrecht konden we foto opdrachten maken.
De volgende coördinaten waren bij Scoutcentrum Buitenzorg in Baarn. Dus gingen we met de trein weer terug. Daar aangekomen bleek dat we ook nu weer te laat waren en gingen we lopen naar bushalte Roosterbos om daar de bus op te pakken naar de volgende coördinaten. Daar kwamen we een groepje tegen die uitgeput was en totaal niet meer wisten wat ze moesten doen. Dus we besloten om gezamenlijk verder te gaan. Na bijna een uur gewacht te hebben, gingen we met de bus mee. Bij het halte Lage Vuursche, Hoge Vuurseweg wilde we overstappen op bus 59, echter bleek deze bus dus niet te rijden. Nadat we de Hoge Vuurseweg af waren gelopen, kregen we het bericht dat we weer te laat waren en nieuwe coördinaten.

Lopen was 7,3 kilometer, ruim 1,5 uur. Aangezien we nog niks gelopen hadden, hadden we hier geen zin in. 9292 zei heel duidelijk: Geen reisadvies gevonden. Google maps was iets vriendelijker: Terug naar Lage Vuursche, Hoge Vuurseweg, bus 70 naar Amersfoort, intercity naar Utrecht om met bus 55 naar Maartensdijk te gaan. Reistijd 2 uur en 4 minuten, een compleet rondje provincie Utrecht! Ook dat was geen alternatief, zeker niet omdat we te laat aan zouden komen voor het eten. En lopen was geen optie. De oplossing was een lift regelen bij de leiding.

De volgende dag was het nog teruglopen naar station Hollandsche Rading, waar iedereen weer richting huis ging.

Het was een andere kamp dan anders. Volgend jaar ga ik zeker weten weer een kamp zoeken. Echter, dan pas ik zoals de voorgaande jaren gewoon weer de voetenwagen. De conclusie die ik hieruit getrokken hebt is dat de moderne OV netwerk in Nederland vaak net zo snel of zelfs langzamer is dan lopen. Zeker op feestdagen als je niet de dagelijkse reisroutes neem.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages