Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Prioritering elektrificatie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Prioritering elektrificatie door R-K » wo 16 apr 2014 21:48

John: Afgesplitst van topic: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen

Electrificatie van de spoorlijnen in het Noorden heeft bij mij de laagste prioriteit door het ontbreken van de interregionale functie en de grote hoeveelheid spoorlijnen zonder draad (schaalvoordelen). Naar mi zou dit de volgorde zijn van electrificatie:
1 Zwolle-Wierden (voorbereiding dubbelspoor)
2 Zevenaar-Doetinchem (voorbereiding dubbelspoor)
3 Nijmegen-Roermond (voorbereiding dubbelspoor)
4 Zutphen-Hengelo (voorbereiding dubbelspoor)
5 Zwolle-Kampen
6 Almelo-Marienberg
7 Doetinchem-Winterswijk
8 Winterswijk-Zutphen
9 Zutphen-Apeldoorn
10 Elst-Tiel
Als goed is is dan heel Nederland muv het Noorden geelektrificeerd
11 Groningen-Leeuwarden
12 Groningen-Stadskanaal/Winschoten
13 Groningen-Delfzijl
14 Sauwerd-Hogeschool
15 Leeuwarden-Harlingen
16 Leeuwarden-Stavoren
17 Winschoten-Leer (D)

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door groningen » wo 16 apr 2014 22:02

14 Sauwerd-Hogeschool

Hij is leuk!

17 Winschoten-Leer (D)

Dat moet Ihrhove zijn.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door pe_pe » wo 16 apr 2014 22:09

Je begint met een argumentatie over interregionale functie en vervolgens geef je de allerlaagste prioriteit aan een lijn die zelfs een internationale functie vervult.
Welke interregionale functie vervult Zwolle-Kampen dat die 12 andere lijnen in prioriteit achter zich laat?

(In praktijk zal de volgorde afhangen van welke provincie als eerste genoeg geld op tafel krijgt, maar dat terzijde.)

Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 met Tapatalk

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: door SuperGhost » wo 16 apr 2014 22:39

R-K schreef:Electrificatie van de spoorlijnen in het Noorden heeft bij mij de laagste prioriteit door het ontbreken van de interregionale functie en de grote hoeveelheid spoorlijnen zonder draad (schaalvoordelen). Naar mi zou dit de volgorde zijn van electrificatie:
1 Zwolle-Wierden (voorbereiding dubbelspoor)
2 Zevenaar-Doetinchem (voorbereiding dubbelspoor)
3 Nijmegen-Roermond (voorbereiding dubbelspoor)
4 Zutphen-Hengelo (voorbereiding dubbelspoor)
5 Zwolle-Kampen
6 Almelo-Marienberg
7 Doetinchem-Winterswijk
8 Winterswijk-Zutphen
9 Zutphen-Apeldoorn
10 Elst-Tiel
Als goed is is dan heel Nederland muv het Noorden geelektrificeerd
11 Groningen-Leeuwarden
12 Groningen-Stadskanaal/Winschoten
13 Groningen-Delfzijl
14 Sauwerd-Hogeschool
15 Leeuwarden-Harlingen
16 Leeuwarden-Stavoren
17 Winschoten-Leer (D)

Ik denk zelf dat jouw 3 en 4 toch echt de topprioriteit krijgen, omdat dat ook nog goederenroutes zijn of mogelijk worden en altijd nog omreisroutes voor goederentreinen vormen.
Daarnaast is 7 niet los te zien van 2 lijkt me, want de provincie zou absoluut geen knip in Doetinchem willen en eist ook dat de treinen van de Achterhoek (Arnhem-Winterswijk) met hetzelfde mat. gereden wordt als die van de Stadsregio (Arnhem-Doetinchem).
8 en 9 zullen ook wel één worden, aangezien de provincie in een doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn wil investeren.

Verder denk ik dat Groningen-Leeuwarden een hogere prioriteit zal hebben dan lijnen als Almelo-Mariënberg en Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door R-K » do 17 apr 2014 08:30

Dat ik Zwolle-Kampen en Almelo-Marienberg zo hoog heb gezet komt doordat het vrij korte lijnen zijn (13 en 22 kilometer) en gemakkelijker en goedkoper te electrificeren dan de Groningse, Friese en Gelderse lijnen. Verder liggen deze lijnen geïsoleerd hebben dus weinig profijt van schaalvoordelen wat de Gelderse, Friese en Groningse lijnen wel hebben. Verder kun je Almelo-Marienberg makkelijker doortrekken naar Twente en Hardenberg.

Verder heb ik Zwolle-Wierden bovenaan gezet aangezien de treindienst nu 35 kilometer onder draad dieselt en dus electrificatie de minste kosten en de meeste baten heeft. Zevenaar-Doetinchem wordt ook 13 kilometer onder draad gedieseld maar daar rijdt op werkdagen eem kwartiersdienst dus electrificatie levert veel op. Dat er een tijdelijk knip komt in Doetinchem zie ik niet als bezwaar aangezien er altijd een cross overoverstap is in Doetinchem. Versterkingstreinen Arnhem-Doetinchem keren dan op spoor 2 (nieuw perron).

R-K
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door SuperGhost » do 17 apr 2014 09:54

Die cross-platform overstap die jij noemt in Doetinchem zou dan in 0 tot 1 minuut moeten (tijden liggen namelijk vast i.v.m. het enkelspoor), dus onhaalbaar zijn. Een overstap zou dan al snel 15 minuten duren. knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door R-K » do 17 apr 2014 11:25

Rond de eeuwwisseling was er ook al een knip en toen ging het ook goed.

R-K
Bericht Re: [Arriva] Noordelijke Nevenlijnen door SuperGhost » do 17 apr 2014 14:19

Toen bestond station Gaanderen niet, dus kon er ook later uit Doetinchem vertrokken worden knipoog

Overigens was die knip helemaal niet zo succesvol, want men wilde er koste wat het kost vanaf en heeft uiteindelijk NS over weten te halen om ook Arnhem-Doetinchem af te stoten.

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Harm » do 17 apr 2014 15:11

1. Nijmegen-Roermond (voorbereiding dubbelspoor)
---------------------------------------------------------------------
Heb je een verbinding tussen Oost Gelderland en Noord/Zuid Limburg. In geval van storingen kunnen treinreizigers die van Maastricht naar Utrecht/Amsterdam met de trein reizen eventueel via Nijmegen reizen. Wel meer reistijd maar dan hoeft NS niet altijd extra bussen in te zetten.

2. Zwolle-Wierden (voorbereiding dubbelspoor)
---------------------------------------------------------------
Kan een belangrijke link worden voor een snellere treinverbinding Twente - Amsterdam/Schiphol. Ook de Berlijn trein zal profiteren van deze spoorlijn als het dubbelsporig is en geëlektrificeerd wordt. Ook goederentreinen van Amsterdam naar Noord Duitsland/Scandinavië kunnen eventueel gebruik maken van deze spoor naast de traditionele spoortraject Amsterdam - Amersfoort - Deventer - Hengelo - Duitse grens.

3.Zutphen-Hengelo (voorbereiding dubbelspoor)
----------------------------------------------------------------
Vermoed dat dit spoortraject straks een onderdeel is voor de goederentreinen vanaf de Betuweroute naar Noord Duitsland/Scandinavie (Fehmarnbelttunnel).

4.Winschoten-Leer (D)
------------------------------
Onderdeel van een snellere treinverbinding Groningen - Bremen.

5. Zwolle - Kampen
--------------------------
De Hanzelijn is toch vooral bedoeld als snellere spoorlijn tussen Noord/Oost Nederland - Randstad. De Kamperlijntje bedient wat meer reizigers dan de Hanzelijn tussen Zwolle - Kampen Zuid.

Een aantal spoortrajecten zijn - naar mijn mening en met alle respect - minder belangrijk. Denk dan vooral aan de spoortrajecten in Noord Nederland en de Achterhoek en rondom Zutphen. Dit vanwege o.a. de lage bevolkingsdichtheid.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door R-K » do 17 apr 2014 18:28

SuperGhost schreef:Toen bestond station Gaanderen niet, dus kon er ook later uit Doetinchem vertrokken worden knipoog

Overigens was die knip helemaal niet zo succesvol, want men wilde er koste wat het kost vanaf en heeft uiteindelijk NS over weten te halen om ook Arnhem-Doetinchem af te stoten.

Voor Gaanderen kan de Eijsden-oplossing gebruikt worden. Station blijft bestaan maar er stoppen geen treinen meer. Reizigers kunnen gebruik maken van buslijn 40. Ik ben wel voorstander van snelle electrificatie van Zevenaar-Doetinchem. Dan hoeft er niet meer onder de draad gewisseld worden tussen Arnhem en Zevenaar en hoef er geen onnodige lange treinen tussen Doetinchem en Winterswijk ingezet worden. Naast de Eijsden-oplossing kan op Arnhem-Doetinchem de treinen met 7 a 8 minuten verschoven worden (eigen treinen worden dan in Doetinchem, Didam en Velperpoort gekruist, zustertreinen worden in Wehl en Duiven gekruist)

Ik vind Zwolle-Wierden en Zevenaar-Doetinchem een hogere prioriteit hebben dan de Maaslijn, qua electrificatie, aangezien er bij de eerstgenoemde trajecten veel treinen een lang traject onder draad dieselen, bij de Maaslijn wordt er alleen tussen Blerick en Venlo onder draad gedieseld.

R-K
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » do 17 apr 2014 18:39

Waarom zou Apeldoorn-Zutphen-Winterwijk minder belangrijk zijn als Zwolle-Kampen? Het aantal treinen er overheen is namelijk gelijk (beiden een halfuursdienst).
Ik ben het er mee eens dat die lijn geen topprioriteit heeft, maar dat vind ik Zwolle-Kampen dus ook niet hebben.

Voor Gaanderen kan de Eijsden-oplossing gebruikt worden. Station blijft bestaan maar er stoppen geen treinen meer. Reizigers kunnen gebruik maken van buslijn 40. Ik ben wel voorstander van snelle electrificatie van Zevenaar-Doetinchem. Dan hoeft er niet meer onder de draad gewisseld worden tussen Arnhem en Zevenaar en hoef er geen onnodige lange treinen tussen Doetinchem en Winterswijk ingezet worden. Naast de Eijsden-oplossing kan op Arnhem-Doetinchem de treinen met 7 a 8 minuten verschoven worden (eigen treinen worden dan in Doetinchem, Didam en Velperpoort gekruist, zustertreinen worden in Wehl en Duiven gekruist)
Maar waarom zou je voor zo'n oplossing kiezen als je ook in een keer de hele lijn kan doen? Als je het al stapsgewijs wil doen, denk ik dat je met Doetinchem-Winterswijk begint zodra Zevenaar-Doetinchem af is.
De oplossing van 7 minuten verschuiven is ook niet echt ideaal, omdat dat direct gevolgen heeft voor het onderliggende busnetwerk, omdat de aansluiting in Doetinchem dan verschoven moeten worden (met problemen elders) of slechter worden.
De oplossing van Gaanderen overslaan kan, maar zal nooit goedgekeurd worden door de provincie lijkt me. Al zouden die ook al niet accepteren dat reizigers uit Terborg, Varsseveld, Aalten en Winterwijk opnieuw altijd moeten overstappen op Doetinchem. De provincie zal dan eerder kiezen om de dienst Arnhem-Winterswijk met diesels te blijven rijden, waardoor je alleen maar een langer stuk met diesels onder een waslijntje rijdt.
Ben het eens dat die lijn een waslijn moet krijgen, maar denk dat als dat besloten wordt, dit meteen voor de gehele lijn zou zijn (al dan niet in 2 fases die elkaar direct opvolgen)

Ik vind Zwolle-Wierden en Zevenaar-Doetinchem een hogere prioriteit hebben dan de Maaslijn, qua electrificatie, aangezien er bij de eerstgenoemde trajecten veel treinen een lang traject onder draad dieselen, bij de Maaslijn wordt er alleen tussen Blerick en Venlo onder draad gedieseld.
Kan, maar de Maaslijn heeft natuurlijk ook goederentreinen die nog veel langer onder een draad moeten rijden met diesels knipoog
Als ik de geluiden nu hoor, denk ik dat de Maaslijn wel eens eerst aan de beurt kan komen, aangezien de minister hier al geld heeft toegezegd (mits de provincies hun deel ook kunnen opbrengen) en voor de andere lijnen geloof ik nog niet.
Al zou ik ook vinden dat je niet zou moeten kiezen tussen deze 3 lijnen, maar ze alle 3 een waslijn moet geven, waarbij ze ook alle 3 extra tot volledig dubbelspoor moeten krijgen.

SuperGhost
Bericht door R-K » do 17 apr 2014 22:54

Vergeet niet dat bij de Maaslijn zon 100 kilometer spoor onder de draad moet en er bij Venlo een 1,5kV DC lijn een 15 kV AC lijn moet kruisen en dat de kosten hierdoor erg hoog zijn. Beter kun je eerder Zwolle-Wierden en Zevenaar-Doetinchem onder de draad brengen zodat je niet meer onder de draad hoef te dieselen (dit gebeurt nog wel tussen Hengelo en Oldenzaal maar aangezien het aantal reizigers en treinstellen op die lijn fors lager ligt zijn andere lijnen belangrijker.)

R-K
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » vr 18 apr 2014 00:05

Waarom zouden die moeten kruisen? De Duitse trein heeft spoor 1, de Maaslijn het eilandperron. Dat zou volledig kruisingsvrij kunnen toch?

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door pe_pe » vr 18 apr 2014 00:14

Dan zit je nog met spoor 7 t/m 20.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door PvdO » vr 18 apr 2014 00:54

De spanning is per spoor omschakelbaar in Venlo als ik goed geïnformeerd ben.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door ReisThijs » vr 18 apr 2014 10:44

Omschakelbaar zijn alleen de sporen 1 t/m 3 en de twee kopspoortjes om wissellocs te parkeren. (zie http://www.sporenplan.nl)

Treinen van Venlo naar Roermond rijden nu een klein stukje over sporen met 15 kV.

ReisThijs
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door mandaje » vr 18 apr 2014 11:15

Ik denk dat als je kijkt naar een mkba dat Leewarden - Groningen het voordeligste zal zijn om te elektrificeren omdat:
- Gedeeltelijke verdubbeling en snelheidverhoging kan goedkoper omdat er lagere geluidsisolatiekosten zijn. (kosten werden in 2006 geschat op 10 miljoen euro). Een lagere of geen verhoging van de snelheid behoort ook tot de mogelijkheden.
- De stoptrein kan op de sneltrein keren zodat je ipv ongeveer 19 dieseltreinen ongeveer 14 elektrische treinen nodig hebt. Een trein kost snel 4 miljoen euro en een elektrische trein is 10% goedkoper dus dat scheelt ook snel 25 miljoen. Dit is natuurlijk wel sterk afhankelijk van de dienstregeling, maar die is voor 2020 goed te voorspellen door de knoop in Zwolle.
- Er zijn veel reizigerskilometers per treinkm. Zie http://www.overijssel.nl/overijssel/cijfers-kaarten/staat-overijssel/regionale/regionaal-openbaar/regionale-treinen/ Dit maakt de lijn erg rendabel en de reistijdwinst groot. Ik denk zelf dat als je het aantal reizigerskilometer deelt door de trajectlengte er een redelijke indicatie is voor hoe rendabel het elektrificeren is. Dit ligt getal ligt voor Leeuwarden - Groningen hoog.
- Als ze het echt goed aanpakken en de hele lijn verdubbelen dan zou de IC Leeuwarden - Zwolle (e.v.) verlengd kunnen worden naar Groningen waardoor je in ongeveer 45 minuten Heerenveen - Groningen kunt doen. Omdat de trein lang niet vol zit op Leeuwarden - Heerenveen en dus de marginale kosten nul zijn kun je een virtuele lijn Heerenveen - Groningen maken waarbij de ritprijs gelijk is aan die van Leeuwarden - Groningen. Dit zal het OV-systeem rendabeler maken.
- Vanuit het perspectief van het onderhouden van treinen is een gecombineerde elektrische- en dieselvloot tegenwoordig geen groot bezwaar omdat veel regionale treinen een elektrische- en een dieselvariant hebben.

mandaje
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door PvdO » vr 18 apr 2014 15:07

Dankjewel ReisThijs!

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer