Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Prioritering elektrificatie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » ma 28 apr 2014 23:33

Laurent schreef:En met welk materieel moet zo'n regionale vervoerder dan al die extra passagiers gaan vervoeren? Want grote reserves zijn er niet. Ik weet dat NS het in het verleden heeft gedaan samen met Syntus door de helft van de ritten met NS DM'90's te rijden en syntus de andere helft te laten rijden met een setje van 3 DM'90's.
Volgens mij was dat slechts op één dag (de zondag) van de stremming, omdat NS het goedkoper vond om zelf te rijden dan Syntus ervoor te laten betalen. Aan het materieel heeft het zeker niet gelegen, want Syntus had op zondag juist meer dan genoeg materieel, aangezien de overige treindiensten (Arnhem-Winterswijk en Zutphen-Winterswijk) in lagere frequenties reden en de dienst Arnhem-Doetinchem geheel niet reed.

Maar voor Apeldoorn-Zutphen (want daar gaat het alleen over, als we er vanuit gaan dat Zutphen-Hengelo al als goederenroute gekozen zou worden) zou er voor de treinen geen problemen zijn. Arriva heeft daar al genoeg treinstellen voor om de ritten met dubbele treinstellen te rijden (doen ze namelijk normaal al, in ieder geval in de spits) en biedt altijd een halfuursdienst. Langere treinen zijn op Apeldoorn-Zutphen niet mogelijk (te korte perrons, treinen mogen max. 120 meter zijn).
De maximale inzet die Arriva daar kan doen is dus 6 bakken GTW (340 zitplaatsen 2e klas) en die van NS zou maximaal een VIRM-IV zijn (330 zitplaatsen 2e klas). Dus Arriva kan op de huidige lijn meer capaciteit bieden dan NS zou kunnen. Als je al meer capaciteit mogelijk willen maken, zou je beter de perrons iets kunnen verlengen, zodat Arriva in zo'n geval 3x GTW2/8 kan inzetten (die extra treinstellen kunnen ze in het weekend weghalen van Arnhem-Winterswijk, want daar is in het weekend niet de spitslengte nodig).

Laurent schreef:... Zelfde geldt voor Amersfoort - Barneveld. Daar heeft NS met werkzaamheden ook al met VIRMs gereden omdat het in de Connexxion treinen niet zou gaan passen.
Volgens mij had dat meer te maken met dat NS met 'intercity's' Nijmegen-Amersfoort of Arnhem-Amersfoort-Utrecht C (reden als stoptrein op de Valleilijn) reed en Connexxion gewoon te weinig materieel heeft om zulke diensten uit te kunnen voeren (te lange trajecten). Overigens reed NS lang niet alle ritten met VIRM, maar reed er toen ook ritten met een losse ICM (heb er destijds zelf in gezeten).

Overigens lijkt het me dat Connexxion daar ook niet graag meer aan mee zou werken, want de laatste keer dat ze het aan NS lieten, was er totaal geen touw meer aan vast te knopen (alles had een vertraging van 15-45 minuten, werkelijk niets reed op tijd).

Laurent schreef:Je moet ergens beginnen en daarvoor goede argumenten hebben. Ik probeer de spoorlijnen te pakken waar het algemeen nut heeft, in plaats van een of ander dood lijntje waar de invloed op de rest van de trajecten te verwaarlozen is, zoals bijvoorbeeld Zutphen - Winterswijk of Roermond - Venlo. De kans dat je geld krijgt voor de door mij genoemde trajecten vanuit de landelijke overheid, is veel groter dan voor die laatst genoemde trajecten.
Ik denk dat de landelijke overheid veel eerder geld zou geven voor Arnhem-Winterswijk , dan voor Apeldoorn-Zutphen. Die eerste lijnen heeft namelijk landelijke aandacht, terwijl Apeldoorn-Zutphen geen enkele landelijke aandacht heeft en de politiek ook nooit een dure aanpassing zou goedkeuren alleen zodat er eventueel 1x per 2 jaar een omgeleidde trein kan rijden die de huidige diesels zou vervangen (terwijl omreizen via die diesels ook prima kan). De politiek geeft dan liever geld uit aan lijnen die problemen kennen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door PvdO » di 29 apr 2014 08:31

Landelijke aandacht voor Arnhem-Winterswijk? Op dit forum buitenproportioneel veel maar ik vermoed dat de helft van de Tweede Kamer en het landelijk journaille niet eens weet waar Winterswijk ligt bij wijze van spreken.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » di 29 apr 2014 12:48

Dat laatste misschien niet, maar ze weten wel dat die lijn veel problemen kent. Of ze dan weten dat deze lijn in Oost-Nederland ligt of bij wijze van spreke in het IJsselmeer is dan wat minder belangrijk vanuit dat oogpunt. Als een lijn problemen kent, dan weten ze dat ze potentiële kiezers zouden kunnen trekken door te gaan pleiten voor (of indien regeringspartijen: overgaan tot) verbetering van die lijn.

Een lijn waar geen problemen zijn gaan uitbreiden voor een eventuele keer per jaar dat het als omleidingsroute gebruikt kan worden heeft geen meerwaarde daarin. Je trekt er geen potentiële kiezers mee, sterker nog: je kunt ze eerder verliezen, omdat de bewoners rond die lijn ook wel door hebben dat dat geldverspilling is (die uitbreiding wordt dan immers zelden tot nooit gebruikt) en zullen eerder afhaken voor die partij.

De politiek is vaak (soms helaas) gericht op hoe ze kiezers kunnen winnen, niet of de plannen ook daadwerkelijk altijd de meeste meerwaarde hebben.

In dit geval heeft Arnhem-Winterswijk zeker landelijke aandacht, sterker nog: de landelijke politiek betaald al mee aan gedeeltelijke verbeteringen, zoals extra dubbelspoor ten noorden van Wehl en op Zevenaar-Didam.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door R-K » wo 30 apr 2014 11:11

PvdO schreef:Landelijke aandacht voor Arnhem-Winterswijk? Op dit forum buitenproportioneel veel maar ik vermoed dat de helft van de Tweede Kamer en het landelijk journaille niet eens weet waar Winterswijk ligt bij wijze van spreken.

Misschien wordt dit beeld gewekt doordat 2 active leden uit de Achterhoek komen.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door PvdO » do 01 mei 2014 16:53

Ik lees elke dag mee hier, ik weet waar de Ghostwins vandaan komen knipoog
De landelijke politiek betaalt toch ook mee aan andere lokale spoorlijnen?

PvdO
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » do 01 mei 2014 22:30

klopt, maar daar zie je veel minder tot geen kamervragen, politici die langs die lijn protesthandtekeningen halen, infra-uitbreidingen, etc.

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Vinny » zo 04 mei 2014 18:46

PvdO schreef:Landelijke aandacht voor Arnhem-Winterswijk? Op dit forum buitenproportioneel veel maar ik vermoed dat de helft van de Tweede Kamer en het landelijk journaille niet eens weet waar Winterswijk ligt bij wijze van spreken.

Wel grappig, één van de reden om spoorlijnen te decentraliseren is juist omdat Winterswijk voor veel landelijke politici een stip op een wegenkaart is, maar voor de provincie juist de levensader van vervoer en daarom zouden regionale overheden eerder investeren in regionale treinverbindingen. knipoog

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » zo 04 mei 2014 19:50

Zou dat misschien ook wel te maken hebben met het aantal spoorlijnen dat die overheden hebben in hun gebied?
De landelijke overheid heeft tientallen spoorlijnen (alle spoorlijnen van het land natuurlijk), terwijl de meeste provincies buiten de Randstad maar hooguit 5 lijnen hebben (dat is inclusief de HRN-lijnen in die provincie).

Volgens mij zijn die decentralisaties (op die van Roermond-Maastricht Randyck en Sittard-Heerlen na) allen geïnitieerd door de NS en niet door de landelijke overheid.

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door R-K » zo 04 mei 2014 20:13

Arnhem-Doetinchem en Groningen-Leeuwarden wou de NS houden, maar werden door de provincie gedecentraliseerd vanwege schaalvoordelen.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » zo 04 mei 2014 20:48

Volgens mij bedoel je dat NS door de provincies werd overgehaald om die af te stoten, want de provincies kunnen dat niet eens besluiten (gaan er namelijk niet over).

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door mandaje » zo 13 sep 2015 19:42

Al een aantal maanden geleden is een rapport over het mogelijk elektrificeren van de regionale diesellijnen verschenen zie https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2015/05/21/vergroening-regionale-spoorlijnen

Naar mijn mening is het een ontzettend slecht rapport dat sterk politiek beinvloed is. En na de aanvaring met Eringa afgelopen week heb ik toch wel een heel sterk vermoeden dat Mansveld daarvoor verantwoordelijk is.

De conclusie van het rapport is dat er vooral verder gekeken moet worden naar LNG en elektrificatie niet zo interessant is. Dit terwijl er nog flinke opstakels zijn voordat LNG echt toegepast kan worden.
Daarnaast rammelt er vanalles aan de ' business cases'. Een belangrijk voordeel van elektrificatie is dat de dienstregeling veranderd kan worden zodat er een beter product neergezet kan worden. Korter reistijd, betere symmetrie, hogere punctualiteit door grotere buffers etc. Daarnaast is kan er ook minder materiaal en personeel nodig zijn.
Hier wordt helemaal geen rekening mee gehouden omdat het anders niet moeilijker te vergelijken is. Extreem slecht argument als je het mij vraagt, want juist deze voordelen zijn niet te verwaarlozen en zijn echt wel fatsoenlijk te berekenen. Dat het meer tijd&geld kost moet ondergeschikt zijn aan de zorgvuldigheid.

Ik ben benieuwd of anderen dit rapport ook hebben gelezen en zich kunnen herkennen in mijn kritiek. Daarnaast vraag ik me ook af waarom er over z'n kwalitatief uitermate teleurstellend rapport nog geen politieke vragen zijn gesteld. Hebben er echt zo weinig politici verstand van het OV?

mandaje
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Roberta » di 15 sep 2015 06:09

mandaje schreef:Hebben er echt zo weinig politici verstand van het OV?

Fyra, HSL Zuid, Betuwe goederenspoorweg, Noord-Zuid lijn, OV-chipkaart, verbouwing station Arnhem CS...... :(

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door mat_64 » di 15 sep 2015 16:30

Dat rapport en de conclusie zien niets waard, ze hebben met te grote oogkleppen gewerkt en er is heel erg gesteurd. Vooral de LNG en Bio-LNG verhalen spreken elkaar tegen (LNG: LNG is goed beschikbaar, ook op de langer termijn; Bio-LNG: LNG zal niet lang lang beschikbaar zijn). Ze spreken alleen over rekening houden met een upgrade naar 3kV=.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door eelkevd » wo 16 sep 2015 10:43

Mogelijk gaat een deel niet door van deze plannen. ProRail zit met een tekort van bijna 500 miljoen euro en dat zou deels opgelost kunnen worden door projecten te annuleren buiten de randstad waar een extra 300 miljoen euro voor beschikbaar gesteld was...

http://www.volkskrant.nl/binnenland/-re ... ~a4143230/

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door mat_64 » do 17 sep 2015 03:38

Je weet dat de bron (Telegraaf) niks van het spoor moet hebben. Bronnen zeggen, groot verlies en geoormerkt geld anders uitgeven (is fraude).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door ibodejoode » ma 16 nov 2015 21:06

Uit de LC (Leeuwarder Courant ) van vandaag: Min. van Infra. draagt een ton bij naar studie electrificering Leeuwarden - Groningen, idem voor Groningen - Nieuwe Schans en Winterswijk - Zevenaar. Start studie volgend jaar

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door jcvjcvjcvjcv » di 17 nov 2015 01:34

Een ton, alleen om er over na te denken?

jcvjcvjcvjcv
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Klaasje » wo 25 nov 2015 13:28

Ja, en een ton is zo op omdat je daarvan ongeveer 1000 uur kunt studeren. Dat is zo'n 300 uur per traject. Om een beetje duidelijk alle kosten en opbrengsten op een rijtje te kunnen zetten moet je een redelijk detailniveau hebben en zijn dus ontwerpen op conceptniveau nodig en moeten computersimulaties worden uitgevoerd.

Klaasje
Ontvangen Bedankjes: 7 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer