Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van...

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

De winterse verstoringen zijn de verantwoordelijkheid van ...

Zowel ProRail, als NS, als minister Schultz van Haegen.
8
16%
Zowel ProRail als NS.
5
10%
De Minister van Infrastructuur en Milieu? (Schultz van Haegen)
2
4%
ProRail.
6
12%
NS.
1
2%
De politiek.
11
22%
Combinatie van alle bovenstaande mogelijkheden.
11
22%
Anders, namelijk: ...
5
10%

Totaal aantal stemmen : 49
Bericht Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Mikos » wo 08 feb 2012 17:02

We hebben vorige week vrijdag Zwarte Vrijdag gehad en ook tijdens het weekend was het op het spoor een rommeltje door de gevallen sneeuw en de behoorlijk lage temperaturen. Mensen die urenlang vast hebben gestaan op een station in afwachting van een trein die veel te laat binnenkwam of überhaupt niet reed, gratis koffie en thee, enorme vertragingen, enzovoorts. De politiek springt er meteen bovenop door om het hardst te roepen dat dit 'al drie jaar op rij' het geval is en 'men onderhand geleerd zou moeten hebben' van de gemaakte fouten. De rijzende vraag is echter: Wie is er nou eigenlijk verantwoordelijk voor de puinhopen op het spoor?

De stelling is daarom:
"De winterse verstoringen zijn de verantwoordelijkheid van ..."

Geef je stem in de poll op de mogelijkheid die volgens jou deze stelling afmaakt. Nadat je hebt gestemd, dien je je stem in een post te onderbouwen in dit topic.

Wie is er volgens jou voor verantwoordelijk? Heeft bijvoorbeeld ProRail een steek laten vallen, leert NS niet van haar fouten, investeert de politiek te weinig geld in het spoor of heeft minister Melanie Schultz van Haegen de touwtjes niet stevig genoeg in handen? Laat je horen!

Mikos
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door groningen » wo 08 feb 2012 18:07

de natuur
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Gereke » wo 08 feb 2012 18:51

Van zeurende reizigers die toch geen cent extra willen betalen voor die paar dagen per jaar. Ik ook niet trouwens. Als het veel extra moet kosten heb ik het er in ieder geval niet voor over, dan passen we ons maar lekker een paar dagen per jaar aan het weer aan.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Laurent » wo 08 feb 2012 18:51

Ik ben van mening dat het deels de schuld van de politiek is. Jaar na jaar na jaar wordt er gesneden op het openbaar vervoer. NS keert miljoenen uit aan enig aandeelhouder De Nederlandse Staat. Van dit geld zien we weinig tot niets terug in het spoor. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Onderhoudscontracten zijn zo goedkoop, dat aannemers alleen nog het nodige personeel hebben en geen mannetje meer. En tja, dan loop je ergens problemen op.
Een ander probleem is de aanhoudende regeldrift. Veiligheid staat voorop, natuurlijk, maar tegen welke prijs? Waarom mag een machinist niet meer met een bezem een wisseltje leegvegen? Hiervoor moet een apart onderhoudsteam komen, het spoorverkeer rondom moet worden stilgelegd (althas, zo communiceert men dat in de media) en dit kost een hoop extra tijd. Ander punt bij de wissels is de aansprakelijkheid. Tegenwoordig gaat het allemaal om zelf niet aansprakelijk zijn, niet meer om mensen. Dit wat veranderen en ik denk dat je al een stuk minder problemen zou hebben.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Fabian-uit-DE » wo 08 feb 2012 19:02

Natuurlijk van de politiek. De Nederlandse staat is eigenaar van de twee bedrijven, dus ook verantwoordelijk uiteindelijk. Net als in Duitsland, daar moet de Duitse staat niet 500 000 000 euro dividend uit de DB trekken, hoewel er massaal problemen in de winter en in het geheel zijn. Goedkoop is duurkoop.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Grunnen » wo 08 feb 2012 19:46

De politiek, want de problemen zitten dit jaar voor zover ik weet vooral aan de kant van de infrastructuur en door meer in die infrastructuur (of storingsploegen etc.etc.) te investeren had je problemen kunnen voorkomen.

Aan de andere kant kun je je ook afvragen of er wel een probleem is. In vergelijking met een land als Zwitserland zijn onze treinkaartjes echt spotgoedkoop en toch hebben we bijna elke dag een heel goed treinverkeer.

De reiziger mag ook wel eens naar zichzelf kijken. Als je je niet spreidt op het perron, geen wonder dat dan de treinen vol lijken te zitten. Als je je vette chipsvingers aan de stoel afveegt, geen wonder dat de treinen dan niet schoon zijn. Als je niet accepteert dat onverwachte situaties per definitie door onduidelijkheid en onzekerheid gekenmerkt worden, geen wonder dat NS dan wordt uitgedaagd om te veel te beloven qua informatievoorziening en om wild te gaan gokken om toch maar op tijd informatie te kunnen verstrekken.

Grunnen
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Laurent » wo 08 feb 2012 21:16

@ Grunnen:
Sowiso is het natuurlijk een appel-peer vergelijking tussen Nederland en Zwitserland. Zwitserland doet toch deels waar het zelf zin in heeft, terwijl Nederland gebonden is aan Europese regelgeving. Verder heb je in de Alpen een groot deel van de winter (last van) sneeuw en hier maar enkele dagen. Derhalve is men daar veel beter voorbereid op eventuele winterse taferelen. Materieel is erop aangepast, etc. etc. Echter, en aantal jaar terug heeft SBB met haar Re 460's grote problemen gehad vanwege alle stuifmeel en dergelijke in de lente/zomer. Filters die opeens veel te vaak vervangen moest worden, waardoor uiteindelijk de BLS ingesprongen is met enkele Re 465's. Heb ik in Nederland nog nooit iets over gehoord, treinen die last hebben van stuifmeel en ander plantaardig stof.
Kijk anders eens in dit nieuwsbericht voor wat getallen tussen Nederland en Zwitserland.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Playertwo » wo 08 feb 2012 21:21

De winterse verstoringen zijn de verantwoordelijkheid van :
Degenen die hebben bepaald dat er structureel te weinig wordt uitgegeven aan onderhoud van het spoor.

Ik heb dus maar anders gestemd, aangezien alle partijen deels schuldig zijn.

Playertwo
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Grunnen » wo 08 feb 2012 22:13

Laurent schreef:@ Grunnen:
Sowiso is het natuurlijk een appel-peer vergelijking tussen Nederland en Zwitserland. Zwitserland doet toch deels waar het zelf zin in heeft, terwijl Nederland gebonden is aan Europese regelgeving. Verder heb je in de Alpen een groot deel van de winter (last van) sneeuw en hier maar enkele dagen. Derhalve is men daar veel beter voorbereid op eventuele winterse taferelen. Materieel is erop aangepast, etc. etc. Echter, en aantal jaar terug heeft SBB met haar Re 460's grote problemen gehad vanwege alle stuifmeel en dergelijke in de lente/zomer. Filters die opeens veel te vaak vervangen moest worden, waardoor uiteindelijk de BLS ingesprongen is met enkele Re 465's. Heb ik in Nederland nog nooit iets over gehoord, treinen die last hebben van stuifmeel en ander plantaardig stof.
Kijk anders eens in dit nieuwsbericht voor wat getallen tussen Nederland en Zwitserland.

Ook in Zwitserland gaan maar enkele spoorlijnen echt de bergen in. Verreweg de meeste spoorlijnen liggen in het laagland en in de dalen, waar helemaal niet zo veel sneeuw valt.

Daarnaast ontken ik ook helemaal niet dat ze zich in Zwitserland beter voorbereiden dan hier. Ik stel daar alleen tegenover dat ons spoorwegennet daarentegen ook véél goedkoper is dan het Zwitserse en dat we dus qua prijs-kwaliteit-verhouding niks te klagen hebben.

Grunnen
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door eelkevd » do 09 feb 2012 08:14

Ik heb ook Politiek gekozen.

Wat mijn idee is, is dat er al jarenlang te weinig geinvesteerd wordt in onderhoud op het spoor. Ik vergelijk het met een bakker. Probeer daar maar eens voor 50 cent een brood te kopen waar je ook 30 sneetjes kan halen en het moet ook nog eens goed vullen. Ben benieuwd wat voor een product een bakker dan zal aanbieden. Hetzelfde doet de politiek ook. ProRail zal dan een passend product aanbieden voor het prijskaartje wat ze ervoor overhebben.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Vinny » do 09 feb 2012 13:47

Het is de schuld van de vakbonden. Die hebben de bijsturing gemaakt tot een "hell of a job". Gewoon in de winter alleen nog pendeldiensten, en materieel en personeel zo veel mogelijk aan één specifieke treinserie koppelen, houdt de problemen veel beter beheersbaar.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Floriss » wo 15 feb 2012 11:06

Zowel van de Tweede Kamer, als de Minister, Prorail en NS.

Gisteren in Nieuwsuur nog een item over (het gebrek aan) samenwerking gezien tussen Prorail en NS. Daar kwam een oud-verkeersleider van NS aan het woord. De man was net gepensioneerd. Hij vertelde dat de communicatie tussen de beide verkeersleidingsteams (die van NS en Prorail) zeker bij verstoringen erg moeizaam verloopt. Alleen al het feit dat ze bijvoorbeeld in Utrecht Centraal allebei aan een andere zijde van het spoor zitten en dus niet even bij elkaar kunnen binnenlopen om te overleggen, maakt onderling communiceren erg lastig. Zijn voorstel was om de Verkeersleidingsteams van NS en Prorail in ieder geval weer samen te voegen tot 1 afdeling met 1 verantwoordelijjke directeur.

Politiek heeft verder gewoon boter op zijn hoofd. Er wordt al jaren structureel te weinig in het spoor geinvesteerd. De kamerdebatten waren gisteren dan ook duidelijk gericht op veel media-aandacht en weinig gericht op het treffen van concrete maatregelen.

Floriss
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door SvMp » za 18 feb 2012 10:49

De politiek.

NS en Prorail moeten weer samengevoegd worden als één staatsbedrijf dat direct onder de minister valt. Zo kan de Tweede Kamer de minister er direct op aanspreken. Vastgoed (behalve de stations) en horeca afstoten en aan marktpartijen overlaten. Grote beslissingen zoals invoering OV-chipkaart via bindende referenda.

SvMp
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door AlexNL » zo 19 feb 2012 17:01

alle partijen.

- ProRail vanwege de infrastructuur die toch niet zo winterhard bleek als beweerd
- NS vanwege veel te complexe materieel- en personeelsomlopen waardoor bijsturen veel lastiger wordt
- De politiek omdat er steeds meer eisen aan het spoor gesteld worden die tegen hetzelfde of zelfs minder geld gerealiseerd moeten worden.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door Chrisdb » vr 30 jan 2015 09:22

Jammer dat dit topic al zo inactueel is. Alhoewel nu de sneeuw valt, toch even een kleine reactie.

Ik sluit me aan bij Gereke en doe daarbij meteen een aanvulling: die zeurende reizigers zijn vaak dermate activistische consumenten die er alles aan doen om zelfs dat dubbeltje waarmee ze op de eerste rij willen zitten met winst willen terugverdienen. Oftewel: het 'ikke, ikke, ikke' principe.

Inderdaad, pas je maar lekker aan aan de weersomstandigheden. Er is nu eenmaal voor gekozen om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten (via verkiezingen), dus moeten we ook niet gaan klagen dat er bezuinigd wordt en dat we het zo extragratis mogelijk willen hebben (of nog beter: we trekken de tent leeg en wandelen vrolijk naar een onbewoond eiland, hoewel Private Equipties en Hedgefunds ook voordelen zouden opleveren tov de Staat als aandeelhouder. We gooien liever bakken met geld naar projecten waar geen hond op zit te wachten, maar dat is ook de VOC-mentaliteit van ons almachtige kabinet.

Dus: Schuldige? Zeurende reizigers en de kiezer. Wij kiezen de regering, als we het anders hadden gewild hadden we anders moeten kiezen. En we reizen allemaal met NS over het spoor van Prorail, dus kun je het zien aankomen.

(lekker makkelijk om de bal naar anderen te werpen en niet eerst naar jezelf te kijken)
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Poll: Winterse verstoringen verantwoordelijkheid van... door eelkevd » vr 30 jan 2015 13:35

Ik moest gisterochtend met de auto van Den Bosch naar Amsterdam. op de A2 28 km file met 1 uur extra reistijd. Dat is compleet acceptabel blijkbaar want iedereen zit in zijn eigen auto en is zelf mede verantwoordelijk voor de file. En niet rijkswaterstaat als wegbeheerder die de weg niet ijs en sneeuwvrij kon houden.

Nee met de NS en prorail ging het door de aangepaste dienstregeling veel beter in de ochtend. Echter omdat er minder treinen reden maar die treinen wel op tijd reden, worden er kamervragen gesteld over: jawel de spoorwegen.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reizigersvervoer