Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Nachtbus 69

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Raadsel 205 van Marko

Spellen, raadsels en tijdverdrijf

Plaats een reactie

Bericht Raadsel 205 van Marko door Raadsel » do 06 okt 2011 16:32

Afbeelding

Afbeelding

Wat is de functie van het instrument op de foto?

Raadsel
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Dwarsligger » do 06 okt 2011 17:10

Om werkzaamheden te verrichten boven op een trein, of om over te kunnen steken als daar een lange trein staat geparkeerd?

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Bordensteker » do 06 okt 2011 18:47

Treinen van stortgoedwagens van bovenaf inspecteren?

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Sander14 » do 06 okt 2011 21:13

De deksels bovenop een wagon dicht doen?

Sander14
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door ziggyziggyziggy » vr 07 okt 2011 09:29

Ik denk ook als oversteekplaats voor voetgangers, gezien het feit dat de trappen publiek toegankelijk lijken.
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door wimk » vr 07 okt 2011 11:15

Nee, bij een oversteekplaats voor voetgangers zitten er nog extra stangen aan de leuningen. Bij deze leuningen zouden kunnen bijvoorbeeld kinderen er onderdoor kunnen vallen. Het is ook op een industrieterrein, waar je de resten van de sporen nog kunt zien onder het onkruid.

Ik ga mee met Sander14, iets om deksels bovenop een goederenwagon te kunnen sluiten.

wimk
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door AGH » vr 07 okt 2011 11:17

het terrein lijkt me inderdaad een oud spoorterrein, waar het meeste wel weggehaald is en dat dit ding is blijven staan.
op de trap aan de rechterkant zie je ook nog planken zitten, omdat ze blijkbaar niet wilden, dat mensen op dit ding zouden klimmen...

kan het zijn, dat de foto in Kroatië is gemaakt???

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Jan-Willem » zo 09 okt 2011 12:12

het lijkt of deze trap over een oud fabrieks-spoor staat dus gok ik er op dat hij bedoeld is om over te steken als er een trein stond
Grtzz JW, HC Lls\n\nDoe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg

Jan-Willem
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door seinhuis » zo 09 okt 2011 13:28

wimk schreef:Nee, bij een oversteekplaats voor voetgangers zitten er nog extra stangen aan de leuningen. Bij deze leuningen zouden kunnen bijvoorbeeld kinderen er onderdoor kunnen vallen. Het is ook op een industrieterrein, waar je de resten van de sporen nog kunt zien onder het onkruid.
Er zijn genoeg landen waar veiligheid niet op de eerste plaats komt. En hoeveel kinderen lopen rond op een industrieterrein?

seinhuis
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Bordensteker » zo 09 okt 2011 17:00

De plateau’s links en rechts van de eigenlijke overgang wijzen op een ander doel dan een zuivere voetgangers-oversteek. Een voetgangersbrug durf ik iets met zulke steile trappen sowieso niet te noemen.
Als het alleen een oversteek is kunnen er op dat bovenstuk veel te veel mensen staan waardoor het geheel kan inzakken. De constructeur zou een overgang dus juist zonder een verbreed bovenstuk ontwerpen.

Die plateau’s zijn er om de wagens van boven te inspecteren of zo. Let ook op de grote lamp en de plaats waar een tweede kan zitten, en de kast met schakelaars rechts van de trap op de bovenste foto.
Dus het is iets om vanaf te inspecteren, niet om er iets mee te laden, want daar is de constructie veel te zwak voor.

Maar raadselachtig blijft het! Als het namelijk alleen is voor inspectie, waarom zou de constructeur dan niet met slechts aan één zijde een trap hebben volstaan? Je hebt voor inspectie die oversteekmogelijkheid helemaal niet nodig (en misschien verklaart dat dan alvast het houten dek dat over de traptreden aan één kant zit gemonteerd).

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door AGH » zo 09 okt 2011 19:30

als er een lange trein staat, dan is het misschien wel handig om aan beide zijden naar boven te kunnen en misschien moest de medewerker ook wel eens links naar beneden en soms rechts, maar voor voetgangers lijkt me dit ding inderdaad niet geschikt...

de vraag blijft of het in Kroatie is of toch niet...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Bordensteker » zo 09 okt 2011 21:47

Met die twee plaatsen voor inspectielampen moest er misschien ook wel een beetje schuin van boven geïnspecteerd kunnen worden, en dan is een trap aan de andere kant ook wel handig, tenminste, als die houten planken van die bovenste treden afgehaald zijn.

Ik vraag me verder af waar het (Kroatische) woord IZRADA boven dat prachtige rood-wit geblokte paneel links op de bovenste foto de chauffeur heen moet leiden? Het helpt mij niet om het hele plaatje te snappen.
De werkelijk enorme gele balk over de "toegang" op de achtergrond van de tweede foto doet ook apart aan. Het is duidelijk dat hij dient om indruk te maken, maar ik vind het drukte om niks!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door seinhuis » ma 10 okt 2011 10:55

Het is de vraag niet, maar ik beandwoord hem wel (meschien komen we dan wel verder).

Op het eerste foto staat een bord met Izada, wat het spaans is voor verhoogd en Optillen (volgens google)

seinhuis
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door AGH » ma 10 okt 2011 12:26

behalve, dat er nog een R in het woord zit en dat maakt het volgens een Kroatisch woord...

AGH
Oud OV-collega
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Bordensteker » ma 10 okt 2011 15:43

De betonnen stroken die aan de buitenzijde van de rails zijn gelegd (onderste foto) lijken bestemd om het verplaatsen van spoorwagens met behulp van wegvoertuigen (bijvoorbeeld een aangepaste Unimog) te vergemakkelijken.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door seinhuis » ma 10 okt 2011 17:08

ahghermens schreef:behalve, dat er nog een R in het woord zit en dat maakt het volgens een Kroatisch woord...
Klopt blozen , en in dit geval betekent het productie

(en niet denken dat ik alle europese talen spreek, want ik heb het gewoon van www.translate.google.nl gehaald)

seinhuis
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Raadsel » zo 16 okt 2011 23:11

Deze stellage is een hulpmiddel voor het inspecteren van de goederenwagens van bovenaf.

Deze foto is gemaakt in Kukuljanovo bij de ingang van Gra?a.
Het is een voormalig goederenstation, iets verderop is er weer een nieuw goederenstation opgebouwd en op het oude terrein vind je nu MegaWinkels.

Raadsel
Bericht Re: Raadsel 205 van Marko door Gilles » di 18 okt 2011 00:26

En dat verklaart ook meteen het woord IZRADA, naast deze brug zit nu o.a. een bouwmarkt die de tegels verkoopt die in het bord zijn uitgestald glimlach

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail

Plaats een reactie

Keer terug naar Nachtbus 69