Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Damian » do 26 nov 2009 20:04

Vanaf nu heet de gemoderniseerde DD-AR officieel de DDZ en heet het project dus het DDZ-project.

Vanuit de afdeling communicatie is besloten de naam van het materieel te wijzigen. DDZ staat voor Dubbel Dekker Zones. Dit drukt uit, dat de filosofie van het ontwerp zit in het gebruik van zones: de zone werken & rust op de bovenverdieping en de zone voor ontmoeten & gezelligheid op de benedenverdieping. Hiermee wordt de behoefte ingevuld van de reiziger in de beleving van zijn treinreis, zoals ontwikkeld uit de reizigersprofielen, die uit onderzoek naar voren komen..
Computeren is niet mijn hobby. Daarom heb ik een Apple.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door ReisThijs » do 26 nov 2009 21:02

Klinkt interessant! Doet me denken aan de dubbeldekkers in Finland, daar heb je nog veel meer verschillende zones.

De verdeling tussen boven en onder is wel opvallend. Ik verwacht tenminste bij 'rust' een coach-opstelling en bij 'gezelligheid' vooral vis-à-vis. Bij VIRM is de indeling precies andersom (waardoor je boven nog je tas tussen de banken kwijt kan bij gebrek aan een bagagerek).

Is er ook al een idee, op welke lijnen we deze treinen straks kunnen aantreffen?

ReisThijs
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Damian » do 26 nov 2009 21:19

ReisThijs schreef:Is er ook al een idee, op welke lijnen we deze treinen straks kunnen aantreffen?

Op een IC-lijn neem ik aan....

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Roberta » vr 27 nov 2009 22:04

Komt er net als bij de Duitse dubbeldekkers een soort 'fietsenstalling' in? De hoeveelheid vouwfietsen in de trein begint echt ergerlijk te worden.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door ReisThijs » za 28 nov 2009 11:27

Het hele idee van een vouwfiets is eigenlijk, dat je daar juist geen fietsenrek voor nodig hebt. Daarom mogen ze gratis mee.

ReisThijs schreef:Is er ook al een idee, op welke lijnen we deze treinen straks kunnen aantreffen?
Damian schreef:Op een IC-lijn neem ik aan....
Dat nam ik ook aan, maar er zit wel wat verschil in IC-lijnen tegenwoordig. En als deze treinen wat extra's bieden die je in andere IC-treinen niet hebt, zou je denken dat dit meer voor de langere afstanden is, en niet voor korte ritjes met veel stops in de Randstad. Er zullen bij de ontwikkeling van een nieuw treinconcept toch wel enige ideeën zijn op welke lijnen deze zal gaan rijden?

ReisThijs
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Gilles » za 28 nov 2009 12:06

Mag toch hopen dat ze komen te rijden op de lijnen waar DDAR nu ook rijdt? Zie hier in de Randstad regelmatig 2 DDAR stellen gekoppeld rijden en dan ook nog gewoon vol zitten. Wil je dat met "gewoon" materieel gaan opvangen dan moet je zeker 15 bakken inzetten. En ik weet niet of dat wel gaat passen knipoog

En daarnaast, waarom zou je stop/sneltreinmaterieel willen promoveren tot intercitymaterieel? Van dat laatste is al voldoende; ICM heeft/krijgt zijn modernisatie, ICRm is net ingestroomd en VIRM komt ook massaal binnen. Terwijl er aan stoptreinen niets (extra) is. Er komt SLT binnen, maar daar staat tegen over dat Plan V/T er uit gaat.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Nielske1990 » za 28 nov 2009 14:44

Ja, dat laatste begrijp ik ook helemaal niks van. De huidige voorraad bestelde SLT's is waarschijnlijk niet eens genoeg om al het mat'64 op te vangen, laat staan als DDAR ook weg valt. Bovendien zijn er stoptreinen die met 2x DDAR rijden, dan lijkt het me wel nodig dat je daar dubbeldeks gaat rijden en daar is DDAR/DDZ prima geschikt voor.

Nielske1990
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Gilles » za 28 nov 2009 15:03

Daarnaast heeft DDAR juist rijeigenschappen die geschikt zijn voor het rijden op de stop-/sneltreindiensten zoals het redelijk snel kunnen optrekken maar ook andere eigenschappen die van belang zijn voor het rijden in het voorstedelijk vervoer zoals brede deuren voor sneller in- en uitstappen en brede trappen (breder dan bv in VIRM).

Ik geloof dan ook niet dat dit spul in de intercity dienst terecht komt.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door davidov2008 » za 28 nov 2009 15:50

Ja dat dacht ik ook; DDAR wordt zo meer geschikt voor de drukke 'stoppercity' verbindingen (de ver-IC'de sneltreinverbindingen). Er worden, net als bij VIRM, 4- en 6 wagenstellen van gemaakt met alleen mDDM en stuurstand.

De capaciteit van DD-AR is natuurlijk groter dan VIRM, al het is de vraag of dat ook ná de modernisatie nog blijft (ik ga er maar wel vanuit). De balkons en deuren zijn inderdaad enorm, maar de staruimte wordt overtroffen door SLT en SGM. Dit materieel heeft net zoveel capaciteit als DD-AR, alleen meer staplaatsen: 'niet erg voor stoptreinen', zo wordt gedacht (inderdaad, als je er ca. 15 minuten inzit is het 'te doen'), net zoals het verdwijnen van de wc's in deze treinen.

Op Somda is men er behoorlijk zeker van (interne bronnen) dat DDZ echt IC materieel wordt: nu kan je je afvragen wat dat precies inhoudt. VIRM-4 (IC Mat) is nou ook niet bepaalde comfortabel qua stoelen bijv. De gedachte van NS over IC materieel strekt denkt ik tot: eigenlijk moet iedereen op zijn IC reis kunnen zitten, zonder overbodig luxe te doen, en kunnen profiteren van een paar extra's die het treinreizen aantrekkelijker maken (stroom, internet, stiltecoupes, wc's).

Het klopt wat hier gezegd wordt over de stoptrein-materieel: dat is alleen SGM en SLT. Maar dat betekent niet dat het huidig SGM/SLT park niet wordt uitgebreid als de modernisering van DDAR tot IC zijn einde nadert (we zijn dan inmiddels eind 2014). ICR moet immers op termijn ook verdwijnen omdat men van het trek-duw-materieel en locs afwil: daarvoor zal weer meer VIRM, of wellicht zelfs een nieuwe trein, in de plaats komen (het zou prachtig zijn als ze weer koplopers gingen maken, maar dat zie in niet gebeuren).

En over de prestaties van DD-AR: als alles straks mDDM-getrokken is zijn zelfs de vierwagenstellen trager dan SGM en SLT, laat staan de zeswagenstellen.Maar DD-AR overtreft met optrekken natuurlijk makkelijk VIRM en ICR, en, met iets minder grote marge, ICM. De remcapaciteit van VIRM is daarentegen weer niet zo bijzonder slecht t.o.v. DD-AR.

Ik denk dat DDZ zich gaat lenen voor de drukkere IC/sneltreinseries (en spitsseries) met rel. korte perronsporen langs de route en/of korte opvolgtijden van de (IC) stations, zodat 2x VIRM VI of 15 bakken ICM geen (goede) optie is.

davidov2008
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Raymond » za 28 nov 2009 19:23

De Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal lijkt me bijvoorbeeld een ideale serie voor DDZ. Veel reizigers die maar 1,2 stations meereizen en met de brede deuren scheelt dat zeker in je halteringen, terwijl je wel "IC-kwaliteit" biedt. Kan het VIRM wat je daarmee vrijspeelt (ICRm maar laten rijden, anders moet het haast direct aan de kant omdat er geen andere geschikte serie meer voor is (je kan de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo niet verder verICRmen zonder capaciteitsproblemen)) weer in andere series gebruikt worden.

Raymond
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door SuperGhost » za 28 nov 2009 22:34

ICRm is totaal niet geschikt voor de 3600, mede door de korte perrons langs deze lijn (waardoor deze treinen te weinig capaciteit kennen) en de stoptreintrajecten Arnhem-Nijmegen en Zutphen-Zwolle.
DDAR (of het toekomstige DDZ) lijkt me zeer geschikt voor deze lijn. Zeker omdat het niet alleen sneller is tussen Arnhem-Nijmegen, maar ook meer capaciteit heeft. Ik zie het graag komen, maar ik denk dat het er niet in zal zitten.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Gilles » za 28 nov 2009 22:50

Ik gok heel voorzichtig dat het DDZ voornamelijk gaat rijden op de lijnen die nu ook door DDAR worden gereden. En daarbij misschien een lichte verschuiving naar de nu geldende sneltreinen (straks "gepromoveerd" naar IC) maar zeker niet op de huidige IC lijnen. Ik denk dat voor problemen zoals die op de lijn Roosendaal - Zwolle nu gelden er straks een antwoord komt in de vorm van meer inzet van VIRM. Die 8 (of waren het er 6) bakken ICRm kunnen prima vervangen worden door een VIRM VI.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door SuperGhost » za 28 nov 2009 23:47

7 bakken ICRm knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door dennistd » za 28 nov 2009 23:50

Zwolle-Roosendaal wordt lastig denk ik, aangezien de DDZ-stammen zes bakken krijgen, en je dus niet gekoppeld kunt gaan rijden in de spits, waarin me zes bakken toch echt wat weinig lijkt.

dennistd
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door SuperGhost » za 28 nov 2009 23:52

Nu moeten we het met 6 bakken VIRM doen (of 7 bakken ICRm), dus die 6 bakken DDZ heeft dan meer capaciteit en heeft betere rijtijden. (lijkt me dat de capaciteit wel ongeveer gelijk zal blijven aan de huidige DDAR's?)

SuperGhost
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Gilles » zo 29 nov 2009 04:00

Capaciteit blijft nagenoeg gelijk aan DDAR net als de rijeigenschappen. Alleen zie ik het, gezien de materieelbeschikbaarheid, niet gebeuren dat er op de IJssellijn ook DDZ in dienst komt. Zoals al eerder gesteld is er al te weinig (ver)nieuw(d) materieel voor handen om straks de huidige inzet van Plan V/T te vervangen. Dus er komt al helemaal geen DDAR/DDZ vrij om op andere baanvakken dienst te doen (wat ik voorzichtig inschat). Ik denk dat de DDZ in de vernieuwde en verlengde versie veel te hard nodig is om in de Randstad het reizigersaanbod op te vangen.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Shar » zo 29 nov 2009 13:39

Toevallig heb ik een gesprek gehad met een Productontwikkelaar binnen de NS.
Ze kon me nog niet exact vertellen hoe en wat, maar wel dat het dus waarschijnlijk toch echt IC-materieel gaat worden...

Maarja, ze kunnen nu nog wijzigen.
She looked into your eyes, and saw what laid beneath, don't try to save yourself, the circle is complete...

Shar
Bericht Re: DDAR wordt DDZ door Damian » zo 29 nov 2009 15:02

Shar schreef:Toevallig heb ik een gesprek gehad met een Productontwikkelaar binnen de NS.
Ze kon me nog niet exact vertellen hoe en wat, maar wel dat het dus waarschijnlijk toch echt IC-materieel gaat worden...
en
Nielske1990 schreef:De huidige voorraad bestelde SLT's is waarschijnlijk niet eens genoeg om al het mat'64 op te vangen
Reken er maar op dat het niet bij 99 SLT stellen blijft.

Damian
Spoormedewerker
Spoormedewerker

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer