Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

OV-chipkaart en abonnementen in de trein

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: OV-chip: kort achter elkaar in-uit-in-checken door pe_pe » vr 11 okt 2013 16:51

En je moet je natuurlijk niet vergissen, want als je het een paar seconde te vroeg opnieuw probeert, begint de teller natuurlijk weer bij 0. In plaats van dat ze bij die foutmelding "U bent al in- of uit-gechecked" ook vermelden welke tijdsduur bij die paal geldt...

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: OV-chip: kort achter elkaar in-uit-in-checken door Jultar » vr 11 okt 2013 20:06

Als je bij NS bij dezelfde paal in-uit-in probeert te checken geldt inderdaad de 3 minuten (of is het tegenwoordig niet 1,5 minuut?). Check je echter bij een andere paal in, dan kan je wél direct weer inchecken.
Bij wisseling tussen verschillende vervoerders is dit uiteraard niet van toepassing (zou belachelijk zijn). Hoe het echter bij de andere vervoerders zelf zit weet ik niet.

Jultar
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: OV-chip: kort achter elkaar in-uit-in-checken door Tochjo » vr 11 okt 2013 20:10

De wachttijd tussen in- en uitchecken bij dezelfde kaartlezer bij NS is 100 seconden. De check-in vervalt (er wordt uitgecheckt):
1) als de klant na 100 seconden de kaart voor dezelfde lezer houdt;
2) als de klant de kaart voor een andere kaartlezer houdt;
3) als de klant de kaart voor dezelfde lezer houdt en in de tussentijd een andere reiziger dezelfde kaartlezer heeft gebruikt.

Tochjo
Bericht OV-chipkaart en abonnementen in de trein door en-es » zo 05 jan 2014 14:03

Nog meer mensen die een geel plastic hoesje voor de chipkaart gekregen hebben van NS?

en-es
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht OV-Chipkaart door Leon_de_Ruijter » zo 05 jan 2014 15:51

Ja.

Leon_de_Ruijter
Bericht Re: OV-Chipkaart door TGVgek » zo 05 jan 2014 21:21

Ik niet, wanneer en hoe kreeg je hem?

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door en-es » zo 05 jan 2014 22:07

Eind vorig jaar bij een brief over mijn chipkaart.

en-es
Bericht Re: OV-Chipkaart door TGVgek » zo 05 jan 2014 22:15

Brief wel gehad over verlening, maar verder zat niks erbij.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door davids » vr 17 jan 2014 20:51

Weet hier iemand wat er voor producten er op een OV-chipkaart voor kinderen van 4 tot 11 horen te staan ?

Ik heb voor mijn zoon van 4 bij de NS een kids-vrij abonnement op een persoonlijke chipkaart gekocht. Nou willen we daar komend weekend ook met de bus mee gaan reizen. Vanmiddag bij het opladen van saldo zag ik dat er op de kaart inderdaad "kids vrij" stond, maar ook "reizen op saldo vol tarief". Ik had iets verwacht als "reizen op saldo kinderkorting" of zo. Klopt dit, of ga ik komend weekend te veel betalen ?

davids
Bericht Re: OV-Chipkaart door John » vr 17 jan 2014 20:58

davids schreef:"reizen op saldo vol tarief"

Volgensmij is dat een NS-product. Voor reizen op saldo in Bus/tram/metro is geen speciaal product nodig op de kaart. Als het een persoonlijke kaart is met geboortedatum dan rekent de kaart voor 4 t/m 11 en 65+ automatisch het reductietarief.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: OV-Chipkaart door davids » vr 17 jan 2014 22:11

Oke, ik denk dat ik het snap... Dat reizen met saldo staat er dus alleen op, zodat zodra ik de kids vrij opzeg, hij de rest van de tijd dat de kaart geldig is er mee op saldo kan reizen ?

Ik zal van de week ook eens kijken wat er dan voor producten op mijn eigen OV-chipkaart staan. Dat is een OV-jaarkaart die na geldigheid van het OV-abonnement volgens mij ook bruikbaar blijft als saldo-kaart. (nooit gebruik van gemaakt, ik krijg elk jaar weer een nieuwe opgestuurd).

davids
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door John » do 06 feb 2014 17:42

en-es schreef:Nog meer mensen die een geel plastic hoesje voor de chipkaart gekregen hebben van NS?

Heb het inmiddels ook ontvangen. Als NS een milieuvriendelijk imago wil opbouwen draagt dit daar niet aan bij, enkeltje prullenbak.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door pe_pe » do 06 feb 2014 18:22

Er is sowieso niet over nagedacht. Een doorzichtig hoesje of anders een waar er een gat bij de foto zit, was handiger geweest.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door dagreiziger » wo 25 jun 2014 19:25

Vandaag weer een rare storing. 'Probleem met het spoor' waarvoor ze over een heel stuk van 20km 40km/uur moeten rijden terwijl de andere kant gewoon volle snelheid rijdt.

Netjes in- en uigecheckt en wil 'geld terug bij vertraging' claimen, zegt de site dat ik 'niet ben in of uitgecheckt', terwijl ik wel beiden heb gedaan.

Dus ook 'probleem met de servers van Translink' die mijn in/ uitcheck niet registreert en heb daardoor geen recht op 'geld terug bij vertraging'.

dagreiziger
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door John » wo 25 jun 2014 19:29

Volgensmij kan het soms wel even duren voordat in- en uitchecks ook zichtbaar zijn in mijn NS/OV-chipkaart.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door ibodejoode » zo 21 sep 2014 00:33

Ik plaats het bericht even hier omdat ik het onderwerp OV-chipkaart niet terug kan vinden.

Mijn vrouw gaat vandaag op pad met Arriva en NS. Ze gaat een NS keuzedag gebruiken. Ik wilde haar reis uitprinten en ontdekte stomtoevallig op de NS-site de mededeling dat TLS groot onderhoud pleegt tot vanochtend (zondag) 10 uur. Daarbij de melding dat o.a. Keuzedagen voor 10 uur (probeert u het daarna nog eens !!!!) NIET uit de automaat gehaald kunnen worden. NS stuurt je door naar de site van OV Chipkaart waar de melding staat: Sorry, deze pagina is tijdelijk niet beschikbaar, met daarachter het verhaal van groot onderhoud. ..... -> Onze excuses voor het ongemak... (oh)

Weet iemand of hier RUIM van tevoren over is gecommuniceerd? Ik weet van niets. Is er iemand die weet wat zij dan moet doen? Niet in- en uitchecken (ze vertrekt 8.25 uit Franeker). Voordat zij op de trein stapt is NS en Arriva niet bereikbaar, het is immers weekend.

Ik zal morgen even met haar meefietsen naar het station en kijken of de melding klopt. Zo ja vind ik dit een grote stommiteit van zowel TLS, NS etc.... Hier moet je toch van tevoren goed over communiceren. Ik zie de discussies met de conducteurs in de trein al. Verder veel vertwijfelde ouderen, die toch al veel moeite hebben met het fenomeen: Keuzedag laden op je OV-Chipkaart.

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door PvdO » zo 21 sep 2014 12:08

Ik heb de aankondiging van het onderhoud een heel aantal keren langs zien komen op Twitter, op treinreiziger.nl en weet ik allemaal waar en ik woon niet eens in Nederland.

Dat onderhoud duurt overigens belachelijk lang en het is echt bizar dat situaties als die van ibodejoode dan voor kunnen komen.
Ik zou gewoon inchecken en uitchecken en je geld dan terugvragen bij Arriva al kan ik me voorstellen dat dat enigszins riskant is.

PvdO
Bericht Re: OV-chipkaart en abonnementen in de trein door ibodejoode » zo 21 sep 2014 14:09

Bedankt voor de reactie, ik heb nu de mededeling gezien op de site van de OV Chipkaart. Maar als zelfs ik als treinhobbyist niet dagelijks de Treinreiziger site of OV Chipkaart site bekijk hoe moeten dan al die 60+ met VDU keuzedagen dat dan weten. Ik durf uit eigen ervaring te stellen dat de meesten niet Twitteren, laat staan dit soort mededelingen volgen op Twitter. En dan hebben ze eindelijk geleerd hoe ze dat uit de automaat op hun OV Chipkaart kunnen zetten, komen ze vanochtend bij die automaat tegen: Keuzedag ophalen werkt niet, kies een andere mogelijkheid!

Voorstel van OV Chipkaart / TLS: zet het dan de dag ervoor op de kaart. Dan moet je het dus wel weten (zie mijn reactie hierboven) en ook in de buurt van een OV Chip automaat wonen. We wonen hier in Friesland waar inmiddels ook al een groot deel van de PIN automaten uit de dorpen is weggehaald. Ik ken in mijn omgeving al aardig wat oudere mensen die sinds de invoering van de OV Chip hun abonnement met NS hebben opgezegd en....of met eigen auto gaan...of zich laten halen / brengen door familie / kinderen. Was dat de bedoeling?

Update van de site van OV Chipkaart (nu 14.00 uur) Onderhoud duurt langer dan gepland: https://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/laat ... tonderhoud Als de PIN automaten zolang uit de roulatie waren dan waren er morgen vragen in de 2e Kamer.

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer