Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Modernisering V-IRM

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Modernisering V-IRM door Harm » wo 17 sep 2014 16:21

Nedtrain gaat V-IRM moderniseren:

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... urt-146506

En laat Nedtrain onlangs een nieuw onderhoudscentrum hebben geopend. Er volgen nog drie:

http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/m ... urt-146506

Sommige mensen klagen bij de huidige dubbeldekkers over een gebrek aan bagageruimte. Aan die kritiek wordt tegemoetgekomen: de oude railtenderlift wordt vervangen door bagageruimte.

Dit is prima. :)

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door John » wo 17 sep 2014 16:26

VIRM treinen van de eerste generatie zijn samengesteld uit oudere en minder oude bakken. Worden meteen alle bakken gereviseerd?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Daan » wo 17 sep 2014 17:19

Allemaal heel leuk en aardig en het wordt ook zeker tijd, maar ik blijf me verbazen dat NS vasthoud aan het concept werken/lezen boven en gezellig praten beneden. Als reiziger wil ik gewoon op een fatsoenlijke manier, het liefst met zitplek vervoerd worden. Als ik dan met een klasgenootje reis heb ik geen zin om in een stiltecoupé te moeten plaatsnemen alleen omdat ik daar kan zitten. Dat er mensen afhankelijk zijn van de trein en willen werken in rust, snap ik, maar dan koop je maar een eerste klas kaartje. Van diezelfde eerste klas vind ik overigens ook nog eens dat er een teveel aan is. Ik reis 9 van de 10 keer in de spits en vooral in sprinters merk ik dat mensen in de tweede klas staan, terwijl er in de eerste klas 2/3 mensen zitten.

Ik hoop ook dat er iemand op het idee is gekomen om die baan om ramen gewoon bovenlangs te laten lopen. Benedenlangs ziet er enorm lomp uit. Het maakt toch niet uit of de band bij de ene dubbeldekker benedenlangs loopt en bij de andere bovenlangs. Net als dat de ene intercity wel een afgeronde baan heeft en de andere niet en dat de ene intercity een grijs dak heeft maar DDZ niet.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Harm » wo 17 sep 2014 17:23

john schreef:
VIRM treinen van de eerste generatie zijn samengesteld uit oudere en minder oude bakken. Worden meteen alle bakken gereviseerd?

Ja. Dat maak ik op via Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbeldeks ... omaterieel

Tussen 1994 en 1996 werden 290 dubbeldeksrijtuigen afgeleverd

In 2000 werd een bestelling geplaatst voor 128 nieuwe rijtuigen, om de 81 bestaande stellen te verlengen: de driedelige stellen (serie 8200) werden uitgebreid met een ABv6 tot vierdelige treinstellen van serie 9400 (er werd 1200 bij het nummer geteld), de vierdelige (serie 8400) werden uitgebreid met een ABv6 en een mBv7 tot zesdelige treinstellen van serie 8600 (er werd 200 bij het nummer geteld).

Daan schreef:
Allemaal heel leuk en aardig en het wordt ook zeker tijd, maar ik blijf me verbazen dat NS vasthoud aan het concept werken/lezen boven en gezellig praten beneden. Als reiziger wil ik gewoon op een fatsoenlijke manier, het liefst met zitplek vervoerd worden.

Zal NS niet enquetes hebben geh0uden onder treinreizigers waarin de voorkeuren van de treinreizigers liggen? NS stuurt mij wel eens een enquete. Ieder treinreiziger zal wel een aantal voorkeuren maar je kunt natuurlijk niet iedereen tegemoetkomen/tevredenstellen.

Harm
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Daan » wo 17 sep 2014 19:11

Er stond wel in het artikel dat ze onderzoek hadden gedaan en dat daaruit bleek dat veel mensen benedenlangs door de trein lopen. Dat zou best goed kunnen. Instinctief loop je, zeker in DDZ, over de ruimere benedenverdieping door de trein. Maar dan nog, hoeveel mensen doen dat? De conducteur, mensen die naar de WC gaan, mensen die op een station dichter bij hun overstap willen zijn en dus vooraan willen uitstappen en mensen die op zoek zijn naar een zitplek. Dat laatste zou bij een gelijke verdeling over de trein al niet nodig moeten zijn, maar goed. De overige doorlopers zijn verwaarloosbaar. De lopers die er al zijn lopen heus niet met feesttoeters en al door de trein dus zoveel overlast zal het niet geven als er iemand door zo'n zogenaamde werkzone loopt.

Maar 99/100 mensen is niet lid van zo'n enquête, laatst staan dat ze al weten dat het er is. Het lijkt mij dus niet representatief. Ik zie wel eens mensen klagen op twitter dat het boven in de DDZ niet stil is, maar ten eerste is dat al geen verplichting op de stiltezone na en die mensen die dus niet stil zijn hebben er helemaal geen idee van dat ze boven in zo'n werkzone zitten volgens mij. Een kleine groep heeft maling aan al die stickers op de ramen.
Ik denk dan ook niet dat je een online enquête moeten houden, maar je zou op doordeweekse dagen eens moeten peilen in treinen wat mensen belangrijk vinden. Dan komt daar hoogstwaarschijnlijk uit dat mensen comfortabel naar hun bestemming willen, dus op een stoel in schone trein.
Het lijkt mij niet dat daar dan uitkomt dat ze rustig willen werken. Als ze dat al willen, lukt dat heel vaak wel, omdat het meestal al stil is in de coupé, ongeacht stiltecoupé of niet. Als ik om me heen kijk in de trein reist verreweg het merendeel namelijk alleen. Die mensen voeren dus al geen uitgebreide gesprekken met elkaar. Andersom op de beneden verdieping zie ik hetzelfde. Daar is nou nooit een gezellige boel waar iedereen met elkaar praat, tenzij mensen met meer dan één persoon reist. Ik reis zo goed als altijd in de spits en zie iedereen doodstil opgepropt op die lounchebank zitten of ernaast staan, maar niet met elkaar praten.

Ik ben ook van mening dat als je rustig wil werken, daar de eerste klas voor is. Daar kan prima een stiltezone worden ingevoerd. Daar zijn ook stopcontacten, heb je ook meer ruimte om te werken en daar is vaak nog voldoende zitplek.

Goed dit is mijn mening.Ik laat me graag overtuigen als het niet zo is.

Daan
Bericht Re: Modernisering V-IRM door mat_64 » wo 17 sep 2014 20:48

Met een eventuele overgang op de bovenste verdieping gaat die vlieger niet meer op.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door MichaBen » wo 17 sep 2014 20:58

De trap naar boven heeft meer treden dan de trap naar beneden. Bij eventuele nieuwe generaties dubbeldekkers wordt dat verschil alleen nog maar groter door de lagere instap. Je kunt mensen ook een kant op proberen te sturen door de trap naar beneden breder te maken dan de trap naar boven. Brede trappen is leuk, maar of het helpt met snel in- en uitstappen betwijfel ik, aangezien het gangpad nog altijd smal is. Dus in plaats van twee halfbrede trappen is een smalle trap naar boven (zoals de oudste VIRMs nu hebben met de lift in het midden) en een brede trap naar beneden misschien in de praktijk wel beter voor de doorstroming, en zeker mensen die met een groepje zijn zullen eerder geneigd zijn naar beneden te gaan.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door AlexNL » za 20 sep 2014 02:08

Daan schreef:Allemaal heel leuk en aardig en het wordt ook zeker tijd, maar ik blijf me verbazen dat NS vasthoud aan het concept werken/lezen boven en gezellig praten beneden. Als reiziger wil ik gewoon op een fatsoenlijke manier, het liefst met zitplek vervoerd worden. Als ik dan met een klasgenootje reis heb ik geen zin om in een stiltecoupé te moeten plaatsnemen alleen omdat ik daar kan zitten. Dat er mensen afhankelijk zijn van de trein en willen werken in rust, snap ik, maar dan koop je maar een eerste klas kaartje.

Dat de bovenverdieping is bedoeld voor werken/lezen betekent niet automatisch dat dit ook een stiltecoupé is. De stiltecoupé is een aparte ruimte en blijft dat ook.

De onderverdieping is bedoeld voor gezelligheid, dat merk je aan de indeling. Er zijn in DDZ wat meer vierzitters en er zijn 2 loungebankjes. Dit heb je op de bovenverdieping zo goed als niet, daar staat vrijwel alles in coachopstelling wat kennelijk toch wat meer aanmoedigt tot wat rustiger gedrag.

Overigens is dat laatste in VIRM-4 weer omgedraaid, daar lijkt de rust/leesafdeling onderin te zijn (overal coach) terwijl de gezelligheidsafdeling boven is (vierzitters).
Van diezelfde eerste klas vind ik overigens ook nog eens dat er een teveel aan is. Ik reis 9 van de 10 keer in de spits en vooral in sprinters merk ik dat mensen in de tweede klas staan, terwijl er in de eerste klas 2/3 mensen zitten.

Dat is een ander verhaal. Ik vind niet echt dat er te veel 1e klas in de sprinters aanwezig is, al zou in een SLT-6 de 1e klas in het midden wellicht beter gedeklasseerd kunnen worden.
Ik hoop ook dat er iemand op het idee is gekomen om die baan om ramen gewoon bovenlangs te laten lopen. Benedenlangs ziet er enorm lomp uit. Het maakt toch niet uit of de band bij de ene dubbeldekker benedenlangs loopt en bij de andere bovenlangs. Net als dat de ene intercity wel een afgeronde baan heeft en de andere niet en dat de ene intercity een grijs dak heeft maar DDZ niet.

Dat is een kwestie van smaak. Uiteindelijk krijgt al het VIRM, net als bij DDZ, de baan onderlangs. Wat weer consistent is met de route die de meeste mensen nemen om door de trein te lopen.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Gereke » za 20 sep 2014 10:18

Zal het frontje van VIRM ook blauw worden?

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door groningen » za 20 sep 2014 20:30

Als het spits is, denkt de NS dan werkelijk dat de stiltecoupe's niet vol lopen met mensen die niet stil willen zijn. Vooral als het de laatste plekken zijn die nog onbezet zijn. Het artikel is van Djenna Perreijn is dus werkelijk in alle kranten verschenen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door ICB140 » za 20 sep 2014 20:52

Mijn ervaring is dat in de spits meer dan 90% van de reizigers sowieso al stil is omdat ze in hun smartphone verdiept opweg naar werk/studie zijn. Tante Bep en haar vriendinnen stappen pas na de spits in.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door R-K » za 20 sep 2014 22:14

ICB140 schreef:Mijn ervaring is dat in de spits meer dan 90% van de reizigers sowieso al stil is omdat ze in hun smartphone verdiept opweg naar werk/studie zijn. Tante Bep en haar vriendinnen stappen pas na de spits in.

Ik vind het leukjer om nieuwe mensen te ontmoeten in de t30922 en t3021 dan heel de tijd mn facebook zit te resetten of altijd dezelfde nummers te luisteren (ochtendradio is alleen maar gelul), dus zit liever niet in de stiltecoupe.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Harm » za 25 okt 2014 17:09

Harm
Bericht Re: Modernisering V-IRM door sealynx » vr 16 jan 2015 12:14

Ik ben erg benieuwd naar de zetels in de gemoderniseerde VIRM. Maak me zorgen dat het hetzelfde wordt als in de NID, veel te rechtop, waardoor je zelfs bij korte stukjes niet lekker kunt zitten. Wie dat heeft bedacht... :( Iemand hier al informatie over gekregen?

sealynx
Bericht Re: Modernisering V-IRM door eelkevd » vr 16 jan 2015 13:16

Dat denk ik wel ja.

Waar dienen die ketels voor eigenlijk?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Chrisdb » ma 19 jan 2015 17:40

sealynx schreef:Ik ben erg benieuwd naar de zetels in de gemoderniseerde VIRM. Maak me zorgen dat het hetzelfde wordt als in de NID, veel te rechtop, waardoor je zelfs bij korte stukjes niet lekker kunt zitten. Wie dat heeft bedacht... :( Iemand hier al informatie over gekregen?

Er is al eerder aangegeven dat de gemoderniseerde VIRM hetzelfde concept als NID krijgt, dus hou d'r maar rekening mee dat de zetels hetzelfde zijn.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Modernisering V-IRM door Harm » di 03 mei 2016 08:41

Las op NS Nieuws dat 81 V-IRM volledig gemoderniseerd worden. En er zijn 98 vierdelige en 80 vierdelige V-IRM. Houdt dat in dat 178 - 81 = 98 V-IRM stellen niet gemoderniseerd worden?

En wat houdt volledig moderniseren in? Het interieur zal zoals de DDZ worden. Maar ook ERTMS?

Harm
Bericht Re: Modernisering V-IRM door LOF » di 03 mei 2016 08:46

Dat denk ik niet. De revisie zal de VIRM nog een tien à vijftien jaar in bedrijf houden schat ik. ERMTS is recentelijk nog uitgesteld en komt op zijn vroegst over een jaar of tien. Voor die maximaal vijf jaar rijden onder EMRTS gaat de NS geen miljoenen uitgeven. Er blijven sowieso voldoende lijnen zonder ERMTS waar de VIRM dan prima kan draaien.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer