Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Harm » di 06 jan 2015 18:18

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ijn-146713

"We vinden allemaal dat de bereikbaarheid van Schiphol beter kan" stelde hij. "De mainport zit te wachten op een extra, directe ov-verbinding met Amsterdam


In de komende jaren zal tussen Schiphol - Amsterdam Zuid - Duivendrecht nog uitgebreid worden. Maar dan houdt uitbreiding via spoor wel op. En kan infrastructuur met auto(snel)wegen en OV via bussen nog fors uitgebreid worden?

Schiphol begint op Heathrow of Charles de Gaulle te lijken. Dus waarom Noord-Zuidlijn niet doortrekken naar Schiphol?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » di 06 jan 2015 18:41

Afhankelijk van wat de route wordt, kan het een succes worden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Harm » di 06 jan 2015 19:31

Aan welke route/tracevariant denk je?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door MichaBen » di 06 jan 2015 21:51

Capaciteit van het spoor kan flink omhoog zodra alle aanpassingen gereed zijn. Daarnaast zijn er maar weinig treinen in Nederland die op maximale perronlengte rijden in de spits. Capaciteitsproblemen zijn vaak problemen die de politiek zichzelf aanpraat om weer met een nieuw prestigeproject te kunnen scoren en als excuus aan de reiziger ('we zitten aan de maximale capaciteit maar we hebben een plan' klinkt beter dan 'we kunnen meer capaciteit creëren maar doen dat lekker niet').

De winst van een metro naar een luchthaven is over het algemeen ook niet de capaciteit, maar de opstapmogelijkheden. Bij luchthavens met meerdere terminals die ver uit elkaar liggen zorgt de metro voor vervoer van verschillende terminals, terwijl een luchthaven aan een doorgaande spoorlijn vaak niet meer dan een station kan krijgen. Een metro zou ook eventueel bedrijventerreinen en andere voorzieningen in de buurt kunnen voorzien van vervoer.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Harm » wo 07 jan 2015 00:20

MichaBen schreef:
De winst van een metro naar een luchthaven is over het algemeen ook niet de capaciteit, maar de opstapmogelijkheden.


Vergeet niet dat Schiphol een belangrijke mainport is in Nederland die vooral succesvol is dankzij goede voor - en natransport. Op de wegen rondom Schiphol slibt het behoorlijk dicht. De files op de A 4 zijn talrijk. Tussen Amsterdam Zuid - Schiphol v.v. kunnn medewerkers van de kantoorcomplexen/bedrijventerrein en eventueel omwonenden dan beter Schiphol bereiken. En internationale zakenreizigers willen luchthaven Schiphol snel kunnen bereiken.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door groningen » wo 07 jan 2015 00:40

London Heathrow heeft een aansluiting met de metro en het spoor. Met de ondergrondse is het vanaf het centrum 6 pond en met de trein is het 10 of 21,50 enkele reis. Als je niet vanaf Paddington vertrekt, dan zou ik voor de ondergrondse kiezen. Is het geen idee om de metro op de NS-sporen te laten rijden. Zal de NS niet zo leuk vinden; weer een paar klanten kwijt als de GVB goedkoper is.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » wo 07 jan 2015 05:35

Harm schreef:Aan welke route/tracevariant denk je?

Er zijn twee tracés die een reële kans hebben om aangelegd te worden:

Tracé A (Beneluxbaantracé): een cut&cuver tunnel onder de volledige Beneluxbaan en Bosrandweg (met de haltes VU, Uilenstede/Sportcentrum, Centrum (Amstelveen), Internationale School/Sportlaan, Bovenkerkerweg en Brugstraat) die overgaat in een boortunnel (met haltes Schiphol Plaza, P3 en P40).

Tracé B (A4-Ringbaantracé): Deze loopt eigenlijk parallel aan de huidige spoorlijn, vanaf knoppunt de nieuwe meer er een tunnel komen. Extra haltes Anderlechtlaan, Vaiduct A4 (Badhoverdorp), P40, P3, Schiphol Plaza en P30.

Tracé B zal niet veel reizigers opleveren en zal weer overlast geven op het spoor. Deze is daarom niet echt levensvatbaar in mijn ogen. (Zeker niet als er minder haltes aan deze lijn komen.)

Tracé A heeft een reële kans om een succes te worden, er van uitgaande dat:
  • Lijnen 51 en 53 worden opgeheven.
  • Lijn 50 gaat naar Gaasperplas ipv Gein.
  • Lijn 50 word doorgetrokken naar CS. (Als alternatief kan die ook in Noord aansluiten op 52.)
  • Lijn 5 worden opgeheven. (Is het plan bij indienststelling van lijn 52.)
  • Lijn 16 of lijn 24 het amstelveense deel van lijn 51 overneemt van af de halte De Boelelaan/VU.

Aanvullend zou ik een 20 minuten (in de spits 10 minuten) sprinter dienstregeling inleggen tussen Hoofddorp en Zaandam en een 10 minuten IC/HST dienstregeling inleggen tussen Schiphol en Amsterdam C (stoppend op Lelylaan en Sloterdijk). Meer gaat niet passen.
Over de zuidtak kan het worden opgevoerd tot 12 IC/HST treinen per uur en 12 sprinters per uur, na afronding van de werkzaamheden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » do 15 jan 2015 00:10

Tracé via Amstelveen is niet in beeld vanwege de visieloze bestuurders die besloten hebben de sneltram los te knippen van het metronet. Blijft alleen een tracé grotendeels parallel aan het huidige spoor over. Nu hoeft dat op zich geen probleem te zijn, de Amsterdamse metro is daar zelf al een goed voorbeeld van. Trein en metro zijn verschillende modaliteiten met elk hun eigen sterke punten. De metro bedient het tussenliggende gebied wat weer allemaal gebiedsontwikkelingen kan faciliteren. Daarnaast kan de metro meer stations aandoen op het luchthaventerrein waardoor er flink gesneden kan worden in de gigantische hoeveelheid bussen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » do 15 jan 2015 12:26

Heel veel snijden kan alleen als P30 en P40 beiden worden aangedaan en op dat traject een 5 minuten dienst gereden word (nu rijdt er elke minuut 1 a 2 bussen op dat traject, dat zijn alle bussen op de R-netlijnen na), anders gaat het problemen geven voor de vele werknemers op Schiphol centrum (Plaza, aankomsthal, vertrekhal, etc). Bussen kunnen lastig keren op het busstation bij plaza.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » do 15 jan 2015 14:54

Het liefst zou ik de metro na Plaza doortrekken naar Hoofddorp via stations bij het Schipholgebouw, een halte bij P30 (met aantakkende bussen naar Schjphol Rijk en Aalsmeer) en het eindpunt dus bij station Hoofddorp. Je kan dan echt wel serieus besparen op het busvervoer. Bedenk dat er bijvoorbeeld ook nog veel hotel- en parkeershuttles rondrijden. Ook de Zuidtangent tussen Schiphol en Amsterdam Zuidoost wordt rustiger.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » vr 16 jan 2015 05:15

Dan zou je ook een metro (CS/Noord-)Isolatorweg-Schiphol-Hoofddorp inleggen anders gaat de N/Z-lijn aan zijn eigen succes nog ten onder.

Ook sluiten we Amsterdam Leylaan dan, de metro kan het overnemen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door SuperGhost » vr 16 jan 2015 06:29

mat_64 schreef:Dan zou je ook een metro (CS/Noord-)Isolatorweg-Schiphol-Hoofddorp inleggen anders gaat de N/Z-lijn aan zijn eigen succes nog ten onder.

Ook sluiten we Amsterdam Leylaan dan, de metro kan het overnemen.
Want er zijn geen reizigers vanaf Lelylaan die over Schiphol heen reizen?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » vr 16 jan 2015 12:05

mat_64 schreef:Dan zou je ook een metro (CS/Noord-)Isolatorweg-Schiphol-Hoofddorp inleggen anders gaat de N/Z-lijn aan zijn eigen succes nog ten onder

Hoe bedoel je dat, aan z'n eigen succes ten onder gaan?

Een metroverbinding vanaf de Westtak naar Schiphol is ook een interessante, je moet alleen wel oppassen dat er geen draak van een metronet ontstaat. De verlengde NZ-lijn ontkomt bij Amstelveenseweg al niet aan een samenloopdeel met de Ringlijn die ook weer verknoopt en/of samenloopt met de Bijlmerlijnen. Zie bij een verdere vervlechting nog maar eens een betrouwbare dienstregeling te maken die recht doet aan de verschillende vervoersstromen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » za 17 jan 2015 09:12

SuperGhost schreef:
mat_64 schreef:Dan zou je ook een metro (CS/Noord-)Isolatorweg-Schiphol-Hoofddorp inleggen anders gaat de N/Z-lijn aan zijn eigen succes nog ten onder.

Ook sluiten we Amsterdam Leylaan dan, de metro kan het overnemen.
Want er zijn geen reizigers vanaf Lelylaan die over Schiphol heen reizen?

Het grootste deel van de reizigers op Amsterdam Leylaan reist verder met ov of fiets, slechts een klein deel woont in de directe omgeving, volgens lokaal reizigers onderzoek (ik heb het kunnen inzien, maar het is meer dan een jaar later nog niet gepubliceerd), verder is reist meer dan 10% verder dan Schiphol.
John schreef:
mat_64 schreef:Dan zou je ook een metro (CS/Noord-)Isolatorweg-Schiphol-Hoofddorp inleggen anders gaat de N/Z-lijn aan zijn eigen succes nog ten onder

Hoe bedoel je dat, aan z'n eigen succes ten onder gaan?


Dat hij zo vol zit tussen het centrum en zuid dat de benodigde fequentie niet meer voorbij zuid kan samen rijden met de ringlijn, kortom capaciteitsproblemen op een deel van de lijn doordat een ander deel geen ruimte heeft.

John schreef:Een metroverbinding vanaf de Westtak naar Schiphol is ook een interessante, je moet alleen wel oppassen dat er geen draak van een metronet ontstaat. De verlengde NZ-lijn ontkomt bij Amstelveenseweg al niet aan een samenloopdeel met de Ringlijn die ook weer verknoopt en/of samenloopt met de Bijlmerlijnen. Zie bij een verdere vervlechting nog maar eens een betrouwbare dienstregeling te maken die recht doet aan de verschillende vervoersstromen.


Hierdoor voor kom je problemen die eerder zijn beschreven hier boven. Daarnaast is het nodig op Schiphol.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door groningen » za 17 jan 2015 09:31

Als suggestie had ik van tramlijn 1 vanaf de Ecuplein linksaf; tussen de Guldenpromenade en Balatonmeerlaan door naar de Kammerlingh Onneslaan in Badhoevedorp en dan door het weiland naar Schiphol toe.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » za 17 jan 2015 10:06

Als je rechtdoor de polder gaat heb je er niks aan ter ontlasting van het P40 busstation en de P3 pendelbus. Als je daarentegen onder/over de voet van het knoppunt Badhoevedorp de a4 kruist en vanaf daar de zuidtangent baan neemt heb je er wel wat aan. Handig zou zijn als die tram dan ook doorrijd naar P30 busstation. Maar dan is het in mijn ogen nog steeds niet interessant.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door groningen » za 17 jan 2015 15:08

Ik preek vanuit Groningen; heb totaal geen inzicht in verkeersstromen daar. Maar hoe verder je Amstelveen binnen rijdt, des te scherper moet je rechtsaf om eventueel naar Schiphol te rijden. Even buiten deze topic, maar ik vind het een enorm gemis tussen het eindpunt van lijn 5 (Binnenhof) naar het busstation in Amstelveen. Als ik met Google Maps schat, kom ik op 800 meter lopen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door MichaBen » za 17 jan 2015 15:35

Amsterdam Zuid - Schiphol via Amstelveen Binnenhof (eindpunt tramlijn 5) is zo'n 12,5 kilometer. Rechtstreeks is zo'n 9 kilometer. Veel belangrijker verschil is de omgeving, via de rechtstreekse route kom je vrij weinig plekken tegen waar je een station zou willen hebben, via Amsterveen zou je nog zo'n 8 stations kunnen hebben. Qua rijtijd zou je op zo'n 17 minuten kunnen uitkomen via Amstelveen, tegen zo'n 8 minuten met een tracé dat de spoorlijn en snelweg volgt.

Er zijn twee redenen waarom je een metro zou kunnen willen: mogelijkheid tot meer stops op Schiphol (naast Plaza bij diverse kantoorlocaties op en rondom de luchthaven), en rechtstreeks naar het centrum. De vervoerswaarde Schiphol - Amstelveen zal niet zo hoog zijn, als je die route kiest heb je vooral doorgaande reizigers die zich afvragen waarom ze niet gewoon de trein gepakt hadden en over waren gestapt op Zuid (waarschijnlijk haal je dan een metro eerder).

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron