Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Nachtbus 69

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nabrander op Het Grote Kleine Raadseltopic #4

Spellen, raadsels en tijdverdrijf

Plaats een reactie

Bericht Nabrander op Het Grote Kleine Raadseltopic #4 door DHG500 » ma 29 sep 2014 16:22

Ik kan het niet laten op een al gesloten topic te reageren.
Ik denk namelijk het antwoord te hebben op de vraag van Groningen die tot sluiting van het topic leidde: "Wat is de beroemste plaats waar een spoorlijn een gevangenis in tweeen deelt.".

Volgens mij moet het antwoord zijn:
Ossining, waar de Ossining Correctional Facility staat. Deze naam is later gewijzigd in Sint Sinck, naar de verkoper van de grond waar deze gevangenis staat (in 1685). Dit is verbasterd tot de voor velen bekende Sing Sing gevangenis. ( 41° 9'5.27"N 73°52'8.64"W)

Deze gevangenis wordt in tweeën gedeeld door de Hudson (metro North) Main line.
De rivier de Hudson werd in de beginjaren van de Nederlandse kolonisatie de Noordrivier genoemd.

Afbeelding

(kopie uit "De waterwereld, beschouwd, en de bijzonderheden langs de kusten aangeweezen ..."
Door Jan Jacob Bucquoy, uitg. J. Bosch, Haarlem 1752
)

De Sing Sing is ook beroemd om zijn elektrische stoel "Old Sparky" waarop 614 mannen en vrouwen zijn geëxecuteerd (de laatste in 1963.

Op deze lijn opereren Metro North en Amtrak tussen Grand Central Station en Poughkeepsy. Metro North (geëlektrificeerd, derde rail) rijdt tot Croton Harmon, Amatrak (diesel) rijdt door tot Albany.

Afbeelding

DHG500
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Nabrander op Het Grote Kleine Raadseltopic #4 door DHG500 » wo 01 okt 2014 23:07

In dit berichtvernomen dat mijn oplossing correct is; jippie! :D

DHG500
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Nachtbus 69