Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuwe informatieschermen op stations

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Nieuwe informatieschermen op stations door Nieuws » vr 05 feb 2010 17:39

Nieuwe informatieborden station Den Bosch

5 februari 2010

DEN BOSCH - Het NS-station in Den Bosch heeft als eerste in Nederland overal nieuwe informatieborden boven de perrons. Het zijn digitale schermen waar de vertrektijden op staan.

Ook worden daarop vertragingen gemeld en is er op te lezen wat de volgende trein is die vanaf het perron vertrekt. Na Den Bosch zullen deze schermen op alle stations in Nederland worden opgehangen.

Bron: Omroep Brabant

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door vos » vr 05 feb 2010 17:43

Als eerste in Nederland? Die dingen hangen toch ook op Amersfoort en andere stations?

vos
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door dennistd » vr 05 feb 2010 17:52

Die dingen hangen al tijden op Amersfoort inderdaad, en ook wel op andere stations tong naar buiten

dennistd
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door GroenSein » vr 05 feb 2010 18:05

Of verschillen de borden in Den Bosch met die van bijvoorbeeld Amersfoort en Arnhem?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Nielske1990 » vr 05 feb 2010 18:12

Zijn die in oa Amersfoort niet allemaal testen geweest? Naar verluidt zou de landelijke uitrol van de diverse digitale informatiesystemen eind 2009 beginnen in het zuiden van het land. Blijkbaar is het startsein daarvan nu dus in 's-Hertogenbosch gegeven... knipoog

Nielske1990
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door ino94 » vr 05 feb 2010 18:23

Geweldig. Gaan we eindelijk af zijn van die eindeloze foute dingen met de CTA's! Wel hopen dat deze dan niet te vaak kapot gaan, en dat we niet vaak de tekst 'Watchdog' te zien krijgen lekker .

Iemand enig idee wanneer ze klaar zijn met het plaatsen van de nieuwe schermen?

ino94
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door GroenSein » vr 05 feb 2010 18:24

ino94 schreef:Gaan we eindelijk af zijn van die eindeloze foute dingen met de CTA's!
Dit gaat toch om schermen waarop de eerstvolgende vertrekkende x treinen worden getoond?

Weet iemand overigens wanneer we van de huidige CTA's af zijn?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Mikos » vr 05 feb 2010 18:31

Nee, dit betreffen de nieuwe CTA's, zoals ze in Amersfoort in testversie hangen. Ook de AV7's zijn opgehangen, ter 'vervanging' van de gele vertrekstaten op de perrons.

ino94 schreef:Gaan we eindelijk af zijn van die eindeloze foute dingen met de CTA's!

Fout: Het systeem wordt nog door het 'oude' systeem aangestuurd, waardoor er -ook in Den Bosch- nog rare dingen inzitten. Zo staat er op de CTA's op spoor 3 telkens een Intercity naar Sittard via Utrecht Centraal, Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal.
Dergelijke fouten schijnen 8 tot 10 weken te duren voor ze eruit gehaald kunnen worden, zoals ik me heb laten vertellen. Het uiteindelijke programma dat op zichzelf moet gaan draaien, InfoPlus, ligt nog in testversie in Amersfoort, bekend van de Intercity's naar Groningen en Leeuwarden die volgens de CTA in omgekeerde volgorde rijden.

Mikos
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door GroenSein » vr 05 feb 2010 18:33

Mikos schreef:Ook de AV7's zijn opgehangen, ter 'vervanging' van de gele vertrekstaten op de perrons.
Waarom vervanging? Verdwijnen de gele vertrekstaten dan?

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Mikos » vr 05 feb 2010 18:37

Op de perrons in ieder geval (zo zie je ze in Amersfoort ook niet meer op de perrons en volgens mij hangen er alleen nog een paar in de hal) wel. Over de stationshal durf ik geen zinnig woord te zeggen. glimlach

Mikos
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Doc Zenith » vr 05 feb 2010 18:52

ino94 schreef:Geweldig. Gaan we eindelijk af zijn van die eindeloze foute dingen met de CTA's! Wel hopen dat deze dan niet te vaak kapot gaan, en dat we niet vaak de tekst 'Watchdog' te zien krijgen lekker .

Iemand enig idee wanneer ze klaar zijn met het plaatsen van de nieuwe schermen?

Oh, Infoplus kan hele mooie foutmeldingen laten zien hoor knipoog

Doc Zenith
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Kaatje1970 » vr 05 feb 2010 20:19

In Eindhoven hangen ze niet bij de perrons, maar wel beneden in de tunnel vlakbij de trap naar het desbetreffende spoor.

Kaatje1970
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Jonathan » za 06 feb 2010 14:10

Het jammere in Eindhoven is dat de tunnel erg laag is. Alleen bij de trappen is de tunnel wat hoger en daar hangen dan dus ook de borden. Je kunt ze dus echter pas lezen als je bijna in dit hogere deel bent. Maarja een betere oplossing is hier niet mogelijk zonder de tunnel te verbouwen denk ik.

Jonathan
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door GroenSein » za 06 feb 2010 14:52

Heeft iemand enig idee welk station na Den Bosch aan de beurt is? tong naar buiten

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door ino94 » za 06 feb 2010 14:54

Hopelijk Leiden! Dat lijkt me ook een logische beslissing, aangezien Leiden een proefstation is, en ze daar toch al bezig zijn.

ino94
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door davidov2008 » za 06 feb 2010 16:57

Mikos schreef:Op de perrons in ieder geval (zo zie je ze in Amersfoort ook niet meer op de perrons en volgens mij hangen er alleen nog een paar in de hal) wel. Over de stationshal durf ik geen zinnig woord te zeggen. glimlach

Nee hoor, heb afgelopen vrijdag nog op de gele vertrekstaten gekeken op de perrons in Amersfoort knipoog Ernaast hangt een klein AV-schermpje, blijkbaar was 't geld op, want als daar 20 mensen om moeten drommen... :tsmile: Gelukkig dat de vertrekstaten er nog waren, want mijn trein stond nog niet op de AV (had wel gepast als ie gewoon groter was geweest), terwijl die over 15 minuten vertrok.

Op Amersfoort wordt wel een 'moderne' vertrekstaat gebruikt, al zijn de verschillen subtiel.

Over de 'robuustheid' van de digitale (vs conventionele) CTA's ben ik niet bijzonder te spreken: de CTA's op Amersfoort vertonen zeker zoveel fouten (eerder meer) dan de ouderwetse. Ze doen het niet, of blijven 'hangen' op een [flink] vertraagde trein (ook als ie later wel komt en vertrokken is), geven verkeerde info door over voor/achterdeel etc.

Maar dat vind ik ook niet zo raar, met een nieuwe techniek enzo. Niet voor niets wordt eerst proefgedraaid; je moet het een eerlijke kans geven. Werkt iig beter dan de OV chip knipoog

davidov2008
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Mikos » za 06 feb 2010 17:03

Zoals gezegd werken de nieuwe CTA's nog met het oude aansturingssysteem. Daar zitten fouten in en daardoor krijg je ook dingen die niet goed doorkomen.

Overigens is die ene AV7 (zoals de schermen met vertrekkende treinen heten) die op de perrons in Amersfoort hangt ook onderdeel van de proef; elders op het station hangen er namelijk twee naast elkaar, waardoor je uiteraard 14 treinen af kunt lezen. glimlach

Mikos
Bericht Re: Nieuwe informatieborden Den Bosch door Floriss » za 06 feb 2010 17:58

Ik heb het bericht gisterenavond gelezen over de nieuwe informatieborden in Den Bosch.

Ik ben vanmiddag een half uurtje gaan kijken naar de nieuwe situatie.
Zowel in de centrale hal, als bij ter hoogte van de roltrappen naar de perrons en uiteraad boven de perrons zelf hangen de nieuwe digitale informatieborden.
Over het algemeen zien het er duidelijk en overzichtelijk uit, contrast tussen achtergrond en tekst is ruim voldoende.

Ook erg handig, dat de eerstvolgende trein vanaf hetzelfde perron al wordt aangekondigd. Ik heb geen vertraagde treinen gezien, dus dat deel heb ik niet in werking gezien.

Floriss

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer