Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Prioritering elektrificatie

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Prioritering elektrificatie door John » vr 18 apr 2014 21:43

Als ze het echt goed aanpakken en de hele lijn verdubbelen dan zou de IC Leeuwarden - Zwolle (e.v.) verlengd kunnen worden naar Groningen waardoor je in ongeveer 45 minuten Heerenveen - Groningen kunt doen.

Interessante denkrichting. Ik zou alleen wel eerder de Sprinter 9000 (ma-vr) Leeuwarden - Wolvega - Meppel doortrekken naar Groningen i.p.v. de IC.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door jcvjcvjcvjcv » za 19 apr 2014 06:23

Wel of geen overstap in Doetinchem: in de huidige situatie is het nogal belachelijk dat er achter elkaar grotendeels lege treinen naar en vanuit Winsterswijk rijden, terwijl diezelfde treinen vanaf Zevenaar stampvol zitten. Op Winsterswijk <> Doetinchem zit er volgens mij nog niet half zo veel volk in als op Doetinchem <> Arnhem.

jcvjcvjcvjcv
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door John » za 19 apr 2014 08:19

Gewoon stations overslaan tussen Doetinchem en Arnhem. :idee:

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » za 19 apr 2014 12:36

jcvjcvjcvjcv schreef:Wel of geen overstap in Doetinchem: in de huidige situatie is het nogal belachelijk dat er achter elkaar grotendeels lege treinen naar en vanuit Winsterswijk rijden, terwijl diezelfde treinen vanaf Zevenaar stampvol zitten. Op Winsterswijk <> Doetinchem zit er volgens mij nog niet half zo veel volk in als op Doetinchem <> Arnhem.
Daar hebben toch heel veel treinseries last van?

Maar dat pleit overigens eerder voor extra dubbelspoor (zodat je in Doetinchem tijd hebt om een treinstel af te trappen).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door R-K » za 19 apr 2014 13:26

jcvjcvjcvjcv schreef:Wel of geen overstap in Doetinchem: in de huidige situatie is het nogal belachelijk dat er achter elkaar grotendeels lege treinen naar en vanuit Winsterswijk rijden, terwijl diezelfde treinen vanaf Zevenaar stampvol zitten. Op Winsterswijk <> Doetinchem zit er volgens mij nog niet half zo veel volk in als op Doetinchem <> Arnhem.

Je hebt helemaal gelijk. Op het drukste gedeelte wordt er onder draad gedieseld en al die lange treinen worden helemaal naar Winterswijk meegenomen. Toppunt van inefficiëntie.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Gereke » za 19 apr 2014 20:34

Dit topic is ook alweer gekaapt.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Laurent » zo 27 apr 2014 15:23

In een poging het weer ontopic te brengen: Ik zou beginnen met het deelstuk Nijmegen - Venlo, gelijktijdig met het compleet dubbelsporig maken van dit traject. Waarom? Omdat je hierdoor met je Betuweroute minder afhankelijk wordt van de route over Emmerich, maar ook de optie om bij te sturen via het zuiden erbij krijgt. Eventueel nog een 3e spoor tot en met Heijendaal (spoor uit Venlo langs de andere kant van het perron leggen en van het dan ontstane middenspoor een kopspoor maken voor NS treinen in de (studenten)spits. Als Emmerich nu gestremd is, wordt een deel van het treinverkeer via het normale net afgehandeld, omdat je om in Venlo te komen vanaf de Betuweroute ofwel moet omrijden via Eindhoven ofwel moet gaan dieselen onder de draad.
Het stuk Venlo - Roermond zou ik voorlopig gewoon diesel houden, er zijn maar enkele goederentreinen die van dit traject gebruik maken, allen redelijk lokale treinen naar bijv. DSM, en het scheelt een ingewikkelde schakeling op emplacement Venlo. Voor de nieuwe Maaslijnconcessie zou met hybride, dus diesel en bovenleiding voor de stroomvoorziening, materieel gereden kunnen gaan worden, GTW's zijn daar prima geschikt voor en ook andere treinstellen hebben de mogelijkheid hiertoe.

Een tweede lijn die naar mijn mening in aanmerking zou komen voor elektrificatie, is Apeldoorn - Zutphen - Hengelo. Op deze manier creëer je een omleidingsroute voor treinen richting het Oosten, waaronder goederenverkeer vanaf Amersfoort.

Om de Hanzelijn ook als goede omleidingsroute te kunnen blijven gebruiken, zou elektrificatie van een lijn als Zwolle - Wierden eigenlijk ook noodzakelijk zijn. Treinen naar het Oosten hoeven hierdoor niet meer over het stukje enkelspoor bij Deventer.

Het lijnstuk Zutphen - Winterswijk - Doetinchem voorzien van bovenleiding lijkt mij niet echt zinvol. Tussen Zevenaar en Doetinchem zou het kunnen, maar ook dan komt het punt dat er op deze lijn voor optimale dienstverlening hybride materieel zal moeten komen.

Lijnen als Elst - Tiel, Almelo - Mariënberg en de niet hoofdlijnen in het Noorden zijn wat mij betreft nog lang niet aan de beurt voor dit soort projecten. Op de lijn Groningen - Ihrhove loop je met, ondanks het feit dat het best gewenst is, elektrificatie tegen het praktische probleem van 15 kV en 1,5 kV aan. Wat leg je waar aan, waar ga je wisselen en komt er nog iets van een lokwisselplaats. Voor die ene goederentrein over dat traject hoef je het niet te doen, hoogstens zou je het dan door kunnen trekken tussen Veendam en Zuidbroek zodat de treinen naar Veendam elektrisch door kunnen rijden. Als je niet alles elektrificeert, maar alleen Leeuwarden - Groningen - Ihrhove en een stukje naar bijv. Sauwerd doet, dan is het 15 kV probleem nog niet zo groot, want de hybride treinstellen zouden dan namelijk in Duitsland kunnen dieselen.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » zo 27 apr 2014 17:28

Laurent schreef:In een poging het weer ontopic te brengen: Ik zou beginnen met het deelstuk Nijmegen - Venlo, gelijktijdig met het compleet dubbelsporig maken van dit traject. Waarom? Omdat je hierdoor met je Betuweroute minder afhankelijk wordt van de route over Emmerich, maar ook de optie om bij te sturen via het zuiden erbij krijgt. Eventueel nog een 3e spoor tot en met Heijendaal (spoor uit Venlo langs de andere kant van het perron leggen en van het dan ontstane middenspoor een kopspoor maken voor NS treinen in de (studenten)spits. Als Emmerich nu gestremd is, wordt een deel van het treinverkeer via het normale net afgehandeld, omdat je om in Venlo te komen vanaf de Betuweroute ofwel moet omrijden via Eindhoven ofwel moet gaan dieselen onder de draad.
Die route via 's-Hertogenbosch-Eindhoven is al de gekozen variant, dus dan heb je de Maaslijn al niet meer nodig. Om veel goederentreinen via de Maaslijn naar Venlo te kunnen laten rijden heb je overigens niet alleen elektrificatie en dubbelspoor nodig, maar moet je ook nog de spoorlijn tussen de Ressen (aansluiting Betuweroute) en Nijmegen aanpassen, want daar passen gewoonweg niet zo veel goederentreinen tussen straks.

Laurent schreef:Voor de nieuwe Maaslijnconcessie zou met hybride, dus diesel en bovenleiding voor de stroomvoorziening, materieel gereden kunnen gaan worden, GTW's zijn daar prima geschikt voor en ook andere treinstellen hebben de mogelijkheid hiertoe.
Dus die tientallen Maaslijntreinen op Venlo-Roermond zijn niet genoeg om elektrificatie te rechtvaardigen, maar die enkele mogelijke goederentreinen per jaar die je eventueel zou willen verleggen via de Maaslijn bij een eventuele stremming te Emmerich (inderdaad ja, veel mitsen en maren) zijn er wel genoeg? Vindt ik een beetje vreemde afweging. Overigens: wat is de meerprijs van een hybride trein ten opzichte van een elektrische trein? Hoe lang duurt het totdat volledige elektrificatie dan alsnog goedkoper zou zijn?

Laurent schreef:Een tweede lijn die naar mijn mening in aanmerking zou komen voor elektrificatie, is Apeldoorn - Zutphen - Hengelo. Op deze manier creëer je een omleidingsroute voor treinen richting het Oosten, waaronder goederenverkeer vanaf Amersfoort.
Dat goederenverkeer vanaf Amersfoort gaat juist verlegd worden via de Betuweroute-Elst-Arnhem-Zutphen, dus dan hoef je Apeldoorn-Zutphen niet te elektrificeren natuurlijk. (althans, niet als je enige argument die mogelijke omreisroute voor cargo's is)

Wat ik in je verhaal steeds weer het vreemde punt vind: je vind het blijkbaar wel rendabel om voor misschien gemiddeld 1 verlegde cargo-rit per jaar een lijn te elektrificeren, terwijl tientallen ritten per dag aan reizigerstreinen niet genoeg zijn.... Vreemd. Volgens mij is dat laatste toch echt veel rendabeler. Ik zou dan eerder voor die eventuele enkele rit per jaar een hybride loc inzetten voor de cargo's (wat vaak al niet nodig is, want er zijn al genoeg omreisopties voor cargo's straks).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Harm » zo 27 apr 2014 18:02

Laurent schreef:
Om de Hanzelijn ook als goede omleidingsroute te kunnen blijven gebruiken, zou elektrificatie van een lijn als Zwolle - Wierden eigenlijk ook noodzakelijk zijn. Treinen naar het Oosten hoeven hierdoor niet meer over het stukje enkelspoor bij Deventer.

De Hanzelijn wordt in sommige gevallen al gebruikt als omleidingsroute door de Berlijn trein van/naar Deventer. Soms rijden er goederentreinen tussen Zwolle - Deventer.

De eerste stap zal waarschijnlijk elektrificatie van het enkelsprige spoorlijn Zwolle - Wierden zijn. Maar als ze de spoorlijn Zwolle - Wierden willen gebruiken als omleidingsroute voor de treinen naar het Oosten moet er wel extra (inhaal - en passeer) spoorlijnen bij. Maar als ze echt serieus de intentie zouden hebben voor een snellere treinverbinding tussen Twente - Amsterdam/Schiphol voor korte/lange termijn dan kunnen ze in ieder geval al wat extra spoorlijnen voor de Berlijn trein (7 keer per dag tot Bad Bentheim) aanleggen.

De Berlijn trein zal als het via Wierden - Zwolle rijdt (flinke) tijdswinst boeken. Staat daar weer tegenover dat de stations Deventer en Amersfoort overgeslagen worden. En zijn de aanlegkosten van extra spoor t.b.v. de Berlijn trein hoger dan de baten?

http://www.overijssel.nl/sis/16301321651026.pdf

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » zo 27 apr 2014 18:07

Dan zou ik ook meteen doorpakken en de IC's Schiphol-Amersfoort beiden naar Schothorst laten rijden (i.p.v. 1x p/u), de IC Enschede-Amersfoort altijd naar Utrecht doorsturen (en daarna verder ri. Den Haag of Rotterdam) en dan een IC Enschede-Zwolle-Amsterdam C inleggen (1x per 2 uur van/naar Berlijn i.p.v. Enschede).

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Harm » zo 27 apr 2014 18:20

Dat lijk me voor het spoortraject Zwolle - Wierden ook het beste! Er is geen middenweg. Ze kunnen maar drie beslissingen met deze spoortraject nemen nl:

a) alles bij het oude laten d.w.z. enkelsporig en niet geëlektrificeerd
b) het enkelspoor elektrificeren
c) dubbelsporig, elektrificeren en geschikt maken voor 160 - 200 km p/u zodat in combinatie met Hanzelijn & OV SAAL een nieuwe snellere treinverbinding gemaakt kunnen worden tussen Amsterdam - Hengelo - Enschede/Berlijn. De Berlijn trein kan dan geintegreerd worden in de IC Amsterdam - Enschede via een nieuw spoortraject.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht door R-K » zo 27 apr 2014 18:53

Voor Groningen-Leer kan er als oplossing tussen Ihrhove en Leer een lijnbedrijf ingericht kan worden. Dat houdt in dat het westelijke spoor onder 1,5 kV DC komt en het oostelijke spoor onder 15 kV AC. Nadat het spoor naar Groningen is afgetakt kan de lijn naar Rheine verder over dubbelspoor. Voor 1 RE, 0,5 IC en 0,5 goederen kan er op het stuk Ihrhove Leer ook op enkelspoor gereden worden.

R-K
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Laurent » ma 28 apr 2014 01:22

SuperGhost schreef:Die route via 's-Hertogenbosch-Eindhoven is al de gekozen variant, dus dan heb je de Maaslijn al niet meer nodig. Om veel goederentreinen via de Maaslijn naar Venlo te kunnen laten rijden heb je overigens niet alleen elektrificatie en dubbelspoor nodig, maar moet je ook nog de spoorlijn tussen de Ressen (aansluiting Betuweroute) en Nijmegen aanpassen, want daar passen gewoonweg niet zo veel goederentreinen tussen straks.
Als ik voor 100 cargo's per dag een aanvraag doe bij Prorail en NS doet voor 100 passagierstreinen per dag een aanvraag bij Prorail en dit zou niet gaan passen, dan gaat er aan beide kanten geschipperd moeten worden. Zo simpel is het, of we het nou leuk vinden of niet. De ene trein heeft in principe geen voorrang op de andere trein (er is wel een rangorde maar dan maken we het te ingewikkeld). Dat is, zeker in de begintijd van Connexxion op Amersfoort - Ede, heel duidelijk geweest. Daar vielen gewoon ritten uit omdat er ander verkeer over de Valleilijn moest. Daarnaast: Dat iets op een bepaalde manier gebeurt, wil nog niet zeggen dat dit de beste manier is.
Overigens zal dat argument van vol wel meevallen, want je noemt iets verder in je betoog wel de omleidingsroute naar het Noorden toe, vanaf de Betuweroute, alwaar diezelfde treindienst Nijmegen - Arnhem e.v. gekruist moet worden. Door treinverkeer richting Köln over de Betuweroute te sturen en pas tussen Arnhem en Nijmegen op het normale net te nemen, ontneem je een groot deel van het gewone net die extra belasting. En dat verkeer dat wil je liever niet over Bentheim sturen, dat als oplossing zien is een logistieke nachtmerrie.

SuperGhost schreef:Dus die tientallen Maaslijntreinen op Venlo-Roermond zijn niet genoeg om elektrificatie te rechtvaardigen, maar die enkele mogelijke goederentreinen per jaar die je eventueel zou willen verleggen via de Maaslijn bij een eventuele stremming te Emmerich (inderdaad ja, veel mitsen en maren) zijn er wel genoeg? Vindt ik een beetje vreemde afweging. Overigens: wat is de meerprijs van een hybride trein ten opzichte van een elektrische trein? Hoe lang duurt het totdat volledige elektrificatie dan alsnog goedkoper zou zijn?
Jammer dat je niet volledig leest. Ik schreef namelijk onder andere over de kosten voor een schakelsysteem bij Venlo. Daarnaast, zoals ik ook zei, kan je met elektrificatie NS treinen door laten rijden tot Heijendaal. Verder kan je met het ook door mij genoemde dubbelspoor en de elektrificatie weer gewenste sneltreinen laten rijden op dit trajectdeel.

SuperGhost schreef:Dat goederenverkeer vanaf Amersfoort gaat juist verlegd worden via de Betuweroute-Elst-Arnhem-Zutphen, dus dan hoef je Apeldoorn-Zutphen niet te elektrificeren natuurlijk. (althans, niet als je enige argument die mogelijke omreisroute voor cargo's is)
Knappe jongen die de PONtrein, treinen naar Crailoo, Maarssen, Amsterdam en Transitverkeer naar België via de Betuweroute gaat leggen. Verder was elektrificatie ook bedoelt voor NS verkeer richting het Oosten. Bij stremming zal dit sneller zijn dan via Zwolle en wordt het stuk enkelspoor vermeden.

SuperGhost schreef:Wat ik in je verhaal steeds weer het vreemde punt vind: je vind het blijkbaar wel rendabel om voor misschien gemiddeld 1 verlegde cargo-rit per jaar een lijn te elektrificeren, terwijl tientallen ritten per dag aan reizigerstreinen niet genoeg zijn.... Vreemd. Volgens mij is dat laatste toch echt veel rendabeler. Ik zou dan eerder voor die eventuele enkele rit per jaar een hybride loc inzetten voor de cargo's (wat vaak al niet nodig is, want er zijn al genoeg omreisopties voor cargo's straks).
Ik vind het niet zo vreemd. We lopen allemaal te klagen over goederentreinen als ze overlast veroorzaken, maar goede faciliteiten voor dit verkeer is er nauwelijks. Ik kijk dan ook naar het totaalplaatje en het mooiste voorbeeld daarvan is toch Nijmegen - Venlo. Door te zorgen dat dit geschikt is voor goederenverkeer, kunnen we het goederenverkeer tussen Rotterdam en Venlo via het gemengde net nog verder terugbrengen. Daar profiteren veel meer reizigers van dan die paar die profiteren van het voorzien van bovenleiding en daardoor iets sneller worden van de trein op bijvoorbeeld Winterswijk - Zutphen.
Verder zijn hybride goederenloks momenteel nog steeds voornamelijk toekomstmuziek. Verder dan rangeerdiesel in een elektrische lok of een rangeerlocomotief met dual power komen we niet, terwijl voor passagierstreinen commercieel in gebruik zijnde treinen aanwezig zijn. Verder is een hybride goederenlok commercieel gezien niet interessant. Er is te weinig inzetgebied voor. Een regionale personentrein rijdt niet zulke lange stukken, een goederentrein kan rustig vanaf Rotterdam naar Basel en nog wel verder rijden. Voor die ene keer dat men dan over de Maaslijn zou moeten, gaat men liever over het normale net vanaf Rotterdam. Daar heb je een goederenboer echt niet zo mee, maar de reizigers juist des te meer. Maar dat even geheel terzijde.

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door SuperGhost » ma 28 apr 2014 15:22

Laurent schreef:
SuperGhost schreef:Dat goederenverkeer vanaf Amersfoort gaat juist verlegd worden via de Betuweroute-Elst-Arnhem-Zutphen, dus dan hoef je Apeldoorn-Zutphen niet te elektrificeren natuurlijk. (althans, niet als je enige argument die mogelijke omreisroute voor cargo's is)
Knappe jongen die de PONtrein, treinen naar Crailoo, Maarssen, Amsterdam en Transitverkeer naar België via de Betuweroute gaat leggen. Verder was elektrificatie ook bedoelt voor NS verkeer richting het Oosten. Bij stremming zal dit sneller zijn dan via Zwolle en wordt het stuk enkelspoor vermeden.
Die knappe jongen kan nu al de PON-trein via Zutphen sturen, want de PON-lijn is ook een diesellijn knipoog

Voor een omreisroute bij een stremming Apeldoorn-Deventer, kan men gewoon ook overstappen op de reguliere treinen. Dan moet NS alleen de spits-treinen naar Apeldoorn laten rijden i.p.v. de reguliere, maar dat is bij werkzaamheden prima te regelen.
Het alternatief dat jij wil is misschien wel iets klantvriendelijker voor de NS-reiziger, maar is veel omslachtiger, want dan moet je eerst afspraken maken met Arriva én Syntus (de huidige vervoerders op resp. Apeldoorn-Zutphen en Zutphen-Hengelo) én je hebt naast de elektrificatie van Apeldoorn-Zutphen (ik ga voor het gemak even uit dat Zutphen-Hengelo als goederenroute gekozen wordt en daar geen extra elektrificatie nodig is) ook nog andere infra-uitbreidingen nodig om dat mogelijk te maken (de hoeveelheid is afhankelijk van of je ter vervanging van de regionale treinen wil rijden of dat je daarnaast wil gaan rijden). Je bent dus vele miljoenen kwijt voor misschien 1x per jaar. Dan kun je veel beter gewoon reizigers laten overstappen op die regionale treinen. Het effect is hetzelfde, maar de kosten veel minder.

SuperGhost
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Laurent » ma 28 apr 2014 15:55

En met welk materieel moet zo'n regionale vervoerder dan al die extra passagiers gaan vervoeren? Want grote reserves zijn er niet. Ik weet dat NS het in het verleden heeft gedaan samen met Syntus door de helft van de ritten met NS DM'90's te rijden en syntus de andere helft te laten rijden met een setje van 3 DM'90's. Zelfde geldt voor Amersfoort - Barneveld. Daar heeft NS met werkzaamheden ook al met VIRMs gereden omdat het in de Connexxion treinen niet zou gaan passen.
Verder rijdt de PON trein elektrisch, m.u.v. het laatste stukje in Amersfoort.

Je moet ergens beginnen en daarvoor goede argumenten hebben. Ik probeer de spoorlijnen te pakken waar het algemeen nut heeft, in plaats van een of ander dood lijntje waar de invloed op de rest van de trajecten te verwaarlozen is, zoals bijvoorbeeld Zutphen - Winterswijk of Roermond - Venlo. De kans dat je geld krijgt voor de door mij genoemde trajecten vanuit de landelijke overheid, is veel groter dan voor die laatst genoemde trajecten.
Ik vind het vreemd, we besteden miljarden aan spoorlijnupgrades naar 200, wat ik de komende 10 jaar toch echt nog niet gereden zie worden binnen Nederland, maar omleidingstrajecten, die toch snel meerdere keren per jaar nodig zijn, zijn kansloos omdat ze zo weinig gebruikt gaan worden?

Jammer overigens dat je niet op mijn gehele stuk in gaat, maar alleen een klein puntje eruit pakt.

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht door R-K » ma 28 apr 2014 21:31

Je noemt omleidingsroutes en electrificatie weinig zinvol op Venlo-Roermond in een alinea. Vreemd, want als Eindhoven-Weert-Roermond eruit ligt kun je nu geen VIRM treinen naar Maastricht en Heerlen via Venlo sturen. Bij electrificatie kan dat wel.

Handige omleidingsroutes zijn:
Nijmegen-Venlo-Roermond
Elst-Tiel
Zutphen-Hengelo
Zwolle-Wierden

R-K
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door Laurent » ma 28 apr 2014 21:54

Echter, de kosten voor het elektrificeren van het emplacement van Venlo zijn onevenredig hoog met de baten vanwege het 15 kV stuk.

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Prioritering elektrificatie door R-K » ma 28 apr 2014 21:55

Dat klopt, maar het is wel een van de nuttige trajecten om te electrificeren.

R-K

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer