Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door Roberta » di 21 jul 2015 22:53

RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele

Sinds de veerdienst Vlissingen – Breskens vervallen is rijden wij via de Westerscheldetunnel naar Blankenberge in België. Maar met de komst van de Westerscheldetunnel wordt de kombuis in het schip met node gemist. Het was altijd een mooi rustmoment om halverwege de reis koffie te drinken en een blikje Zeeuwse Babbelaars te kopen. Die Zeeuwse Babbelaars waren helaas meestal aan het einde van het wandelweekend al weer op, en daarom nam je ook altijd weer de veerboot naar huis. Met de komst van de tunnel is MacDonald’s in Goes onze vaste rustplaats geworden. De koffie is goed, maar de Zeeuwse Babbelaars mis ik nog elke dag. Als je vanaf MacDonald’s vertrekt en per ongeluk fout het industrieterrein verlaat kom je bij de achteruitgang van de Stoomtram Goes Borsele (hierna kortweg SGB). En stoomtreintjes vind ik altijd leuk, dat moet ik beslist eens doen na het wandelen. Maar zoals het meestal gaat met voornemens komt daar niets van. Zondag besloot ik toch maar eens de website van de SGB te raadplegen. In juli rijdt men in het toeristenseizoen ook op doordeweekse dagen, en dat gold ook voor de maandag daar op, 20 juli. Nou, dan moet het er maar eens van komen. Zondag’s maakte ik mijn rugzak gereed, de batterijen van het fototoestel werden opgeladen, het navigatiesysteem voorgeprogrammeerd om maandag op stap te kunnen.

Afbeelding

De veerpont tussen Vlissingen en Breskens. Nog steeds maakt de kombuis indruk op me die in de korte tijd van de overvaart voor de inwendige mens zorgde van honderden passagiers.

De Sloelijn.
De SGB rijdt over de Sloelijn, ooit was dat een onderdeel van een ringspoorlijn die vertrok en eindigde in Goes, en onderweg allerhande dorpjes aandeed in Zuid-Beveland. De spoorlijn is voor spoorse begrippen niet oud, en werd in 1927 aangelegd. Één van de belangrijkste dorpjes was Hoedekenskerke alwaar aansluiting was op de veerdienst naar Terneuzen. Deze veerdienst is ver voor de komst van de Westerscheldetunnel opgeheven omdat het de concurrentie verloor van de dubbeldeksveren Kruiningen – Perkpolder. De Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan het personenvervoer, alleen het goederenvervoer bleef over. Door de komst van de Sloehaven in de buurt van Vlissingen ging het met het goederenvervoer op het westelijk deel van de Sloelijn goed, maar op het oostelijk deel niet. In 1971 werd daarom de Sloelijn in tweeën geknipt. Het westelijk deel werd helemaal vernieuwd en kreeg zelfs een nieuwe aansluitlijn met de hoofdspoorlijn Vlissingen – Roosendaal, het oostelijk deel tot Oudelande werd museumlijn, geëxploiteerd door de SGB. Het tussengelegen gedeelte werd opgebroken.

Babylonische spraakverwarring.
Waarom rijdt de stoomtrein niet door naar Borssele? Nou, omdat het de Stoomtrein Goes Borsele is! De stoomtrein rijdt namelijk van Goes naar de gemeente Borsele (gespeld met 1 S), maar niet tot de plaats Borssele (gespeld met 2 S-en). Nu ligt de plaats Borssele wel in de gemeente Borsele, maar helaas aan het stukje Sloelijn dat gesloopt is toen de lijn in tweeën geknipt werd. De rails ligt nog tot Oudelande, en misschien gaat de trein daar weer rijden. Op het ogenblik gaat de stoomtrein tot Hoedekenskerke en de dieseltrein tot Baarland. In Baarland kan je helaas niet de stoomlocomotief naar de andere kant van de trein rijden, en een trein terug naar Goes duwen is te gevaarlijk. Dan is een treinstel met twee cabine’s een stuk makkelijker!

Afbeelding

Voor de ritten naar Baarland beschikt de SGB over Duitse railbussen. Omdat er aan beide zijde een cabine zit hebben de railbussen geen omloopspoor nodig.

Met de stoomtrein mee.
Mandag lekker vroeg opgestaan, ik heb er zin in. Dan kan je tevens lekker op je gemak aankleden en ontbijten. Dan op weg naar Goes, en omdat het navigatiesysteem voorgeprogrammeerd is weet de auto met twee drukken op de knop de weg naar Goes. Jammer alleen dat het een heel stuk rijden is, ik ben bijna twee uur onderweg. Dat hield mij eigenlijk ook lange tijd tegen om met de SGB mee te gaan. Net voor tienen ben ik in Goes. Veel te vroeg, maar ondertussen moet ik nodig naar de WC en een bak koffie gaat er ook wel in. Gelukkig weet ik de weg naar MacDonald’s. Na de koffie de auto geparkeerd op het parkeerterrein van de SGB dat ruim voldoende plaatsen heeft. Op het terrein kan je kaartjes kopen bij de goederenloods. deze is prachtig ingericht, ik kom daar nog op terug. Omdat te vroeg ben kijk ik ook een beetje op het terrein rond. De deuren van de werkplaats staan open en hier kan je zien wat een werk allemaal verricht moet worden om deze oude treinen te laten rijden. Net als elke andere museumtrein staat het terrein vol met oude en kapotte treinen, en elke keer vraag ik mij vertwijfeld af hoe je dat ooit kan laten rijden. Maar volg je zo’n museumlijn organisatie een poosje, dan zie dat het ook werkelijk gebeurd. En dan moet je weten waar sommige spulletjes gevonden worden… Helaas zijn de weergoden mij niet gunstig gestemd en begint het lichtjes te regenen. ik ga op weg naar de stoomtrein die intussen luid fluiten aan het rangeren is. Ik heb een kaartje 1/2 klas gekocht en neem plaats in een mooi rijtuig met pluche beklede bankjes. Het mooie hout, met koord geregen bagagenetten en emaille bordjes geven aan dat het rijtuig al oud is. Stipt 11:00 vertrekken we, nadat met een luide klap de deuren dicht gedaan zijn. Dat is totaal anders als de pneumatische deuren bij de NS. De trein gaat niet snel, zo’n 30 km p/u, en dat komt omdat deze spoorlijn officieel een tramlijn is. Maar dat zal ook mede ingegeven zijn door de scherpe bochten in de lijn. Ondertussen schuiven we Goes uit en rijden we het Zeeuwse landschap tegemoet. Opvallend zijn de bewaakte spoorwegovergangen onderweg. Slechts bij een enkele weg wordt gevlagd, dit in tegenstelling tot andere museumlijnen. Daar is vlaggen meer regel dan uitzondering. Veel bijzondere kunstwerken kent de lijn niet, maar we passeren wel een typische Zeeuws kenmerk, een vakdijk. Zo’n vakdijk deelt een polder in sectie’s, zodat bij een overstroming niet alles onderloopt. Bij een coupure kunnen we er doorheen rijden. Bij een coupure kan men bij een overstroming de deur in een dijk sluiten en de tussenliggende ruimte opvullen met zandzakken. Opvallend heeft dat in 1953 in Zuid-Beveland wel goed gewerkt.

Afbeelding

Een coupure. Deze wordt afgesloten als de waterstand te hoog is. Opvallend genoeg is Zuid-Beveland wel aardig gespaard gebleven tijdens de Watersnoodramp in 1953.

Een leuke bagagewagen.
Omdat het buiten regent, verken ik de trein een beetje. Men heeft geen restauratierijtuig omdat we in Hoedekenskerke bij De Buffer en park De Pluimweide stoppen. Daar wordt de inwendige mens prima verzorgd. Wel zijn er twee andere rijtuigen die mijn aandacht trekken. Het rijtuig aan het einde van onze trein is ooit onderdeel geweest van een treinstel, en is speciaal ingericht voor het vervoer van gehandicapten. Het is zelfs voorzien van een rolstoellift. Het andere rijtuig wat mijn aandacht trekt is het bagagerijtuig. Ik dacht ooit dat het gewoon goederenwagens waren die geschikt waren om hard te kunnen rijden in een personentrein. Gedeeltelijk waar, maar in het bagagerijtuig is ook een kantoortje aanwezig voor de conducteur. Op verzoek van de conducteur mocht ik dat eens fotograferen. In het kantoortje zijn allerhande kastjes en plankjes aanwezig om spulletjes op te bergen, er is een zithoek met een ruime tafel om de administratie te doen, en het leukste zijn de uitzichtraampjes. Het bagagerijtuig beschikt over raampjes waar je langs de trein kan kijken, en dat geeft een ongewone blik die een normale reiziger niet zal zien. In het bagagerijtuig staan niet alleen koffers uit grootmoeders tijd, maar ook moderne buggy’s. Het contrast kan niet groter zijn.

Afbeelding

Kantoortje voor de conducteur in het bagagerijtuig. Hier worden o.a. de kaartjes verkocht als er bij een station gestopt wordt die geen loket heeft.

Afbeelding

Koffers en melkbussen uit grootmoeders tijd gecombineerd met buggy’s. Hoe authentiek wil je het hebben. De conducteur heeft er in ieder geval zijn handen vol aan.

Afbeelding

Blik uit het uitzichtraampje van de bagagewagen.

De goederenloods.
Onze eerste stop in Hoedekenskerke duurt maar een uurtje. In die tijd wordt de stoomtrein naar de andere kant gereden en van water voorzien. En die lust wel 2000 liter! Omdat het regent zoek ik al snel het 2de klas rijtuig op en zo boemelen we om 12:40 terug naar Goes. In Goes giet het helaas nog als ik me naar de goederenloods begeef. De goederenloods is een vreemde kostganger op dit terrein omdat zij uit Middelburg komt. In 2001 is zij verplaatst naar Goes en in 2007 werd zij feestelijk geopend. Van buiten is het nog een echte goederenloods, van binnen is het nu een prachtig restaurant. Het staat vol met leuke oude spulletjes, en je kan er prima eten en drinken. In principe is zij alleen open tijdens de rijdagen van de SGB, maar voor gezelschappen is het ook te huur. Hier drink ik een bakkie koffie met appeltaart, die ook niet mis is. In de goederenloods worden de kaartjes voor de stoomtrein verkocht, maar vreemd genoeg is er geen souvenirwinkeltje. En dat is het enige minpuntje van dit overigens prachtige gebouw.

Afbeelding

Het gezellige interieur van de goederenloods.

De Buffer en park De Pluimweide.
Terug naar Hoedekenskerke met de stoomtrein. De regen heeft besloten om voorlopig niet op te houden, en doet er nog een schepje bovenop. Dat mag de pret niet drukken want het 2de klas rijtuig waar ik in zit is prachtig. Onze stoomlocomotief is ook een bijzonder ding omdat zij uit de Verenigde Staten komt. In het heetst van de strijd is zij met het Amerikaanse leger naar Europa gekomen. Na de oorlog kwam zij bij de Oranje Nassau mijnen en daar was zij hard nodig om mee te helpen de Nederlandse industrie op gang te brengen en onze verwoeste huizen te verwarmen. De machinist vertelde me dat bij de Oranje Nassau mijnen ook de bediening naar de Nederlandse gewoonte’s is aangepast. Sinds 1980 geniet deze machine van haar pensioen en rijdt zij vandaag onze trein. In Hoedekenskerke regent het nog lichtjes als ik de dijk boven het station opklim. Vanaf de dijk heb je zicht op de oude veerhaven dat ik vanwege het weer helaas niet kan fotograferen. Beneden is het personeel bezig de stoomlocomotief om te laten lopen. Als ik de dijk af loop stopt het met regenen. Omdat we nu 1 uur en 40 minuten hier blijven besluit ik De Buffer en park De Pluimweide te bezoeken. Als u nog steeds zin heeft om met de trein te rijden dan kan dat hier ook. In het park rijdt een mini treintje en zelfs ik waag me aan een ritje. Zelfs de stoeltjes worden met een doek speciaal voor ons droog gemaakt. In het traject is zelfs een heuse spoorbrug aanwezig. In restaurant De Buffer haal ik eerst koffie met een saucijzenbroodje. Zo, ik heb wel trek. In het restaurant is van alles te zien, in vitrine’s aan de wand staan allerhande treinspulletjes en modeltreinen, er is een grote LGB treinbaan en voor kinderen is er een speelhoek (ik ben te groot…). Aan de andere zijde is een souvenirwinkeltje. En hier vind ik zowaar een blikje Zeeuwse Babbelaars met een afbeelding van de veerboot Vlissingen – Breskens er op. Die gaat mee (met nog wat spulletjes). Is dat een hint om vaker terug te komen? In het parkje wandel ik rustig een blokje rond om later te ontdekken dat ik het Wienkeltje van Wullempje gemist heb. Zie je wel, ik moet vaker komen! Dan is toch de tijd gekomen om met de trein terug te rijden naar Goes. Alhoewel ik een geoefend wandelaar ben is het toch handiger om de trein te nemen om op tijd thuis te komen. Pas nu klaart het weer op.

Afbeelding

Onze stoomlocomotief. Zij komt helemaal uit Amerika.

Afbeelding

Afbeelding

Ik mocht ook binnen kijken.

Afbeelding

In het park De Pluimweide rijdt een mini trein.

Afbeelding

In De Buffer is deze mooie treinbaan te bewonderen.

Oudelande
Omdat ik geen zin heb om in de spits terug naar huis te rijden rij ik een ommetje naar Oudelande. Ik vind daar zowaar het oude station, maar het geheel maakt een verwaarloosde indruk. Toch zou het leuk zijn als het ritje met de stoomtrein langer duurde en je hier in Oudelande een tweede stop kan maken, in plaats van twee keer op en neer te rijden naar Goes. En waarom niet naar het historische Borssele? Gelukkig heeft de provincie Zeeland en de SGB genoeg plannen, dus hopelijk is het gewoon een kwestie van geduld hebben. Dat verdient dit mooie stukje vaan Zeeland wel.

Afbeelding

Station Oudelande.

Terwijl uw auteur nog een babbelaartje snoept, nog wat nuttige informatie:

Stoomtrein Goes Borsele

Postadres:
Stoomtrein Goes-Borsele
Postbus 250
4460 AR Goes

Bezoekadres:
Stoomtrein Goes-Borsele
Albert Plesmanweg 23
4462 GC Goes

e-mailadres: info@destoomtrein.nl
Website: www.destoomtrein.nl
Telefoon: 0113 – 270705

Bezoekadres "De Buffer":
Waardweg 4
4433 RW Hoedekenskerke

Uitspanning De Goederenloods:
Albert Plesmanweg 23
4462 GC Goes

e-mailadres: febali@zeelandnet.nl
Website: www.degoederenloods.nl
Telefoon: 0113 – 323015, b.g.g. 06 – 20498062 (Niet voor reisinformatie!)

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door LOF » wo 22 jul 2015 09:19

Mooi verslag Roberta! De tramlijn heeft inderdaad een baanvaksnelheid van 30 km/u. Hoe stond het eigenlijk met de kwaliteit van het spoor? Dit is vaak een van de grootste valkuilen voor toeristische treinen, als het spoor verouderd raakt is het vaak einde verhaal.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door Roberta » wo 22 jul 2015 15:04

Het spoor zag er tot Hoedekenskerke goed verzorgd uit. De rails zijn ongelast, je hoorde dus ook het bekende "kadang" geluid. Onderweg passeerde we een opstelspoor vol met betonnen bielsen, rails, grind en breuksteen. Ik denk dat men de houten bielsen moet vervangen omdat men geen creosoot meer in het milieu wil. Maar dat laatste weet ik niet zeker. Ik heb die dag niet tot Baarland gereden, wel heb ik in Oudelande gekeken. Maar het spoor in Oudelande zag er zwaar verwaarloosd uit. Opvallend zijn de grote hoeveelheid bewaakte spoorwegovergangen. Bij menig ander museumlijn wordt nog volop gevlagd. Ander opvallend detail: de aanwezigheid van werkende negenogen langs het spoor.

Roberta
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door eelkevd » vr 24 jul 2015 09:12

Wat zijn dat, negenogen?

Wel een leuk artikel Roberta!

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door Roberta » vr 24 jul 2015 10:07

Dat zijn de stoplichten voor de bus. Tenminste, zo heb ik onze buschauffeur die dingen wel eens horen noemen.

Afbeelding

Roberta
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door mat_64 » za 25 jul 2015 09:33

Stoplichten hebben maar een stand, STOP!
Verkeerslichten (dat is de goede naam voor wat velen stoplichten noemen) zijn seinen die het verkeer regelen.
Negenogen zijn seinen voor tram en (trolley-)bus.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door eelkevd » ma 27 jul 2015 14:32

Dankje Roberta.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: RailAway met Roberta: Stoomtrein Goes Borsele door Meltrain » zo 09 aug 2015 21:23

Mooi verslag.

Meltrain
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages