Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties?

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door SvMp » za 24 jan 2015 20:25

De NS heeft alle eigen stationsrestauraties gesloten. Ondanks dat ze goed draaien, zoals in Zwolle en Leeuwarden. Dat ze onrendabel waren is een leugen, het was er altijd druk.

Maar het houdt niet op. De NS pakt ook de private restaurants.

Afgelopen week hoorde ik op BNR Nieuwsradio een interview met een schrijver van een boek over station Amsterdam Centraal. De NS probeert de uitbater van het restaurant er uit te werken.

In Eindhoven is dat inmiddels gelukt: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/statio ... -1.3866040

Vanwaar die hetze tegen stationsrestauraties? Fastfood, Hema en AH-to-go zijn een enorme verarming ten opzichte van wat het was.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door zone5324bericht » za 24 jan 2015 20:55

gaat natuurlijk alleen maar om geld.
de Servex-formules zullen echt wel meer geld opleveren en/of goedkoper uit te baten zijn...
ook kosten die vaak minder ruimte of levert het in dezelfde ruimte meer op...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door MichaBen » za 24 jan 2015 21:44

SvMp schreef:Dat ze onrendabel waren is een leugen, het was er altijd druk.

Druk en rendabel zijn twee verschillende begrippen he ;)

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groningen » za 24 jan 2015 21:51

Ik weet niet hoe de zaken in Duitsland geregeld zijn, maar als ik Leer (Gronau is een slecht voorbeeld, want het heeft haast niets) zie, dan heb je een bakkerij, stationrestauratie en Bruna/Ako-achtig iets. Alle nederlandse stations lijken op elkaar qua retail. Een echt iets onderscheidend iets qua vestiging is er niet.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door en-es » za 24 jan 2015 22:22

Gaat puur om geld. NS richt zich op zaken die geld opleveren. En in andere landen is dat niet anders. Enne, in Duitsland zijn ook heel veel stationsrestauraties gesloten.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door eelkevd » zo 25 jan 2015 13:29

De gewone reiziger komt ook niet meer zoeken naar een restaurant gedurende een treinreis. Je hebt er minimaal een uur tijd voor nodig en tegenwoordig rijden (vrijwel) alle treinen elk half uur of vaker. Daarnaast staan ze ook niet bekend om hun goede eten etc, waarvoor je vaak beter even een stukje de stad in kan lopen. In ieder geval in Eindhoven was dat wel het geval.

Ook zijn de meeste treinreizen in Nederland te kort om meer dan snacks nodig te hebben. Ik zie zelf stationsrstauraties passen bij langeafstandsreizen zoals in Oost Europa.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door mat_64 » zo 25 jan 2015 17:56

De restauratie hadden misschien een op het laatst een merk ('t station/restauratie) dat eigendom was van NS, maar ze werden geëxploiteerd door franchisenemers. Als er geen opvolger was of bij mismanagement nam NS ze in eigen beheer tot er een nieuwe franchisenemer was.
Endhoven gaat verbouwd worden, dat is altijd een goede en geldige reden de huur van een huurder op te zeggen. En dat NS eerdere verbouw-/herinrichtingsplannen niet goedkeurde kaan vele redenen hebben.
Op Amsterdam Centraal heb je Restaurant 1e klas en de 1e Klas Pub.
Nieuwe restauratie formules zijn erg lastig van de grond te krijgen (kijk maar naar De Tijd op Utrecht Centraal, die liep ook niet echt).
En zoals eerder gezegd de meeste restauraties waren vaak wel goed druk, maar dat zei niks over de omzet en al helemaal niks over de rendabelheid van zo'n locatie.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door eelkevd » ma 26 jan 2015 08:31

De gewone reiziger komt ook niet meer zoeken naar een restaurant gedurende een treinreis. Je hebt er minimaal een uur tijd voor nodig en tegenwoordig rijden (vrijwel) alle treinen elk half uur of vaker. Daarnaast staan ze ook niet bekend om hun goede eten etc, waarvoor je vaak beter even een stukje de stad in kan lopen. In ieder geval in Eindhoven was dat wel het geval.

Ook zijn de meeste treinreizen in Nederland te kort om meer dan snacks nodig te hebben. Ik zie zelf stationsrstauraties passen bij langeafstandsreizen zoals in Oost Europa.

eelkevd
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groningen » ma 26 jan 2015 09:50

Er zijn plaatsen met een supermarkt recht voor de deur en soms te ver om te lopen. Vaak denk ik daar vooral impulsaankopen worden gedaan (iets wat je vergeten was van huis of een plotselinge honger- of dorstgevoel te lessen). Het leukste is om mensen met hun net gekochte aankopen hardlopen om de trein te halen en vaak dat niet doen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door Chrisdb » vr 30 jan 2015 09:34

Meerdere factoren, als je het mij vraagt.

1) Geld
Een Stationsrestauratie wordt onrendabel op het moment dat er in de nabije omgeving ook voldoende restaurants te vinden zijn. Kijk naar station Den Bosch: daar zitten drie restaurants op rij, een Burger King , een Smullers en een Döner King. Tel daarbij op dat je exploitatiekosten, personeelskosten kosten van inkoop enzovoorts hebt, je ook je tapvergunning moet betalen enzovoorts. Op termijn sluit je in de rode cijfers af en that's not the name of the game ;)

2) To Go maatschappij
Nederland is op aan het schuiven van een Rijnlands landje naar een Angelsaksisch land (finally :D ). Een Angelsaksisch land kenmerkt zich door een 24-uurseconomie met een hoog 'To Go' gehalte. De targets voor mensen liggen dermate hoog, er wordt meer van ze verwacht dan in de jaren 90 waardoor iedereen gehaaster en meer met tijd bezig is. Steeds meer moet last minute gebeuren, waaronder ook de traditionele maaltijden. Er is daarom meer baat bij voldoende To Go voorzieningen zoals die er nu zijn (hoewel het van mij meer 'corners' mogen worden dan uitgebreide zitgelegenheden, als je bij Julia's in Utrecht zit is het soms gewoon te benauwd voor woorden door de drukte) waar reizigers tussen de 30 seconden en 3 minuten hun volledige maaltijd geserveerd krijgen, waarna ze meteen kunnen doorstromen naar hun trein. Tijd wordt steeds belangrijker. Je ziet het niet alleen in 't OV, maar ook bij webwinkels (vandaag besteld, vandaag in huis, soms zelfs binnen het uur). Jawel mensen, we gaan nu écht meedoen :)

3) Veiligheid en doorstroom
Stationsrestauraties waar men uitgebreid kan eten en drinken staan naar mijn idee de doorstroom op het station in de weg. Mensen gaan immers - als ze langs een restaurant lopen - soms wat uitgebreider kijken of ze er iets eten dan wanneer ze langs een Smullers of Kiosk lopen. Daarnaast kunnen stationsrestauraties op kleinere stations (waar het 's-avonds rustiger is) makkelijker het doel worden van overvallers.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door eelkevd » vr 30 jan 2015 13:31

Over 2):
[drama modus aan]
Je ziet dit inderdaad gebeuren. Alles moet steeds sneller, er is geen tijd meer om ergens bij stil te staan gedurende een reis, wat je bij een stationsrestauratie wel doet. Daarintegen is inderdaad een convenience store als een AH to go wel een wens van de reiziger zoals je in Amerika veel van zulke winkels hebt, Azië (China, Taiwan, wellicht ook anderen?) overigens ook.
[drama modus uit]

Je ziet overigens wel dat Britten en andere angelsaksisch beïnvloede culturen graag ontspannen maar daar nemen ze dan echt de tijd voor en niet even vlug in een andere bezigheid zoals een treinreis. I kdenk dat dat in Nederland ook steeds meer gaat komen.

Over de NS: die hoeft niet persé de restauranten weg, maar het is wel erg inefficiënt. Je hebt veel ruimte nodig om mensen te laten zitten om hun eten of drinken op te maken, als je dat vergelijkt met een smullers, de klanten zijn direct weg en eten vaak op het perron staand of in de trein. Die ruimte zouden ze hoe dan ook daar toch al innemen. Dus zie hier, meer winst op een veel kleiner oppervlak! Welk bedrijf wilt nu niet meer winst maken!

eelkevd
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door en-es » za 31 jan 2015 10:42

Aan de andere kant: dat luxe restaurant op het middenperron in Amersfoort staat er nog steeds.

en-es
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groentje » zo 01 feb 2015 19:02

Of het werkelijk de vraag is van de 'klant', daar heb ik ook mijn twijfels bij. En voor een goed buffet durf ik al eens een ommetje te maken, en tijd uit te trekken. Ik heb in Frankrijk een paar keer een geweldige dagschotel kunnen eten voor weinig geld, en zou het zo weer doen, ook als ik daar een trein voor moet laten schieten (en dat betekent daar vaak een paar uur later pas kunnen vertrekken). Niets tegen een broodje, of een pak friet of andere snack, maar het is niet beter, vaak amper goedkoper, en veel minder gezellig dan een warme maaltijd op een aardewerken bord.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door John » zo 01 feb 2015 19:56

Je beseft je dat je hier op een Nederlands forum zit? Een Nederlander ziet aardappelen met groente en vlees om 18u thuis met dichte gordijnen als absolute culinaire verwennerij.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groentje » ma 02 feb 2015 02:14

Als ik mag afgaan op het aantal kookprogramma's, de kookboeken die bij de meestverkochte uitgeversproducten zijn, en het aantal sterrenrestaurants in Nederland dat België al langer naar de kroon steekt, zou ik durven beweren dat er in Nederland toch wel een publiek is voor een beetje deftige keuken. Trouwens, een dagschotel hoeft echt geen sterrenkeuken te zijn, integendeel. Vaak is dat ook maar een eenvoudige maaltijd zoals je ze thuis zou klaar kunnen maken, maar dan met een goed servies en zonder de afwas te moeten doen.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door en-es » ma 02 feb 2015 09:31

Er is zat publiek in Nederland dat goed en lekker wil eten en liefst in een prettige ambiance. Alleen ze doen dat niet tijdens een treinreis. Ik denk niet dat iemand zijn treinreis voor een paar uur gaat onderbreken om in een 5-sterrenrestaurant te gaan eten onderweg. Zo'n restaurant op het station in Amersfoort zal denk ik vooral niet-treinreizigers trekken. Juist voor de reizigers die door moeten zijn de huidige horecazaken op stations bedoeld. Even wat halen en daarna de trein in.

en-es
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door TGVgek » wo 04 feb 2015 20:12

Bij station garde lyon in parijs zit: Le Train Bleu. Daarzo kan het wel. Dan zou hier toch ook kunnen.

TGVgek
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groentje » wo 04 feb 2015 20:23

Men probeert van stations wel hubs van economische activiteit te maken, met kledingwinkels, coworkingkantoren, vergaderzalen, etc. Waarom zou een restaurant daar niet in passen, maar een broodjeszaak wel?

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer