Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Fictief] Dienstregeling Randstad

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht [Fictief] Dienstregeling Randstad door AlexNL » za 01 nov 2014 01:19

John: Afsplitsing van Spoortunnel Delft.

Ik denk dat er een beter bedieningspatroon mogelijk is met de infrastructuur die er ligt, maar daar heeft NS op dit moment het materieel niet voor.

Bijvoorbeeld:
- De Intercity Direct 900 (HSL) Amsterdam - Breda en de Intercity 2600 Lelystad - Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen rijden in een kwartierligging over de noordsectie van de HSL-Zuid. Na Rotterdam gaat de 900 door naar Breda, de 2600 via Dordrecht naar Vlissingen. Eventueel wordt hij beperkt tot Amsterdam, de 2200 zou dan door kunnen rijden naar Lelystad.
- De 1000 (de pendeltrein Amsterdam - Rotterdam via HSL) komt geheel te vervallen omdat deze rol wordt overgenomen door de versnelde 2600.
- De Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo en de Intercity 2200 Amsterdam - Haarlem - Dordrecht rijden tussen Den Haag en Rotterdam in een kwartierligging. De Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo stopt extra te Schiedam om zo de IC-kwartierdienst tussen Rotterdam, Schiedam, Delft en Den Haag in stand te houden.

Voordelen:
- Tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Den Haag en Rotterdam worden er IC-kwartierdiensten geboden. Hiernaast rijden er ook nog sprinterkwartierdiensten tussen Dordrecht en Den Haag, plus de Beneluxtrein.
- Reizigers uit Dordrecht, Roosendaal en Zeeland zijn bijna een half uur sneller in Schiphol of Amsterdam.
- Door een overstapknoop te maken in Rotterdam (crossplatform, zelfde vertrektijden) is het mogelijk om kwartierdiensten Breda - Den Haag te bieden, net als Dordrecht - Amsterdam. 2x per uur rechtstreeks, 2x per uur met overstap. Flinke tijdwinst voor reizigers waardoor er mogelijk weer meer reizigers op af komen.

Nadelen:
- Reizigers uit Delft en Schiedam krijgen iets minder intercities (4 per uur i.p.v. 4 in Schiedam of 6 in Delft)
- De hoeveelheid rechtstreekse reismogelijkheden van Schiedam/Delft naar Amsterdam neemt af. Er zijn dan 2 rechtstreekse treinen per uur (nu 4) naar Amsterdam en 2 met overstap in Den Haag Centraal. Een nadeel van de drie IC-stations in Den Haag... :(

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door John » za 01 nov 2014 05:05

Ik ben het hier grotendeels mee eens, maar in dit voorstel laat je dus ook geen directe IC-treinen meer rijden tussen Den Haag Laan v. NOI en HS? Ik zou gewoon 4 IC's handhaven vanuit Leiden richting Rotterdam. Die treinen kunnen op Delft en Schiedam blijven stoppen. De treinen tussen Den Haag Centraal en Rotterdam stoppen dan alleen nog op HS. Per saldo komt er dan maar 1 trein bij tussen Den Haag HS en Rotterdam als je die Benelux even wegdenkt.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door AlexNL » za 01 nov 2014 05:24

De Intercity 2200 Amsterdam - Haarlem - Dordrecht blijft gewoon Rotterdam - Schiedam - Delft - Den Haag HS - Den Haag Laan van NOI - Leiden en zo verder richting Amsterdam rijden.

AlexNL
Bericht Re: Spoortunnel Delft door John » za 01 nov 2014 05:43

Okay, maar dan maak je dus van Rotterdam - Leiden een halfuursdienst?

Ik zou zelf het volgende wel een realistisch toekomstbeeld vinden voor HSL en Oude lijn:

IC's:
  • Amsterdam C. - Schiphol - Rotterdam - Breda - (België).
  • Amsterdam C. - Schiphol - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Zeeland.
  • Den Haag C. - HS - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven.
  • Den Haag C. - HS - Rotterdam - Dordrecht
Elk kwartier cross-platform overstappen in Rotterdam.

Sneltreinen:
  • Amsterdam C. - Sloterdijk - Haarlem - (Heemstede) - Leiden - NOI - HS - Delft - Schiedam - Rotterdam C. - Blaak - Dordrecht (- Breda).
  • Amsterdam C. - Sloterdijk - Haarlem - (Heemstede) - Leiden - Den Haag C.
  • (Flevolijn - ) Amsterdam Z. - Schiphol - Leiden - NOI - HS - Delft - Schiedam - Rotterdam C. - Blaak - Dordrecht.
  • (Flevolijn - ) Amsterdam Z. - Schiphol - Leiden - Den Haag C.
Elk kwartier cross-platform overstappen in Leiden.

Eventueel kunnen bepaalde treinen met eindpunt Dordrecht ook al in Rotterdam eindigen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Spoortunnel Delft door MichaBen » za 01 nov 2014 10:54

Harm schreef:Er zit tussen 7.14 - 7.25 en 7.44 - 7.55 nog ruimte.

Dat zijn precies de tijdvakken voor de goederentrein (:19) en de beneluxtrein (:49).

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door SuperGhost » za 01 nov 2014 20:04

John schreef:Okay, maar dan maak je dus van Rotterdam - Leiden een halfuursdienst?

Ik zou zelf het volgende wel een realistisch toekomstbeeld vinden voor HSL en Oude lijn:

IC's:
  • Amsterdam C. - Schiphol - Rotterdam - Breda - (België).
  • Amsterdam C. - Schiphol - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Zeeland.
  • Den Haag C. - HS - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven.
  • Den Haag C. - HS - Rotterdam - Dordrecht
Elk kwartier cross-platform overstappen in Rotterdam.

Sneltreinen:
  • Amsterdam C. - Sloterdijk - Haarlem - (Heemstede) - Leiden - NOI - HS - Delft - Schiedam - Rotterdam C. - Blaak - Dordrecht (- Breda).
  • Amsterdam C. - Sloterdijk - Haarlem - (Heemstede) - Leiden - Den Haag C.
  • (Flevolijn - ) Amsterdam Z. - Schiphol - Leiden - NOI - HS - Delft - Schiedam - Rotterdam C. - Blaak - Dordrecht.
  • (Flevolijn - ) Amsterdam Z. - Schiphol - Leiden - Den Haag C.
Elk kwartier cross-platform overstappen in Leiden.

Eventueel kunnen bepaalde treinen met eindpunt Dordrecht ook al in Rotterdam eindigen.
Ik zou Delft gewoon als volwaardig IC-station opnemen. Dat station is erg druk. Verder zou ik alle IC's op Sloterdijk en Lelylaan laten stoppen. Sloterdijk lijkt me geen station dat je moet willen overslaan. Dan zou Lelylaan als enige overgeslagen worden, kun je net zo goed daar ook stoppen. Zeker aangezien er dan alleen 2 sprinters ri. Amsterdam C en 2 ri. Hoorn zouden stoppen.

Ik zou het dus als volgt doen:
Knopen 1 en 3 te Rotterdam:
- IC Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht - Roosendaal, verder stoptrein tot Vlissingen
- IC Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven - Helmond - Deurne, verder stoptrein tot Venlo
Knopen 2 en 4 te Rotterdam:
- IC Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Breda - Tilburg - Eindhoven
- IC Den Haag C - HS - Delft - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht

Knopen 1 en 3 te Leiden:
- IC Groningen/Leeuwarden ~~ Zwolle - Lelystad C - Almere C - Duivendrecht - Amsterdam Z - Schiphol - Leiden C - Den Haag C
- S Amsterdam C - Sloterdijk - Haarlem - Heemstede-A. - Leiden C - Den Haag Laan van NOI - HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - Blaak - Lombardijen - Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven (vormt kwartiersdienst met IC Den Haag C - Venlo op Breda-Eindhoven)

Knopen 2 en 4 te Leiden:
- IC Amsterdam C - Sloterdijk - Haarlem - Heemstede-A. - Leiden C - Den Haag C
- S Lelystad C - Almere B - Almere C - Schiphol - Leiden C - Den Haag Laan van NOI - HS - Delft - Schiedam C - Rotterdam C - Blaak - Lombardijen - Dordrecht
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door groningen » za 01 nov 2014 20:33

Dus het stukje 4 sporigheid gaat vooruit van 52.026094,4.336681 (600 meter voor spoorwegovergang Haantje) naar voorbij het station van Delft. Volgende plan moet toch 4 sporigheid naar Schiedam worden of zal het niets worden?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door AlexNL » za 01 nov 2014 21:06

Viersporigheid Delft-Zuid - Schiedam is niet nodig als de intercities de sprinters kunnen inhalen tot Delft-Zuid en bij Schiedam ook weer opzij kunnen. De treinen van/naar de Hoekse Lijn gaan er tenslotte af.

AlexNL
Bericht Re: Spoortunnel Delft door groningen » za 01 nov 2014 23:25

Dat is interessant en valt buiten deze topic. Rijden de treinen naar Hoek van Holland vanaf Rotterdam Centraal rechtstreeks naar Schiedam (Centraal) of gaat het vanaf Binnenhof, Nesselande of De Terp. Ik denk het laatste.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door John » zo 02 nov 2014 06:20

SuperGhost schreef:Ik zou Delft gewoon als volwaardig IC-station opnemen. Dat station is erg druk. Verder zou ik alle IC's op Sloterdijk en Lelylaan laten stoppen. Sloterdijk lijkt me geen station dat je moet willen overslaan. Dan zou Lelylaan als enige overgeslagen worden, kun je net zo goed daar ook stoppen. Zeker aangezien er dan alleen 2 sprinters ri. Amsterdam C en 2 ri. Hoorn zouden stoppen.

Dat is eigenlijk een bewuste keuze om de doorgaande treindiensten in de Randstad wat te versnellen. Delft heeft dan nog altijd 4 IC's en nog wat sprinters. Sloterdijk is een twijfelgeval maar Lelylaan zou ik wel schrappen en in plaats daarvan 4x per uur een sprinter Hoofddorp - Amsterdam Centraal inleggen. Daarmee rijden er 12 treinen per uur op de Westtak (2x Internationaal, 4x IC, 4x sprinter en 2x sprinter Hemboog). Dat is evenveel als nu (2x Internationaal, 4x ICd, 2x IC, 2x sprinter, 2x sprinter Hemboog).

groningen schreef:Dat is interessant en valt buiten deze topic. Rijden de treinen naar Hoek van Holland vanaf Rotterdam Centraal rechtstreeks naar Schiedam (Centraal) of gaat het vanaf Binnenhof, Nesselande of De Terp. Ik denk het laatste.

De metro's over de Hoekselijn gaan bij Schiedam gebruik maken van het huidige metrostation en rijden ook door op de Oost-Westlijn via Marconiplein naar Beurs. Vooralsnog gaat men er vanuit dat alle metro's uit Nesselande (lijn B) gaan doorrijden naar de nieuwe halte Maassluis Steendijkpolder en de helft daarvan door naar Hoek van Holland. In de ochtendspits gaan ook de metro's uit Binnenhof (lijn A) doorrijden tot Vlaardingen West.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Spoortunnel Delft door SuperGhost » zo 02 nov 2014 14:00

John schreef:
SuperGhost schreef:Ik zou Delft gewoon als volwaardig IC-station opnemen. Dat station is erg druk. Verder zou ik alle IC's op Sloterdijk en Lelylaan laten stoppen. Sloterdijk lijkt me geen station dat je moet willen overslaan. Dan zou Lelylaan als enige overgeslagen worden, kun je net zo goed daar ook stoppen. Zeker aangezien er dan alleen 2 sprinters ri. Amsterdam C en 2 ri. Hoorn zouden stoppen.

Dat is eigenlijk een bewuste keuze om de doorgaande treindiensten in de Randstad wat te versnellen. Delft heeft dan nog altijd 4 IC's en nog wat sprinters.
De doorgaande treindienst laat je juist nog wél overal stoppen en juist de eindigende treindienst laat je non-stop rijden tussen Rotterdam en HS. ;)

Alleen 4x SPR + 4x IC/S is niet voldoende. In de oude dienstregeling (toen in Delft naast de 4 sprinters alleen de IC Den Haag-Venlo en de sneltrein Amsterdam-Breda stopten) waren er in Delft juist zeer veel capaciteitsproblemen met zowel sprinters als de snelle treinen (het ergste was het met de snelle treinen ri. Leiden en verder, want die liet zeer regelmatig in de spits reizigers achter op het perron).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Spoortunnel Delft door Harm » zo 02 nov 2014 20:44

Super Ghost schreef:
Knopen 1 en 3 te Leiden:
- IC Groningen/Leeuwarden ~~ Zwolle - Lelystad C - Almere C - Duivendrecht - Amsterdam Z - Schiphol - Leiden C - Den Haag C

Stoppen IC vanaf 2018 nog op station Duivendrecht van/naar Amsterdam Zuid als het spoor tussen Duivendrecht - Amsterdam Zuid viersporig is? Zag dat de grond naast station Duivendrecht afgegraven was. Worden hier de passeersporen aangelegd?

Super Ghost schreef:
IC Amsterdam C - Sloterdijk - Lelylaan - Schiphol - Rotterdam C - Blaak - Dordrecht - Roosendaal, verder stoptrein tot Vlissingen

Duurdere HSL IC laten stoppen op station Amsterdam Lelylaan en station Amsterdam Sloterdijk lijk me geen goed plan. Dan krimpt de tijdswinst tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam. En HSL Zuid treinen zijn aantrekkelijk(er) voor treinreizigers indien zoveel mogelijk tijdswinst gemaakt t.o.v. de IC via Haarlem/Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam. Zeker als ze ook nog een toeslag moeten betalen op de HSL Schiphol - Rotterdam.

Op Rotterdam Blaak een HSL IC laten stoppen lijk me minder bezwaarlijk. Maar kun je niet beter de IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht laten stoppen? Zeker omdat de totale reistijd naar Vlissingen behoorlijk lang is.

Is het tussen Roosendaal - Vlissingen niet mogelijk om 1 keer per uur een IC -NG + 2 keer per uur een Sprinter - NG te laten rijden? Zoals dat vier jaar geleden nog het geval was. Of is dat voor NS qua exploitatie niet erg gunstig? De provincie Zeeland mag na het wegvallen van de Beneluxtrein bij Roosendaal vanaf december 2016 wel eens gecompenseerd worden.

John schreef:
Delft heeft dan nog altijd 4 IC's en nog wat sprinters.

Zelfs als de IC naar Vlissingen via de HSL rijdt zijn er nog 4 IC + 4 Sprinters. En kan het wegvallen van de IC Amsterdam - Vlissingen niet eventueel gecompenseerd worden door de Sprinter Haarlem - Den Haag door te trekken naar Rotterdam Centraal?

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Spoortunnel Delft door SuperGhost » ma 03 nov 2014 02:56

Harm schreef:Duurdere HSL IC laten stoppen op station Amsterdam Lelylaan en station Amsterdam Sloterdijk lijk me geen goed plan. Dan krimpt de tijdswinst tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam. En HSL Zuid treinen zijn aantrekkelijk(er) voor treinreizigers indien zoveel mogelijk tijdswinst gemaakt t.o.v. de IC via Haarlem/Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam. Zeker als ze ook nog een toeslag moeten betalen op de HSL Schiphol - Rotterdam.
Op Rotterdam Blaak een HSL IC laten stoppen lijk me minder bezwaarlijk.
Bij een binnenlandse IC over de HSL lijkt me dat die toeslag verdwijnt.
Verder lijkt me het vreemd dat je Blaak niet zo bezwaarlijk vind, maar Sloterdijk wel. Sloterdijk is een belangrijk forenzenstation én overstapstation (ri. Haarlem, Alkmaar, Enkhuizen). Het stoppen van een binnenlandse IC op Sloterdijk maakt de snellere reistijd over de HSL dus voor meer reizigers toegankelijk. Daarnaast zullen veel reizigers die vanuit Rotterdam naar Amsterdam willen denk ik niet op Centraal willen zijn, maar eerder op Sloterdijk of Zuid. Centraal is vanuit die richting nu vooral (nog) interessant als je naar het centrum wilt, maar dat is straks ook prima te bereiken vanaf Zuid. Daarnaast zullen denk ik ook de meeste forenzen naar Sloterdijk of Zuid willen. Sloterdijk overslaan lijkt me dus niet handig.

Harm schreef:Is het tussen Roosendaal - Vlissingen niet mogelijk om 1 keer per uur een IC -NG + 2 keer per uur een Sprinter - NG te laten rijden? Zoals dat vier jaar geleden nog het geval was.
[/quote]Dat was 4 jaar geleden niet het geval, toen reed er namelijk slechts 1x p/u een sprinter (toen nog stoptrein geheten) naast de 1x p/u rijdende IC. Dat is niet meer mogelijk, omdat er een eis is dat alle stations 2x p/u bediend worden. En 3x p/u rijden is voor NS natuurlijk zeer onaantrekkelijk voor die rustige lijn. Ik ben het wel met je eens dat een snelle dienst wel wenselijk zou zijn voor de steden Goes, Middelburg en Vlissingen.

SuperGhost
Bericht Re: Spoortunnel Delft door Harm » ma 03 nov 2014 07:22

Super Ghost schreef:
Bij een binnenlandse IC over de HSL lijkt me dat die toeslag verdwijnt.

Als dat zo is dan lijk me dat treinreizigers tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam massaal via de HSL Zuid gaan reizen. Dat betekent dat de vervoerder veel meer treinen moet gaan aanschaffen die via de HSL kan rijden. Dat gaat waarschijnlijk met de IC-NG ook gebeuren.

Betekent dat tussen Amsterdam - Rotterdam het treinverkeer meer een verschuiving gaan krijgen via de HSL en minder via Amsterdam - Haarlem/Schiphol - Leiden - Den Haag - Rotterdam. Prima natuurlijk want de peperdure HSL moet ten gunste van de treinreizigers gebruikt worden. De Nederlandse belastingbetalers hebben flink aan betaald. ;)

(Zeer) lange IC-NG kunnen op Amsterdam Sloterdijk stoppen. Maar hoe lang zijn de perrons op station Amsterdam Lelylaan? Kan daar geen gegevens over vinden.

Verder lijkt me het vreemd dat je Blaak niet zo bezwaarlijk vind, maar Sloterdijk wel.

Bij mijn vorige reactie bekeek ik vooral uit oogpunt van totale reistijd en tijdswinst vanaf station Amsterdam Centraal. Tussen Amsterdam - Rotterdam wordt dan via de HSL gereden. Maar als veel treinpassagiers station Amsterdam Sloterdijk ook gebruiken voor een reis van/naar Rotterdam Centraal is een stop wel gerechtvaardigd. Dat de totale reistijd 2 á 3 minuten dan langer kan duren tussen Amsterdam C - Rotterdam C via de HSL weegt dan minder op tegen de extra treinpassagiers die meegenomen worden. Vanaf Rotterdam C naar Roosendaal/Vlissingen wordt gewoon via de klassieke spoorlijn gereden. Wel vind ik een iets kortere reistijd van/naar Vlissingen gerechtvaardigd. Tenzij het aanbod aan treinreizigers bij Rotterdam Blaak net als bij Amsterdam Sloterdijk zo groot is dat een extra IC noodzakelijk is.

Dat was 4 jaar geleden niet het geval, toen reed er namelijk slechts 1x p/u een sprinter (toen nog stoptrein geheten) naast de 1x p/u rijdende IC. Dat is niet meer mogelijk, omdat er een eis is dat alle stations 2x p/u bediend worden.

In dat geval zijn ze zelfs op vooruit gegaan want nu is Amsterdam C 2 keer per uur rechtstreeks te bereiken vanaf Vlissingen. Wel minder is dat je vanaf Zeeland bepaald geen snelle reistijd hebt omdat er vanaf Rotterdam C naar Amsterdam C via Den Haag HS, Leiden en Schiphol de reistijd kunstmatig verlengd wordt zodat de HSL treinen aantrekkelijker worden qua reistijd tussen Amsterdam C - Rotterdam C. En treinreizigers uit Zeeland hebben straks ook geen overstap op de Beneluxtrein bij Roosendaal die steviger doorrijdt dan de IC Vlissingen - Amsterdam.

Daarom zou een IC-NG Vlissingen - Amsterdam via de HSL (2 keer per uur) gerechtvaardigd zijn. Tussen Vlissingen - Roosendaal op alle stations laten stoppen. En daarna vanaf Roosendaal met flinke snelheid naar Amsterdam C via Dordrecht, Rotterdam C en Schiphol.

Harm
Bericht Re: Spoortunnel Delft door SuperGhost » ma 03 nov 2014 15:37

Harm schreef:(Zeer) lange IC-NG kunnen op Amsterdam Sloterdijk stoppen. Maar hoe lang zijn de perrons op station Amsterdam Lelylaan? Kan daar geen gegevens over vinden.
Op Lelylaan zijn de perrons op IC-lengte (340 meter) en ri. Schiphol zijn ze nog 5 meter langer (Bron: ProRail).

Stoppen op Lelylaan is qua treinlengte geen probleem. De perrons van Rotterdam Blaak zijn overigens net ietsjes kleiner (337 meter)

Harm schreef:Maar als veel treinpassagiers station Amsterdam Sloterdijk ook gebruiken voor een reis van/naar Rotterdam Centraal is een stop wel gerechtvaardigd. Dat de totale reistijd 2 á 3 minuten dan langer kan duren tussen Amsterdam C - Rotterdam C via de HSL weegt dan minder op tegen de extra treinpassagiers die meegenomen worden.
Met 3 minuten reken je veel te veel tijd voor een stop. Als je kijkt naar de huidige dienstregeling, dan kost ri. Schiphol beide stops slechts 3 tot 4 minuten extra in totaal (dus 1,5-2 minuten per stop) en richting Amsterdam Centraal kost het slechts 2 minuten voor beide stations (dus 1 minuut per station).

Bedenk ook dat de westtak al erg druk is en dan is het niet handig om daar ruimte in te moeten leveren voor sprinters om alleen maar Lelylaan te kunnen bedienen (want Sloterdijk moet je niet willen laten overslaan door IC's). Je kunt over de drukke westtak beter zo veel mogelijk IC's sturen en die dan ook op Lelylaan laten stoppen, aangezien die ook meer capaciteit bieden. Lelylaan is prima geschikt (zowel qua lengte als qua drukte) om door IC's bediend te worden.
De gewone IC's over de HSL-zuid kunnen prima op Sloterdijk en Lelylaan stoppen. De Thalys etc. (hooguit 1x p/u) kunnen dan nog wel non-stop blijven rijden.

SuperGhost
Bericht Re: Spoortunnel Delft door Harm » ma 03 nov 2014 18:17

Nu stoppen de IC Lelystad - Vlissingen (2 keer per uur) en IC Amsterdam - Den Haag (2 keer per uur) op station Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan. De IC-NG (Lelystad) Amsterdam - Vlissingen via HSL (2 keer per uur) kan dan de hudige V-IRM vervangen. Het grote verschil is dan dat het deel tussen Schiphol - Leiden C - Den Haag HS - Rotterdam C vervalt. Het wegvallen van de IC op dit deel moet dan gecompenseerd worden.

Harm
Bericht Re: Spoortunnel Delft door SuperGhost » ma 03 nov 2014 20:09

Klopt. Dat zou bijvoorbeeld opgevangen kunnen worden door een sneltrein Almere-Dordrecht via de Zuidas en Den Haag HS die een kwartiersdienst gaat vormen met de Hanzelijn-IC.

SuperGhost
Bericht Re: Spoortunnel Delft door John » di 04 nov 2014 00:09

SuperGhost schreef:Ik zou Delft gewoon als volwaardig IC-station opnemen. Dat station is erg druk.
John schreef:Dat is eigenlijk een bewuste keuze om de doorgaande treindiensten in de Randstad wat te versnellen.
SuperGhost schreef:De doorgaande treindienst laat je juist nog wél overal stoppen en juist de eindigende treindienst laat je non-stop rijden tussen Rotterdam en HS. ;)

In dit geval gaat het om de doorgaande diensten naar Den Haag vanuit Brabant. Een lange afstandsverbinding dus. Voor de treinen die ik er juist wel zou laat stoppen zijn er over de HSL al snellere reismogelijkheden. Of Delft wel of niet door alle treinen die er langs komen aangedaan moet worden vind ik lastig te bepalen zonder de beschikking te hebben over gedetailleerde cijfers. Wel ben ik van mening dat het binnen de Randstad geen kwaad kan af en toe een groot station over te slaan, zeker als er genoeg andere treinen blijven stoppen.

Bedenk ook dat de westtak al erg druk is en dan is het niet handig om daar ruimte in te moeten leveren voor sprinters om alleen maar Lelylaan te kunnen bedienen (want Sloterdijk moet je niet willen laten overslaan door IC's). Je kunt over de drukke westtak beter zo veel mogelijk IC's sturen en die dan ook op Lelylaan laten stoppen, aangezien die ook meer capaciteit bieden. Lelylaan is prima geschikt (zowel qua lengte als qua drukte) om door IC's bediend te worden.
In mijn voorstel haal ik treinen naar Leiden weg van de Westtak en laat die afbuigen naar Zuid. Leiden Amsterdam Centraal kan prima via Haarlem. Hierdoor ontstaat er ruimte om naast 2x internationaal (Thalys, Benelux enz.) en 4x IC over de HSL ook 4 sprinters Amsterdam - Hoofddorp te rijden. Daarmee heeft Lelylaan in mijn ogen een prima treinaanbod. Zo druk is dat station nu ook weer niet en ik heb het idee dat veel reizigers sowieso niet verder dan Schiphol gaan.

Harm schreef:Stoppen IC vanaf 2018 nog op station Duivendrecht van/naar Amsterdam Zuid als het spoor tussen Duivendrecht - Amsterdam Zuid viersporig is? Zag dat de grond naast station Duivendrecht afgegraven was. Worden hier de passeersporen aangelegd?
Qua spoor wordt er bij Duivendrecht gewerkt aan de vier sporen over de zuidtak in het kader van OV SAAL die eindigt aan de westkant van het station. Aan het station zelf wordt niets aangepast, alleen de lage perrons worden een paar meter opgeschoven.

John
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer