Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waarom zoveel overwegen op druk spoor ?

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door dagreiziger » za 01 sep 2012 12:12

Wat mij opvalt is dat veel stremmingen ontstaan door "Door een aanrijding (met een persoon) rijden er geen treinen tussen XXX en YYY".
Zeker als het niet om "met een persoon" gaat is het een overweg. Ook als dat wel het geval is is het vaak zo (denk ik).

Het verbaast mij daarom zeer dat op een drukke lijn als Arnhem-Utrecht zoveel onbewaakte overwegen zijn maar ook bewaakte. Eén ervan die bij Driebergen-Zeist (overigens vrijwel nooit oorzaak van versperring) is zo druk dat je er altijd files ziet.

Eigenlijk zouden onbewaakte overwegen verboden moeten worden op sporen waar sneller dan 80...100 km/h wordt gereden en bewaakte ook vermeden moeten worden op drukke trajecten.

Zou ook een hoop problemen voorkomen en de veiligheid enorm ten goede komen.

dagreiziger
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door werchter » za 01 sep 2012 12:51

Ik denk ook dat iedereen het daarmee eens is, vooral gemeenten wil vaak dolgraag overwegen uit hun bebouwde kom. Driebergen-Zeist is daar één van, en daar gaat Prorail gelukkig ook verdiept spoor aanleggen om af te komen van de overweg.

Maar probleem bij vervangen van overwegen is uiteraard geld, ongelijkvloerse kruisingen aanleggen is erg duur.

Positieve is dat er volgens mij afgelopen decennium geen nieuwe spoorlijnen zijn aangelegd met overwegen. Al weet ik niet of dat per nieuwe spoorlijn bepaald wordt, of dat er algemeen beleid is om overwegen niet meer toe te passen bij nieuw spoor.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door John » za 01 sep 2012 13:12

Het is algemeen beleid om geen nieuwe spoorwegovergangen aan te leggen. Ook bij de aanleg van nieuwe wegen die het spoor moeten kruisen wordt altijd voor een ongelijkvloerse oplossing gekozen. ProRail is in de afgelopen jaren erg actief geweest om het aantal overwegen te verminderen en bestaande overwegen beter te beveiligen, zo is de beroemde AKI volgensmij zo'n beetje uitgestorven.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door dagreiziger » za 01 sep 2012 13:32

Inderdaad ik begrijp ook dat nieuwe sporen (zijn die er dan naast de Betwuwelijn en HSL Zuid ?) geen overwegen hebben en ook de lijn Utrecht-Amsterdam geen overwegen meer heeft. Een goede zaak.
Maar verminderen van overwegen op bestaand spoor wordt erg weinig aangedaan.
Maar als ik al zie dat alleen al in Velp over slechts twee km spoor al zes overwegen zijn waarvan er vier zo weg kunnen en in Rheden er zes waarvan een zelfs onbewaakte waarvan er 3 zo weg kunnen. In beide gevallen gaat het om rustige straatjes waar je net zo goed 500m om kunt rijden.

Scheelt ook een hoop in onderhoud en dat bespaart weer kosten.

werchter schreef:Maar probleem bij vervangen van overwegen is uiteraard geld, ongelijkvloerse kruisingen aanleggen is erg duur.

Dat weet ik niet als je ziet hoeveel miljarden er gaan in verbreding van snelwegen met allerlei ongelijkvloerse kruisingen dan lijkt me dit niet zo'n geldprobleem. Om bij NS / Prorail te blijven, er wordt ook heel wat aan nieuwe luxe stations gespendeerd.
Een paar onderdoorgangen kost denk ik heel wat minder.

dagreiziger
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Z2N » za 01 sep 2012 13:38

Volgens mij bestaat het beleid om geen nieuwe spoorwegovergangen aan te leggen al langer, de flevolijn is ook overgangvrij.

Toch zouden er snel regels moeten komen voor het spoor, bijvoorbeeld geen overgangen op trajecten meer meer dan acht treinen per uur (heen en terug).
De wereld wordt beter van Infrastruct en Busstruct. Feit.\n\nMijn Flick r

Z2N
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Peter Kleton » za 01 sep 2012 17:26

Hallo,
Ik ben bang ,dat die aanrijdingen met een persoon de meeste zelfdodingen zijn. Die personen zullen ook wel een gaatje vinden om op het spoor te komen , als er helemaal geen overwegen meer zouden zijn, zeker in de landelijke gebieden, Veluwe b.v.
Vr Gr,Peter
Vroeger monteur SW in Rt, nu modelbouwer in schaal 1:40 van NS in de jaren 50 en 60 .\n Ook grootbedrijf algemeen zoals Seinwezen.

Peter Kleton
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Vinny » za 01 sep 2012 19:52

Z2N schreef:Volgens mij bestaat het beleid om geen nieuwe spoorwegovergangen aan te leggen al langer, de flevolijn is ook overgangvrij.

Toch zouden er snel regels moeten komen voor het spoor, bijvoorbeeld geen overgangen op trajecten meer meer dan acht treinen per uur (heen en terug).

Er is een ontwerprichtlijn van kracht die aangeeft dat de voorkeursoplossing een ongelijkvloerse kruising inhoudt. Alleen bij meer dan drie sporen is een tunnel verplicht, of moet er (camera)bewaking zijn waarbij gedurende de loop van het treinverkeer iemand meekijkt (de overwegwachter). Voor zover ik weet zijn er nog twee overwegen in Nederland bewaakt, namelijk in Naarden-Bussum en Roermond.

Bij hoge treinfrequenties is een ongelijkvloerse kruising ook vereist, daarom kan de frequentie op de Valleilijn niet zomaar verhoogd worden. Volgens mij heeft dit meer te maken met de overwegdichtlegtijd die dan langer dan 5 minuten zou kunnen worden, maar daarvoor moet ik het rapport gaan lezen dat daarover verschenen is.

Een van de laatste nieuwe overwegen die in het spoorwegnet verschenen is, is deze geweest: https://maps.google.nl/maps?q=heiloo&hl ... 8,,0,10.14
Begin jaren '90 aangelegd.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Tochjo » za 01 sep 2012 19:55

Vinny schreef:Voor zover ik weet zijn er nog twee overwegen in Nederland bewaakt, namelijk in Naarden-Bussum en Roermond.

Zutphen ook, vanuit Arnhem.

Tochjo
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Vinny » za 01 sep 2012 19:59

Dank voor de aanvulling knipoog

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Harm » za 01 sep 2012 21:39

Tussen Utrecht - Arnhem rijden zes treinen per uur. Tussen Utrecht - Houten/Geldermalsen rijden 8 treinen per uur. Tussen Utrecht - Houten (vier sporen) zijn alleen ongelijkvloerse kruisingen. Waarom wordt op dit gedeelte wel uitgebreid en alle spoorwegovergangen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen en tussen Utrecht - Driebergen-Zeist niet? Tussen Geldermalsen - Den Bosch zijn wel weer spoorwegovergangen maar is de frequentie 6 treinen per uur.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » zo 02 sep 2012 02:20

Harm schreef:Tussen Utrecht - Arnhem rijden zes treinen per uur. Tussen Utrecht - Houten/Geldermalsen rijden 8 treinen per uur. Tussen Utrecht - Houten (vier sporen) zijn alleen ongelijkvloerse kruisingen. Waarom wordt op dit gedeelte wel uitgebreid en alle spoorwegovergangen vervangen door ongelijkvloerse kruisingen en tussen Utrecht - Driebergen-Zeist niet? Tussen Geldermalsen - Den Bosch zijn wel weer spoorwegovergangen maar is de frequentie 6 treinen per uur.
Heel simpel: op Utrecht - Houten is net een spoorverdubbeling geweest/nog steeds bezig (van 2 naar 4 sporen), en zoals eerder gezegd meer dan 3 sporen mogen er geen gelijkvloerse kruisingen zijn. De kruisingen zijn daarom direct ook weggehaald, al is ProRail overal wel bezig om zoveel mogelijk overwegen te sluiten of te vervangen door ongelijkvloerse kruisingen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Harm » zo 02 sep 2012 08:54

Ik wist al dat bij vier sporen alle spoorwegovergangen weggehaald moest worden. Ik heb de reactie van Vinny gelezen. Alleen was mijn vraag waarom het spoortraject tussen Utrecht - Houten viersporig is en tussen Houten - Geldermalsen niet? Heeft dat te maken met de goederentreinen die vanaf Amsterdam naar de Betuweroute rijden? Moet daarom extra capaciteit gecreerd worden? En waarom mag tussen Utrecht - Arnhem nog wel spoorwegovergangen zijn? Omdat daar 6 treinen per uur rijden i.p.v. 8 treinen in elke richting?

Harm
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door dagreiziger » zo 02 sep 2012 11:21

Harm schreef:Alleen was mijn vraag waarom het spoortraject tussen Utrecht - Houten viersporig is en tussen Houten - Geldermalsen niet?

Goeie vraag. Misschien vanwege de extra tram/trein Utrecht-Houten ?
Harm schreef:Omdat daar 6 treinen per uur rijden i.p.v. 8 treinen in elke richting?

Nee tot de Haar Aansluiting (tussen Maarn en De Klomp) rijden 8 treinen per uur (4xIC + 4x sprinter Rhenen) en voorbij dat punt tot Ede 4 (allen IC) en tussen Ede en Arnhem nog twee stoptreinen daarbij.

En nu net dat drukke stuk tot de Haar heeft de meeste overwegen (waaronder zelfs onbewaakte !).

Wordt tijd voor dubbel (2x2) spoor daar dus !

dagreiziger
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Harm » zo 02 sep 2012 12:16

In het programma Zembla met de titel "lege treinen" werd de aanleg van HSL Oost besproken. In dat programma werd toen o.a aangegeven dat alle spoorwegovergangen dan verwijderd moeten worden waaronder een spoorwegovergang bij Driebergen-Zeist. Weet niet of dat dezelfde spoorwegovergang is waar dagreiziger over heeft. De aanleg van de HSL Oost is toen afgeblazen. Daarna waren er vage plannen om de bestaande spoorlijn Utrecht - Arnhem te moderniseren zodat de ICE of andere treinen met 160 - 200 km p/u zou kunnen rijden. Dan zou i.v.m. veiligheid zoal de meeste spoorwegovergangen verwijderd moeten worden. Zijn die plannen er nog steeds of blijft het (voorlopig) beperkt tot verlengen van perrons bij bepaalde stations?

Harm
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door dagreiziger » zo 02 sep 2012 12:51

Harm schreef: In dat programma werd toen o.a aangegeven dat alle spoorwegovergangen dan verwijderd moeten worden waaronder een spoorwegovergang bij Driebergen-Zeist. Weet niet of dat dezelfde spoorwegovergang is waar dagreiziger over heeft.

Die bedoel ik dus. Maar het extra IC(E) spoor (tweesporig dus) kun je ook langs de A12 aanleggen vanaf de bocht in de A12 tussen Utrecht en Bunnik waar spoor en A12 vlak bij elkaar komen tot voorbij Driebergen-Zeist en pas laten samevoegen bij het bestaand spoor waar de A12 en spoor samenkomen. Vanaf daar is het geheel viersporig tot de Haar. De nieuwe viaducten rondom Maarn die net aangelegd zijn houden daar al rekening mee. Er is nog (net) voldoende ruimte voor ten noorden van de A12 ter hoogte van Driebergen.
Resultaat is dat de stations Driebergen-Zeist en Bunnik niet geheel opnieuw gebouwd hoeven te worden en dat hooguit de drukke overweg bij Driebergen-Zeist door een onderdoorgang vervangen hoeft te worden.
Er zullen dan minder treinen rijden over het bestaande spoor. De IC's die niet te Driebergen-Zeist stoppen (en ICE) rijden dan over het nieuwe spoor wat gewoon 200km/h toelaat alhoewel de bochten wat minder toelaten (160?) maar dat is ook niet zo belangrijk voor dit kleine stukje. Je wint elk geval capaciteit en geen overwegen zonder volledige verbouwing van het flink bebouwde stuk van Bunnik en Driebergen.

Zo dus:

Afbeelding

dagreiziger
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door juniorfotograaf » zo 02 sep 2012 13:10

Toch ben ik bang dat er voorlopig weinig van welke versie dan ook terecht zal komen.
Als je ziet hoeveel stations nu worden aangepakt incl omliggende infra rond het spoor alsook er buiten,en je telt er de"crisis" bij op dan valt er niet snel geld vrij te maken om er nog maar is een projectje bij te pakken denk ik.
Maargoed we drijven denk ik een beetje ver af van de topic titel nu knipoog

juniorfotograaf
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door seinhuis » zo 02 sep 2012 16:55

Nee, dat gaat niet. Omdat er al geen tot amper ruimte was voor wegverbreding (die nu wel is gevonden en voor een groot deel al klaar is). Iedereen kan mooie lijnen tekenen op een kaart maar er komt iets meer dan alleen dat. Als je zelf een kijkje neemt dan zie je dat er geen ruimte is voor een spoorlijn.

dagreiziger schreef:
Harm schreef:Alleen was mijn vraag waarom het spoortraject tussen Utrecht - Houten viersporig is en tussen Houten - Geldermalsen niet?

Goeie vraag. Misschien vanwege de extra tram/trein Utrecht-Houten ?
Heeft te maken dat er een extra stoptreinen komt tussen Houten Castellum en Woerden. Tevens kan voor de stoptrein naar Tiel/Den Bosch de intercity inhalen ter hoogte van Houten i.v.p Utrecht.

Om terug te keren naar het topic: Een overweg is het veiligste kruispunt in Nederland. Want het is het enigste kruispunt (de meesten) die word afgesloten als er ander verkeer overheen gaat. Welke ander kruising (behalve bruggen) ken je nog meer dat door slagbomen een weg word afgesloten?

De mensen die er gebruik van maken (dan bedoel ik het verkeer behalve het treinverkeer) maakt er een gevaarlijk situatie van. Naast het negeren van het rode (knipperde) stoplicht gaan ze ook onder of langs een slagboom heen. Als iedereen netjes wacht tot de trein is gepasseerd is dan zal er geen ongelukken meer gebeuren!

Zolang er mensen zijn die denken te winnen van de trein zullen er ongelukken blijven gebeuren.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » ma 03 sep 2012 00:36

Volgens mij gaan er geen treinen keren in Houten (Castellum), volgens mij is het ETMET voor de sprinter op Woerden-Geldermalsen en niet Woerden-Houten (Castellum).

Ik denk dat de voornaamste reden is dat de viersporigheid niet wordt doorgetrokken tot Geldermalsen, dat je dan dure bruggen moet gaan bouwen. Tussen Utrecht en Houten Castellum kruis je niet met wateren, maar tussen Houten Castellum en Geldermalsen zelfs 3, waarvan 2 belangrijke vaarwateren. Deze zijn: Amsterdam-Rijnkanaal (ten zuiden van Houten), Nederrijn (bij Culemborg) en de Linge (bij Geldermalsen). Ik denk dat ze de kosten daar te hoog vonden en de winst te weinig. Wat mij betreft hadden ze de 4-sporigheid gewoon tot Geldermalsen verlengd en ook Utrecht-De Haar 4-sporig gemaakt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer