Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC-NG; De nieuwe generatie intercity's

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » di 31 mei 2016 21:57


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » wo 15 jun 2016 14:48

Uit een slecht vertaald Franse artikel zijn de volgende gegevens te lezen over de Coradia Liner V 200:

http://www.entreprises.ouest-france.fr/ ... 015-213058

Nieuws

Donderdag, 04 juni, 2015

Treinen. Wanneer het kleine broertje van de TGV Parijs-Cherbourg?

ALSTOM kan leveren binnen drie jaar deze nieuwe trein bij 200 km/h op de lijn Parijs-Cherbourg. Nog nodig dat de Braziliaanse besteld! Het IC-koraal huidige zijn meer dan 40 jaar verouderd.

De Coradia V200

Aan de staat om te beslissen waar en hoe zal veel het investeren. Een offerte aanvraag zes tot zeven jaar. Kan Normandië nog wachten met haar versleten treinen en het vooruitzicht van de nieuwe lijn Parijs-Normandie?

Alstom, de Franse fabrikant van treinen, beweert het juiste model voor de huidige spoorlijn Parijs-Caen-Cherbourg. Zonder om het even wat van het netwerk of infrastructuur.

Het heet Coradia voering V 200, elektrische of thermische-elektrische hybride. 200 als 200 km/h. "Dit is het kleine broertje van de TGV" aarzelt niet om te vergelijken, Gaku Kawabe, verantwoordelijk voor marketing bij Alstom.

Vandaag die de Coradia V200 niet is nog vrijgegeven workshops van Reischoffen in de Elzas, die zal bouwen. Maar Alstom verzekert hem: als de staat passen command dit jaar, de eerste treinen tussen de Cotentin en de Saint-Lazare binnen drie jaar kon bewegen.

' We hebben een kader contract met SNCF . voor 1 000 treinen TER en Régiolis, met inbegrip van de vijftien lidstaten van de lijn Parijs-Granville, anticipeert al Gaku Kawabe. Momenteel slechts 218 hebben bevolen. De Coradia kon het binnengaan van dit kaderakkoord om te voorkomen dat een nieuwe inschrijving meer lang »

Platform, caisse, motoren, vrachtwagens... 80% van de Coradia reeds op de Régiolis. Maar het ontdekken in 3D op het hoofdkantoor van Alstom, in Saint-Ouen, meten hoeveel het kleine broertje van de TGV, met haar aërodynamische langwerpige neus, heeft een sfeer van familie.

Het is ruimer dan de Régiolis met haar schatkist (auto's) langer en hoog plafond, de bredere gangen. Met haar grote glas helderder. comfortabele en chique met haar brede stoelen grijs antraciet en zwart... De toiletten zijn die van de TGV. Als de rand van de dienst, de bar en de kleine restauraties. Een spatie is gewijd aan mensen met beperkte mobiliteit die hun rolstoel kan draaien. Tot slot verbruikt de Coradia 30% minder dan een trein Corail.

Bungalow ook binnen in de trein met slechts een zeer zachte helling geschiedde een auto in een andere lidstaat. Duurder dan de Régiolis (15 tot 18 miljoen euro de eenheid) maar minder dat de TGV (tussen 25 en 30 miljoen), de Coradia kost ongeveer 20 miljoen euro.

Maar kunnen wij bieden dergelijke een trein naar Normandië als dicht bij de lijn new Paris - Normandie (LNPN), die een andere trein tot 250 km/h zal circuleren? Gaku Kawabe douche een beetje optimisme. ' LNPN, het was niet tot 2030-2035 In 15 tot 20 jaar ! De Coradia zullen nog steeds efficiënt en recycling op andere TER 160 lijnen km of nationale bij 200 km/h ».

ALSTOM kan leveren binnen drie jaar deze nieuwe trein bij 200 km/h op de lijn Parijs-Cherbourg


Als je bovengenoemde datum kijkt zou dat betekenen dat de Coradia Liner V 200 in 2018 tussen Parijs - Cherbourg zal rijden. Verder zal het worden ingezet tussen Parijs - Clermont Ferrand en Parijs - Orléans - Limoges - Toulouse (POLT). Zal de IC-NG dan ook ontwikkeld zijn en getest worden als het op basis van de Coradia Liner V 200 is ontwikkeld?

Duurder dan de Régiolis (15 tot 18 miljoen euro de eenheid) maar minder dat de TGV (tussen 25 en 30 miljoen), de Coradia kost ongeveer 20 miljoen euro.


20 miljoen euro? Voor een 200 meter lange uitvoering? Volgens een ander Frans artikel heeft Alstom SNCF beloofd in 2017 de Coradia Liner te leveren. De Coradia Liner wordt o.a. getest op de POLT.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » zo 10 jul 2016 09:00

In deze komkommertijd een aantal nieuwtjes over de IC-NG. Volgens Today Railway Europe Magazine zal de IC-NG afgeleid worden van de Coradia Polyvalent, Coradia Continental (Duitsland) of Coradia Jazz (Italië):

http://www.newsstand.co.uk/i2502995/Zoo ... JUL-16.jpg

Verder is op IC-NG Wikipedia te lezen dat de IC-NG drie (80 meter), vier (110 meter) of zesdelig (160 meter)zal worden. Geen idee waar dat is van afgeleid. Tenderned? Weet jij iets meer Chris? Verder zal de nieuwe IC Jacobdraaistellen krijgen. Dat zal best kunnen want als het enigszins is afgeleid van de TGV kan dat.

Een You Tube filmpje van de Coradia Continental:

https://www.youtube.com/watch?v=3ZzRZ0pxhJU

Heeft een maximumsnelheid van 160 km p/u. Maar zal me niet verbazen dat het opgewaardeerd kan worden naar 200 km p/u.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door werchter » zo 10 jul 2016 09:22

Bronvermelding staat er gewoon bij op Wikipedia: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/ ... ngId=39279.

Avatar gebruiker
werchter
Berichten: 453
Geregistreerd: zo 03 jun 2007 22:24
Woonplaats: Scherpenzeel
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door AlexNL » vr 15 jul 2016 16:40

De deal is rond:
NS en Alstom sluiten contract over levering van 79 snelle Intercity's
15 juli 2016

Samenvatting
  • Contractwaarde meer dan € 800 miljoen
  • Vanaf 2021 op het Nederlandse spoor
  • Snelheid 200 km/u
  • 25.000 zitplaatsen

NS en Alstom sluiten een contract voor de levering van 79 (enkeldeks) Intercity’s met een snelheid van 200 km/u. Alstom kwam als beste uit de bus bij de door NS uitgeschreven aanbesteding. De trein is gebaseerd op het Coradia-concept van Alstom waarvan al in meerdere landen treinen rijden. De Coradia-trein wordt nu aangepast voor NS, zodat de trein geschikt is voor inzet in Nederland op zowel de hogesnelheidslijn (HSL) als het hoofdrailnet (HRN). De trein moet vanaf 2021 gaan rijden op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda over de hogesnelheidslijn. Daarna gaat de trein ook rijden tussen Den Haag en Eindhoven (deels over de HSL). NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt. Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren,” aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. De nieuwe Intercity’s zijn nodig ter vervanging van bestaand materieel en voor de uitbreiding van de dienstverlening.

“Wij zijn zeer verheugd met het vertrouwen dat NS in Alstom heeft gesteld om een efficiënte, comfortabele en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing te mogen leveren aan haar reizigers. De Intercitytrein voor NS bouwt voort op de beste en bewezen technologie uit het Coradia-platform, waarvan meer dan 2.400 treinen wereldwijd zijn verkocht en die dagelijks met een hoge beschikbaarheid worden ingezet,” aldus Andreas Knitter, Senior Vice-President Europa bij Alstom.

Eerst afronden van het definitieve ontwerp
In bijgaande infographic staat samengevat wat er komende jaren allemaal moet gebeuren om vanaf 2021 te kunnen rijden. Komend jaar staat in het teken van het afronden van het definitieve ontwerp van de trein. Dit gebeurt in nauw overleg met reizigers, rijdend personeel, onderhoudsmedewerkers en schoonmakers, zodat de trein in het Nederlandse systeem kan worden ingepast. Daarna start de productie van de eerste kleine serie treinen en kunnen we de test- en toelatingsfase in met tests op verschillende speciale testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en veel testritten op het Nederlandse spoor, zowel op de HSL als het reguliere spoor. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Kenmerken van de trein
“De nieuwe trein combineert een hoge snelheid met comfort en een goede toegankelijkheid. Zo sluit deze snelle Intercity beter aan op het perron. Hierdoor wordt de trein beter toegankelijk voor grote groepen reizigers, zoals met een kinderwagen of in een rolstoel. De trein is verder van alle gemakken voorzien voor de reiziger zoals comfortabele stoelen, wifi, stopcontacten en usb-aansluitingen bij iedere zitplaats,” aldus Roel Okhuijsen.

Enkele kenmerken van de nieuwe intercity’s:
  • 79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
  • Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.
  • ‘Dutch design’; door de samenwerking van Alstom met een Nederlandse kunstenaar zorgen we dat iedereen zich straks helemaal thuis voelt in deze nieuwe trein. De trein krijgt aangename zones die zich bijvoorbeeld meer lenen voor werken/rust of gezelligheid/ontmoeten.
  • Gemak; de treinen hebben onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, gescheiden afvalinzameling op de balkons, led-verlichting met Intelligent Light Control, (USB-) stopcontacten (in eerste en tweede klasse), een schuiftrede voor betere toegankelijkheid en extra bagageruimte. Zo zorgen we voor maximaal gemak onderweg.
  • Nieuwste techniek; de trein moet zowel kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) als 1,5 kV (hoofdrailnet). Daarnaast krijgt de trein zowel het beveiligingssysteem ERTMS (dit ligt nu al op de HSL) als ATB (op het Hoofdrailnet) aan boord. Camera’s in de trein en de aanwezigheid van noodknoppen (‘call for aid’) zorgen voor een sociaal veilige omgeving.

Achtergronden
Een eerder door Siemens aangespannen kort geding over de aanbesteding voor de snelle nieuwe Intercity’s is vandaag door NS gewonnen waardoor NS nu het contract met Alstom kan sluiten.

De aanschaf van de 79 snelle Intercity’s past in de lopende modernisering en uitbreiding van de NS-vloot. Zo stromen de eerste nieuwe Sprinters in vanaf dienstregeling 2017 (Type Flirt van fabrikant Stadler, 58 stuks) vanwege o.a. het behoud en uitbreiding van de OV-studentenkaart. Vanaf medio 2018 volgen meer Sprinters (Type Civity van fabrikant CAF, 118 stuks). Ook worden 81 (VIRM)-dubbeldekkers de komende jaren bij NS-dochter NedTrain in Haarlem gemoderniseerd. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in modernisering en uitbreiding van de vloot.


Afbeelding

Afbeelding

Bron: nieuws.ns.nl.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » vr 15 jul 2016 19:18

AlexNL schreef:
NS heeft de mogelijkheid in het contract om meer treinen te kunnen bestellen.


Dus is er een raamwerk gemaakt. Moet natuurlijk ook wel want de overheid is voorlopig nog niet duidelijk over de concessie op de HRN & HSL.

79 treinstellen; NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen.
•Zitplaatsen; de 79 treinen hebben samen zo’n 25.000 zitplaatsen, verdeeld over verschillende zones in 1e en 2e klas.


Dan zijn in ieder geval meer zitplaatsen dan alle ICR bij mekaar. Langere samenstellingen straks op de HSL Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda? Dat zal wel nodig zijn want als de onbetrouwbare en saaie IC Direct al redelijk veel treinreizigers vervoert is de kans groot dat de Alstom IC als het betrouwbaar punctueel en comfortabeler is veel meer reizigers gaat vervoeren dan de Traxx + ICR.

Als naar de tekening kijkt lijk de toekomstige NS IC afgeleid van de Coradia Polyvalent.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » vr 15 jul 2016 20:29

De V200 is daar ook van afgeleid toch?

Als ik wat kritischer kijk dan valt me op dat de NS trein een enkelvoudige deur heeft, net als de V200 terwijl de Coradia Polyvalent een dubbele deur heeft.
https://www.flickr.com/photos/51978012@ ... otostream/

Het blijft koffiedik kijken, aangezien het artist impressions zijn die niet altijd accuraat zijn.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » vr 15 jul 2016 21:00

Klopt. De Coradia Liner V 200 wordt daar van afgeleid. Alleen lees je er niets over de ontwikkelingen van deze gloednieuwe IC tot nu toe.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » vr 15 jul 2016 21:36

Wat ik net elders online las is dat de Fransen met het 160km/h zusje aan het testen zijn en dat de v200 ergens in de pijplijn zat. Beetje koffiedik kijken maar waarschijnlijk gaat men ervanuit dat die 2 technisch gelijk zijn op vermogen na?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door AlexNL » vr 15 jul 2016 22:04

Ik denk dat er is gekozen voor enkelblads deuren omdat de trein ook tegen kruisingen met een Thalys die 300 rijdt moet kunnen.

De KISS-treinen van Westbahn (Vmax 200 km/u) hebben dubbelblads deuren, maar die blijven niet goed dicht als een Railjet ze kruist aan 200+ km/u. De KISS2-treinen die Westbahn pasgeleden heeft besteld krijgen om die reden enkelblads deuren.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door MichaBen » vr 15 jul 2016 22:27

Harm schreef:Dan zijn in ieder geval meer zitplaatsen dan alle ICR bij mekaar. Langere samenstellingen straks op de HSL Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda?

Dat valt wel mee, ICR is zo'n 24000 zitplaatsen. Daarvan zijn er zo'n 6500 van de Benelux (welke nog met ICR zal blijven rijden) en de overige 17.500 worden dus vervangen door ICNG. Als de intercity Den Haag - Eindhoven weer naar Venlo wordt doorgetrokken (wat we het plan was destijds geloof ik) ben je zo'n 2500 zitplaatsen aan kwijt, en zit je uiteindelijk met zo'n 5000 extra zitplaatsen bovenop wat men nu heeft. Waarvan ik vermoed dat die tegen die tijd ook wel hard nodig gaan zijn om in de spits de IntercityDirect te verlengen, want die 6 rijtuigen ICR willen in de spits nu al eens goed vol zitten zover ik begrijp. En wat er over is kan natuurlijk ook in niet-HSL treinseries ingezet worden, er zouden op termijn ook nog pendeltreinen Den Haag - Rotterdam en Breda - Eindhoven komen als versterking van de intercity Den Haag - Venlo, qua logistiek wel zo handig als dit HSL geschikt materieel is zodat je bij storingen kunt bijsturen.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » za 16 jul 2016 08:33

MichaBen schreef:
Dat valt wel mee, ICR is zo'n 24000 zitplaatsen. Daarvan zijn er zo'n 6500 van de Benelux (welke nog met ICR zal blijven rijden) en de overige 17.500 worden dus vervangen door ICNG


Dat wordt een interessante ontwikkeling. Waar gaat NS de Traxx + ICR doorschuiven? Door de instroom van de nieuwe IC kan de Traxx + ICR op andere verbindingen via de HSL en/of hoofdrailnet worden ingezet. Dat vergroot de mogelijkheden op het Nederlandse spoornet. Wat goed uitkomt want het aantal treinreizigers zal gaan groeien.

Ook kan NS de Traxx deels of geheel gaan verkopen op termijn. Het is speculeren.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door LOF » za 16 jul 2016 09:02

Ziet er prima uit. Van mij mag de NS er nog meer van kopen.

Enige puntje blijft natuurlijk het beperkt aantal plaatsen waar de topsnelheid gehaald kan worden (Amsterdam - Utrecht, Hanzelijn, HSL). Tijd voor wat investeringen dus?

Wordt de ICNG eigenlijk uitgerust met ATB+ zodat 160 km/u gereden kan worden tussen Den Haag Mariahoeve en Hoofddorp?

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » za 16 jul 2016 10:35

De ATB + tussen Den Haag Mariahoeve - Hoofddorp wordt door ERTMS vervangen. De Thalys maakte destijds gebruik van de ATB +.

Investeren om bestaande spoortrajecten aan te passen voor 200 km p/u? Zoals ze in Duitsland dat doen met Ausbaustrecke. Zie dat niet snel gebeuren.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » zo 17 jul 2016 10:14

In NS Nieuws valt te lezen dat Alstom eerst 5 prototypes gaat ontwikkelen. Vrij veel voor een nieuwe trein. Zullen het verschillende varianten zijn?

Waarschijnlijk zal deze nieuwe IC getest worden in o.a. Velim. De treinen zullen luchtdicht zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld gaan testen bij de Drontermeertunnel. Als je daar geen druk in de nieuwe IC voelt kan IL&T en Ricardo Rail deze nieuwe IC qua luchtdruk overal toelaten in Nederland.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door R-K » zo 17 jul 2016 10:45

Ik ben benieuwd of de NS ook IC-NG inzet op Schiphol/Den Haag-Enschede en op Rotterdam-Groningen/Leeuwarden

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Daan » zo 17 jul 2016 14:30

Oké en waarom dan?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door MichaBen » zo 17 jul 2016 15:22

En wat voegt die opmerking toe aan de discussie? Er is niemand die de vraag kan beantwoorden.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron