Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Harm » di 17 feb 2015 15:42

Schiphol krijgt steun van GVB Amsterdam voor uitbreiding naar Schiphol:

http://www.z24.nl/economie/amsterdam-wi ... len-539095
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2369 ... ijn__.html

De metroverbinding is volgens de GVB-directeur nodig, omdat de huidige treinverbinding ontoereikend is: ,,Er komen ontzettend veel reizigers van Schiphol. Die willen niet altijd op het Centraal Station of station Amsterdam-Zuid uitkomen."


En de frequentie van/naar station Amsterdam Zuid is al zo hoog. Uitbreiden met extra spoorlijnen zal al gaan gebeuren. En ERTMS zal worden geïnstalleerd. Maar dan houdt het wel op.

Je ziet dezelfde ontwikkelingen als in andere megasteden waar bovengronds alles is volgebouwd. Het aantal reizigers moet wel vervoerd worden maar bovengronds slibt alles dicht. Dan is eigenlijk de enige optie om ondergronds te bouwen. Gaat natuurlijk veel geld kosten. Maar dan los je het probleem wel op. En wie weet wordt ook weer veel terugverdiend.

Als de metrolijn vanaf station Amsterdam Zuid (Noord - Zuidlijn) of Oost - Westlijn aangelegd zal worden zal op het wel op (zeer) lange termijn zijn. De gemeente Amsterdam heeft al veel problemen gehad met de aanleg van Noord Zuid lijn. Technisch zal het natuurlijk mogelijk zijn. Maar hoeveel draagvlak is hiervoor bij de bevolking, gemeente Amsterdam en andere instanties/bedrijven?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door MichaBen » di 17 feb 2015 18:24

Zo'n metro gaat echt geen zoden aan de dijk zetten qua capaciteit. Als de NS nou gewoon eens treinen op fatsoenlijke lengte gaat inzetten. De sprinterstations op OV-SAAL zijn geschikt voor 16 bakken SLT, de NS zet nu echter maximaal 10 bakken in. Een zo'n SLT16 trein heeft al 5x zoveel zitplaatsen als een M5 metrostel. Weliswaar hebben die metro's veel meer staanplaatsen, maar je wilt toch niet dat luchtvaartreizigers 20 minuten moeten staan met hun koffers.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Harm » di 17 feb 2015 18:47

Dat was op langere termijn ook toch de bedoeling dat 16 delige SLT zou worden ingezet? Waarschijnlijk is het nu nog niet nodig. En heeft NS momenteel genoeg Sprinters? Niet voor niets heeft NS extra Sprinters bij Stadler besteld. Op langere termijn kan NS mogelijk wel 16 delige SLT/Sprinter - NG inzetten.

Dan kun je de IC verlengen. Tussen Groningen/Leeuwarden - Almere Oostvaarders heb je natuurlijk geen twaalfdelige V-IRM nodig. Dat is slechts een paar keer gebeurd omdat er problemen waren tussen Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Rotterdam. De IC Enschede - Schiphol, Schiphol - Nijmegen/Heerlen verlengen kan op dit moment al nauwelijks omdat NS waarschijnlijk niet genoeg IC materieel heeft. Dat zal op zijn vroegst gebeuren indien de IC - NG instroomt.

De metro bij zo'n metrolijn van/naar Schiphol zal niet alleen gebruikt worden door luchtvaartreizigers. Maar natuurlijk vormt het wel een belangrijk deel.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door MichaBen » di 17 feb 2015 19:46

Op korte termijn gebeurt er sowieso niets, want die metro ligt er ook niet morgen al. Voor luchthavenreizigers richting Amsterdam lijken me de stoptreinen gunstiger, zowel VIRM als ICM is niet gebouwd met oog op grote koffers, bij de een heb je de trappen, bij de ander de smalle deuren en krappe balkons (ja er zijn ook ruimere balkons, maar daarvan moet je weten welke het zijn, en dat is niet handig voor toeristen). Voor rechtstreeks naar het centrum kan een metro handig zijn, maar dan vooral voor het comfort en niet vanwege de capaciteit.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » za 21 feb 2015 23:19

Met name de treinen die eindigen in Schiphol/Hooddorp vervoeren vrij veel lucht tussen Zuid en de Luchthaven. Die naar Amsterdam Centraal worden wel goed gebruikt maar vooral dat ICR is voor dat vervoer niet echt geschikt.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door SuperGhost » zo 22 feb 2015 00:21

Dat zal wel wat minder worden als de NZL af is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » ma 16 maart 2015 01:01

Ik denk dat luchtvervoer wel blijft tussen Zuid en Schiphol, want er komen straks nog meer treinen bij. Zelfs zoveel dat er meer treinen rijden tussen Zuid en Schiphol dan metro's door de NZ-tunnel.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Bolino » ma 10 aug 2015 21:29

Anders sturen we toch gewoon wat sprinters door die tunnel? :D

Avatar gebruiker
Bolino
Berichten: 25
Geregistreerd: za 17 maart 2012 14:39
Woonplaats: Amsterdam
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door mat_64 » ma 10 aug 2015 22:27

Zolang er treinen hun eindpunt hebben op Schiphol en/of Hoofddorp van uit Amsterdam Zuid zullen die zo goed als leeg rijden.
Als je alle treinen van Amsterdam Zuid laat doorrijden via Leiden C of de HSL Zuid en treinen vanuit Amsterdam laten eindigen in Hoofddorp of laten doorrijden via de HSL Zuid (Benelux+, ICd), Amsterdam C - Den Haag kan bedient worden via Haarlem.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door MichaBen » di 11 aug 2015 17:01

Daar zat ik pas inderdaad ook al aan te denken, met de AMRO shuttle straks heb je al 4x per uur een intercity Amsterdam Centraal - Schiphol. Voor de tussenliggende stations heb je al 4x per uur een stoptrein Schiphol - Sloterdijk. Is het dan noodzakelijk om de intercity Leiden - Schiphol - Amsterdam Centraal te laten rijden? Voor reizigers vanuit Haarlem naar Sloterdijk of Centraal is via Haarlem nagenoeg even snel, dus het gaat eigenlijk alleen maar om de verbinding Schiphol - Sloterdijk waarvoor deze trein omrijdt. Als die vervoersvraag hoog is zou ik eerder een 5e en 6e sprinter toevoegen dan een stoppende intercity een omweg laten maken waar doorgaande reizigers niet wijzer van worden.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » di 11 aug 2015 20:37

De meerwaarde van de Intercity 2600 Lelystad - Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen op Amsterdam - Schiphol - Leiden is inderdaad beperkt omdat de Intercity 2100 Amsterdam - Haarlem - Den Haag op nagenoeg exact dezelfde tijden via Haarlem rijdt.

Als straks de extra IC op Almere - Schiphol gaat rijden lijkt het mij met de corridorgedachte in het achterhoofd niet meer dan logisch dat deze door gaat richting Leiden. Sloterdijk en Lelylaan behoren gezien het reizigersaanbod wel minstens een strakke kwartierdienst met Schiphol te behouden. De Sprinter 5800 Hoofddorp - Amsterdam Centraal - Amersfoort (Vathorst) puilt door z'n beperkt capaciteit nu al vaak uit.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door SuperGhost » di 11 aug 2015 22:22

Lijkt me slim als je vanaf Amsterdam Zuid ook een beetje goed aansluit (vanaf de NZL gezien) richting Hoofddorp, waardoor je de westtak ook al kunt verlichten (Hoofddorpers kunnen dan sneller via station Zuid naar het centrum) en de sprinter tussen die plaatsen kan schrappen. De ICD zou wat mij betreft gewoon op Sloterdijk moeten stoppen en voor één tussenstation (Lelylaan) moet je geen aparte treinserie willen inleggen. Dat aantrekkelijker maken van Hoofddorp-A'dam Zuid kan al door de IC's uit Utrecht door te trekken naar Hoofddorp (ze rijden er toch al langs op weg naar Hoofddorp Opstel, ik dacht ook dat NS er ook al serieus over nagedacht had of nog altijd doet).

De IC's vanuit Leiden kunnen dan prima alle 4 via de Zuidas naar Flevoland rijden, waarbij de IC van/naar Vlissingen vastgemaakt kan worden aan die van/naar Leeuwarden en Groningen. Dat scheelt 's avonds bij het snijden ook, want zeker met de NZL lijkt me een IC over de Zuidas dan wel noodzakelijk. Bovendien krijgt de aansluitende IC (van/naar Zwolle) in Roosendaal te maken met een verschuiving van bijna een kwartier, dus lijkt me een kwartiersverschuiving van de IC naar Zeeland ook noodzakelijk. Dat valt dan mooi samen. Die andere 2 rijden dan als stoptrein tussen Lelystad en Zwolle, 's avonds bij het uitsnijden verdwijnt deze IC dan en wordt de sprinter doorgetrokken naar Zwolle (die eindigt overdag dan bij Lelystad).

De kwartiersdienst per sprinter tussen Leiden en Schiphol kan dan alternerend naar Hoorn Kersenboogerd (zorgt ook voor behoud verbinding Hoofddorp<->Westtak) en Hilversum-Utrecht Centraal gaan.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door Harm » do 11 feb 2016 19:54

OVPro.nl – Vakblad voor Stads- en Streekvervoer

Amsterdam moet verlenging Noord/Zuidlijn naar Schiphol onderzoeken

De gemeente Amsterdam moet onderzoeken of de Noord/Zuidlijn doorgetrokken kan worden tot Schiphol Airport. Een motie daarvoor van D66 heeft genoeg steun gekregen in de Amsterdamse gemeenteraad. Eerder besloot de verantwoordelijke wethouder in Amsterdam om deze mogelijkheid niet te onderzoeken, omdat deze verlenging 2,2 miljard euro zou gaan kosten zonder dat het veel voordelen zou opleveren.

D66, PvdA en VVD zijn het hier niet mee eens. Volgens deze partijen zou de OV-bereikbaarheid van het vliegveld flink verbeteren door de verlenging van de metrolijn. Het is namelijk zeer belangrijk dat reizigers ook met het OV goed op het vliegveld kunnen komen, zeker als de verwachte groei van het vliegveld doorzet.

Bereikbaarheid

De metroverbinding zou gunstig zijn voor de bereikbaarheid van Schiphol, omdat het vliegveld wereldwijd goed te bereiken is terwijl de bereikbaarheid aan de ‘landzijde’ nog wel wat te wensen overlaat. Bovendien werd tijdens een expertsessie in november 2015 door betrokken partijen al opgeroepen tot een substantiële verbetering van de infrastructuur tussen Amsterdam en Schiphol.

De huidige Noord/Zuidlijn zou de bereikbaarheid van het vliegveld niet verbeteren. Uit de eerder uitgevoerde Maatschappelijke Kosten/Baten Analyse zou dit ook niet nodig zijn, omdat de kosten voor het extra stukje metrolijn veel te hoog zijn zonder dat het heel veel voordelen oplevert. Volgens D66 zijn in deze analyse echter reizigers van buitenaf te weinig verwerkt. Tevens zouden er recentelijk nieuwe toekomstscenario’s zijn uitgebracht door het Centraal Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving met daarin hoge groeicijfers voor Schiphol.

Verbinding

Overigens willen de politieke partijen niet alleen dat een betere verbinding met de metro wordt onderzocht. Ook andere vormen van openbaar vervoer moeten onder de loep genomen worden, zoals trein en bus. Volgens D66 zijn er meerdere vervoersmodaliteiten denkbaar om de OV-bereikbaarheid te verbeteren. Raadslid Bart Vink roept de gemeente op steeds een goede afweging te blijven maken tussen de verschillende opties en modaliteiten ‘op basis van meer gegevens dan de momenteel bekende’.

D66 hoopt dat de gemeente bereid is om het onderzoek snel op te starten, zodat uiterlijk in 2017 bekend is of een verlenging verstanding is. De Noord/Zuidlijn moet in 2017 in gebruik genomen worden. Voor dit onderzoek zou de gemeente actief moeten samenwerken met het Rijk en ook de andere betrokken, waaronder Schiphol en de Stadsregio Amsterdam.

D66, PvdA en VVD zijn het hier niet mee eens. Volgens deze partijen zou de OV-bereikbaarheid van het vliegveld flink verbeteren door de verlenging van de metrolijn. Het is namelijk zeer belangrijk dat reizigers ook met het OV goed op het vliegveld kunnen komen, zeker als de verwachte groei van het vliegveld doorzet.


Kan de verlenging van de Noord-Zuid metrolijn naar Schiphol de huidige station Schiphol ontlasten? De huidige station Schiphol met 6 sporen kan inmiddels al moeilijk de hoge frequentie verwerken. ERTMS zal mogelijk enigszins helpen. Maar is waarschijnlijk niet de echte oplossing. Station Schiphol uitbreiden met 2 extra sporen zal waarschijnlijk een betere oplossing zijn.

En de wegennet rondom Schiphol slibt ook regelmatig dicht. In superdrukke steden als Parijs en Londen zie je dat een metronet noodzakelijk is. De aanleg van metronet Crossrail in Londen kost enorm veel geld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossrail. Maar zal als het eenmaal in gebruik is wel voor zorgen dat de kwaliteit van de OV in Londen sterk verbeterd zal worden.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door John » do 11 feb 2016 21:45

Er rijden vanaf december 14 treinen per uur tussen Amsterdam Zuid en Schiphol. Daar nog een metro parallel aan laten rijden doe je dan alleen voor het tussenliggende gebied maar daar moet echt nog wat gebeuren wil het de vervoerswaarde halen die past bij een metro. Je zou wel behoorlijk kunnen besparen op het busvervoer.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aansluiting Schiphol op Noord-Zuidlijn door MichaBen » do 11 feb 2016 21:47

Ik vermoed niet dat de metro iets zal oplossen aan de logistieke puzzel van de NS, want ik verwacht niet dat de NS minder treinen zal laten rijden als er een metro naar Schiphol gaat. Die 32 treinen per uur per richting die men met PHS voorziet voor Schiphol zullen er ook met een metro moeten gaan rijden, want dit zijn met name treinen die alle uithoeken van Nederland met de luchthaven voorzien, en de resterende sprinters verbinden stations waar de metro niet in de buurt van zal komen met Schiphol. Vanuit het perspectief van de trein is het gunstiger om Schiphol uit te breiden tot 8 perronsporen.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron