Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waarom zoveel overwegen op druk spoor ?

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Playertwo » do 06 sep 2012 20:14

@ Seinhuis:
Laat ze eerst eens beginnen met het deel Utrecht CS - De Haar aansluiting 4-sporig te maken. Eerste horde die je hebt is de kruising met de snelweg A27. Vervolgens station Bunnik en omgeving, en een paar kilometer verder Driebergen-Zeist en omgeving en tenslotte Maarn en omgeving.
Vinny schreef:Nooit saucijzebroodjes genomen? Zijn lekker hoor glimlach (beter en goedkoper dan van Servex)
Heb liever een worstenbroodje dat zelf gerold is, met verse worst en daarna nog een beetje eigeel eroverheen, voor een mooie laag. Dat is veel lekkerder dan zo'n hap bladerdeeg.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door groningen » vr 07 sep 2012 07:06

Ik begrijp de ophef eigenlijk niet. Als iedereen aan de regels houdt, dan is er niets aan de hand. Dat er nog mensen, als de spoorbomen sluiten of al gesloten zijn; de spoorwegovergang willen passeren dan moeten ze dat zelf weten. In geval van Driebergen-Zeist zou je misschien een onderdoorgang kunnen bouwen aan de oostzijde, maar dan moet je de bussen op de Odijkerweg laten afslaan, maar ook weer op de Hoofdstraat terug laten keren. Dat betekent dus dat de spoorlijn aan de westzijde 2 keer gepasseerd moeten worden en bij het station moet er gedraaid worden.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door ziggyziggyziggy » vr 07 sep 2012 08:15

Beetje kort door de bocht: "dan moeten ze dat zelf weten". De mensen die onder een trein komen, zijn niet de enigen die daar last van hebben...
trdl

Avatar gebruiker
ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Berichten: 534
Geregistreerd: di 02 jun 2009 19:31
Woonplaats: Gnn
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » vr 07 sep 2012 08:21

Ik denk dat die mensen er juist het minste last van hebben, omdat ze vaak op slag dood zijn en er dus weinig van merken.
Degene die het meeste last ervan hebben zijn natuurlijk de nabestaanden en het treinpersoneel.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door groningen » vr 07 sep 2012 08:39

Ik zeg toch (met nadruk) dat iedereen moet stoppen voor een spoorwegovergang als het dicht is.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door TGVgek » vr 07 sep 2012 09:11

Waarom doen ze niet op dubbel slagbomen en soort hekwerkje onder de slagboom.

TGVgek
Berichten: 926
Geregistreerd: di 06 nov 2007 21:36
Woonplaats: Breda
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Gereke » vr 07 sep 2012 09:51

Veel belangrijker is natuurlijk dat het verkeer er heel veel last van heeft als overwegen zeer vaak dicht zijn.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » vr 07 sep 2012 10:44

TGVgek schreef:Waarom doen ze niet op dubbel slagbomen en soort hekwerkje onder de slagboom.
Omdat je dan als je op het spoor zit als de slagbomen net dicht gaan het risico loopt dat je dan niet meer weg komt en dat is nog gevaarlijker. Vergeet niet dat er ook langzamer verkeer over overwegen gaan en bijvoorbeeld fietsen en rolstoelen ook (tijdelijk) vast kunnen komen te zitten in de rails bij overwegen, zeker als de weg het spoor schuin kruist. Je zal het toch maar hebben dat je bijv. met je rolstoel in zo'n sleuf vast kom te zitten, jezelf weer los krijgt, maar doordat de bomen al dicht zijn het spoor niet meer kan verlaten...
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door PvdO » vr 07 sep 2012 13:03

Ze hoeven ook niet allemaal tegelijk dicht, je kan de slagbomen aan de uitrijdende kant ook later sluiten zodat iedereen tijd genoeg heeft om aan de andere kant te komen.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » vr 07 sep 2012 13:25

Ook dan kun je krijgen dat mensen vast komen te zitten op het spoor. Gewoon niet doen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door groningen » vr 07 sep 2012 15:00

5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » vr 07 sep 2012 20:32

Levensgevaarlijk! blozen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Vinny » vr 07 sep 2012 22:08

Die deuren hadden vergrendeld moeten blijven. Dit is wel een ernstige tekortkoming.

Ook dan kun je krijgen dat mensen vast komen te zitten op het spoor. Gewoon niet doen.
Volledig afsluitbare overwegen worden dan ook uitgerust met veilige haventjes. Het is op streetview wat lastig te zien, maar het is er wel:
https://maps.google.nl/maps?q=Diemen&hl ... 4,,1,16.53

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door dagreiziger » za 08 sep 2012 21:30

Ik ben ook voor volledig afsluitbare overwegen. Je maakt de hekjes zó dat je ze van binnen uit heel makkelijk naar buien kunt duwen maar omgekeerd niet.

Maar liever minder overwegen, 6 overwegen over twee km (Velp) en 5 over 2km (Rheden) is van de zotte !
De meeste kunnen weg en eventueel een extra voetgangers tunnel / brug.

En wat Driebergen-Zeist betreft: maak een onderdoorgang daar. Al zal dat een hoop overlast betekenen voor minimaal een jaar. Of: een tijdelijke bypass met overweg in oostelijke tichting (dus richting bos) of alle verkeer omleiden via de overweg ten W van het station zolang de onderdoorgang gebouwd wordt.

@Playertwo:
@ Seinhuis:
Laat ze eerst eens beginnen met het deel Utrecht CS - De Haar aansluiting 4-sporig te maken. Eerste horde die je hebt is de kruising met de snelweg A27. Vervolgens station Bunnik en omgeving, en een paar kilometer verder Driebergen-Zeist en omgeving en tenslotte Maarn en omgeving.

Daarom pleit ik voor de 'langs de A12' variant die ook al krap is in Driebergen. En die kruising met de A27 is een kwestie van een extra viaduct. Niks bijzonders. Wordt nu ook gedaan richting Houten.
Alleen blijft Maarn nog over daar zal de bestaande spoordijk geheel vervangen moeten worden met een of meerder lange buitendienststellingen van minstens een paar weken elk.

dagreiziger
Berichten: 327
Geregistreerd: di 27 jul 2010 12:56
Woonplaats: 111111
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Fabian-uit-DE » za 08 sep 2012 21:56

SuperGhost schreef:Ook dan kun je krijgen dat mensen vast komen te zitten op het spoor. Gewoon niet doen.

Daarom zijn alle overwegen met dubbele slagbomen in Duitsland bewaakt met camera's of radar.

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door groningen » zo 09 sep 2012 00:27

Het ziet er uit of dat radarspul wel heel vandalisme gevoelig is.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door juniorfotograaf » ma 10 sep 2012 15:13

Ik heb nog wel een beter idee en dat is simpel.
Zorgen dat als de slagbomen naar beneden zijn gegaan men zie niet met de hand omhoog kan duwen.
Een soort slot dus wat er voor zorgt dat tijdens de passage van een trein de boom vergrendeld blijft in de horizontale positie knipoog
Een fietser kan niet onder een slagboom door als die gedaald is.
Mocht een onverlaat telaat/te langzaam zijn geweest met oversteken dan kan die dr nog onder door.
Everybody happy glimlach

juniorfotograaf
Berichten: 11
Geregistreerd: zo 02 sep 2012 13:01
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door PvdO » ma 10 sep 2012 16:37

En in hoeverre precies is dat een ander systeem dan het huidige?

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron