Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuwe treinen zonder toiletten

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Nieuwe treinen zonder toiletten door SvMp » za 17 jan 2015 13:38

Een tijdje geleden begon NS met treinen zonder toiletten. Pas achteraf werd daar door de Tweede Kamer wat aan gedaan. Het heeft te lang geduurd, maar beter laat dan nooit.

Volgens de NS is het corrigeren van deze blunder lastig: Het kost veel tijd en geld. Ondertussen heb ik op de lijn Oldenzaal - Hengelo gezien dat Syntus inmiddels wel een toilet in de trein heeft.

Juist daarom verbaast het mij zeer dat Arriva met splinternieuwe treinen rijdt zonder toilet. Het gaat dan om de Arriva-lijnen rond Winterswijk, maar ook Arnhem - Tiel. Waarom wordt nu dezelfde fout gemaakt op de Arriva-lijnen? Je zou denken dat men heeft geleerd van het Sprinter-debacle.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door John » za 17 jan 2015 21:45

Volgensmij mogen provincies hierin nogsteeds hun eigen afweging maken. Om Zutphen - Oldenzaal van een toilet te voorzien is het kilomtertarief bijvoorbeeld met een cent opgehoogd.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door Bloemkooltje-Waldo » ma 19 jan 2015 18:24

Sluit me aan bij John. De provincie Gelderland heeft geen toilet geëist op een lijn als Arnhem - Tiel. Een partij als Arriva gaat dan niet op eigen kosten toiletten bestellen.
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door SuperGhost » di 20 jan 2015 00:58

Ik weet niet of dat nu een goed voorbeeld is, aangezien voor de Gelderse (toiletloze) treinen van Arriva er toen ook meteen een prijsstijging van 6,1% werd doorgevoerd, want ook op ongeveer 1 cent extra uit komt, terwijl er juist minder aanbod kwam.

Waar je op Zutphen-Oldenzaal dus voor 1 cent extra een toilet kreeg, kreeg je in Gelderland voor 1 cent extra een lagere frequentie zaterdags op Arnhem-Doetinchem.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door BOW » do 12 feb 2015 22:12

Nieuwe toiletten mogen geen open pijp naar het spoor meer hebben. Dat was een goedkoop systeem die alleen reiniging behoefde door een schoonmaker.

Chemische toiletten zijn veel duurder bij inbouw, vragen continue stroom(verbruik), hebben losinstallaties nodig op rangeerterreinen door daarvoor opgeleid personeel, de losinstallaties moeten worden aangeschaft en rangeertereinen heringericht voor dit proces, (rangeer)machinisten moeten extra rangeerbewegingen uitvoeren en planning moet treinstellen regelmatig uit de dienst plannen om de toiletten te legen op een specifiek lospunt ( niet elke plaats waar leeg materieel de nacht overstaat ) en de isntallaties blijken ook nog erg storingsgevoelig omdat passagiers meer er blijven in gooien dan alleen wat erin hoort.

Met andere woorden......WC's in nieuwe treinen zijn EXTREEM duur ! Als je in de marge rijdt zoals sommige vervoerders op zijlijntjes, dan is dit wellicht echt een molensteen om je nek.

Daarom probeert elke vervoerder waar ze maar kunnen er onder uit te komen. Mocht de WC nog gewoon een open pijp zijn, had elke trein ze gehad.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door groningen » vr 13 feb 2015 00:22

Uit de zomer van 2013 (bron is VNO CCW Midden):
Toiletten op stations
In 2015 moeten er toiletten op alle stations tussen Arnhem en Winterswijk worden geplaatst. Het gaat om veertien stations, waarvan er drie al een toiletvoorziening hebben. De toiletten zijn niet alleen voor treinreizigers, maar ook voor wandelaars, fietsers en busreizigers. ProRail zorgt voor de plaatsing van toiletten op de grote stations in Doetinchem en Winterswijk.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door en-es » zo 10 mei 2015 23:18

NS doet aangifte tegen een onbekende treinplasser. Op sociale media is een foto te zien waarop deze persoon zijn behoefte doet op een 1e klasse stoel.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door R-K » do 14 mei 2015 08:46

SuperGhost schreef:Ik weet niet of dat nu een goed voorbeeld is, aangezien voor de Gelderse (toiletloze) treinen van Arriva er toen ook meteen een prijsstijging van 6,1% werd doorgevoerd, want ook op ongeveer 1 cent extra uit komt, terwijl er juist minder aanbod kwam.

Waar je op Zutphen-Oldenzaal dus voor 1 cent extra een toilet kreeg, kreeg je in Gelderland voor 1 cent extra een lagere frequentie zaterdags op Arnhem-Doetinchem.

Maar wel extra treinen 's avonds op Doetinchem-Winterswijk, waar na een uur of 21/22 echt geen behoefte aan is.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nieuwe treinen zonder toiletten door jcvjcvjcvjcv » vr 19 jun 2015 01:46

en-es schreef:NS doet aangifte tegen een onbekende treinplasser. Op sociale media is een foto te zien waarop deze persoon zijn behoefte doet op een 1e klasse stoel.

... van een trein die wel een wc heeft.

R-K schreef:
SuperGhost schreef:Ik weet niet of dat nu een goed voorbeeld is, aangezien voor de Gelderse (toiletloze) treinen van Arriva er toen ook meteen een prijsstijging van 6,1% werd doorgevoerd, want ook op ongeveer 1 cent extra uit komt, terwijl er juist minder aanbod kwam.

Maar wel extra treinen 's avonds op Doetinchem-Winterswijk, waar na een uur of 21/22 echt geen behoefte aan is.

WC op Zutphen-Oldenzaal is vaker wel dan niet "defect". Extra treinen zo laat vind ik wel fijn. Die op zaterdag mis ik daarentegen niet :+

jcvjcvjcvjcv
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reizigersvervoer