Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » wo 16 apr 2014 06:50

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... gmaterieel

Heb van Wikipedia dit overgenomen. In de toekomst zal het op het Nederlands spoor een aantal dingen veranderen. ERTMS zal geleidelijk aan steeds meer geinstalleerd worden op een aantal spoortrajecten en in bestaande en nieuwe treinen. Het HSL Zuid spoor is geliberaliseerd. De FMN vervoerders hebben al een aantal spoorlijnen overgenomen.

Tot 2030 zal ook een aantal oude treinen verdwijnen zoals de locomotieven serie 1600, 1700 en 1800. In ieder geval zal tot 2030 de locomotieven moeten beschikken over ATB en ERTMS. En eventueel zal het moeten kunnen rijden onder 25 KV, Indien gewenst moet de locomotieven ook kunnen rijden op het Belgische en Duitse spoornet. Daarom zal voor monocourante locomotieven zoals de serie 1600, 1700 en 1800 geen toekomst zijn. Multi functionele locomotieven van het platform TRAXX, Siemens serie 189 en de Alstom PRIMA hebben in Nederland de toekomst.

De DM 90 is nog nauwelijks te zien. Alleen tussen Zwolle - Enschede/Kampen zie je deze treinen nog. Op de dieselspoorlijnen overheersen de treinen van de FMN.

De ICR - M, ICM-M en DDZ zullen in de periode 2020 - 2030 geleidelijk aan verdwijnen. De nieuwe IC zullen in ieder geval beschikken over ATB en ERTMS. Daarna kunnen er verschillen zijn in de nieuwe IC die rijden onder alleen 1500 volt, 1500 volt en 25 KV 50 HZ, lengte enz.

Ook op de HSL Zuid zal nog wat gaan veranderen. De nieuwe Eurostar 320 zal gaan rijden. En mogelijk ook Velaro D. En de Thalys van 1995/1997 zal mogelijk vervangen worden door een nieuwe HST.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: afvoer oude treinen & instroming nieuwe treinen door renevisscher » wo 16 apr 2014 08:55

Harm schreef:De FMN vervoerders hebben al een aantal spoorlijnen overgenomen.

De FMN? Ik neem aan dat je hier Arriva, Veolia, Connexxion etc bedoeld?

Daarnaast zal inderdaad steeds meer materieel vervangen moeten worden, wat ook niet meer dan logisch is, dit doe je immers ook met oude auto's.
Ook zal het oude materieel steeds minder aan de eisen van de nieuwe concessies voldoen, vooral met betrekking op gelijke instap, energie zuinigheid en reizigersvoorziening (WiFi, opladers etc) steeds meer investeringen vraagt in bestaand materieel, wat kosten technisch niet te verantwoorden is. Dan wordt de keuze voor nieuw materieel al vaak de beste optie.

De eisen aan dit nieuwe materieel zullen zich vooral beperken denk ik tot de concessie waar deze voor worden besteld.
In geval van het Hoofdrailnet en HSL intergratie is dit alles wat je dan ook stelt is een vrij logisch gevolg hiervan.

renevisscher
Berichten: 662
Geregistreerd: ma 10 maart 2008 10:25
Woonplaats: Enkhuizen
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door SuperGhost » wo 16 apr 2014 11:06

Harm schreef:De DM 90 is nog nauwelijks te zien.
In Nijmegen is het inmiddels vaker te zien dan ooit. Al die stellen staan nu op de goederensporen bij het station (waar eerst het ICK stond) weg te roesten. (waarschijnlijk wachtend op verkoop?)

Ik denk dat het aantal dieseltreinen ook enorm zal dalen, aangezien door de afschaffing van de belastingkorting op rode diesel dit veel te duur aan het worden is en provincies nu massaal nadenken over elektrificatie van hun diesellijnen (en NS zelf geen diesellijnen meer zal hebben in de toekomst)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door sjbve » wo 16 apr 2014 11:51

Harm schreef:Ook op de HSL Zuid zal nog wat gaan veranderen. De nieuwe Eurostar 320 zal gaan rijden. En mogelijk ook Velaro D.


In deze context lijken dat wel twee heel verschillende treintypes. Zijn er nog meer verschillen behalve de kleur en vervoerder?

sjbve
Berichten: 34
Geregistreerd: do 27 sep 2007 14:51
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door wauwthur » wo 16 apr 2014 11:58

DM90 zal ik nog wel missen. Leuke trein om te zien en hij rijdt comfortabel. Het gebrek aan airco is echter een gemis.

Doordat hij op diesel rijdt, mag hij van mij vandaag nog weg. Enorm vervuilend, lawaaiig en duur in gebruik. Weg met het ding lekker Net als elke andere diesel trouwens zwaaien
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Dennenboom » wo 16 apr 2014 12:03

Diesel het stoom van de 21e eeuw?

Dennenboom
Berichten: 104
Geregistreerd: vr 23 jul 2010 20:23
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Gereke » wo 16 apr 2014 12:06

sjbve schreef:
Harm schreef:Ook op de HSL Zuid zal nog wat gaan veranderen. De nieuwe Eurostar 320 zal gaan rijden. En mogelijk ook Velaro D.


In deze context lijken dat wel twee heel verschillende treintypes. Zijn er nog meer verschillen behalve de kleur en vervoerder?

De lengte. Maar het zijn in principe gewoon dezelfde treinen. Wen er verder maar aan dat Harm in elke post zoveel mogelijk treintypes probeert te verwerken knipoog .

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » wo 16 apr 2014 16:42

Super Ghost schreef:
Ik denk dat het aantal dieseltreinen ook enorm zal dalen, aangezien door de afschaffing van de belastingkorting op rode diesel dit veel te duur aan het worden is en provincies nu massaal nadenken over elektrificatie van hun diesellijnen (en NS zelf geen diesellijnen meer zal hebben in de toekomst)


Dat is voor de treinreiziger een vooruitgang. Elektrische Light Railtreinen die sneller optrekken en mogelijk ook comfortabeler zijn door de eisen van de provincie. Zie bijvoorbeeld Arriva Zwolle - Emmen die duidelijk veel beter gewaardeerd dan de oude NS treinen voor december 2012.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door SuperGhost » wo 16 apr 2014 17:08

Alleen is die vergelijking een beetje scheef, want NS reed (zoals je zelf al zegt) met oude treinen op Zwolle-Emmen, terwijl op de regionale lijnen al modern (diesel)materieel rijdt, dus het verschil in comfort zal denk ik minimaal zijn.

Maar het zou denk ik wel in de kosten aardig wat schelen, en dat geld kan dan gebruikt worden om de bezuinigingen op te vangen (zodat je het OV minder 'af hoeft te breken') of om de dienstregeling uit te breiden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » wo 16 apr 2014 18:21

Als het spoortraject Zwolle - Herfte is uitgebreid kan Arriva meer treinen kopen want dan kunnen ze meer treinen laten rijden tussen Zwolle - Coevorden.

rene visscher schreef:
Ook zal het oude materieel steeds minder aan de eisen van de nieuwe concessies voldoen, vooral met betrekking op gelijke instap, energie zuinigheid en reizigersvoorziening (WiFi, opladers etc) steeds meer investeringen vraagt in bestaand materieel, wat kosten technisch niet te verantwoorden is. Dan wordt de keuze voor nieuw materieel al vaak de beste optie.


Met de treinen van Plan V is het nog een kwestie van een aantal maanden voordat de allerlaatste gesloopt is. SGM zal nog wat langer duren voordat het geheel vervangen is door de nieuwste generatie Sprinters. Bij de NS zie je dat ze aangepast worden aan de modernste eisen zoals de ICM-M en straks de V-IRM-M.

Bepalen de provincies bij de FMN vervoerders (Arriva, Veolia, Connexxion, Syntus, RET) aan welke eisen het interieur van de trein moet voldoen?

Gereke schreef:
Wen er verder maar aan dat Harm in elke post zoveel mogelijk treintypes probeert te verwerken knipoog


Je brengt me wel op een andere idee. Poll doen voor nieuwe naam voor nieuwe Sprinter? :idee: glimlach

Vanaf 2030 zal het wel eens als volgt kunnen uitzien qua treinmaterieel:

HSL Zuid
-------------
HST Amsterdam - Parijs (AGV)
HST Amsterdam - Londen (Eurostar 320)
Nieuwe IC vervangt alle ICR. Wat er met de Traxx locomotieven gaat gebeuren is onbekend.

Hoofdrailnet
----------------
Nieuwe IC (verschillende varianten) vervangt direct/indirect ICR, ICM, DDZ en deels V-IRM
SLT 1 ste generatie vervangt Plan V en Plan T
SLT 2 de generatie vervangt SGM
V-IRM-M ERTMS
Meerstroomsysteemslocomotieven (Traxx, Siemens serie 189 en Alstom PRIMA II) maakt monocourante locomotieven serie 1600, 1700 en 1800 overbodig.

Andere spoortrajecten
------------------------------
Light Rail treinen zoals GTW van FMN vervoerders.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door SuperGhost » wo 16 apr 2014 18:23

Harm schreef:Als het spoortraject Zwolle - Herfte is uitgebreid kan Arriva meer treinen kopen want dan kunnen ze meer treinen laten rijden tussen Zwolle - Coevorden.
Hoe dan? Volgens mij is het maximumaantal 4 treinen per uur per richting (vanwege het enkelspoor op Dalfsen-Mariënberg) en dat rijdt Arriva in de spits al.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » wo 16 apr 2014 18:50

Heb het opgezocht in de document Alternatievenstudie Zwolle Spoort. Op bladzijde 4 staat het als volgt aangegeven:

Ambitie 4: de wens om – tenminste in de spitsuren - een 3e en 4e trein tussen Zwolle en Coevorden en t.z.t. naar Emmen te laten rijden. Sinds dienstregeling 2013 voert Arriva deze door de provincies Overijssel en Drenthe gegunde concessie uit en rijden deze treinen (regionale overheden);

In ieder geval in de spitsuren. De rest is onzeker.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door SuperGhost » wo 16 apr 2014 18:54

Maar die rijden dus al, dus 'Herfte' blijkt daar geen belemmering voor knipoog
Al maakt Herfte het natuurlijk wel krapper en vertragingsgevoeliger.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » do 17 apr 2014 06:50

Wilde een poll houden voor een nieuwe naam van de nieuwe Sprinter? Hebben jullie ideëen of suggesties? Bijvoorbeeld Sprinter II.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door SuperGhost » do 17 apr 2014 09:55

De 'Bolt', naar de beroemde sprinter?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Daan » do 17 apr 2014 11:08

Net als de nieuwe intercity: mat + bouwjaar.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door wauwthur » zo 20 apr 2014 12:47

Als Mat64 door SGM vervangen wordt en SGM door SLT.. Worden er dan nu nog steeds nieuwe stellen SLT geleverd?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door eelkevd » zo 20 apr 2014 16:08

SLT wordt niet meer gemaakt, de serie is nu compleet. Maar de NS heeft al wel een offerte aanvraag de wereld in gestuurd voor een nieuwe sprinter.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron