Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Reisverhalen en (Foto-)Reportages
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Budapest - Berlijn met Eurocity 172 Porta Bohemica

Bijzondere bijdragen over het openbaar vervoer in Nederland of in het buitenland

Plaats een reactie

Bericht Budapest - Berlijn met Eurocity 172 Porta Bohemica door wjvanderzanden » za 25 jul 2015 17:39

In de meivakantie ben ik een aantal dagen naar Budapest en Berlijn geweest. Van Budapest naar Berlijn ben ik met de Eurocity 172 gereisd. Hierbij het verslag van deze reis, die gemaakt is op zaterdag 2 mei 2015.

Deze zaterdag was het vroeg op staan, want om 5 voor half 8 vertrok de trein naar Berlijn. In totaal rijden er tussen Boedapest en Berlijn overdag een drietal rechtstreekse Eurocity treinen, die om half 6, half 8 en half 10 vertrekken. De trein van half 8 (Eurocity 172, Porta Bohemica) was de beste optie, zodat ik het ontbijt nog mooi in het hotel op kon eten en toch op tijd op het station was.

Afbeelding

Aangezien de Eurocity treinen vanuit Hongarije wel eens met de nodige vertraging aankomen in Duitsland, was de trein van half 10 (Eurocity 170) geen optie. Normaal komt deze trein rond half 10 in Berlijn aan, maar met vertraging zou het dan wel heel erg laat worden. Toen ik tijdens vorige vakanties wel eens vanuit Berlijn een dagje naar Dresden ging, moest ik altijd met deze trein terug en er was dan vaak sprake van de nodige vertraging.

Afbeelding

Rond kwart voor zeven ben ik vanuit het hotel richting station Budapest-Keleti vertrokken. Toen ik daar om vijf voor zeven aan kwam, stond de trein al netjes klaar en was het ook mogelijk om al in te stappen.

Afbeelding

Het gedeelte van het station waar de treinen aankomen en vertrekken is in principe alleen toegankelijk met een geldig kaartjes. Er zijn ook speciale hekjes om dit gedeelte af te sluiten van de rest van het station. Alle dagen dat ik er was, stonden deze hekjes gewoon open en werd er verder niet gecontroleerd. Dat was ook nu niet het geval.

Afbeelding

Normaal reis ik met de trein altijd tweede klas, maar voor deze langere reis (bijna 12 uur) heb ik toch maar een 1e klas kaartje gekocht. Als je dit op tijd komt, kun je voor €69 vanuit Budapest naar Berlijn met de trein. De eerste klasse is in dit soort treinen niet echt veel luxer dan de tweede klas, maar het is wel een stuk rustiger en je hebt vooral meer ruimte. Als je vanuit de trein foto's van de omgeving wilt maken is dat ideaal. Waar in Duitsland de reserveringen bijna altijd electronisch worden aangegeven in de trein, gebeurd dat hier nog met ouderwetse papieren kaartjes. Het aantal reizigers dat van Budapest naar Berlijn ging in de 1e klasse was vrij beperkt. De meeste reizigers leggen maar een deel van het traject af. In het oosten van Europa zijn er nog best veel treinen die over grote afstanden rijden, maar ook hier worden de routes wel steeds vaker opgeknipt. Zo is de rechtstreekse trein vanuit Wenen naar Berlijn vorig jaar verdwenen en is nu een tussenstop in Praag noodzakelijk.

Afbeelding

Stipt om vijf voor half 8 vertrok de trein om rond 10 over 8 de eerste tussenstop in Vac te maken. In Hongarije reed de trein met een erg lage snelheid. Voor dit stuk van 35 kilometer was bijna drie kwartier nodig.

Afbeelding

Inmiddels was ook de eerste conducteur langs geweest van de Hongaarse spoorwegen. Op elk kaartje tekende de conducteur met pen aan dat het gebruikt was. Dit gebeurde ook al op de trein vanuit Wenen naar Boedapest aan het begin van de vakantie. Om 8.23 uur werd het station Nagymaros-Visegrad bereikt. Na een stop in Szob, de laatste plaats in Hongarije, waar de trein stopte, werd rond 10 voor 9, de eerste halte in Slowakije bereikt. Dit was het plaatsje Sturovo. Voor de eerste 80 kilometer was bijna anderhalf uur nodig.

Afbeelding

Personeel van de Slowaakse spoorwegen was inmiddels ingestapt en deze begonnen opnieuw de kaartjes te controleren.

Afbeelding

Rond kwart over 9 werd het station van Nove Zamsky bereikt. De conductrices van de Slowaakse spoorwegen waren inmiddels begonnen met het uitdelen van flesjes water in de eerste klasse.

Afbeelding

Op dit station liepen een tweetal medewerkers op hun gemak over de rails heen. Gewoon van het ene perron afstappen en over de rails naar het volgende perron. Hier zijn de veiligheideisen allemaal nog wat minder streng.

Afbeelding

Op het Slowaakse deel van het traject ging de snelheid omhoog. Op verschillende plaatsen waren natuurlijk de karakteristieke flats te zien, die in de communistische tijd lukraak in het landschap zijn weggezet.

Afbeelding

De vertraging van de trein begon langzaamaan op te lopen en rond tien voor half 11, kwam de trein met 10 minuten vertraging aan op het centraal station van de Slowaakse hoofdstad Bratislava.

Afbeelding

Hier werd wat langer gewacht omdat er wat meer mensen dan gebruikelijk in-/uit moesten stappen.

Afbeelding

Vanaf Boedapest werd de trein getrokken door een locomotief van de Tsjechische spoorwegen, dus tot nu toe hoefde er nog geen wisseling van de locomotief plaats te vinden.

Afbeelding

De trein reed in vergelijking met de snelheden die in Duitsland gehaald worden, nog steeds behoorlijk rustig. Daardoor was het vrij makkelijk om scherpe foto's te nemen van de omgeving, zoals hier bij het station van Zohor, waar de trein geen tussenstop maakte.

Afbeelding

De vertraging van de trein liep inmiddels langzaamaan op en was bij het laatste station in Slowakije (Kuty) ongeveer 13 minuten.

Afbeelding

Vanuit Kuty was het een klein kwartier voordat de trein rond 10 over 11 aan kwam in Breclav, het eerste station in Tsjechië. In Breclav stopte de trein wat langer, zodat het personeel weer kon wisselen. De Slowaken stapten uit en medewerkers van de Tsjechische spoorwegen namen de trein over.

Afbeelding

Een wisseling van het personeel betekende natuurlijk dat er ook weer een nieuwe ronde kwam van het controleren van de kaartjes. Normaal worden na een tussenstop alleen de nieuwe reizigers gecontroleerd, maar nu was het weer een volledige controle.

Afbeelding

Met een vertraging van rond de 10 minuten vertrok de trein rond tien voor half twaalf weer vanuit Breclav in de richting van Praag.

Afbeelding

De trein reed inmiddels door Tsjechië met een snelheid van rond de 90 kilometer per uur.

Afbeelding

Het weer was tot nu toe de hele dag bewolkt, met in Hongarije en Slowakije hier en daar wat regen.

Afbeelding

Om 10 voor 12 kwam de trein met een gelijkblijvende vertraging van rond de 10 minuten aan in het station van de volgende grote stad, Brno.

Afbeelding

Waar het landschap tot nu toe vooral erg vlak was en er veel landbouwgronden te zien waren, werd het landschap nu steeds meer heuvelachtig.

Afbeelding

Ook 25 jaar na de val van het communisme staan er nog steeds aardig wat fabrieken langs de spoorlijn, die er behoorlijk vervallen uitzien.

Afbeelding

Een van de medewerksters van de Tsjechische spoorwegen was verantwoordelijk voor de toiletten. Om de 15 of 20 minuten werd op een briefje dat in de toilet hing genoteerd of alles in orde was. Toen de trein in Duitsland was aangekomen was het briefje verdwenen en vond er ook geen enkele zichtbare controle meer plaats.

Afbeelding

Bij het station van Brezova, waar geen tussenstop gemaakt wordt, stond de trein ongeveer een minuut of 10 stil.

Afbeelding

De vertraging liep inmiddels langzaam op en ongeveer 20 minuten te laat, kwam de trein om exact 1 uur aan op het station van Ceska Trebova.

Afbeelding

Hier duurde de tussenstop wat langer dan verwacht, zodat er met 25 minuten vertraging vertrokken werd om 5 over 1.

Afbeelding

Het landschap werd inmiddels steeds heuvelachtiger en de snelheid van de trein was inmiddels ook boven de 100 kilometer per uur vanwege de betere kwaliteit van het spoor.

Afbeelding

Het weer werd ook steeds beter en in dit deel van Tsjechie begon de zon ook langzaam door te breken.

Afbeelding

Hier een foto van een station waar de trein niet stopte en waarschijnlijk de stationschef buiten de wacht hield.

Afbeelding

Het station Pardubice was om 10 over half 2 met een vertraging van nog steeds 25 minuten het volgende station.

Afbeelding

In Kolin vond om twee uur de volgende tussenstop plaats. Dit is het laatste station voor Praag.

Afbeelding

Zoals op het vertrekbord is te zien, bleef de vertraging constant op 25 minuten. Berlijn is overigens niet het eindpunt van deze Eurocity trein, want vanaf Berlijn rijdt de trein nog verder naar Hamburg. Van het begin tot het eind, is 14 en een half uur onderweg.

Afbeelding

Rond half drie kwam de trein langs de eerste stations van de stad Praag.

Afbeelding

Op dit gedeelte van het spoor werd er druk gewerkt aan het vervangen van de rails en ook het plaatsen van nieuwe palen voor de elektrische bovenleidingen.

Afbeelding

Allerlei stations waar normaal alleen maar stoptreinen stoppen werden door de Eurocity trein gepasseerd.

Afbeelding

De opgelopen vertraging was inmiddels voor een flink deel weer ingelopen en rond 10 over half 3 kwam de trein met ongeveer 10 minuten vertraging aan op het Centraal Station van Praag.

Afbeelding

Hier maakte de trein een langere stop. De trein verandert hier van richting, dus de locomotief moest aan de voorkant afgekoppeld worden en aan de andere kant van de trein kwam er een nieuwe locomotief.

Afbeelding

Ook wordt er hier een extra wagon aan de trein gekoppeld, die alleen meerijdt van Praag naar Hamburg. Door al het rangeren reed de trein een paar keer het station van Praag uit en vervolgens weer in.

Afbeelding

Doordat alles langer duurde dan gepland, liep de vertraging weer op naar rond de 30 minuten.

Afbeelding

In Praag maakt de trein ook nog een korte stop op het station Holesovice om daarna door te rijden naar het Noorden van Tsjechie. Dit gedeelte van de route gaat voor een flink deel langs de Elbe en is prachtig om te zien. In een eerder reisverslag heb ik dit gedeelte van de route al eens uitgebreid beschreven.

Afbeelding

Rond 10 voor 5 werd kort gestopt in Bad Schandau, het eerste station over de grens met Duitsland. Conducteurs van de Deutsche Bahn hadden de trein inmiddels overgenomen en met een half uur vertraging kwamen we om kwart over 5 in Dresden aan.

Afbeelding

Hier werd de locomotief opnieuw gewisseld. De tussenstop van 23 minuten werd ook wat ingekort en zo werd weer een gedeelte van de vertraging ingelopen.

Afbeelding

Ongeveer twee uur later kwam de Eurocity trein aan op het centraal station van Berlijn na een reis van ongeveer twaalf uur.

Afbeelding

De vertraging was het teruggelopen tot een kleine vijf minuten omdat op het traject tussen Dresden en Berlijn flink doorgereden kon worden.

Afbeelding

Als je in Duitsland eerste klas met de trein reist, heb je op de stations die daar de beschikking over hebben, toegang tot het 1e klas gedeelte van de DB Lounge. Dit is te vergelijken met de NS International Lounges op verschillende stations. In Duitsland hebben enkel de grote stations een DB Lounge en een beperkt deel heeft dan weer een 1e klas gedeelte. Hier kun je gratis wat te eten en te drinken krijgen en dat wordt allemaal netjes naar je plaats gebracht. Erg prettig na een dergelijke lange reis. Na hier ongeveer een uurtje gezeten ten hebben ben ik rond half 9 naar mijn hotel vertrokken.

wjvanderzanden
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 13 jun 2012 21:49
Bericht Re: Budapest - Berlijn met Eurocity 172 Porta Bohemica door R-K » zo 26 jul 2015 23:11

Leuk verslag en nog opvallend dat Hamburg-Boedapest nog steeds bestaat. Trouwens Berlijn-Wenen gaat nog altijd sneller over München, eerst de ICE dan de Railjet.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Budapest - Berlijn met Eurocity 172 Porta Bohemica door groningen » ma 27 jul 2015 00:27

Trouwens Berlijn-Wenen gaat nog altijd sneller over München, eerst de ICE dan de Railjet.


Echt niet! Bekijk de reisplanner nog eens goed.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5483
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Budapest - Berlijn met Eurocity 172 Porta Bohemica door R-K » ma 27 jul 2015 11:07

Er bestaat niet eens een goede treinverbinding tussen de twee grootste steden van het Duitse Rijk. Trein doet er zo'n 10 uur over. Zelfs naar Boedapest is het beter gesteld qua treinverbinding.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Budapest - Berlijn met Eurocity 172 Porta Bohemica door groentje » di 04 aug 2015 20:20

Ik heb zijn voorganger, EC Hungaria, voor een stukje genomen (Breclav-Brno), een paar maand geleden. Fijne trein, ja, al had hij ook 20' vertraging. En een fijne catering, restauratie van de MÁV.
Tsjechië en Slovakije zijn onderschatte reisbestemmingen...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Reisverhalen en (Foto-)Reportages

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron