Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[Fictief] Dienstregeling Randstad

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Dienstregeling Randstad door Harm » di 04 nov 2014 11:44

Super Ghost schreef:
Klopt. Dat zou bijvoorbeeld opgevangen kunnen worden door een sneltrein Almere-Dordrecht via de Zuidas en Den Haag HS die een kwartiersdienst gaat vormen met de Hanzelijn-IC.


4 keer per uur een IC tussen Almere - Schiphol - Leiden - Den Haag C/Den Haag HS? Nu al wordt de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag op ma - vr na 20.00 opgeheven tussen Almere - Schiphol. En geïntegreerd in de IC Vlissingen - Lelystad (- Groningen/Leeuwarden).

Kunnen ze dan niet beter de sneltrein Almere - Dordrecht via Amsterdam laten rijden? En zelfs verlengen tot Lelystad Centrum? Zodat de huidige IC Lelystad - Vlissingen ingekort kan worden tot Amsterdam Centraal. En dat de IC- NG rijdt tussen Amsterdam - Vlissingen.

Op die manier blijven er 4 keer per uur een IC rijden tussen Lelystad C - Almere C. En vervolgens blijven er 2 IC rijden vanaf Almere Centrum naar Amsterdam C en 2 IC naar Schiphol. De huidige route tussen Amsterdam C - Schiphol - Leiden - Den Haag HS - Rotterdam - Dordrecht met dezelfde stops op de stations als de hudige IC Lelystad - Vlissingen kan dan gehandhaafd blijven.

De frequentie tussen Amsterdam C - Schiphol zal dan 9 keer per uur zijn:

IC-NG Amsterdam - Breda (2 keer per uur)
IC-NG Amsterdam - Vlissingen (2 keer per uur) stopt op Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan
IC Lelystad - Dordrecht (2 keer per uur) stopt op Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Lelylaan
IC Amsterdam C - Den Haag C (2 keer per uur)
Thalys/Eurostar 320 (totaal 1 keer per uur)

John schreef:
Of Delft wel of niet door alle treinen die er langs komen aangedaan moet worden vind ik lastig te bepalen zonder de beschikking te hebben over gedetailleerde cijfers.


En dan je hebt de spoorinfrastructuur tussen Delft - Den Haag/Rotterdam. Spoortunnel Delft kan verdeeld over vier sporen de aanbod van treinen goed aan. Maar als je ziet hoe de snellere IC en iets tragere Sprinters kort achter mekaar rijden tussen Den Haag - Delft - Rotterdam. En de Beneluxtrein rijdt er extra ook nog eens. MichaBen had ook over een goederentrein. Rijden er goederentreinen tussen Den Haag - Rotterdam? Dacht dat die alleen tussen Rotterdam - Gouda - Utrecht/Woerden - Breukelen reden.

Met behulp van ERTMS die tot 2028 uitgerold zal worden zal de capaciteit wat vergroot worden. Wat ook wel nodig is: http://www.prorail.nl/projecten/delft/s ... delft-zuid

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling Randstad door John » di 04 nov 2014 13:17

Harm schreef:4 keer per uur een IC tussen Almere - Schiphol - Leiden - Den Haag C/Den Haag HS? Nu al wordt de IC Groningen/Leeuwarden - Den Haag op ma - vr na 20.00 opgeheven tussen Almere - Schiphol. En geïntegreerd in de IC Vlissingen - Lelystad (- Groningen/Leeuwarden).

In de nabije toekomst gaat er sowieso al 4x/u een IC rijden tussen Almere en Schiphol. Ik zou het logisch vinden als die treinen verder rijden richting Leiden.
Voor Amsterdam Centraal - Leiden is er een prima route over Haarlem en hiermee kan Station Zuid dan betere verbindingen krijgen richting Leiden en Den Haag. De populariteit van dat station gaat straks verder toenemen door de Noord/Zuidlijn.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Dienstregeling Randstad door Harm » di 04 nov 2014 14:29

Daar had ik even niet aan gedacht. Het effect van de Noord-Zuidmetrolijn. En die zal best groot zijn. Want via deze nieuwe snelle metrolijn kun je met een overstap op station Amsterdam Zuid andere gebieden nabij station Amsterdam Zuid nog frequenter en sneller bereiken.

In hoeveel minuten kunnen reizigers straks met de Noord/Zuid metrolijn vanaf station Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal reizen? Maar het kan mogelijk zelfs een alternatief zijn indien je heel snel met de metro tussen Amsterdam Zuid - Amsterdam C kan reizen.

De Beneluxtrein zal waarschijnlijk nog heel lang via Den Haag HS blijven. Indien ze de Beneluxtrein geheel via de HSL laat rijden protesteert de gemeente Den Haag weer. Tenzij er een IC Den Haag - Brussel komt.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dienstregeling Randstad door John » di 04 nov 2014 23:28

Harm schreef:In hoeveel minuten kunnen reizigers straks met de Noord/Zuid metrolijn vanaf station Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal reizen? Maar het kan mogelijk zelfs een alternatief zijn indien je heel snel met de metro tussen Amsterdam Zuid - Amsterdam C kan reizen.

Iets meer dan 10 minuten schat ik zo in. Ik vind het momenteel niet logisch dat er op hetzelfde moment twee treinen vertrekken vanuit Amsterdam Centraal richting Leiden, waarbij er eentje via Haarlem gaat en de andere via Schiphol om ook gelijktijdig in Leiden te arriveren. Wat mij betreft gaan dus alle treinen die via Schiphol naar Leiden rijden straks vanaf Amsterdam Zuid.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » zo 14 dec 2014 14:42

John schreef:
Iets meer dan 10 minuten schat ik zo in. Ik vind het momenteel niet logisch dat er op hetzelfde moment twee treinen vertrekken vanuit Amsterdam Centraal richting Leiden, waarbij er eentje via Haarlem gaat en de andere via Schiphol om ook gelijktijdig in Leiden te arriveren. Wat mij betreft gaan dus alle treinen die via Schiphol naar Leiden rijden straks vanaf Amsterdam Zuid.


In het beste geval zal de Noord-Zuidmetrolijn al in gebruik zijn bij de (NS) dienstregeling 2018:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord/Zuidlijn

Wat voor effect zal de ingebruikname van de Noord Zuidlijn hebben voor de dienstregeling van NS over 3 á 4 jaar? De prognose is dat er 8 - 12 metro's per uur in elke richting zullen rijden. Dat kan invloed hebben op het reisgedrag van (trein) reizigers. En daardoor mogelijk ook op de dienstregeling NS/dienstregeling Randstad.

Momenteel rijden de volgende treinen via station Amsterdam Zuid:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Amsterdam_Zuid

12 treinen per uur. Voorlopig kan er niet of nauwelijks treinen bij. Als het spoortraject tussen Duivendrecht - Amsterdam Zuid viersporig is geworden is er in ieder geval meer ruimte. Lijk me praktisch om de IC Enschede - Schiphol te verlengen naar Den Haag C. Daardoor zullen er vanaf Amsterdam Zuid drie keer per uur op ma - vr tot 20.00 een IC naar Den Haag C rijden.

Als de nieuwe IC-NG zijn ingestroomd zijn er weer nieuwe mogelijkheden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door SuperGhost » zo 14 dec 2014 15:31

Het effect van ingebruikname van de Hanzelijn zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de IC (Groningen/Leeuwarden-)Lelystad-Zuidas-Den Haag wellicht ook 's avonds gaat rijden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door John » zo 14 dec 2014 17:45

Ehm, de opening van de Hanzelijn heeft juist de IC Groningen/Leeuwarden - Zuidas 's avonds juist om zeep geholpen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door SuperGhost » zo 14 dec 2014 18:41

Ik bedoelde de NoordZuidlijn (blush)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » zo 14 dec 2014 21:13

De Zuidtak (Weesp - Schiphol) is qua functie heel anders dan tussen Schiphol - Amsterdam. Dat kun je na 20.00 goed zien op station Schiphol. Richting Amsterdam Centraal zijn er dan nog steeds (internationale) toeristen. Die vooral in de IC Direct in verhouding veel voorkomen. Richting Amsterdam Zuid waar dan vooral treinreizigers inzitten die alleen bij Amsterdam Zuid indien ze wonen.

Toch zou me niet verbazen dat de Noord-Zuidmetrolijn ook na 20.00 voor extra treinreizigers op station Amsterdam Zuid zal gaan zorgen. Want afhankelijk van waar je woont zal de Noord-Zuidmetrolijn zal station Amsterdam Zuid in combinatie met de Noord-Zuidmetrolijn een snellere begin/eindpunt zijn dan Amsterdam Centraal voor sommigen. Dus ook richting Den Haag Centraal.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door SuperGhost » zo 14 dec 2014 21:25

Dat laatste bedoelde ik dan dus ook ;-)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » za 20 dec 2014 11:17

Als de derde en vierde tunnelbuis in Delft zal zijn aangelegd zal de capaciteit weer behoorlijk toenemen:

http://s.ad.nl/3815056

Een woordvoerder van de provincie liet vanavond weten dat 'afhankelijk van de voortgang van de procedures en de werkzaamheden' de spoorverdubbeling in 2022 opgeleverd zou moeten kunnen worden.


Wel een goed moment om dan de capaciteit tussen Rijswijk - Delft Zuid te vergroten. De capaciteit van spoorinfrastructuur wordt dan in Randstad vergroot. En vanaf 2022 stromen de IC-NG in. Daardoor kunnen andere treinen doorgeschoven worden tussen (Roosendaal) Dordrecht - Rotterdam - Den Haag - Leiden - Haarlem/Schiphol - Amsterdam zoals de ICR-M + Traxx. Die zullen dan vervangen worden/zijn tussen Amsterdam - Breda door de IC-NG.

Als de ICR-M nog dan mee kan. Maar de plan V kan anno 2014 ook nog mee. Ondanks dat het ruim 40 jaar oud is.

De regionale overheden hebben in het samenwerkingsverband Stedenbaan afgesproken woningen en kantoren rond stations te bouwen èn de bereikbaarheid van stations te verbeteren. In combinatie met de spoorverdubbeling gaat dit leiden tot aantrekkelijker OV en meer reizigers. Met de NS hebben we afgesproken dat er tussen Dordrecht en Leiden, bij voldoende reizigersgroei, zes Sprinters per uur gaan rijden."


Ze hebben blijkbaar integraal met elkaar afgesproken. En alles afgestemd op elkaar. Aan Sprinters materieel zal anno 2022 waarschijnlijk geen gebrek zijn.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » wo 18 nov 2015 10:16

http://www.treinreiziger.nl/actueel/pol ... dam-147302

De komende jaren moet het aantal intercity’s tussen Den Haag en Rotterdam toenemen van zes naar acht per uur en het aantal sprinters van vier naar zes per uur. Het kabinet wil daartoe de seinen aanpassen en Schiedam Centrum opgeven als intercitystation


En dan te bedenken dat de Randstadrail er ook nog is. En Randstadrail is een succes. Het kabinet wil de seinen aanpassen. Dus meer treinen achter mekaar laten rijden? En op langere tijd wordt hier toch ERTMS geïnstalleerd? Is dat geen dubbele investering?

Dik-Faber: “Voor 19 miljoen euro komen er straks meer treinen, maar hebben reizigers uit Schiedam geen intercity meer. Dat moet anders kunnen. Schiedam is een belangrijk overstapstation. Als de Hoekse Lijn straks is omgebouwd tot metro zullen er nog veel meer reizigers gaan overstappen. Ook de NS wil niet voor niets graag dat Schiedam zijn intercity houdt!”


Nu stoppen de volgende IC op station Schiedam:

IC Lelystad - Vlissingen (2 keer p/u)
IC Amsterdam - Haarlem - Dordrecht (2 keer p/u)
IC Den Haag - Venlo (2 keer p/u)

Indien dit zou wegvallen blijven alleen de Sprinters Den Haag - Lage Zwaluwe (4 keer p/u) - Roosendaal (2 keer p/u)/Breda (2 keer p/u) over. Dat is natuurlijk een fors verschil. Zie ervan komen dat de IC Vlissingen - Amsterdam (- Almere/Lelystad) op lange termijn via de HSL gaat rijden. Dat is niet zo'n probleem want dan heeft de provincie Zeeland een snellere treinverbinding naar Schiphol en Amsterdam C. Het wegvallen van de IC Lelystad - Vlissingen kan eventueel gecompenseerd worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door eelkevd » wo 18 nov 2015 11:53

Goed lezen Harm:
De komende jaren moet [...] en het aantal sprinters van vier naar zes per uur.


Er gaan dus meer sprinters komen. Je zou Schiedam Centrum kunnen gebruiken als westelijk overstappunt om Rotterdam C te ontlasten als toegangspoort tot de metro maar voor doorgaande reizigers zou het juist prettig zijn als die IC's weer sneller gaan rijden.

Overigens, de Intercity 1900 Den Haag - Breda - Eindhoven - Venlo stopt nu ook niet op Schiedam Centrum geloof ik!

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door SuperGhost » wo 18 nov 2015 23:38

Dat klopt eelkevd, de IC Den Haag-Venlo stopt NIET op Schiedam Centrum (en ook niet op Rotterdam Blaak).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door ibodejoode » do 19 nov 2015 17:05

Straks het aanbod /wens Rotterdam - Den Haag dan 8 + 6 = 14 treinen per uur? Is daar wel vraag naar? Zoals gezegd, Randstadrail rijdt ook tussen Rotterdam / Den Haag en steeds meer reizigers Amsterdam - Rotterdam gaan over de HSL. Dan weet ik nog wel meer lijnen waar het aanbod eerder omhoog mag.

ibodejoode
Berichten: 475
Geregistreerd: do 04 jan 2007 20:32
Woonplaats: Franeker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door Harm » do 19 nov 2015 21:03

Straks het aanbod /wens Rotterdam - Den Haag dan 8 + 6 = 14 treinen per uur? Is daar wel vraag naar? Zoals gezegd, Randstadrail rijdt ook tussen Rotterdam / Den Haag en steeds meer reizigers Amsterdam - Rotterdam gaan over de HSL. Dan weet ik nog wel meer lijnen waar het aanbod eerder omhoog mag.


Dankzij de HSL, tunnel in Delft, Randstadrail verloopt de doorstroming van het treinverkeer in Randstad in ieder geval beter. Indien de frequentie en vervoersaanbod te hoog is kan NS als vervoerder desnoods kortere treinen laten rijden. De flexibiliteit van het treinverkeer in de Randstad neemt in ieder geval toe. En ze wilden als eerste ETMET invoeren tussen Amsterdam - Rotterdam.

Dit stukje staat op Wikipedia Hoofdrailnet:

ETMET[bewerken]

NS onderzoekt samen met de andere spoorsectorpartijen hoe hoogfrequente treindiensten zijn te realiseren, ook wel aangeduid als Elke Tien Minuten Een Trein (ETMET), of spoorboekloos rijden. Er is geëxperimenteerd op de trajecten Eindhoven - Amsterdam en Geldermalsen - Utrecht. De ETMET-plannen zijn onderdeel van het Programma Hoofdfrequent Spoorvervoer (PHS).

De plannen voor 2020 bestaan uit ETMET op de volgende verbindingen: Arnhem - Schiphol (intercity, excl. ICE Duitsland-Amsterdam) Arnhem - Nijmegen (intercity) Eindhoven - Alkmaar (intercity, excl. ICE Duitsland-Amsterdam) Den Haag Centraal - Almere Centrum (intercity) Geldermalsen - Woerden (sprinter)

Op Den Haag HS - Dordrecht zullen er zelfs 8 intercity's per uur rijden door een combinatie van een kwartiersdienst op Amsterdam Centraal - Dordrecht (via Haarlem) en een kwartiersdienst op Den Haag Centraal - Eindhoven.

Een goede doorstroming in de Randstad tussen Amsterdam - Dordrecht werkt indirect ook door naar Zeeland en Noord Brabant. Daarom zou het ook mooi zijn als de IC-NG Rotterdam - Groningen/Leeuwarden via de HSL gaat rijden. Kan de huidige route tussen Gouda, Utrecht C en Amersfoort gebruikt worden door andere langzamere IC/Sprinters.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door MichaBen » do 19 nov 2015 22:01

ibodejoode schreef:Straks het aanbod /wens Rotterdam - Den Haag dan 8 + 6 = 14 treinen per uur? Is daar wel vraag naar? Zoals gezegd, Randstadrail rijdt ook tussen Rotterdam / Den Haag en steeds meer reizigers Amsterdam - Rotterdam gaan over de HSL.

Intercity, sprinter en metro zijn drie verschillende producten, die kan je niet zomaar bij elkaar optellen. RandstadRail is leuk als je halverwege de twee steden woont of toevallig verder moet met de metro richting Slinge, maar om van Den Haag Centraal naar Rotterdam Centraal te reizen is het niet de snelste en comfortabelste oplossing (8 minuten langzamer dan de intercity en minder comfortabele zitplaatsen doordat de voertuigen een stuk smaller zijn). Sprinter zal ook vooral reizigers van tussengelegen stations vervoeren, sprinter en intercity gaan in de huidige dienstregeling tegelijk weg van Den Haag HS dus doorgaande reizigers zullen de intercity wel pakken.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: [Fictief] Dienstregeling Randstad door ibodejoode » do 19 nov 2015 22:48

Mijn opmerking ging over over er wel voldoende reizigersaanbod zal zijn. In de spits kun je dan min. 14x 500 = 7.000 reizigers per richting vervoeren. Bij een spits van 10% van een dag praat je over 70.000 reizigers per etmaal per richting. Daar mag NS heel blij mee zijn. Bovendien zou ik het dan omdraaien: 6 ic en 8 spr. Die laatste zijn korter en spitsrijders zijn over het algemeen korte afstand reizigers.

ibodejoode
Berichten: 475
Geregistreerd: do 04 jan 2007 20:32
Woonplaats: Franeker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron