Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waarom zoveel overwegen op druk spoor ?

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door juniorfotograaf » di 11 sep 2012 08:53

PvdO schreef:En in hoeverre precies is dat een ander systeem dan het huidige?

Omdat je de huidige slagboom nu met de hand van onder vast pakt en je zwiept m naar boven,waarna deze logischerwijs weer terug naar beneden komt.
Je kan met een fiets (om maar wat te noemen)dus gewoon oversteken als de slagbomen naar beneden zijn.
Als er een vorm van blokkade op zo'n slagboom zit dat deze niet naarboven geduwd kan worden is t probleem over.(hopelijk dan tenminste) knipoog

juniorfotograaf
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door seinhuis » di 11 sep 2012 15:57

Als we toch lekker bezig zijn, ontdekt de fout in het filmpje (of fouten?): http://www.youtube.com/watch?v=zfRwisq8 ... r_embedded

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Harm » za 15 sep 2012 17:20

Er wordt soms gesproken om sommige spoortrajecten te moderniseren zodat de snelheid verhoogd kan worden van 140 km p/u naar 160 km p/u. Moeten de spoorwegovergangen op deze gemoderniseerde spoorlijnen dan vervangen worden door ongelijkvloerse kruisingen?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Vinny » za 15 sep 2012 17:28

ProRail vindt ongetwijfeld van wel. In het buitenland zie je nog wel overwegen op spoorlijnen met een baanvaksnelheid van 160 km/h volgens mij. Ik ken geen 200 km/h baanvakken met gelijkvloerse overwegen, althans op de ausbaustrecke Wolfsburg-Berlijn zijn ze volgens mij allemaal weggehaald.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door werchter » za 15 sep 2012 18:51

Yep, in principe overwegen zullen moeten worden vervangen als spoorwegen worden opgewaardeerd, aangezien overwegen in Nederland niet toegestaan zijn bij snelheden boven 140 km/h.
Maar er kunnen wel weer uitzonderingen worden gemaakt op deze regel, zoals tussen Eindhoven en Venlo.

werchter
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door ziggyziggyziggy » za 15 sep 2012 23:14

seinhuis schreef:Als we toch lekker bezig zijn, ontdekt de fout in het filmpje (of fouten?): http://www.youtube.com/watch?v=zfRwisq8 ... r_embedded

Ik zie een ADOB waarbij de in- en uitrijbomen gelijktijdig sluiten. Volgens mij zit er een vertraging in het sluiten van de uitrijbomen. Verder zie ik een AKI, die je op de openbare weg niet meer tegen zal komen. Ik heb het geluid niet aangehad, dus over de uitleg erbij kan ik niets zeggen.
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door Harm » zo 10 mei 2015 22:56

Weer een spoorwegovergang vervangen op een druk spoor:

http://www.prorail.nl/nieuws/tunneloper ... -in-bunnik

Welke spoorwegovergangen zullen op korte/lange termijn vervangen worden?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » zo 10 mei 2015 23:07

Bij Elst gaat de overweg bij het station verdwijnen. (ook een druk spoor)
Ook bij Zutphen gaat de overweg bij het station verdwijnen (die overweg moet door de verkeersleiding aangestuurd worden als ik me niet vergis)

Beiden als het goed is op korte termijn.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door R-K » ma 25 mei 2015 13:24

@SuperGhost, tussen Houten en Geldermalsen passeer je de Lek, niet de Nederrijn. De Nederrijn loopt van Huissen naar Wijk bij Duurstede (kruising Amsterdam-Rijnkanaal). De hoofdstroom van de Rhein (In NL: Rijn) heet in Nederland trouwens de Waal en de Merwede (bij Woudrichem), en een piepklein stukje Rhein/Rijn bij Millingen, niet de Nederrijn.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Waarom zoveel overwegen op druk spoor ? door SuperGhost » di 26 mei 2015 21:47

Zelfde rivier ;) (alhoewel: de Lek is er pas later gekomen, de Rijn liep oorspronkelijk via Utrecht en Leiden en was de Lek maar een klein zijtakje)

Overigens (naast dat het een late reactie is), als je precies wilt zijn, dan stroomt er ook geen stukje Rijn bij Millingen, want dat is het Bijlandsch Kanaal. Millingen heeft dan wel het achtervoegsel 'aan de Rijn', maar heeft eigenlijk nooit langs de Rijn gelegen, maar lag vroeger aan de Waal. Het Duitse dorpje Schenkenschantz was oorspronkelijk een Nederlandse vesting precies in de splitsing tussen Waal en Rijn (zie afbeelding) en Spijk was toen overigens nog Duits. Een deel van die oorspronkelijke Rijn en Waal is overigens nog zichtbaar (de huidige strangen 'Oude Rijn' en 'Oude Waal'). De tak naar Arnhem heette toen overigens gewoon 'Rijn', waardoor men nu nog altijd over de Rijn bij Arnhem (i.p.v. Nederrijn) spreekt en men die tak nog vaak als verlenging van de Rijn ziet, ook al gaat het meeste water via de Waal.
Afbeelding
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer