Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Fictief] Dienstregeling Randstad

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » vr 20 nov 2015 00:29

ibodejoode schreef:
Daar mag NS heel blij mee zijn. Bovendien zou ik het dan omdraaien: 6 ic en 8 spr. Die laatste zijn korter en spitsrijders zijn over het algemeen korte afstand reizigers.


De IC Vlissingen - Amsterdam via de HSL laten rijden. En dan een extra Sprinter inleggen tussen Leiden - Dordrecht (2 keer p/u).

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 017-147308

In de huidige plannen gaan er vanaf 2017 vijf treinen per uur via de hogesnelheidslijn rijden tussen Rotterdam en Breda. Nu zijn dat er nog twee. Dijksma geeft aan dat er wordt gekeken of één van de vijf treinen toch niet via Dordrecht kan blijven rijden


Er waren al berichten over dat Bombardier problemen heeft om de goede software te installeren in de locomotieven reeks 28 voor de HSL Antwerpen - Breda - Rotterdam. Dus waarom de Beneluxtrein niet gewoon via de oude route laten rijden? En laat dan een aparte trein rijden tussen Antwerpen C - Antwerpen Luchtbal - Noorderkempen - Breda. Die bij Breda goed aansluit op de IC Direct Amsterdam - Breda.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door SuperGhost » vr 20 nov 2015 01:43

Ik denk dat op Den Haag-Rotterdam 8 IC's + 4 SPR al genoeg zou moeten kunnen zijn als je ook de IC's Den Haag-Eindhoven op Schiedam Centrum laat stoppen. Je kunt dan de sprinters mogelijk (afhankelijk van de exacte dienstregeling van de IC's) zo inleggen dat het voor vrijwel alle reizigers die over Delft heen moeten reizen voordeliger is om op Delft op de IC over te stappen.

Voorbeeld van zo'n situatie:
Afbeelding

Tussen Rotterdam en Dordrecht zouden meer sprinters wél logisch kunnen zijn, aangezien je daar met R'dam Zuid, Lombardijen, Barendrecht en Zwijndrecht nog aardig wat stations hebt zonder een tussenliggend IC-station. Maar die extra sprinters hoeven natuurlijk niet onderdeel te zijn van Den Haag-Dordrecht. Die extra sprinters op Rotterdam-Dordrecht kunnen prima ook doorgetrokken treinen van de Merwede-Lingelijn zijn (kerende te Rotterdam) of desnoods door de sprinters vanuit Gouda door te trekken naar Dordrecht.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » do 07 jul 2016 07:58

In toekomst sneller reizen met OV in de Randstad:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... tad-147674
http://nos.nl/artikel/2115940-ov-bedrij ... dstad.html

Reizen met het openbaar vervoer moet in de toekomst in de Randstad veel sneller gaan. Binnen een uur moeten mensen van deur tot deur kunnen reizen.


Daar kan de HSL natuurlijk een belangrijke rol in spelen. Maar dan is nog de vraag of het altijd lukt. Neem bijvoorbeeld een rit van Amsterdam C naar Kinderdijk. Met de HSL IC kun je met 200 km p/u materieel in 36 - 40 minuten tussen Amsterdam - Rotterdam. Maar dan moet zoals de vervoersbedrijven een perfecte aansluiting zijn met bussen zodat toeristen snel naar de molens kunnen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door LOF » do 07 jul 2016 08:17

Toch leuk als bestuurders roepen dat ze tussen de grote steden nog maar een half uur reistijd en maximaal een uur van deur tot deur willen, zonder erbij te vertellen hoe ze dat willen realiseren.

Ja, ze willen maatwerk en lightrails maar daarmee realiseer je nog geen tijdswinst van bijv. tien minuten tussen Rotterdam en Utrecht.

Voor dat traject zou je de hele lijn moeten opwaarderen naar 200 km/u onder 15 kV met ERMTS, de stations en bijbehorende sporenbundels moeten aanpakken en de stop te Gouda laten vervallen.

Dat wordt een duur grapje. Hun gevraagde budget is sowieso maar één miljard per jaar. Dan blijft er wel heel weinig geld over die mooie lightrails van ze.

Daarnaast vind ik dit plan wel heel erg op de Randstad gericht, terwijl er ook enorm veel openbaar vervoer in de regio is. De grootste knelpunten zijn niet voor niets Arnhem-Nijmegen en Tilburg-Breda. Ook het stadsvervoer barst regelmatig uit zijn voegen.

LOF
Berichten: 864
Geregistreerd: za 04 apr 2015 17:40
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » do 07 jul 2016 23:50

Er is al veel extra spoorinfrastructuur bijgekomen in de Randstad. Maar ben wel van mening dat de Randstad niet moet dichtslibben vanwege economische redenen voor het hele land. En het is ook van invloed op andere delen van het land.

Neem bijvoorbeeld het verdubbelen van het spoortraject Amsterdam Zuid - Duivendrecht waardoor de IC van/naar Zwolle station Duivendrecht zal overslaan. Dat kan voor extra marge bij station Zwolle zorgen. Belangrijk want zie regelmatig hoe weinig marge de IC Den Haag - Groningen/Leeuwarden heeft.

Wel heb je een punt dat in andere delen ook wel eens in extra spoorinfrastructuur geïnvesteerd moet worden. De eisen van mijn eigen provincie is qua spoorinfrastructuur bescheiden nl. treinen die met 200 km p/u op Hanzelijn kan rijden:

http://www.destentor.nl/regio/onderneme ... -1.6173556

Daar gaat NS natuurlijk over.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron