Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IC-NG; De nieuwe generatie intercity's

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Daan » wo 24 aug 2016 19:11

Ja of DDZ wordt vervangen met VIRM-1.....

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » wo 24 aug 2016 19:31

Verbaas me dat tussen Den Haag - Rotterdam het aantal treinen zullen toenemen. Want er zijn (straks) al genoeg treinen via de HSL Schiphol - Rotterdam - Breda. Die vullen in ieder geval dan wel de HSL Zuid treinen vanaf Rotterdam C aan.

Kan de gemeente Den Haag ook niet gaan piepen dat er niet genoeg overstapmogelijkheden zijn.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door MichaBen » wo 24 aug 2016 19:40

Die 8 intercity's per uur tussen Den Haag en Rotterdam is ook voornamelijk omdat men 4 intercity's naar Den Haag Centraal wil naast de 4 doorgaande intercity's naar Leiden. Naar mijn idee is dit ook wel een kanshebber voor ICNG omdat deze in een kwartierdienst met Den Haag - Eindhoven komt te liggen, de treinseries kunnen dan eventueel op elkaar gaan keren.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door John » do 25 aug 2016 11:51

Je zou met betere integratie van de HSL en een extra trein Rotterdam - Den Haag Centraal elk kwartier een mooie knoop kunnen maken in Rotterdam waarbij al die treinen uit IC-NG bestaan. Bijvoorbeeld:

kwartier 1: Eindhoven - Amsterdam en Dordrecht - Den Haag Centraal
Kwartier 2: Vlissingen - Amsterdam en Eindhoven - Den Haag Centraal

Om geen overkill aan treinen te krijgen tussen Rotterdam en Dordrecht kunnen de treinen over Leiden eventueel ingekort worden tot Rotterdam, al kan ik moeilijk inschatten hoeveel reizigers uit Dordrecht naar Leiden en Haarlem reizen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » do 25 aug 2016 14:18

Gaat dat allemaal wel passen op de HSL, samen met een Breda - Amsterdam trein over HSL naast een Thalys en incidentele Eurostar?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » do 25 aug 2016 16:16

eelkevd schreef:
Gaat dat allemaal wel passen op de HSL, samen met een Breda - Amsterdam trein over HSL naast een Thalys en incidentele Eurostar?


Waarom zou het niet gaan passen op de HSL? Is de frequentie zo hoog dan? En de snelheidsverschil tussen Thalys & Eurostar 320 (gezamenlijk 1 keer p/u) en de Coradia IC (200 km p/u) is geen echt probleem. Het verschil in snelheid wordt tussen Hoofddorp - tunnel Zestienhoven en Barendrecht - Zevenbergse Hoek gemaakt. En in de toekomst mogelijk tussen aansluiting HSL Breda Zuid - Antwerpen Noord.

Tussen Hoofddorp - tunnel vliegveld Zestienhoven passeren de treinen eerst de spanningssluis. Je merkt dat de treinen pas echt beginnen op te trekken als vlakbij station Nieuw Vennep zijn. Het verschil in snelheid tussen Thalys/Eurostar en de Coradia IC wordt gemaakt voor de aquaduct en net voor de tunnel bij vliegveld Zestienhoven:

https://www.youtube.com/watch?v=qdDvpNS9xyE

Dat betekent dat de Thalys & Eurostar t.o.v. de Coradia IC hooguit 5 minuten sneller is tussen Schiphol - Rotterdam C. Tussen Barendrecht - Zevenbergse Hoek is het verschil nog kleiner.

Ondanks de inzet van 300 km p/u treinmaterieel en 200 km p/u treinmaterieel zal een frequentie van 6 treinen p/u op de HSL moeiteloos moeten kunnen. Moet er wel tussen 300 km p/u en 200 km p/u treinmaterieel wel een marge van minimaal 8 -10 minuten zijn.

Of al die HSL treinen in te passen zijn tussen Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam C/Amsterdam Zuid (?) en Rotterdam C - Barendrecht is een ander verhaal.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door John » vr 26 aug 2016 13:47

eelkevd schreef:Gaat dat allemaal wel passen op de HSL, samen met een Breda - Amsterdam trein over HSL naast een Thalys en incidentele Eurostar?

In dat schetsje van mij laat ik over de HSL geen trein meer rijden dan nu in de planning staat. Dus qua binnenlands vervoer zowel op Breda - Rotterdam als Rotterdam - Amsterdam 4x/u.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » vr 09 sep 2016 16:59

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ein-147720

Een van de redenen voor het nieuwe station was de aansluiting van Breda op het netwerk van hogesnelheidstreinen. Maar die stoppen voorlopig niet op het station, en daar zijn ook geen concrete plannen meer voor.


Hebben ze vanaf Breda ook niet veel aan want er zijn niet zeer veel kilometers waarop met hoge snelheid gereden kan worden. Maar het klinkt natuurlijk mooi als ze kunnen zeggen dat er een HST (250 km of meer) op rijdt.

200 km p/u is economisch het beste treinmaterieel tussen Breda - Amsterdam/Brussel. Hoeven treinreizigers ook minder (toeslag) te betalen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » di 01 nov 2016 19:26

NS gaat niet over één nacht ijs met de stoelen van de IC-NG:

http://nos.nl/artikel/2140781-tweede-kl ... lasse.html
https://www.hebikietsgemist.nl/afleveri ... rnaal.html (vanaf 4:10)

De 'nieuwe' Intercitystoelen op de foto lijken veel op de eerste klas stoelen in de IC Direct/ICM-M. Vermoed dat de tweede klas stoelen een veloursbekleding krijgen zoals in de tweede klas ICM-M ook te zien is.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » zo 06 nov 2016 12:05

Dit deed de NS toch ook met de SLT's en DDZ?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door AlexNL » vr 16 dec 2016 17:56

De eerste beelden van de ICNG lijken te zijn opgedoken, in een jaaroverzicht van Alstom zaten deze stills:

Afbeelding

Afbeelding

Het ding heeft wel wat weg van de Coradia Liner.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door wauwthur » zo 18 dec 2016 12:04

Alstom Multipla?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door eelkevd » ma 19 dec 2016 09:04

Eerder waren de fotos met een andere kopvorm, meer V200 Liner achtig zoals SNCF ze besteld heeft.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » ma 19 dec 2016 16:02

In ieder geval wordt de eerste (elektrische diesel) Coradia Liner V 200 getest in Frankrijk:

http://www.railwaygazette.com/news/trac ... -test.html

Qua design vind ik deze uitvoering van de Coradia Liner meer het design van een Sprinter hebben dan van een IC. Afwachten of de IC-NG qua design en techniek op deze IC gaat lijken.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Roberta » ma 19 dec 2016 18:05

Fyra II. Leert men niets meer over de gulden snede?

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » ma 19 dec 2016 21:52


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » vr 23 dec 2016 21:25

Foto SNCF Coradia Liner V 200:

https://pbs.twimg.com/media/Cz9mJ1oWEAEanad.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CtgMX-lWcAA84_b.jpg

Zien wanneer de Coradia Liner V 200 officieel worden ingezet door SNCF op o.a. Nantes - Bordeaux, Parijs - Belfort. En wanneer de IC-NG daarna volgt.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IC-NG; De nieuwe generatie intercity's door Harm » zo 15 jan 2017 20:23

Testritten Coradia Liner is volop bezig in Frankrijk:

https://www.youtube.com/watch?v=nhMpI2cCJwM

SNCF zal Alstom mogelijk een volgende optie voor 30 extra Coradia Liner V 200 geven. Hierdoor zullen de Co rail rijtuigen steeds meer vervangen worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron