Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC-NG; De nieuwe generatie intercity's

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door John » do 20 maart 2014 15:50

Staatssecretaris Mansveld heeft een brief naar de kamer gestuurd over de motie inzake "IC 200": PDF

NS onderzoekt momenteel of een snelheid van 220 km/h mogelijk is en informeert hier voor 1 juli 2014 Mansveld over. Het gaat om een totale bestelling van circa 300(!) stellen. Met NS is inmiddels afgesproken dat in 2021 de binnenlandse diensten op de HSL volledig met dit nieuwe materieel gereden worden.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Klaasje » do 20 maart 2014 16:57

Mocht het om een bestelling voor alleen HSL+Hanzelijn gaan zou het ook nog om 300 bakken kunnen gaan. Denkend aan treinen als de Bombardier Omneo met wat kortere bakken dan we nu gewend zijn is dat geen rare gedachte.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Daan » do 20 maart 2014 17:19

Dit wordt gewoon de opvolger van het ICR in zijn geheel denk ik. De order voor 300 rijtuigen zal een eerste serie zijn van totaal 3 a 4 series. Ik verwacht zelf dat de IC200 ook ICM gaat vervangen. Eén trein voor alleen de HSL/Hanzelijn/Amsterdam-Eindhoven lijkt me erg onpraktisch.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Klaasje » do 20 maart 2014 17:32

Ja dat lijkt mij ook. Maar 300 treinstellen is wel weer vrij veel. Het is qua aantallen anderhalf keer zoveel als al het VIRM of twee keer zoveel als het ICM. Het gaat dan dus om erg grote aantallen.

Klaasje
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door John » do 20 maart 2014 17:35

Ligt er natuurlijk ook aan hoe lang die stellen worden en of het enkel- of dubbeldeks treinen worden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Klaasje » do 20 maart 2014 17:38

Ja, dat klopt wel maar als je uitgaat van dubbeldeks van tussen de 70 en 110 meter voor een enkel treinstel dan gaat het alsnog om een enorme hoeveelheid waarmee je in één klap ICR, ICM en een groot deel van VIRM of al het DDZ aan de kant kunt zetten.

Klaasje
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Gereke » do 20 maart 2014 17:47

Daan! schreef:Dit wordt gewoon de opvolger van het ICR in zijn geheel denk ik. De order voor 300 rijtuigen zal een eerste serie zijn van totaal 3 a 4 series. Ik verwacht zelf dat de IC200 ook ICM gaat vervangen. Eén trein voor alleen de HSL/Hanzelijn/Amsterdam-Eindhoven lijkt me erg onpraktisch.

Dat weet ik wel zeker. ICMm is ouder dan ICRm en aangezien er niets anders op de rol staat zal deze het wel worden glimlach .

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Daan » do 20 maart 2014 18:21

300 treinstellen. Daar kun je natuurlijk op verschillende manieren invulling aan geven. Ik denk dat NS weer voor drie-/vierdelige treinstellen wil gaan, omdat ze dan een stuk flexibeler zijn. Dat je met 300 stellen al het ICR en ICM kan vervangen lijkt me niet zo heel gek. Vergeet overigens niet dat gezien de frequentieverhoging er meer treinstellen nodig zullen zijn voor de dienstregeling.

We weten natuurlijk ook niet wat NS van plan is op lange termijn. Misschien willen ze wel weer een 3-treinensysteem invoeren.

Daan
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door SuperGhost » do 20 maart 2014 19:02

Hoeft niet per se, want door die frequentieverhoging kun je natuurlijk ook weer met kortere treinen rijden, waardoor je zelfs op sommige trajecten zelfs minder treinstellen nodig zou kunnen hebben.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Daan » do 20 maart 2014 19:05

Ja dat dacht ik eerst ook, maar ik ga er vanuit dat een frequentieverhoging extra reizigers trekt. Maar puur theoretisch zou je gelijk hebben.

Daan
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door SuperGhost » do 20 maart 2014 19:13

Tuurlijk, het zou ook extra reizigers trekken, maar als je nu net 4 treinen per uur hebt die net te veel reizigers te verwerken hebben voor een los treinstel, dan zou je met 6 treinen per uur wel met een los treinstel kunnen rijden én een groei op kunnen vangen.

Maar dat gaat dan wel weer minder op voor treinen die van 2 naar 4x per uur gaan, want dan bespaar je niet, maar kun je het wel gelijk houden.

Alleen denk ik dat dat vaak alleen buiten de spits is en in de spits je waarschijnlijk niet genoeg hebt aan losse treinstellen, want anders zou je immers ook niet een hogere frequentie willen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door John » do 20 maart 2014 22:11

Hoeveel stellen het exact worden is nu ook niet zo relevant, het is dus in iedergeval de bedoeling deze stellen niet exclusief te gebruiken voor diensten over de HSL. Daarom lijkt het mij logisch dat het dubbeldekkers gaan worden, zeker dus omdat ze ook op de A2-corridor terecht komen? Al is het materieel wat het gaat vervangen allemaal enkeldeks.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door ReisThijs » vr 21 maart 2014 11:49

NS had eerder al aangegeven te willen kiezen voor één basistype IC-materieel met verschillende varianten. Waarvan dan een deel bestemd is voor diensten via de HSL en een deel voor andere trajecten.

Dan verwacht ik nu dus dat ze een raamcontract willen gaan afsluiten voor de levering van maximaal 300 treinstellen. Dan zal het afhankelijk zijn van toekomstige ontwikkelingen, hoeveel er uiteindelijk echt geleverd zullen worden.

Met een flexibel platform zoals bijvoorbeeld de Omneo zou het ook een gemengde vloot van enkel- én dubbeldeksmaterieel kunnen worden.

ReisThijs
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Daan » vr 21 maart 2014 13:25

En dat zou betekenen dat zowel VIRM, DDZ, ICR en ICM er vlak na elkaar uit gaan?

Daan
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Klaasje » vr 21 maart 2014 13:57

Het zal wel ICR->ICM->DDZ zijn in de periode dat IC200 wordt geleverd. Wat men daarna doet met de eerste, tweede en derde generatie VIRM zal dan wel worden bekeken.

Klaasje
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door John » vr 21 maart 2014 16:56

Daan! schreef:En dat zou betekenen dat zowel VIRM, DDZ, ICR en ICM er vlak na elkaar uit gaan?

Men kan nooit zo ver vooruit kijken. Het is maar afwachten hoe de vervoerstromen (afnemende beroepsbevolking!) en concessie-indeling er tegen die tijd uit zien. Het contract zal waarschijnlijk een aantal opties krijgen zodat NS bij elke eventuele nieuwe bestelling niet een nieuwe aanbestedingsprocedure hoeft te houden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door ReisThijs » vr 21 maart 2014 17:22

Ja, dat noemt men dus een raamcontract.

Daan! schreef:En dat zou betekenen dat zowel VIRM, DDZ, ICR en ICM er vlak na elkaar uit gaan?
Juist niet.

Het betekent dat het bestaande materieel blijft rijden tot het aan vervanging toe is (vuistregel: minstens 15 jaar na modernisering) en dan eventueel vervangen wordt door een vervolglevering IC200.

ReisThijs
Bericht Re: IC 200; De nieuwe generatie intercity's door Harm » vr 21 maart 2014 18:09

Reis Thijs schreef:
NS had eerder al aangegeven te willen kiezen voor één basistype IC-materieel met verschillende varianten. Waarvan dan een deel bestemd is voor diensten via de HSL en een deel voor andere trajecten.

Lijk me dat er 200/220 km p/u treinmaterieel zullen gaan rijden op de HSL, Hanzelijn, Amsterdam/Schiphol - Utrecht/Eindhoven. En op treinverbindingen zoals bijv. Zwolle - Roosendaal 160 km p/u treinmaterieel. Zal ERTMS standaard zijn in de nieuwe treinen?

Reis Thijs schreef:
Dan verwacht ik nu dus dat ze een raamcontract willen gaan afsluiten voor de levering van maximaal 300 treinstellen. Dan zal het afhankelijk zijn van toekomstige ontwikkelingen, hoeveel er uiteindelijk echt geleverd zullen worden.

Bij treinreiziger.nl dachten ze een tijd geleden dat staatssecretaris Mansveld zich vergist had en 300 rijtuigen bedoelde i.p.v. 300 treinstellen. Het lijkt me duidelijk dat NS met zo'n enorme order ook op lange termijn (bijna) alle IC/natioale/internationale HST treinverbindingen mag blijven uitvoeren.

Met een flexibel platform zoals bijvoorbeeld de Omneo zou het ook een gemengde vloot van enkel- én dubbeldeksmaterieel kunnen worden.

Is dit het meest flexibele en geschiktste platform?En Coradia en Stadler Kiss dan? Of wie weet Hitachi met Super Express? Bombardier heeft natuurlijk een prima reputatie met dubbeldekstreinen. Maar Alstom heeft natuurlijk een enorme kennis met dubbeldekstreinen opgebouwd dankzij de TGV Duplex. Onder andere veel gewichtsbesparende maatregelen waardoor treinen energiezuiniger zijn. Tot nu toe is Bombardier vaak de leverancier geweest van treinmaterieel geweest in Nederland. Maar zou me niet verbazen als Alstom dit keer de winnaar wordt.

Daan schreef:
We weten natuurlijk ook niet wat NS van plan is op lange termijn. Misschien willen ze wel weer een 3-treinensysteem invoeren.

Als er straks voldoende nieuwe (HSL) Intercity's zijn kan een deel van het HRN heel anders ingedeeld worden. Met name in de Randstad en Brabant. De IC Vlissingen - Amsterdam kan bijvoorbeeld in de toekomst gebruik maken van de HSL Rotterdam - Schiphol. Dan kan de IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht ingekort worden tot Rotterdam C of Den Haag C. De Sprinters Den Haag - Breda/Roosendaal kunnen dan blijven rijden. Het is maar een voorbeeld.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer