Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door eelkevd » wo 25 mei 2016 09:22

Dacht ik ook al aan, geweldig succesverhaal!

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » do 09 jun 2016 09:58

Artikel over oplappen van oude DD-AR/DDM:

http://www.spoorpro.nl/materieel/2016/0 ... -toekomst/

Treinmaterieel

NS maakte vervolgens een schuifplan op basis van het bestaande materieel en het materieel dat op reserve stond. Daarvoor zijn rijtuigen uit de normale binnenlandse dienst gehaald. Met als gevolg dat daar een tekort ontstond. Bovendien is de verwachting dat we ook nog eens veel meer reizigers krijgen omdat alle mbo-studenten een ov-kaart hebben. Daarom werden de DDM1’s weer teruggehaald en heeft NS ook nieuwe treinen besteld.

Als eerste zal NS Flirt 3 instromen. Gisteren nog gezien hoe 2 NS Flirt in twee richtingen werden getest tussen Roermond - Maastricht v.v.. En op de opstelterrein bij Zwolle staat al weer een tijdje een Flirt 3. Kwestie van tijd voordat IL&T de Flirt 3 toelaat op het Nederlandse spoornet? Kan NS zijn treinpersoneel trainen.

Verwacht dan dat de DDM, DD-AR en SGM nog niet verdwijnt. Dat zal pas gebeuren als de CAF Sprinters zijn ingestroomd. En dan kan de vierdelige DDZ eindelijk ook als Intercitytrein gebruikt worden. Lijk me dat de vierdelige DDZ dan wordt ingezet tussen Leiden - Utrecht, Zwolle - Roosendaal, Amsterdam - Haarlem - Dordrecht. Intercityverbindingen die meer lijken op sneltreinverbindingen.

En de locomotief serie 1700 zal dan alleen worden ingezet tussen Amsterdam - Bad Bentheim. Nu worden/werden de NS Macquire Rail locomotieven met Duits software soms ook ingezet. Verwacht dat de Traxx het van de NS serie 1700 zal overnemen als de Alstom IC een deel van de Traxx heeft vervangen op de HSL. En als ERTMS zal zijn geïnstalleerd op delen van het Nederlandse spoornet is er zoals geen toekomst voor de locomotief serie 1700.

NS kan met de 65 Traxx (vanaf eind 2017) vele kanten op. De 12 Alpha Traxx en 8 Macquire Rail kunnen zoal teruggegeven worden. Blijven 45 Traxx locomotieven over. Die kunnen gefaseerd en naar behoefte verkocht worden aan leasebedrijven (Alpha Trains, Railpool, Mitsui) en goederenspoorvervoerders. Maar of die dan behoefte hebben aan een (ver)oudere locomotief is afwachten. De Bombardier Traxx serie 187 en de Siemens Vectron zijn moderner en verder ontwikkeld.

Zal me niet verbazen dat NS nieuwe dubbeldeksrijtuigen koopt en die koppelt aan de NS Traxx. Zoals NMBS locomotieven reeks 18 aan de I - 11 en de M 6 koppelde. En mogelijk straks ook aan de M 7. En ÖBB had een overschot aan Taurus locomotieven. ÖBB gaf Siemens de order om Railrijtuigen te leveren.

Verwacht dat de IC-NG niet alle ICM-M indirect of direct kan vervangen. De IC-NG is 200 km p/u materieel. En die zal vanaf de HSL verder het hoofdrailnet gaan oprijden. Maar dan blijven nog altijd IC treinen nodig op intercityverbindingen waar maar 160 km p/u gereden kan worden. Zoals Alkmaaar - Maastricht, Schiphol - Venlo/Heerlen en Schiphol - Nijmegen. Spoortrajecten waar ERTMS geïnstalleerd gaat worden.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Daan » do 09 jun 2016 15:18

Vind toch raar dat we nu al voor de tweede keer moeten lezen wat jouw verwachting is. Een verwachting die zonder enige feiten wordt neergezet. Probeer hem dan op z'n minst te onderbouwen. Ik zal een voorbeeld geven:

Van SGM gaan de eersten in 2018 aan de kant en dat heb ik meermaals hier neergezet. In principe is het over en uit met SGM als CAF is ingestroomd. Wanneer de inzet van DD-AR voorbij is weet ik niet. Ik dacht dat dat voor een jaar of vijf bedoeld was en dat zou kunnen kloppen gezien de instroom van CAF in die tijd. Of DD-AR of SGM eerder gaat is niet zo interessant. Wat mij betreft gewoon zo snel mogelijk. Materieel is verouderd en inflexibel. De dubbeldekkers omdat ze in de spits overcapaciteit hebben en SGM omdat in de herfst en winter de tweetjes niet los mogen rijden. Daarnaast zijn locs duur en dus zal NS zo snel mogelijk van ze af willen.

Wat betreft de 1700; ik verwacht dat de inzet in de 1700 sneller voorbij zou kunnen zijn dan dat we hier denken. Volgens jaar vervalt de CityNightLine en houdt NS, ik dacht twee locs over. Ik weet niet hoe het omlooptechnisch zit met de ICB, maar best kans dat die 186'ers de ICB gaan rijden en het werk voor de 1700'en vervalt.

DDM-1, daar begin ik me zo langzamerhand steeds meer over te verbazen. DDM-1 is bedoelt voor intercitytreinen, namelijk de 14500 en de 3400. Dat zou bijna per definitie betekenen dat DDZ volgend jaar nog een aantal sprinterdiensten blijft doen. Tenzij, al het DDZ de intercitydiensten ingaat door de instroom van FLIRT en dat daardoor VIRM kan ontrokken worden vanwege revisie. Ik heb die aantallen niet dus als iemand daar enige opheldering over zou kunnen geven, graag!

Wat NS daarna met de Traxxen wil, is niet officieel bekend volgens mij. Volgens mij is het ook totaal oninteressant. Wel is het zeker dat ze nog tien jaar in de benelux zullen rijden. Wat er met de andere traxxen gebeurt, zal me eerlijk gezegd aan m'n **** roesten. Dubbeldeksrijtuigen komen er sowieso niet achter. Dat is puur iets wat jij hoopt en op niets gebaseerd. NS houdt niet van losse rijtuigen, omdat ze duur zijn door de inflexibele inzet en er mee gerangeerd moet worden of inzet in vaste stammen wat zorgt voor overcapaciteit. Bovendien heeft NS zo goed als een order afgesloten voor een enkeldeks! ICNG met opties op vervolgbestellingen. Daarom zullen die dubbeldekkers waarvan jij droomt er nooit komen. NS had ook nog gezegd dat een gelijksvloerse instap in combinatie met dubbeldekkers niet wenselijk werd geacht. Die gelijkvloerse instap is verplicht dus vergeet dat sprookje alsjeblieft.

Overigens mag op Amsterdam - Utrecht 200km/h gereden worden net als op de Hanzelijn.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » do 09 jun 2016 15:48

Tussen Amsterdam - Utrecht kan met 200 km p/u gereden worden. Dat zal gezien de hoge frequentie wel niet gebeuren. Want de bovenleiding spanning van 1500 volt kan dat niet hebben. 25 KV wel. Maar dat zal niet gebeuren.

Harm
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Daan » do 09 jun 2016 15:51

Nee maar 3kV komt er waarschijnlijk wel.

Daan
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door eelkevd » do 09 jun 2016 16:23

3000V zal dan eerder gebeuren om 200km/h mee te rijden.

Maar hoe zit de bezetting in de randstad op het moment in de spits? Want die DDM treinen gaan nog instromen terwijl ogenschijnlijk nu de nood het hoogst is, en later dit jaar de Flirts al ingezet zouden gaan worden.

Mijn idee is dat straks wanneer ICM eruit gaat (die toch veel in de Noord-Oost zitten) daar veel VIRM gaan rijden, en de randstad meer DDZ en IC-NG gaat krijgen.
SLT en CAF zal vermoed ik in de randstad rijden, de Flirts in het Zuiden en CAF met DD-AR/DDZ in het oosten.

eelkevd
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » do 09 jun 2016 18:00

Eerder reden de ICM - M veel tussen Noord/Oost Nederland - Randstad v.v. Maar nu worden ze vooral ingezet tussen Schiphol - Heerlen, Groningen/Leeuwarden - Rotterdam, Enkhuizen - Deventer en Enschede - Schiphol/Den Haag. Dat is een feit. Zie Wikipedia. Deels aangevuld door V-IRM. De IC-NG zal zeker in het begin in de Randstad en deels West Brabant rijden. Hoop dat de IC-NG ook naar Oost/Noord Nederland zal rijden op lange termijn. Daar dagdroom ik van. ;)

Harm
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door MichaBen » do 09 jun 2016 18:51

Harm schreef:Dat is een feit.

Behalve dat er al een tijdje helemaal geen ICM meer tussen Enschede en Den Haag rijdt ;) Ik had een tijdje terug ergens gelezen dat men overwoog DDZ in de verbindingen naar het noorden in te willen gaan zetten, maar niets is zo vast als de materieelinzet van de NS dus tegen de tijd dat ICNG binnenstroomt kan alles weer veranderen.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door eelkevd » vr 10 jun 2016 08:45

Harm schreef:Eerder reden de ICM - M veel tussen Noord/Oost Nederland - Randstad v.v. Maar nu worden ze vooral ingezet tussen Schiphol - Heerlen, Groningen/Leeuwarden - Rotterdam, Enkhuizen - Deventer en Enschede - Schiphol/Den Haag. Dat is een feit. Zie Wikipedia. Deels aangevuld door V-IRM. De IC-NG zal zeker in het begin in de Randstad en deels West Brabant rijden. Hoop dat de IC-NG ook naar Oost/Noord Nederland zal rijden op lange termijn. Daar dagdroom ik van. ;)

Dat is waar ja, er rijdt ook steeds meer VIRM daar in het Hoge Noorden rond. Maar ik ben bang dat die IC-NG niet structureel ingezet gaat worden in den beginne op de Hanzelijn.

eelkevd
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Harm » vr 10 jun 2016 09:32

Nee mijn idee over de inzet van de IC-NG is als volgt:

1) IC Direct vervangen tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda en Den Haag - Eindhoven. Toelating op Belgische spoornet onder voorbehoud. Hangt van medewerking van NMBS af. Het is nu gissen hoe snel Alstom de nieuwe IC gaat leveren.
2) Pas vanaf 2025 zal duidelijk zijn welke verbindingen NS op HSL & HRN mag uitvoeren. Dus op zijn vroegst zal de IC-NG in 2025 tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag of Rotterdam rijden.

Harm
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door eelkevd » vr 10 jun 2016 10:03

Ik denk dat je het idee van Benelux IC-NG helemaal los moet laten voorlopig. De NS zal pas een NMBS variant betellen als het zekerheid heeft dat de NS het HRN blijft exploiteren na 2025, én de Benelux Amsterdam - Brussel mag blijven exploiteren.

Tot die tijd is het een puur binnenlandse trein die alleen Binnen Nederland zal rijden.

Dus inderdaad, de 900/1000/1900 series zullen met IC-NG gereden gaan worden. Verder zal hij denk ik te vinden zijn op trajecten waar een dubbeldekker niet nodig is. Ik denk aan Amersfoort - Den haag/Rotterdam

eelkevd
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door R-K » vr 10 jun 2016 10:32

Ik denk dat de Flirts zullen blijven rijden in Brabant en Gelderland. Dan hou je Apeldoorn-Almelo(-Enschede) en Zwolle-Groningen/Leeuwarden over als niet-Randstedelijke sprinterverbindingen. Daar zou wel ICM-3 ingezet kunnen worden. Dan blijft de SLT en SNG over voor de Randstad. De DDZ6 zullen grotendeels blijven rijden op Zwolle-Roosendaal. Volgens mij is men wel tevreden over dat materieel daar. Waar de rest van de DDZ komt te rijden, geen idee.

Ik verwacht dat binnen enkele jaren een Duitse meerspanningslok die 200 km/h aankan (Vectron oid) wordt ingezet op de IC Berlijn. Dan zit de NS ook niet met een eilandbedrijf.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door eelkevd » vr 10 jun 2016 10:44

Ook ongeveer mijn idee. ik denk dat DDZ op minder belangrijke IC lijnen komt te rijden zoals Leiden - Utrecht, Amsterdam - Enkhuizen en zo verder. Misschien ook nog in de sprinter Utrecht - Zwolle?

eelkevd
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door R-K » vr 10 jun 2016 12:27

Er is als SNG is ingestroomd genoeg sprintermaterieel voor de brede Randstad beschikbaar. Dan moet je de DDZ inzetten op IC-verbindingen. En ik denk dat de korttrajectdiensten rondom Gouda + Leiden-Utrecht er het beste voor lenen, en wat jij zegt Amsterdam-Enkhuizen. Het ICM zou dan op de IC verbindingen naar Enschede ingezet worden, omdat uitwisseling met de sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) makkelijker maakt.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door MichaBen » vr 10 jun 2016 16:44

De huidige DDZ inzet is erg inefficiënt, dit materieel maakt nu veel onnodige kilometers doordat er in de daluren niets afgekoppeld wordt. DDZ inzetten in een echter intercitycorridor zoals de NoordOost corridor levert daarmee een flinke besparing van de bakkilometers op ten opzichte van de inzet in de 3600 en sprinterdiensten. De enige goede reden om dubbeldeksmaterieel in te zetten op treinseries waar ze uitsluitend solo zullen rijden is beperkte perronlengtes. Het nadeel is natuurlijk dat DDZ zo rot combineert, anders was het ideaal voor de series 500/12500/2000/2800/8800.

MichaBen
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door SuperGhost » vr 10 jun 2016 17:59

De 3600 moet wel met NID of VIRM gereden worden. Enkeldeksmaterieel kan niet genoeg capaciteit bieden. Vergeet niet dat die serie vanaf december gebruik moet maken van spoor 4b in Nijmegen en meer dan 6 bakken passen daar niet langs. In het verleden leverde 7 bakken ICM en 7 bakken ICR al behoorlijke capaciteitsproblemen op.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door MichaBen » vr 10 jun 2016 22:05

We hebben het hier niet per definitie over 2017 he, in 2018/2019 wordt het emplacement in Nijmegen waarschijnlijk aangepast dus dan kan die beperking opgeheven worden. Dus tegen de tijd dat ICNG instroomt kan het beeld er heel anders uit zien.

MichaBen
Bericht Re: Afvoer oude treinen & instroom nieuwe treinen door Roberta » za 11 jun 2016 10:19

Harm schreef:Tussen Amsterdam - Utrecht kan met 200 km p/u gereden worden. Dat zal gezien de hoge frequentie wel niet gebeuren. Want de bovenleiding spanning van 1500 volt kan dat niet hebben. 25 KV wel. Maar dat zal niet gebeuren.

SNCF CC6500 Le Capitole ?

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer