Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » vr 08 jan 2016 21:48

Vanaf 2025 moeten alle sprinters een gelijkvloerse instap hebben. Dan hadden die bakken naar de sloop gekund. Met de SNG/Flirt-3 kunnen de DDZ helemaal de intercity in door het wegvallen van ICR.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Roberta » za 09 jan 2016 11:51

Dan leg je jezelf wel een enorme beperking op, want je sluit uit dat er ooit nog dubbeldekker stoptreinen ingezet kunnen worden. Domme maatregel.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » za 09 jan 2016 12:18

Nee dat is niet waar. Ten eerste legt de politiek die maatregel op en niet NS zichzelf. Ten tweede zijn er tegenwoordig ook dubbeldekkers met gelijkvloerse instap. Dus ook dat is niet waar.

Wel is het zo dat een planmatige inzet van DDZ/DD-AR/DDM in sprinters niet meer voorkomt vanaf 2025, waardoor het huidige DD-AR wordt weggegooid voor die tijd. Was dit niet het geval, was het misschien gewoon verbouwd tot sprintermaterieel.

Daan
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Chrisdb » ma 11 jan 2016 08:33

Daan schreef:Wel is het zo dat een planmatige inzet van DDZ/DD-AR/DDM in sprinters niet meer voorkomt vanaf 2025, waardoor het huidige DD-AR wordt weggegooid voor die tijd. Was dit niet het geval, was het misschien gewoon verbouwd tot sprintermaterieel.

Zo'n robuuste trein?
Zonde, zonde zonde...
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door MichaBen » ma 11 jan 2016 20:47

Roberta schreef:Domme maatregel.

Domme opmerking. Er is nauwelijks tot geen behoefte aan dubbeldeksmaterieel als sprinter, de meeste treinseries waar DDZ of DDAR als sprinter rijdt heeft momenteel een erg inefficiënte materieelinzet hierdoor. Met in de spits krappe treinen en in het dal half lege treinen tot gevolg. Datzelfde geld overigens ook voor intercity's waar nu zesdelige DDZ rijdt, dat is nog een duur grapje ook want daar moet de NS nu tot 's avonds laat twee conducteurs inzetten terwijl je bij ICM gewoon een treinstel afkoppelt in de avond en met een conducteur verder gaat. De NS heeft gewoon te veel dubbeldekkers momenteel, dubbeldekkers zijn leuk op trajecten die echt druk zijn, voor de overige trajecten koppel je gewoon twee of drie stellen ICM aan elkaar.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » ma 11 jan 2016 22:43

Een ander alternatief is het verhogen van de frequenties. In- en uitstappen gaat veel sneller met enkeldeks materieel. NS heeft ook aangegeven dat de ICNG enkeldeks wordt. Ik vraag me alleen wel af tot wanneer reizigersgroei op te vangen is met frequentieverhoging. Nadeel van lang enkeldeksmaterieel is ook dat reizigers zich slecht verdelen over lange treinen.

Daan
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Roberta » wo 13 jan 2016 06:56

MichaBen schreef:

Domme opmerking. Er is nauwelijks tot geen behoefte aan dubbeldeksmaterieel als sprinter, de meeste treinseries waar DDZ of DDAR als sprinter rijdt heeft momenteel een erg inefficiënte materieelinzet hierdoor. Met in de spits krappe treinen en in het dal half lege treinen tot gevolg. Datzelfde geld overigens ook voor intercity's waar nu zesdelige DDZ rijdt, dat is nog een duur grapje ook want daar moet de NS nu tot 's avonds laat twee conducteurs inzetten terwijl je bij ICM gewoon een treinstel afkoppelt in de avond en met een conducteur verder gaat. De NS heeft gewoon te veel dubbeldekkers momenteel, dubbeldekkers zijn leuk op trajecten die echt druk zijn, voor de overige trajecten koppel je gewoon twee of drie stellen ICM aan elkaar.

Dus het weg laten rotten van dubbeldeksmaterieel op de Dijksgracht is wel een slimme maatregel? Zolang je in Nederland niet meer dan 12 rijtuigen langs een perron kan parkeren zal je met het huidige reizigersaanbod wel met dubbeldekkers materieel moeten rijden.

Roberta
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » wo 13 jan 2016 10:00

Wat een onzin. In 2025 zijn er Flirts en SNG en is DDM dus allang niet meer nodig.

Daan
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Roberta » wo 13 jan 2016 14:18

Dus jij gooit je oude kleren weg voordat je nieuwe koopt?

Roberta
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door R-K » wo 13 jan 2016 17:32

Daan schreef:Een ander alternatief is het verhogen van de frequenties. In- en uitstappen gaat veel sneller met enkeldeks materieel. NS heeft ook aangegeven dat de ICNG enkeldeks wordt. Ik vraag me alleen wel af tot wanneer reizigersgroei op te vangen is met frequentieverhoging. Nadeel van lang enkeldeksmaterieel is ook dat reizigers zich slecht verdelen over lange treinen.

De infrastructuur staat 7,5-minuutdiensten niet toe en 10-minutendiensten vernietigd aansluitingen. Dus de huidige 15-minutendiensten kun je niet verhogen. De enige verbeteringen die je kunt treffen is om de overgebleven 30-minutendiensten verhogen naar 15-minutendiensten, maar ik weet niet waar dat nodig is. Almere/Amersfoort-Amsterdam C soms?

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door R-K » wo 13 jan 2016 17:36

MichaBen schreef:

Meeste Sprinters zijn vrij spitsgevoelig, dat is het hele probleem. Misschien is de Sprinter 5600 Utrecht - Amersfoort - Harderwijk - Zwolle en Sprinter 5800 Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort (Vathorst) wel een optie voor dubbeldekkers, maar ik weet ook niet hoe daar de spits/dal-verdeling is.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » wo 13 jan 2016 17:45

Roberta schreef:Dus jij gooit je oude kleren weg voordat je nieuwe koopt?

Sorry maar je begrijpt het niet helemaal. Jij stelt dat het een domme maatregel is om per 2025 een gelijkvloerse instap verplicht te stellen. Dat heeft niets te maken met het weggooien van oude schoenen voordat er nieuwe zijn. Tot 2025 kan er namelijk theoretisch prima DDM-1/2/3 in sprinters rijden.

Daan
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » wo 13 jan 2016 22:44

R-K schreef:
Daan schreef:Een ander alternatief is het verhogen van de frequenties. In- en uitstappen gaat veel sneller met enkeldeks materieel. NS heeft ook aangegeven dat de ICNG enkeldeks wordt. Ik vraag me alleen wel af tot wanneer reizigersgroei op te vangen is met frequentieverhoging. Nadeel van lang enkeldeksmaterieel is ook dat reizigers zich slecht verdelen over lange treinen.

De infrastructuur staat 7,5-minuutdiensten niet toe en 10-minutendiensten vernietigd aansluitingen. Dus de huidige 15-minutendiensten kun je niet verhogen.

Dat doe je wel heel makkelijk af. Vandaag moest ik overstappen van de 3000 op de 2200. Sta ik ook zeker 5 minuten op Amsterdam CS te wachten. In theorie vernietigt een een 10-minutendienst inderdaad aansluitingen, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook geldt. De infrastructuur zal op de lange termijn op de hoofdlijnen overal 4-sporig worden.
Overigens was het puur een voorbeeld hoe de capaciteit te verhogen.

R-K schreef:Meeste Sprinters zijn vrij spitsgevoelig, dat is het hele probleem. Misschien is de Sprinter 5600 Utrecht - Amersfoort - Harderwijk - Zwolle en Sprinter 5800 Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort (Vathorst) wel een optie voor dubbeldekkers, maar ik weet ook niet hoe daar de spits/dal-verdeling is.

Ik denk dat alle treinen, zowel sprinters als intercity's, spitsgevoelig zijn.

Daan
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Roberta » do 14 jan 2016 00:14

Daan schreef:
Roberta schreef:Dus jij gooit je oude kleren weg voordat je nieuwe koopt?

Sorry maar je begrijpt het niet helemaal. Jij stelt dat het een domme maatregel is om per 2025 een gelijkvloerse instap verplicht te stellen. Dat heeft niets te maken met het weggooien van oude schoenen voordat er nieuwe zijn. Tot 2025 kan er namelijk theoretisch prima DDM-1/2/3 in sprinters rijden.

Ho, ho, ik stelde NIET om per 2025 een gelijkvloerse instap verplicht te stellen, dat is een maatregel vanuit de politiek (lees voorgaande berichten er maar op na). Maar ik erger me mateloos dat er vroegtijdig allerlei materieel aan de kant staat terwijl de NS klaagt dat ze materieel tekort komen. Ik denk aan DDM, serie 1600/1700, Buffels. Op het gebied van goederenvervoer staat er in Amersfoort serie 6400 weg te rotten terwijl wij oud DDR materieel staan op te knappen. Er wordt de laatste tijd door mis management kapitalen weggegooid, alsof het verwende kinderen zijn.

Roberta
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door Daan » do 14 jan 2016 08:17

Punt is alleen dat dat twee op zichzelf staande discussies zijn.

Materieel aan de kant zetten kan financieel gezien voordeliger zijn dan het laten doorrijden. Voor de duidelijkheid, NS klaagt niet over een tekort aan materieel. Dat doen reizigers en de overheid.

Het wegrotten van de 6400 heeft niets met NS te maken. De 6400 zijn van DBS. NS kan daar niets mee.

Nogmaals de maatregel om per 2025 een gelijkvloerse instap verplicht te stellen voor sprinters heeft niets met het huidige materieeltekort van doen. Dat doe je echter wel voorkomen en naar mijn idee redeneer je vanuit emotie en bekijk je de zaak niet objectief.

Daan
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door MichaBen » zo 17 jan 2016 12:13

Roberta schreef:Ho, ho, ik stelde NIET om per 2025 een gelijkvloerse instap verplicht te stellen, dat is een maatregel vanuit de politiek (lees voorgaande berichten er maar op na).

Volgens mij kun je zelf niet lezen, in het bericht dat je citeert wordt nergens beweerd dat het jouw idee is, alleen dat jij het een dom idee noemt. Vervolgens verdraai je de boel en beweer je dat het je niet gaat om die maatregel per 2025 maar over het feit dat er nu materieel stil staat. Dat is inderdaad een hele andere discussie.

R-K schreef:De infrastructuur staat 7,5-minuutdiensten niet toe en 10-minutendiensten vernietigd aansluitingen. Dus de huidige 15-minutendiensten kun je niet verhogen.

Tienminutendienstregelingen zijn prima mogelijk en kunnen voor veel betere aansluitingen zorgen op bepaalde stations. Maar dat is weer een hele andere discussie.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door mat_64 » zo 17 jan 2016 14:50

Elke cadans wijziging heeft gevolgen voor een groep reizigers.
Nu heb slechte aansluitingen van 16-17 minuten () op sommige 15 minuten diensten. Op sommige verbindingen met meer dan een overstap heb je zelfs meer dan 30 minuten wachttijd (totale overstaptijd).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: NID: DDAR wordt Nieuwe Intercity Dubbeldekker door wauwthur » zo 17 jan 2016 16:29

Ik vraag me af of treinseries langzamer rijden om aansluitingen te geven op andere series?

Is het, in de spits in de Randstad, niet beter om alle treinen zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen? Alle overstappen laten vervallen en gewoon een trein zo hard mogelijk laten rijden? Er rijden in de spits zoveel treinen dat een overstap nooit lang hoeft te duren.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Ontvangen Bedankjes: 8 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer