Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier door Timon91 » ma 17 nov 2014 20:14

Na de prachtige reis in Zuid-Amerika en een leuke zomervakantie stond er in 2014 nog een reis op het programma: de gewonnen fotowedstrijd van vorig jaar leverde immers twee Interrailpassen op, de tweede moest nog voor het einde van dit jaar gebruikt worden. Oktober beviel vorig jaar prima als reismaand en ik kon het me qua tijd nu ook wel veroorloven om er een paar weken tussenuit te gaan. Geld is altijd vers twee, maar aangezien ik toch niet de illusie heb om veel spaargeld over te houden na m'n studie heb ik maar gewoon besloten om te gaan en er wat moois van te maken.

Goed, waarheen dan? Met een Interrailpas van 22 dagen kun je een heel eind komen en het leek me wel leuk om ergens heen te reizen en dan terug te vliegen. Het land wat al een tijd heel hoog bij mij op de verlanglijst stond is een land in het Midden-Oosten waar het momenteel vrij rustig is: Iran. Aangezien er op politiek niveau - zwaar understatement - nogal wat probleempjes zijn is een visum uiteraard een vereiste. Na wat uitzoekwerk op het internet heb ik uitgevogeld hoe je het beste een visum kunt regelen, het bleek geen onmogelijk obstakel te zijn. Later zal ik er nog wat uitgebreider op terug komen, maar de beste weg leek om via een (Iraans) reisbureau een uitnodiging te regelen. Zij vragen die uitnodiging voor je aan bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Tehran en mailen zodra dat gelukt is een 7-cijferige autorisatiecode naar je toe, welke gelinkt is aan de uitnodiging die het Ministerie naar het desbetreffende consulaat of ambassade gestuurd heeft. Dit kost ongeveer $30-35, meestal over te maken naar een Turkse of Russische bankrekening (vanwege de sancties zijn Iraanse banken vrijwel afgesloten van de buitenwereld). Bij sommige bureautjes kun je echter ook cash betalen bij aankomst, wat mij een betere optie leek. Als het dan toch niet lukt kost het in ieder geval geen geld. Half augustus heb ik de aanvraag ingediend bij een reisbureautje in Shiraz, die wel bevestigden maar daarna niks meer lieten horen. Begin september had ik de hoop al een beetje laten varen - ik wou immers toch wel in oktober op stap gaan - maar op 2 september, 9 uur 's ochtends: *ping*, mailtje, met code! Ik heb meteen de Iraanse ambassade in Den Haag gebeld of de uitnodiging gefaxt was. Na vijf pogingen kreeg ik iemand aan de lijn die Engels sprak en ja, hij was er! Meteen heb ik de visumaanvraagformulieren uitgeprint, overige documenten bij elkaar geronseld en ben met de eerstvolgende trein naar Den Haag gegaan. Slechts twee dagen later lag m'n paspoort - met visum én toeristendvdtje over Iran - alweer in de brievenbus. Wat een tempo! Dit laat ook wel zien dat de politieke relaties nu relatief goed zijn, officieel staat er 15 werkdagen wachttijd voor. Met het visum op zak heb ik ook een vliegticket voor de terugweg geboekt en ben toen maar eens verder gaan denken over het hoe en wat.

Het globale plan wat ik had was om met de Interrailpas in 22 dagen naar Turkije te reizen, daar een paar dagen extra in te bouwen en vervolgens met de Transasya Ekspresi van Ankara naar Tehran te treinen. Vanuit Tehran zou ik ook terugvliegen, dus die stad zou het uitgangspunt worden voor een rondje Iran. 22 dagen voor Enschede-Ankara is natuurlijk aardig wat tijd, dus ik had al wel het idee om met een flinke omweg erheen te gaan. Een vriend van mij doet momenteel een minor in Zweden en aangezien ik Scandinavië eigenlijk nauwelijks ken leek het me wel leuk om die kant eens op te gaan. Ik kreeg toen ook het idee om nog wat meer vrienden in het buitenland op te gaan zoeken, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. NO-Europa was ik nog nooit geweest, dus dat zou ik ook mooi kunnen meepakken. Voor Iran wel volledig de verkeerde richting, maar 22 dagen om in Turkije te geraken is natuurlijk aardig wat ;) Lang was ik toch niet van plan in Scandinavië te blijven, gezien het prijsniveau van de Noord-Europese landen. In de laatste resterende weken ben ik langzaam gaan plannen en mensen gaan contacten, zondag 5 oktober zou de uiteindelijke vertrekdatum worden. Een weekje eerder heb ik in Bad Bentheim wat reserveringen gehaald voor de eerste dagen.

Zo gezegd, zo gedaan. Na een zwaar toernooiweekend sleep ik me op zondag 5 oktober met rugzak door de regen naar het station van Enschede. Nuchter van de avond ervoor ben ik nog lang niet, dus dat ik veel moet overstappen in verband met de gebruikelijke talrijke werkzaamheden tijdens de weekenden wekt nog niet heel veel reislust op. Via een paar krappe overstappen in Zwolle, Utrecht en Breukelen en een paar volle treinen haal ik in een uur of drie zonder problemen m'n ouders, waar ik mee eet en om kwart voor 6 de stoptrein naar Amsterdam Centraal neem. Daar gaat de echte reis beginnen, eerst richting het noordoosten. Uiteraard heb ik ook weer wat kaartjes in elkaar gepaint, deze etappe is hier te vinden. Zoals je ziet eindigt dit deel net onder de poolcirkel in het Finse Rovaniemi, in Lapland, waar dit deel ook haar titel aan dankt.

1. De eerste trein is de CityNightLine "Borealis", die me naar København gaat brengen. Het verhaal van deze trein is bekend, inmiddels is het treindeel naar København al opgeheven, de rest wordt binnenkort ingekort tot Oberhausen. Een kwartiertje voor vertrek wordt de trein het station in gereden, vlak daarvoor heeft een NS-medewerkster iedereen al naar de juiste plek gedirigeerd.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

2. Ik heb een reservering voor het couchetterijtuig, rechts op de vorige foto. Dat de DB weinig meer geeft om de CNL is wel te merken: drie van de vier deuren zijn defect, de helft van de toiletten in het slaaprijtuig en beide couchetterijtuigen zijn kapot en een deel van de lichten doet het niet meer. De vergane glorie is wel aan te voelen.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

3. Het instappen, er zijn wel wat mensen maar extreem druk is het nog niet. Het gros van de reizigers stapt in Utrecht en het Ruhrgebiet in.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

4. Mijn coupeetje, al in de nachtopstelling. Aangezien het pas 7 uur is klap ik de middenbedden weer naar beneden, slapen komt later wel.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” interior by Timon91, on Flickr

5. De mooie overkapping van Amsterdam Centraal.

Afbeelding
Amsterdam Centraal train station by Timon91, on Flickr

6. Op tijd vertrekken we. De trein bestaat uit vier rijtuigen naar København, drie naar Warszawa en vier naar Praha.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” leaving Amsterdam Centraal by Timon91, on Flickr

7. Vlak voor Amsterdam Muiderpoort moeten we wachten voor een rood sein. Het is een heel stille plek, ook de locomotief maakt geen geluid tijdens het wachten. Een heel apart gevoel, ik ben al heel vaak langs dit toch drukke punt gekomen, maar heb hier nog nooit met een pilsje uit het raam kunnen hangen zonder dat er een andere trein langsreed. Na 10 minuutjes kunnen we weer verder.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” at Amsterdam Muiderpoort by Timon91, on Flickr

8. In Utrecht wordt het iets drukker, ook in Arnhem stappen er nog wat mensen in. De vertraging bedraagt nog steeds 10 minuten.

Afbeelding
Arnhem train station by Timon91, on Flickr

In Emmerich vindt er nog steeds een lokwissel plaats, ondanks dat de trein nu voor het Nederlandse stuk een multicourante lok heeft. Ook komt de Bundespolizei nog langs voor een paspoortcontrole, maar heel serieus kijken ze niet naar mijn paspoort. In Köln krijg ik er vier coupégenoten bij, in Dortmund wordt het laatste bed opgevuld. Ik slaap slecht, bij de Hannover Open 's nachts wordt er agressief getennist - het rangeren is duidelijk voelbaar. Bij Hamburg gaat er iemand uit, dus ook dan word ik weer wakker. Bij Kolding ontwaak ik definitief, we zijn inmiddels 20 minuten te laat. M'n aansluiting in København van 70 minuten is nog wel haalbaar gelukkig. De dag ervoor is de trein met 190 minuten vertraging in København aangekomen, dus ik ben aardig opgelucht. Voor mij was het overigens het eerste bezoek aan Scandinavië in 8 jaar.

9. Het stuk door Denemarken is qua landschap niet heel bijzonder, maar de bruggen onderweg zijn wel leuk. Dit is de Nieuwe Kleine Beltbrug (Den Nye Lillebæltsbro), die Jutland met Fyn verbindt.

Afbeelding
Den Nye Lillebæltsbro seen from the train by Timon91, on Flickr

10. Met flinke snelheid rijden we over de Grote Beltbrug (Storebæltsbroen), foto's maken is lastig.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” at the Storebæltsbroen by Timon91, on Flickr

11. De tijd dood ik met praten met m'n coupégenoten. Drie zijn er al uitgestapt, de overige twee gaan mee tot het eindpunt. Één komt uit Iran, dus dat is wel leuk :) Verderop praat ik nog wat met een Duits-Braziliaans echtpaar, dus m'n Portugees kan ik ook weer even oefenen. København wordt met 15 minuten vertraging bereikt.

Afbeelding
CityNightLine “Borealis” at København Hovedbanegård by Timon91, on Flickr

12. Na een klein uurtje wachten vertrekt m'n volgende trein: de X2000 naar Zweden. Reserveren is verplicht, ik heb een raamplaats. De stoelen zitten heel prima :)

Afbeelding
X2000 from København Hovedbanegård to Stockholm Central by Timon91, on Flickr

13. Al snel rijden we de Sontbrug (Øresundsbroen/Öresundsbron) op. Op de brug komt de Zweedse douane controleren. Van een vriendelijke (en overigens bloedmooie) agente krijg ik wat vragen over m'n bagage, ook kijkt ze nog even in m'n kleine schoudertas die naast me staat. Geen problemen verder, en voor ik het weet staan we op Malmö Central, voor een stop van 10 minuten. Daarna rijden we verder Zweden in. De trein is redelijk gevuld, maar de plek naast mij blijft leeg. De herfstkleuren in het zuiden van Zweden zijn erg mooi, hier een meertje onderweg. Fotograferen is echter lastig, vanwege de hoge snelheid en het weinige licht.

Afbeelding
Southern Sweden seen from the X2000 by Timon91, on Flickr

14. De vierzitter aan de andere kant van het gangpad. De trein rijdt lekker door, door de kantelbak kan de trein ook wat harder door bochten heen. Onderweg slaap ik nog wat bij en geniet verder van het landschap.

Afbeelding
X2000 interior by Timon91, on Flickr

15. Na 4:10 uur wordt met een verwaarloosbare vertraging Norrköping Central bereikt, waar ik moet overstappen. Ik heb een kwartiertje overstaptijd, dus de vijf minuten vertraging van de X2000 maakt niet zoveel uit. Het is zonnig, maar wel koud.

Afbeelding
Norrköping Central train station by Timon91, on Flickr

16. De voorkant van de X2000. Na een korte stop vertrekt hij weer, voor het laatste stuk richting Stockholm.

Afbeelding
X2000 to Stockholm Central at Norrköping Central by Timon91, on Flickr

Vanaf Norrköping is het nog twee uur met een regionale trein naar Västerås, waar die vriend van mij momenteel studeert. Ook deze trein rijdt flink door door het mooie en dunbevolkte landschap, de trein zit wel flink vol. Op Västerås Central is het erg druk en tref ik mijn maat, foto's heb ik hier niet meer gemaakt. We praten wat bij, eten thuis en brengen de avond nog in een ander studentenhuis door. De volgende dag staan we rond een uur of 9 op, ontbijten en fietsen daarna door de lichte regen met een ommetje door het centrum naar het station. Daar nemen we afscheid, ondanks dat het een kort bezoek was was het wel de moeite waard, we hebben weer flink bijgepraat :) Met een regionale trein reis ik naar Stockholm Central, een rit van een uurtje. Daar gooi ik m'n rugzak in een (duur) kluisje en ga vervolgens de stad in. Ik heb hier de hele dag, 's avonds ga ik met de trein verder. Het is dreigend weer, maar op wat motregen na blijft het het grootste deel van de dag gelukkig droog. In Stockholm heb ik aardig wat foto's gemaakt, ondanks het slechte weer, welke - zoals jullie inmiddels wel gewend zijn - op Flickr (63) te vinden zijn. Een selectie van 20 foto's is hier te vinden. Ik neem aan dat een aantal van jullie Stockholm al wel kennen, dan kun je snel doorscrollen ;) Voor mij was het in ieder geval de eerste keer, buiten een paar uur Malmö in 2002 was ik überhaupt nooit in Zweden geweest.

17. Stockholm is een stad met veel water - vandaag ook in de lucht ;) - wat je meteen merkt als je het station uit loopt. De Vasabron verbindt het vasteland met het eiland waar de oude stad (Gamla Stan) op ligt.

Afbeelding
Vasabron, Stockholm by Timon91, on Flickr

18. De Centralbron ligt ernaast, met een doorgaande weg en de spoorlijn. Aan de overkant ligt Stockholm Central.

Afbeelding
Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr

19. Riddarholmskyrkan, op het iets westelijk gelegen eilandje Riddarholmen.

Afbeelding
Riddarholmskyrkan, Stockholm by Timon91, on Flickr

20. Een X2000 verlaat Stockholm Central richting het zuiden.

Afbeelding
X2000 at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr

21. Doorkijkje richting Stockholm Central.

Afbeelding
View towards Stockholm Central from Riddarholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr

22. Västerlånggatan, de hoofdstraat van Gamla Stan.

Afbeelding
Västerlånggatan, Gamla Stan, Stockholm by Timon91, on Flickr

23. Pontjes zat, zoals hier aan de zuidoostkant van Gamla Stan.

Afbeelding
Ferry towards Djurgården, Stockholm by Timon91, on Flickr

24. Uitzichtpunt aan de zuidkant van het centrum, met zicht op het stadsmuseum.

Afbeelding
Södermalmstorg, Stockholm by Timon91, on Flickr

25. Mooi waterzicht op Stockholms Ström, lopend richting het oostelijke eilandje Kastellholmen.

Afbeelding
Ship at Kastellholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr

26. Ondanks het grijze weer zijn de herfstkleuren schitterend :)

Afbeelding
Autumn at Kastellholmen, Stockholm by Timon91, on Flickr

27. Zicht vanaf Kastellholmen richting westen.

Afbeelding
View towards Gamla Stan and Södermalmstorg, Stockholm by Timon91, on Flickr

28. Moderne gebouwen zijn er ook genoeg, zoals hier bij het Cultuurhuis en het Stadstheater aan het Sergels torg.

Afbeelding
Sergels torg, Stockholm by Timon91, on Flickr

29. Kungsträdgården, vroeger een koninklijke moestuin, nu een park/plein met een zompig stuk kunstgras.

Afbeelding
Kungsträdgården, Stockholm by Timon91, on Flickr

30. Na een leuk dagje met erg veel lopen vind ik het wel mooi geweest en wordt het weer tijd om terug te gaan richting station. Op de Centralbron kom ik nog een X2000 tegen.

Afbeelding
X2000 at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr

31. En een stoptreintje. Het is eigenlijk al te donker om fatsoenlijk foto's te maken.

Afbeelding
Regional train at Centralbron, Stockholm by Timon91, on Flickr

32. Ik loop nog even naar het Stadshus, vanaf de Stadshusbron zie ik nog een stoptreintje voorbij komen.

Afbeelding
View towards Centralbron from stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr

33. Kijkend richting Gamla Stan.

Afbeelding
Waterfront at stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr

34. Nog een stoptrein.

Afbeelding
View from stadshus, Stockholm by Timon91, on Flickr

35. Bij een supermarkt doe ik wat kleine inkopen en begeef me dan weer richting station. Het is nu bijna donker.

Afbeelding
Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr

36. De stationshal, best mooi :)

Afbeelding
Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr

37. Ik heb nog 30 minuten voor vertrek van m'n volgende trein, maar op het moment dat ik eens op het perron ga kijken wordt hij net binnengesleept :) Links staat een dubbeldekker klaar om richting Västerås te vertrekken, met zo'n ding ben ik vanmorgen dus aangekomen.

Afbeelding
Train to Västerås at Stockholm Central train station by Timon91, on Flickr

Mijn volgende trein is de nachttrein van Stockholm naar Luleå, in het noorden van Zweden. Waarom in hemelsnaam die kant op? Nou, m'n volgende bezoekje staat gepland in Letland en aangezien ik nog een paar dagen heb om daar te geraken heb ik besloten om maar eens kort bovenin te gaan kijken. Ook Tallinn, de hoofdstad van Estland, stond nog op m'n verlanglijstje, dus daar kan ik nu ook mooi even kijken. Met twee nachttreinen en een korte bootrit kun je ook in Tallinn geraken, dat leek me een stuk leuker dan met de directe nachtboot. "Omdat het kan", laten we maar zeggen ;)

38. De trein, met direct links een slaaprijtuig, gevolgd door het couchetterijtuig waarvoor ik een reservering heb. De trein bestaat uit twee delen, het voorste deel gaat naar Narvik (Noorwegen), het achterste deel naar Luleå. De rit naar Narvik had ik graag gemaakt, het schijnt een schitterende rit te zijn. Echter, dat betekent wel dat je in Narvik moet overnachten en dat is nou niet bepaald een goedkope aangelegenheid. Bovendien kost het een paar extra dagen, die ik nu i.v.m. de bezoekjes niet had. Volgende keer dan maar ;)

Afbeelding
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr

39. Het ligrijtuig.

Afbeelding
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr

40. Richting Luleå dus.

Afbeelding
Night train to Luleå and Narvik at Stockholm Central by Timon91, on Flickr

41. Een Zweedse spoorkaart, in de trein. De trein wordt in Boden gesplitst.

Afbeelding
Railway map in the train to Luleå from Stockholm by Timon91, on Flickr

42. Het gangpad.

Afbeelding
Night train Stockholm-Luleå interior by Timon91, on Flickr

43. Het coupeetje. Het zijn zespersoons coupés, maar wel redelijk ruim - veel ruimer dan de rijdende vluchtelingenkampen van de ShittyNightLine.

Afbeelding
Night train Stockholm-Luleå interior by Timon91, on Flickr

44. De CTA, een kwartiertje voor vertrek. We vertrekken op tijd, ik deel m'n coupé met twee Iraakse immigranten, Ahmed en Kerouin. Ahmed spreekt een klein beetje Engels, verder zijn alleen Zweeds en Arabisch bekend bij ze. Ze reizen ook naar Luleå, uiteindelijk blijven we de hele rit met z'n drieën.

Afbeelding
Night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr

45. Uppsala Central, na een minuut of 40.

Afbeelding
Uppsala Central seen from the night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr

46. Gävle Central, iets voor achten 's avonds.

Afbeelding
Gävle Central seen from the night train Stockholm-Luleå/Narvik by Timon91, on Flickr

Gedurende de avond praten we wat met elkaar, lees ik wat en luister wat muziek. We gaan vroeg slapen, de aankomst in Luleå is immers ook vrij vroeg.

47. Bij de splits- en keerstop in Boden staan we op, een half uurtje later bereiken we op tijd Luleå Central.

Afbeelding
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr

48. De trein is nog redelijk gevuld tot hier, ik heb een beetje om de mensen heen gefotografeerd.

Afbeelding
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr

49. Veel vertrekt er niet vanaf Spoor 1.

Afbeelding
Luleå Central train station by Timon91, on Flickr

50. In totaal rijdt elke 2-3 uur wel een trein.

Afbeelding
Luleå Central train station by Timon91, on Flickr

51. Nogmaals de trein uit Stockholm.

Afbeelding
Train from Stockholm at Luleå Central train station by Timon91, on Flickr

Vanaf Boden ligt er wel een spoorlijn naar Finland, maar die wordt niet voor personenvervoer gebruikt. Finland heeft bovendien breedspoor, dus heel handig is dat niet. Gelukkig rijdt er vanaf Luleå een bus naar Haparanda, aan de Finse grens, vanaf waar er een bus naar het Finse Kemi gaat. In Kemi kun je weer met de trein verder. Bijkomend voordeel: met Interrail zijn deze bussen gratis te gebruiken :)

52. Het busstation is goed aangegeven vanaf het treinstation, het is 5 minuten lopen. Op het busstation haal ik bij de Pressbyrån een kop koffie en een croissantje, ik moet nog een klein uurtje wachten tot m'n bus vertrekt (08:20). Plaatsreserveringen bestaan niet, je laat gewoon je Interrail aan de buschauffeur zien :) De mensen hier zijn trouwens erg vriendelijk en behulpzaam, er hangt een gemoedelijke atmosfeer.

Afbeelding
Luleå bus station by Timon91, on Flickr

53. De bus, een dubbeldekker. Achter mij staan nog wat mensen, inclusief personeel, dus ik heb niet zoveel zin om een paar meter te verschuiven voor een betere foto ;) Een busliefhebber ben ik toch niet :p

Afbeelding
Bus to Haparanda/Tornio at Luleå bus station by Timon91, on Flickr

54. Bovenin, voorin is nog een tweezitter vrij, dus dat komt mooi uit :) Het landschap wou ik wel wat van zien, nu kan ik er tenminste ook nog wat foto's van maken ;) Het is nog 130 km van Luleå naar Haparanda.

Afbeelding
E4 in northern Sweden by Timon91, on Flickr

55. Het landschap is prachtig, de herfstkleuren zijn schitterend!

Afbeelding
E4 in northern Sweden by Timon91, on Flickr

56. De grootste plaats onderweg is Kalix, waar ook een stop wordt gemaakt. Druk is het totaal niet verder.

Afbeelding
Entering Kalix, Sweden by Timon91, on Flickr

57. Na 2 uur en 20 minuten bereiken we Haparanda. Haparanda (SE) en Tornio (FI) hebben tegenwoordig een gezamenlijk busstation, wat letterlijk op een steenworp afstand van de grens ligt. Ik sta hier vlak voor het busstation, de dame in de witte jas staat precies op de grens.

Afbeelding
Swedish-Finnish border at Haparanda/Tornio by Timon91, on Flickr

58. Het nieuwe busstation.

Afbeelding
Haparanda/Tornio bus station by Timon91, on Flickr

59. De vlaggen van Noorwegen, Rusland, Zweden en Finland, de vier landen waar Lapland in ligt.

Afbeelding
Flags in Haparanda/Tornio by Timon91, on Flickr

60. De noordelijkste IKEA ter wereld ligt vlak naast het busstation. Er schijnen zelfs busreizen vanuit Murmansk hier naartoe georganiseerd te worden.

Afbeelding
IKEA in Haparanda by Timon91, on Flickr

25 minuten na aankomst in Haparanda/Tornio vertrek ik met een oude Finse bus richting Kemi. De bus rijdt heeft als eindbestemming Oulu.

61. Na 45 minuten wordt Kemi bereikt, bij het treinstation word ik afgezet. De klok is inmiddels een uurtje vooruit gegaan. Na een korte stop vervolgt de bus zijn weg naar Oulu. Het uiteindelijke doel vandaag is Rovaniemi, tevens het noordelijkste punt van deze reis. Vanaf daar zal ik terug naar het zuiden reizen. In Kemi heb ik anderhalf uur om het stadje te verkennen voordat er een trein naar Rovaniemi vertrekt - achteraf gezien meer dan genoeg :P

Afbeelding
Bus Haparanda/Tornio-Oulu leaving Kemi train station by Timon91, on Flickr

62. Het station van Kemi. Er staat een goederentrein te niksen, er is weinig reuring.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

63. De andere kant op gekeken, het lege perron op.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

64. Welkom in Kemi: "Tervetuloa Kemiin!". Fins is onmogelijk. Punt uit. Ik ken één woord Fins: "hämähäkki". Waarom dat woord? Iets met een avond bier drinken in een hostel in Albanië en een Finse backpacker twee jaar geleden :D Verder niet heel nuttig vandaag, hopelijk spreken ze een beetje Engels hier.

Afbeelding
Welcome to Kemi by Timon91, on Flickr

65. Het mooie stationsgebouwtje.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

66. De dienstregeling vanaf Kemi. Gemiddeld vertrekt er elk uur wel een trein.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

67. Het Rautatieasema vanaf de straatzijde gezien.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

68. Kemi vind ik een nogal gaar stadje. Vage einzelgängers op straat, niemand lijkt met elkaar te praten. En natuurlijk schitterende gebouwen.

Afbeelding
Kemi, Finland by Timon91, on Flickr

69. Meripuistokatu, een soort van hoofdstraat van een kilometertje lang die het station met de kust verbindt.

Afbeelding
Meripuistokatu, Kemi by Timon91, on Flickr

70. Flats en op de achtergrond een schoorsteen: Kemi heeft een grote houtindustrie (zagerijen en pulpfabrieken), die vanuit de bus en trein ook goed te zien zijn.

Afbeelding
Nahkurinkatu, Kemi by Timon91, on Flickr

71. Kemin kirkko, een mooi kerkje in dit verder desolate oord.

Afbeelding
Kemin kirkko, Kemi by Timon91, on Flickr

72. Mooie gebouwen zijn hier een zeldzaamheid, nog maar een foto dan.

Afbeelding
Kemin kirkko, Kemi by Timon91, on Flickr

73. Aan het einde van Meripuistokatu ligt de Botnische golf. Zowaar hier nog wat authentieke rode huisjes.

Afbeelding
Meripuistokatu, Kemi by Timon91, on Flickr

74. Meer industrie.

Afbeelding
Gulf of Bothnia, Kemi by Timon91, on Flickr

75. De waterkant is wel leuk, ook al is er weinig te beleven en is het ondanks het zonnige weer flink koud, dankzij een straffe wind uit het noorden.

Afbeelding
Gulf of Bothnia, Kemi by Timon91, on Flickr

76. De herfstkleuren zijn prachtig, dat dan weer wel :)

Afbeelding
Autumn in Kemi by Timon91, on Flickr

77. Ik heb Kemi gauw gezien, bij een negentientachtigachtige supermarkt haal ik wat lunch, Engels lijkt hier niemand te spreken. Als ik op het station aankom blijkt er bijna een trein naar Kuopio te vertrekken, zo'n 400 km verderop. Een handjevol reizigers stapt hier in.

Afbeelding
Train to Kuopio at Kemi train station by Timon91, on Flickr

78. In het stationsgebouwtje eet ik m'n lunch (broodjes met billigsalami) op. Na een minuut of 20 ga ik weer naar buiten, als de trein uit Oulu naar Rovaniemi aan komt rijden.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

79. Bussen naar Tornio/Haparanda staan hier wel goed aangegeven gelukkig.

Afbeelding
Kemi train station by Timon91, on Flickr

80. Ah, daar komt-ie al.

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi entering Kemi train station by Timon91, on Flickr

81. Mooie treinen, al had ik in Finland eigenlijk wat modernere treinen verwacht. Geen probleem natuurlijk, oudere treinen zijn over het algemeen een stuk comfortabeler ;)

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi entering Kemi train station by Timon91, on Flickr

82. De kleurstelling van de rijtuigen lijkt een beetje op de ouderwetse kleurstelling van de DB InterCity rijtuigen.

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi at Kemi train station by Timon91, on Flickr

83. Het interieur, druk is het totaal niet. De stoelen zitten best prima, beenruimte is er ook genoeg :)

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi interior by Timon91, on Flickr

84. Close-up van de zetels. We blijven een paar minuten staan in Kemi en gaan dan op weg naar Rovaniemi, wat op ongeveer een uur en 20 minuten rijden ligt.

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi interior by Timon91, on Flickr

85. Veel oude stationsgebouwtjes onderweg. Naast de twee geplande stops in Tervola en Muurola stoppen we ook nog een paar keer bij kleinere stationnetjes om een trein te laten passeren, zoals hier in Koivu.

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi at Koivu train station by Timon91, on Flickr

86. Op tijd bereiken we Rovaniemi, op zo'n 3200 spoorkilometers vanaf Amsterdam. De trein gaat over 20 minuten weer terug als sneltrein richting Kokkola.

Afbeelding
Train Oulu-Rovaniemi at Rovaniemi train station by Timon91, on Flickr

In Rovaniemi heb ik een uurtje of 2 voordat ik met een nachttrein terug naar het zuiden ga, richting Helsinki. In het volgende deel volgen er wat foto's van Rovaniemi, waarna we de reis richting het zuiden aan gaan vangen. Tehran ligt 30 breedtegraden naar het zuiden, dus we zijn nog wel even bezig ;) Het klopt dat ik voor de eerste paar dagen al aardig wat afstand heb afgelegd, maar treinen in dit deel van de wereld zijn ook nog wel aardig snel. Met een nachttrein leg je dus ook zo 1000 km af. Dit was het voor het eerste deel, hopelijk vonden jullie het wat. Hoeveel delen ik nodig ga hebben weet ik nu uiteraard nog niet, maar dat zal nog wel blijken ;) Laat maar weten wat jullie ervan vonden, reacties zijn altijd welkom! ;)

Timon91
Berichten: 223
Geregistreerd: za 01 mei 2010 16:51
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier door martw » ma 17 nov 2014 20:27

Mooie reportage, ik kijk al uit naar de vervolgdelen. :)

Avatar gebruiker
martw
Berichten: 636
Geregistreerd: do 16 nov 2006 16:13
Woonplaats: Provincie Utrecht
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier door eelkevd » di 18 nov 2014 13:56

Leuk om te lezen! Die ervaring over Zweden kan ik met je delen maar mijn ervaring over Finnen is dat ze wel goed Engels kunnen. Ook een vrouw van ik gok 75 sprak gewoon Engels. Maar moet wel zeggen dat ik in Supermarkten afgerekend heb zonder dat ze ook maar een woord tegen je zeggen. zelfs geen hei (dag) of Kiitos (dankje)... Die ervaring was overigens in het Zuiden, Turku en Helsinki.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: De lange weg naar Perzië (1): Een Lappje van de sluier door groentje » di 18 nov 2014 17:55

Het noorden is een ander land 's zomers en 's winters. Niet alleen het weer is dan veel opener, ook de mensen. Tja, hoe zou je zelf zijn, met hoop en al een paar uur zonlicht, en soms zelfs dat niet...
Hoedanook, kerel, wat een reis!

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast