Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties?

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door en-es » wo 04 feb 2015 21:11

Die zaken die jij passen allemaal in het 24 uurs economie denken. Snel winkelen, snel eten en snel de trein in.

en-es
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groentje » wo 04 feb 2015 21:15

Tja, het zal wel een deel van onze Bourgondische cultuur zijn, maar velen hebben toch graag een goede lunch tussen de kiezen. En een goede lunch op een vlot bereikbare plek is dan ook deel van die 24-uurseconomie, je hoeft immers niet ver te gaan en dus tijd te verliezen door naar een restaurant verderop te gaan, je kan in het station en op je werkplek blijven.

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door mat_64 » do 05 feb 2015 01:53

TGVgek schreef:Bij station garde lyon in parijs zit: Le Train Bleu. Daarzo kan het wel. Dan zou hier toch ook kunnen.

Wij kennen niet een vergelijkbaar station. Paris Gare de Lyon is een HST (TGV) forensen station, waar de reizigers gemiddeld een langere reis maken dan hier.
En de nederlandse cultuur is compleet anders.
groentje schreef:Men probeert van stations wel hubs van economische activiteit te maken, met kledingwinkels, coworkingkantoren, vergaderzalen, etc. Waarom zou een restaurant daar niet in passen, maar een broodjeszaak wel?

Ja, stations worden meer een economische hub, maar tot nu toe zijn het voor al gemakswinkels.
Een restaurant past niet bij de nederlandse mentaliteit, uiteten is iets bijzonders, je doet het niet dagelijks. Dan is het station niet de meest logische plek om naar toe te gaan.
De meeste nederlanders eten gewoon thuis en halen op het station iets om thuis te komen.
en-es schreef:Die zaken die jij passen allemaal in het 24 uurs economie denken. Snel winkelen, snel eten en snel de trein in.

Hier heb je gelijk in.
groentje schreef:Tja, het zal wel een deel van onze Bourgondische cultuur zijn, maar velen hebben toch graag een goede lunch tussen de kiezen. En een goede lunch op een vlot bereikbare plek is dan ook deel van die 24-uurseconomie, je hoeft immers niet ver te gaan en dus tijd te verliezen door naar een restaurant verderop te gaan, je kan in het station en op je werkplek blijven.

In Nederland heb je maar een half uur lunchpauze, dus een vlot bereikbare plek is vaak al te ver. En een goede lunch word in Nederland vaak gezien als een goed belegde boterham en een glas melk of een soortgelijk iets.
In de 24h-economie heb je meestal kortere pauzes, zoals al enige tijd hier normaal is.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groentje » do 05 feb 2015 02:41

Hier is een uur middagpauze niet ongebruikelijk, maar op een halfuurtje kan je ook al een warme maaltijd achter de kiezen krijgen, hoor, en als het restaurant dan in hetzelfde gebouw te vinden is...
Ik weet wel dat Nederlanders altijd al de naam hebben gehad dat voedsel vooral voedzaam, en niet te speciaal moest zijn, wat wel eens tot wenkbrauwgefrons leidde bij buitenlandse gasten...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door mat_64 » do 05 feb 2015 03:02

Ik krijg het niet voor elkaar in 20 a 25 minuten, want dat is wat je effectief overhoud om te eten in een pauze van een halfuur.
Bij grotere bedrijven heb je vaak een bemenste kantine waar je iets warms kan kopen, maar dat blijft dan ook vaak bij soep, snacks, friet en tosti's (croque-monsieur).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door groentje » do 05 feb 2015 03:12

Bij de kantine hier kan je belegde broodjes krijgen, maar ook soep, een dagschotel (keuze uit 4 verschillende opties), een drankje en een dessert, en je kan er nog een salade bij krijgen. En wij zijn echt niet bijzonder. Ik heb ook mijn hele schoolloopbaan warm gegeten op school, iets wat blijkbaar in Nederland ook uitzonderlijk is...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door mat_64 » do 05 feb 2015 14:27

Op de basisschool kan je soms tussen de middag naar huis om te eten. Maar op een klein middelbare school is de kantine vaak een paar automaten, grotere scholen kan je nog wel iets bij een balie kopen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door PvdO » do 05 feb 2015 16:25

Nederlanders en Noren zijn de enige mensen ter wereld die doorgaans niet warm lunchen. Ik studeer met mensen van over de hele wereld en ze kijken me allemaal raar aan 's middags als ik met mijn boterham aan kom zetten. Nu hebben we hier (Zweden) dan ook een lunchpauze van een goed uur, dus de horeca in de stad is ingericht op mensen die tussen de middag warm komen eten.

Restaurants op een a-locatie als een station zijn gedoemd als er niet van de lunchkaart wordt gegeten.

PvdO
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door sealynx » vr 06 feb 2015 10:03

mat_64 schreef:Kijk maar naar De Tijd op Utrecht Centraal, die liep ook niet echt.

Liep die niet, omdat mensen er geen behoefte aan hadden, of omdat zit-service te weinig omzet opbracht? Of liep die zo slecht omdat het gewoon een ballentent met slechte service was? Het was er wel altijd vol, vaak geen enkel plekje vrij. Je kon daar heerlijk een anderhalf uur werken, zonder ook maar één keer gestoort te worden door een ober met de vraag of je nog iets wilde drinken. Dat terwijl het wel gepresenteerd werd als een plekje om even te werken. Het leek wel of ze daar geen omzet wílden draaien. Een schil contrast met 'wilt u daar ook iets te drinken bij' van de Kiosk.

Scenario, een half uurtje na je eerste kopje: 'Natuurlijk, lekker, doe nog maar een thee, en doe er ook maar een worstenbroodje bij' --> en weer € 4,50 verdiend.

sealynx
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door mat_64 » vr 06 feb 2015 15:07

De keren dat ik daar was waren er maar een paar mensen. En het was selfservice, op de huurwerkplekken/vergadereenheden na, daar kon je iemand roepen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door Vinny » vr 06 feb 2015 21:42

In Nederland is uit eten gaan iets waar mensen speciaal voor uitgaan, omdat het tamelijk duur is - veel duurder dan bijv. in een land als Frankrijk of België. Een snelle, en goedkope hap is iets waar veel meer mensen in Nederland voor te porren zijn als ze onderweg zijn en wellicht een beetje gestesst. Daarom slaan snackbars op stations veel beter aan dan (sterren)restaurants.

Die laatste, dat is iets waar mensen zich voor verkleden, en samen bezoeken met familie en vrienden. Dan is ook een plek met meer allure gewenst.

Overigens mis ik zelf wel het echte stationsrestauratiegevoel met uitzicht op vertrekkende treinen, een half verstaanbare omroep. Treinromantiek :)

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door John » vr 06 feb 2015 23:22

Ik vind sowieso de charme in Zwolle verdwenen nu er op spoor 1 een of andere boemel staat in plaats van een lange sliert ICM richting het Westen :p

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Waarom voert de NS een hetze tegen stationsrestauraties? door BOW » do 12 feb 2015 21:32

Omdat die vierkante meters op die plek meer geld per tijdseenheid kunnen opleveren met een andere winkel erin ? Of indien er een derde partij betrokken is een geldstroom waar NS een groter aandeel/hogere huur van krijgt of kan vragen ?

De door treinen gegenereerde stroom mensen langs winkels is letterlijk goud waard. In tijden waar winkelcentra door concurrentie met internetwinkels met leegstand kampen wellicht wel steeds meer waard...

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Reizigersvervoer