Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC-NG; De nieuwe generatie intercity's

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » zo 17 jul 2016 16:08

Er staat in dat ze getest gaan worden op weertypes en temperaturen tussen -25 en +40. Dit staat weer in het plaatje bij de tekst van nieuws.ns.nl (http://nieuws.ns.nl/image/infographicicng.jpg?10000). Ze gaan ook passagiers betrekken bij de eindstappen van het ontwerpproces. Ben benieuwd.

5 stuks is toch niet raar. Mij icm waren het er 7 bijvoorbeeld. Ook is de trein nog erg nieuw dus denk dat de NS goede testen heeft afgedongen bij Alstom. Mijn vermoeden is dat de trein een afgeleide zal zijn van de Liner V200.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » zo 17 jul 2016 16:52

Dat is waar ook. Ja laat NS, Ricardo Rail en Alstom maar grondig testen. Vergeet niet dat deze IC in veel grotere aantallen op het Nederlands spoor zal rijden dan de V 250 destijds. En IL& T en Ricardo Rail (voorheen Eurolloyd Register Rail) hebben ook fouten gemaakt bij de Fyra debacle.

En gelukkig heeft NS de Traxx + ICR achter de hand. Niet dat deze samenstelling goed presteert. Dat is een ander verhaal.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door MichaBen » zo 17 jul 2016 17:08

Ik lees niets over prototypes, alleen dat de eerste 5 treinen gebruikt gaan worden voor speciale testen. Dat is niet zo bijzonder, bij SLT waren het geloof ik ook niet de 2401 en 2601 die als eerste het land binnen kwamen omdat deze nog beproefd werden elders.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » ma 18 jul 2016 09:35

Dat klopt ja, doen ze nu ook bij de Flirts. Misschien is het de nieuwe standaard voor de NS. Maar dat waren er hooguit 2 of 3, niet 5. Enfin laat ze het maar grondig doen, zodat er geen lijken achterblijven!

ICR + Traxx is tegen die tijd geen echt alternatief meer, dan neem je de passagiers niet meer serieus in 2022 |-(

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » ma 18 jul 2016 19:30

ICR + Traxx zal tegen die tijd zijn wat plan V kort geleden was. Een trein die prima van pas kan komen als extra treinmaterieel nodig is. Of dat nou op de HSL is of op de HRN. Zal niet verkeerd zijn om deze trein nog even te laten rijden totdat voldoende nieuw treinmaterieel is ingestroomd.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » ma 25 jul 2016 20:43

Special van Rail Color over Coradia Liner V 200:

http://railcolornews.com/2016/07/23/fr- ... c-network/

How the latest developments will affect the Coradia Liner project is not clear, yet. We await the delivery of the first trains in 2017, part of the first fixed order of 34. We will update this section when new information is published.


Het is een beproefde trein. Toch duurt het nog een tijdje voordat een 200 km p/u variant van de Coradia komt. Waarom zal het zo lang duren? Nieuw ontwerp, nieuwe software, hogere snelheid?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door AlexNL » di 26 jul 2016 14:38

De Liner is een nieuw ontwerp (gebaseerd op de Polyvalent, maar toch anders), moet nog gebouwd worden, moet nog getest worden, en er moet nog allerlei personeel worden opgeleid (machinisten, conducteurs, technici).

Als 'onze' trein heel veel op de Liner lijkt kan NS mensen naar Frankrijk sturen voor de opleiding, maar als de trein heel erg anders is heeft dat geen zin.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » zo 31 jul 2016 10:36

Wie gaat de NS treinmachinisten/treinpersoneel opleiden voor het bedienen van de IC-NG? NedTrain? En geeft Alstom ook training?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door AlexNL » ma 01 aug 2016 00:22

Waarschijnlijk zal Alstom een groep testmachinisten opleiden, en leiden die op hun beurt de rest weer op.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Chrisdb » zo 07 aug 2016 09:40

Zoals dat dus altijd gaat (mag ik aannemen).

Verder kan onze ICNG niet gebaseerd zijn op de Liner, want de Liner is er fysiek nog niet. NS wilde bewezen techniek.
Ik denk eerder dat de Liner en de NS-Coradia twee broertjes of zusjes (geen idee of Coradia mannelijk of vrouwelijk is) zijn die gebaseerd zijn op de Polyvalent.

Trouwens, de neus deed me ook meer aan een kruising van een Polyvalent en een Liner denken...
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » zo 07 aug 2016 10:09

Chrisdb schreef:
Verder kan onze ICNG niet gebaseerd zijn op de Liner, want de Liner is er fysiek nog niet. NS wilde bewezen techniek.
Ik denk eerder dat de Liner en de NS-Coradia twee broertjes of zusjes (geen idee of Coradia mannelijk of vrouwelijk is) zijn die gebaseerd zijn op de Polyvalent.

Trouwens, de neus deed me ook meer aan een kruising van een Polyvalent en een Liner denken...


Heb een andere theorie/speculatie. Vermoed dat gewacht wordt totdat de Coradia Liner geheel ontwikkeld is als prototype door Alstom.
Laatste speculatie is dat dit 2017 wordt (zie Railcolor). En dan ontwikkelt Alstom de nieuwe Coradia Liner V 200 voor zowel SNCF (34 treinstellen) als NS (49 vijfdelige en 30 achtdelige treinstellen).

Natuurlijk zullen de nieuwste Coradia van SNCF en NS op een aantal punten verschillen. De specificaties en de eisen van SNCF & NS zullen verschillen. Maar er zullen ook overeenkomsten zijn. Haastige spoed is zelden goed in de ontwikkeling van een nieuwe trein. Zie Fyra toen de overheid ook zat te pushen dat NS snel die nieuwe HST moest leveren. In werkelijkheid was de HST totaal niet klaar. Maar in het geval met Ansaldobreda was die HST waarschijnlijk zelfs in 2020 nog niet ontwikkeld. Zie IC 4 van DSB.

Kortom men moet gewoon vertrouwen hebben in Alstom. Dan komt het wel goed. We hebben nu de Traxx + ICR achter de hand (kuch).

Ook Trenitalia heeft Alstom orders gegeven om Coradia treinen te leveren:

http://www.railjournal.com/index.php/ro ... -emus.html

De neus van deze 160 km p/u is wat stomper. Minder een wigvorm zoals de snelste treinen dat veel hebben.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door AlexNL » zo 07 aug 2016 23:02

De Liner is al wel ontworpen (visueel en technisch) en wordt op dit moment gebouwd door Alstom. NS is nog verre van een definitief ontwerp, dat gaat in de komende anderhalf jaar worden bedacht in samenspraak met treinpersoneel, technici, reizigers, enzovoorts. Pas dan zal Alstom beginnen met bouwen, en dan is de Liner natuurlijk al wel 'bewezen technologie'.

Dat is de Liner nu ook al, het is een Intercity-variant van de Polyvalent en die bestaat al een tijdje. :)

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Chrisdb » ma 08 aug 2016 08:16

Ehm.... ja....

Reizigers he? Is er ergens al een linkje waar je je kan aanmelden als je als reiziger mee wil denken?
Vooral omdat ik meer wil leren over 'klantbeleving' (om zakelijke redenen).

En ik weet nog steeds niet of Coradia mannelijk of vrouwelijk is >:
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door fietser » di 23 aug 2016 20:05

In de Franse, Duitse en Spaanse Wikipedia-pagina's worden specifieke voorbeelden van Coradia-treinen gebruikt als mannelijke begrippen, mogelijk omdat in die talen het woord voor trein, net als in het Nederlands, mannelijk is.
De naam 'Coradia' is afgeleid van het Grieks voor 'door de regio heen'.

fietser
Berichten: 168
Geregistreerd: za 23 jan 2010 12:06
Woonplaats: Dordt
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » di 23 aug 2016 21:31

In nieuwste editie van Rail Magazine wordt aangegeven dat NS mogelijk een tweede optie van 150 extra treinstellen zal doen. Geen idee waar ze dat op baseren. Maar een zekerheid is het niet.

In ieder geval is duidelijk dat NS een raamwerk heeft afgesloten.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door John » wo 24 aug 2016 12:26

Lijkt mij niet meer dan logisch als NS baanvakken zoals Bijlmer - Utrecht en Zwolle - Lelystad beter wil gebruiken.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » wo 24 aug 2016 17:31

Tussen Zwolle - Lelystad hoeft de frequentie niet omhoog. Want tussen Zwolle - Amersfoort/Lelystad rijden al 4 IC en 4 Sprinters p/u. En dat is voldoende.

Wel kan de Coradia IC goed van pas komen op de Hanzelijn zodat een aantal V-IRM-M(E) vrijgemaakt kan worden voor gebruik op andere spoortrajecten. Tussen Groningen/Leeuwarden - Lelystad is inzet van enkeldeksintercity's geen probleem. Tussen Lelystad - Den Haag zijn de dubbeldeksintercity's meer nodig. Maar met de toekomstige frequentie tussen Almere - Schiphol/Amsterdam kan de Coradia IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag makkelijk aangevuld worden.

En op het viersporig traject tussen Bijlmer - Utrecht is de frequentie straks zo hoog dat een IC-NG daar moeiteloos tussen past. Wie weet straks als opvolger van de ICE. ;) Maar dan geïntegreerd in het Nederlandse en Duitse netwerk tussen Amsterdam - Köln. Aangevuld door Abellio:

http://www.ovpro.nl/trein/2016/08/24/re ... t-in-2017/

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door MichaBen » wo 24 aug 2016 18:24

Met PHS wil men op de volgende intercitytrajecten 2 treinen per uur toevoegen:
- Eindhoven - Breda
- Eindhoven - Alkmaar
- Arnhem - Schiphol
- Den Haag - Rotterdam
- Den Haag - Almere
- Amsterdam - Almere
Op zich een hoop, maar een indirect gevolg hiervan zal ook zijn dat de bestaande treinen iets korter zullen worden. Daarnaast is er nog DDZ dat doorschuift naar intercitydiensten en herintredend ICR, al met al denk ik niet dat er heel veel ICNG nodig gaat zijn ter uitbreiding, maar vooral ter vervanging van ICR, ICM en mogelijk ook DDZ, want tegen de tijd dat de laatste ICNG instroomt is DDZ ook al weer door de 15 jaar oud, dan kan men net zo goed gelijk doorgaan.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron