Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » za 11 jun 2016 10:54

Bedoel je die snelle Franse locomotief die vanaf 1967 met 200 km p/u tussen Parijs - Toulouse reed onder 1500 volt? Dan blijkt dat het wel kan. De TGV Atlantique deelt nu het spoor met andere langzamere treinen tussen Bordeaux - Tours. En rijdt 200/220 km p/u. Hebben ze daar meer onderstations?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door MichaBen » za 11 jun 2016 11:21

Natuurlijk kun je 200km/u rijden onder 1500V. De vraag is hoeveel massa je mee kunt nemen en binnen welke tijd je op die snelheid zit. Met 12 rijtuigen ICR aan je haak kost het je zo'n 6 minuten en 15 kilometer met 100% vermogen voor je op die snelheid zou zitten. Maak je daar dubbeldekkers van dan ga je richting 7 minuten vol vermogen en 18 kilometer afstand. En om die snelheid vast te houden trek je rustig 75% van het maximale vermogen. Ter vergelijking: voor 140km/u zit je hooguit twee minuten op vol vermogen en om de snelheid vast te houden gebruik je minder dan de helft.

Kortom, je hebt dus lange trajecten nodig om die snelheid ook daadwerkelijk te bereiken, en de bovenleiding wordt langdurig belast dus op trajecten waar treinen kort achter elkaar rijden (Amsterdam - Utrecht) moet je rekening houden met meer voedingsstations. De lagere acceleratie is overigens maar een klein verlies, een snelle 25kV trein die in 3 minuten tot 200km/u kan optrekken is maar een minuutje sneller.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Daan » za 11 jun 2016 12:32

Wat is dan een snelle 25kV trein die je als voorbeeld gebruikt? Ik neem niet aan dat je met ICNG rekent. ;) Is het realistisch dat die trein ook in 4 minuten op de 200km/h zit?

Die minuut tijdwinst, daar bedoel je Bijlmer-Arena <> Utrecht mee neem ik aan?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Klaasje » di 14 jun 2016 12:13

Van de IC-200 is heel duidelijk waar het eerst wordt ingezet.. De HSL

Minder duidelijk is wat er daarna gaat gebeuren. Er zijn twee mogelijke richtingen: Harder rijden op het hoofdrailnet en toegankelijkheid op sprinterloze trajecten garanderen.
Eigenlijk is er alleen over harder rijden op het hoofdrailnet gesproken toen men het had over de aanschaf van de nieuwe treinstellen ter vervanging van de V250's. Dat is wel gebeurd met bijvoorbeeld de Hanzelijn in het achterhoofd maar ook toen was er al geen planning wanneer dat dan zou zijn. Tegelijkertijd zie je wel in elk toegankelijkheidsdocument dat NS de eerste zelfstandig toegankelijke intercity's op trajecten wil gaan inzetten waar geen rolstoeltoegankelijke sprinter rijdt. Denk aan uitlopers als Alkmaar-Den Helder en Roosendaal-Vlissingen. Nu vraag mij bij dat laatste weer af of dat handig is gezien de drukte op de aansluitende delen binnen deze trajecten. Het laatste woord is er nog niet over gezegd maar ik denk dat we er wel vanuit kunnen gaan dat er een keuze tussen de Noordoost en de uitlopers gemaakt zal worden voor de nieuwe IC's.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door bobo90 » di 14 jun 2016 13:26

Het lijkt me nogal inefficient om treinen ontworpen voor 200 kmh in te zetten op deze trajecten. Ze zijn niet voor niets ontworpen voor 200kmh. Het verhogen van de snelheid op andere trajecten lijkt me nog niet echt aan de orde zolang daar geen vermogen voor is. Als ertms is ingevoerd op de drukke lijnen rond 2030 zullen ze wel weer een nieuw project voor het spoor gaan verzinnen. Er zullen dan iig geen beperkingen meer zijn vanuit het beveiligingssysteem, dus wellicht dat projecten als 3kv en 200 km op sommige trajecten dan wat makkelijker op gang komen.

bobo90
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 09 maart 2015 00:30
Woonplaats: delft
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » ma 20 jun 2016 18:53

Nieuw rapport Ministerie van I & M:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... rorail.pdf

In het rapport staat te lezen dat de Sprinters vanaf 2025 voorzien zijn van een schuiftrede bij de rolstoelingang. In de hoofdrailnetconcessie is afgesproken dat alle nieuwe intercity's toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. De eerste serie nieuwe intercity's gaat, conform de afspraken met het ministerie van lenM, rijden op de hogesnelheidslijn (HSL).

Volgens de huidige planning gaan de nieuwe toegankelijke intercity's vanaf 2023 ook rijden op andere trajecten. Vanaf dat moment wordt de
inspanningsverplichting ten aanzien van toegankelijkheid zoals opgenomen in artikel 32 van de hoofdrailnetconcessie relevant:

'NS streeft ernaar zo veel mogelijk op trajecten waar geen stoptreinmaterieel rijdt zelfstandig toegankelijk intercitymaterieel als eerste in te zetten.'

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Daan » ma 20 jun 2016 20:13

Klopt. Was inderdaad al lang bekend en dat rapport maakt de discussie hier overbodig. Waar de ICNG wordt ingezet leidt automatisch tot pure speculatie.
De kaarten kunnen in 2023 heel anders op tafel liggen.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door FRAM-9390 » vr 23 sep 2016 19:24

Nieuws over Plan V (behalve zondags):

Spartaanse Apekop maakt laatste rit naar museum

FRAM-9390
Berichten: 133
Geregistreerd: zo 13 jan 2013 21:11
Woonplaats: Railcity
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door FRAM-9390 » ma 26 sep 2016 15:37


FRAM-9390
Berichten: 133
Geregistreerd: zo 13 jan 2013 21:11
Woonplaats: Railcity
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door mat_64 » ma 26 sep 2016 23:02

Jammer dat ik van niks wist.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door MichaBen » wo 28 sep 2016 16:56

Dan heb je wel heel erg slecht zitten opletten, het stond zelfs op de officiële NS website.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron