Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

poll ns intercity-ng

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht poll ns intercity-ng door Harm » vr 05 dec 2014 22:54

Intercity Nieuwe Generatie

Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV) als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.

Wilde op basis van deze gegevens een poll doen? Wie zijn de vier treinbouwers? En wie zal de IC-NG mogen leveren? Het kan natuurlijk één bedrijf zijn. Maar het kan ook een consortium van twee bedrijven zijn.

Denk zelf dat Alstom, Stadler, Bombardier en Hitachi de vier treinbouwers zijn. En voorspel Stadler als winnaar.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: poll ns intercity-ng door Dwarsligger » vr 05 dec 2014 23:38

Harm schreef:Intercity Nieuwe Generatie

Voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die flexibel inzetbaar zijn en zowel kunnen rijden op de Hogesnelheidslijn (25 kV) als het Hoofdrailnet (1,5 kV) is NS gestart met een aanbesteding. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit/zitplaatsen, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.

Wilde op basis van deze gegevens een poll doen? Wie zijn de vier treinbouwers? En wie zal de IC-NG mogen leveren? Het kan natuurlijk één bedrijf zijn. Maar het kan ook een consortium van twee bedrijven zijn.

Denk zelf dat Alstom, Stadler, Bombardier en Hitachi de vier treinbouwers zijn. En voorspel Stadler als winnaar.


ik hoop geen stadler, die trekkers die hier door het land scheuren bij Arriva vind ik ook nix. hitachi heb ik nog nooit van gehoord dat die treinen maken

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1518
Geregistreerd: wo 03 feb 2010 15:36
Woonplaats: Badhoevedorp
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: poll ns intercity-ng door groningen » za 06 dec 2014 01:22

Hitachi Class 395 (maximum snelheid 225 km per uur)

Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Class_395
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: poll ns intercity-ng door fietser » zo 07 dec 2014 02:28

Harm schreef:[...]
Denk zelf dat Alstom, Stadler, Bombardier en Hitachi de vier treinbouwers zijn. En voorspel Stadler als winnaar.

Waarom denk dat het niet CAF, Siemens of een consortium met drie bedrijven zou kunnen worden?
Ik durf mezelf niet te wagen aan een voorspelling.

fietser
Berichten: 168
Geregistreerd: za 23 jan 2010 12:06
Woonplaats: Dordt
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: poll ns intercity-ng door Harm » zo 07 dec 2014 10:53

Het is natuurlijk allemaal koffiedik kijken. De treinen moeten in ieder geval voldoen aan de eisen van NS die te lezen zijn op Tenderned. Of zoveel mogelijk.

Voor Siemens geldt dat hun ICx nog niet helemaal ontwikkeld is. En wat betreft beproefde dubbeldeksintercity's geschikt voor 200 km p/u heeft Siemens zoal geen Intercity. In tegenstelling tot Alstom (SJ X 40), Bombardier (OMNEO) en Stadler (Kiss).

NS wil beproefde treinen die snel geleverd kunnen worden. Wat dat betreft is Stadler al het verste. De KISS treinen is succesvol en wordt al geleverd in Rusland, Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen. Niet voor niets was vorig jaar al een artikel van treinreiziger.nl: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ken-145351
http://de.wikipedia.org/wiki/Stadler_DOSTO

Hitachi is wat twijfelachtiger. De Javelin (Class 395) en de Super Express (Class 800) die op basis van de Javelin wordt ontwikkeld zijn beproefde en betrouwbare treinen. Maar er is hier geen dubbeldeksvariant van. Die zal ten eerste ontwikkeld moeten worden. En daarna zal moeten blijken of het betrouwbaar is.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron