Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

OV-chipkaart en abonnementen in de trein

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht OV-chipkaart en abonnementen in de trein door Chrisdb » ma 09 sep 2013 17:16

Hallo,

Misschien dat jullie me kunnen helpen,
Vandaag gereisd met de trein, van mijn woonplaats naar Den Bosch.
Had een papieren kaartje gekocht met 40% korting buiten de spits. Dit moet wel, omdat mijn werkgever enkel papieren kaartjes accepteert voor te declareren. Conducteur ziet dat, en zegt dat papieren kaartjes NIET geldig zijn met Dal Voordeel, enkel indien ingecheckt met voldoende saldo....

Wat is hier in hemelsnaam de logica van? Je voelt je als kaartjeskoper bijna crimineel op die manier...

(en nog durven ze te beweren dat de OV-Chipkaart een doorslaand succes is nee )
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door ino94 » ma 09 sep 2013 17:49

De nieuwe abonnementen kunnen alléén worden gebruikt in combinatie met reizen op saldo. Dat staat ook duidelijk aangegeven op de website.

Wat is de logica? Simpel: het voorkomen dat het eerst een tijdje weer wel mag papieren tickets te kopen en het daarna weer onmogelijk te maken.

ino94
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door Tochjo » ma 09 sep 2013 18:18

De nieuwe abonnementen van NS die in augustus 2011 geïntroduceerd zijn, waaronder Dal Voordeel, zijn alleen geldig met in- en uitchecken. Het tijdstip van inchecken bepaalt dan ook de korting, wat natuurlijk een hoop discussies voorkomt, zeker gezien de nieuw ingevoerde avondspits.

Volstaat het niet een transactieoverzicht uit te printen? Ook de Belastingdienst gaat daar tegenwoordig mee akkoord.

Tochjo
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door ReisThijs » di 10 sep 2013 11:50

ino94 schreef:Wat is de logica? Simpel: het voorkomen dat het eerst een tijdje weer wel mag papieren tickets te kopen en het daarna weer onmogelijk te maken.
De logica is nog simpeler: het onmogelijk maken is het doel.

ReisThijs
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door Jonathan » di 10 sep 2013 12:06

Maar ff voor de onduidelijkheid: maak je gebruik van de samenreiskorting dan mag iedereen wel een papieren kaartje hebben, behalve de ov-chipkaart houder zelf. Degene die meereizen hebben dan zelfs korting in de avondspits, maar de pashouder zelf niet... ja echt.

Jonathan
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door eelkevd » di 10 sep 2013 18:31

De meereizigers met een papieren kortingskaartje reizen mee op de voorwaarden van de kortingskaart zelf. Dus als die in de middagspits niet met korting mag reizen mogen de 'papieren kaartjes' ook niet met korting reizen in de middagspits.

@chrisdb: kan je anders niet papieren kaartjes kopen zonder korting, en die declareren? Als ze moeilijk doen dan maar 'makkelijk' doen, toch?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door ino94 » di 10 sep 2013 18:41

Dat klopt niet. De meereizers rijden mee op de voorwaarden van de Samenreiskorting, die stampt uit d tijd van het Voordeelurenabonnement.

ino94
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door eelkevd » di 10 sep 2013 18:45

is dat serieus??

Je moet toch een geldige kortingskaart hebben om ook de samenreiskortingskaarten geldig te maken?

eelkevd
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door Tochjo » di 10 sep 2013 19:24

Dat klopt, in de middagspits reist de houder van Dal Voordeel tegen vol tarief, maar de mensen die met hem samenreizen, hebben wel recht op samenreiskorting.

Tochjo
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door John » di 10 sep 2013 19:58

Ik schat zo in dat samenreiskorting op termijn gaat verdwijnen. Om in het OV-chiptijdperk van samenreiskorting te profiteren is een vrij omslachtige procedure in het leven geroepen. Het eerste alternatief is inmiddels al geïntroduceerd, het groepsretour.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door ino94 » wo 11 sep 2013 14:10

Valt allemaal reuze mee. Je hebt de handeling in vijf seconden gedaan bij de kaartautomaat. Drama maken is ook weer makkelijk.

ino94
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door pe_pe » wo 11 sep 2013 14:34

Vijf seconden is al een uitdaging voor wie dagelijks precies hetzelfde kaartje uit de automaat trekt. Als je incidenteel met iemand anders meereist moet je wel even zoeken voor je het juiste product hebt gevonden.

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door Klaasje » wo 11 sep 2013 22:11

Van chipkaart voorhouden tot beginnen met pinnen duurt bij mij echt niet langer dan drie seconden als ik mijn chipkaart ga opladen. Het pinnen duurt alleen nogal lang.

Klaasje
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Dal-voordeel niet geldig in combi met papieren kaartje? door Tochjo » wo 11 sep 2013 22:37

pe_pe schreef:Vijf seconden is al een uitdaging voor wie dagelijks precies hetzelfde kaartje uit de automaat trekt. Als je incidenteel met iemand anders meereist moet je wel even zoeken voor je het juiste product hebt gevonden.

Je kunt het zelfs van tevoren thuis oefenen.

Tochjo
Bericht OV-chipkaart en abonnementen in de trein door wimk » vr 11 okt 2013 08:28

Pasgeleden reisde ik samen met mijn vrouw van Bodegraven naar Rotterdam. Zij is in het bezit van een kortingkaart (ik niet), maar samen met haar mag ik met samenreiskorting reizen. Daarvoor moet je eerst naar de kaartverkoopautomaat om samenreiskorting op je OV-chip te laden.
Dat had ik echter vergeten, en ik had in eerste instantie gewoon ingechecked. Pas op het perron ontdekte ik mijn vergissing. Wat deed ik vervolgens: Eerst uitchecken. Op de paal zag ik staan dat de reis 0,00 euro had gekost. Gaat goed, dacht ik. Vervolgens naar de kaartverkoopautomaat, samenreiskorting erop gezet. Vervolgens naar de paal om weer in te checken. Maar toen begon de verwarring. Die paal gaf aan, dat ik al was ingechecked. Nog een keer geprobeerd, en hetzelfde. Nou ja, laat maar, dacht ik. Geen controle onderweg. In Rotterdam aangekomen gaf de uitcheckpaal aan, dat ik niet was ingechecked. Kortom, zwart gereisd.

Maar nu mijn vraag. Waarom gaf de paal bij de tweede keer aan, dat ik was ingechecked? Ik was toch uitgechecked? Kan iemand de gang van zaken verklaren, en aangeven wat ik had moeten doen?

wimk
Bericht Re: OV-chip: kort achter elkaar in-uit-in-checken door pe_pe » vr 11 okt 2013 10:00

De foutmelding van die palen is "U bent al in- of uit-gechecked" en in dat geval zat er gewoon te weinig tijd tussen het uitchecken en weer inchecken. Als die paal echt aangaf dat je al was ingechecked is er misschien een software-update overheen gekomen die alleen de tekst van die foutmelding heeft aangepast...

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: OV-chip: kort achter elkaar in-uit-in-checken door eelkevd » vr 11 okt 2013 15:02

Zo uit mijn hoofd moet er 3 minuten tussen zitten als je bij dezelfde vervoerder uit en weer in wil checken. Bij verschillende vervoerders hoeft dit niet. Dit om te voorkomen dat je per ongeluk dubbel uitcheckt zonder dit te merken en dus opnieuw ingeschekt bent.

eelkevd
Bericht Re: OV-chip: kort achter elkaar in-uit-in-checken door Ubahn » vr 11 okt 2013 16:38

Dat was in het begin zo maar volgens mij verschilt dat weer onderling tussen vervoerders. Drie minuten is ook veelste lang.

Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer