Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Diversiteit materieel 1900

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » di 17 feb 2015 08:52

Ik reis een paar keer week van Dordrecht naar Eindhoven. Een jaar of twee jaar geleden moest de ICRm plaatsmaken voor de DDZ. Ik was al niet zo blij met dubbeldekkers, maar de DDZ vind ik helemaal vreselijk. Maar goed, je moet het ermee doen. Opeens veranderde het materieel in ICM, maar daar zat ook dagelijks een verschil in. ICM-3, ICM-4, ICM-3 + ICM-4. Het was iedere keer weer een verrassing, maar alles beter dan een dubbeldekker. En dan opeens, sinds een week of 2, is om 6 uur de DDZ weer terug.

's Middags en 's avonds is de diversiteit nog groter, want dan ga ik niet altijd op hetzelfde tijdstip naar huis. VIRM, ICM en DDZ, alles door elkaar. Gelukkig kan ik door www.ovtijden.com wel bepalen welke trein ik neem, zodat ik niet in een dubbeldekker hoef te zitten.

Kan iemand mij vertellen waarom er zoveel verschillend materieel rijdt en ook waarom er bijvoorbeeld de ene keer op een bepaald tijdstip een DDZ rijdt en de andere keer op hetzelfde tijdstip een ICM? Natuurlijk snap ik dat als er een verstoring is, dat er dan problemen met materieel kan zijn. Maar ook als er geen verstoring is geweest (ook niet in de omgeving), dan is het nog dagelijks anders.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Daan » di 17 feb 2015 09:04

Omdat dat daar en in de 3600 zo'n beetje alles wordt gezet wat 'over' is. Over 2 jaar moet alles weer ICRm worden, omdat de 1900 dan over de HSL gaat.

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » di 17 feb 2015 10:05

Dus de 1900 is eigenlijk een vergaartraject. Lekker dan. Wat ik alleen snap is dat het iedere keer omgewisseld wordt. Tijdje om 6 uur ICM en om half 7 DDZ en nu is het opeens om 6 uur een DDZ en om half 7 een VIRM. Of zit er ergens iemand die om de 2 weken de boel verandert? ;)

ICRm, ik zou er blij mee zijn als ik daar weer in kan zitten. Maar helaas wordt Dordrecht dan overgeslagen. Ik hoop dan verhuisd te zijn naar Breda, maar ben bang dat dat nog wel even gaat duren.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door groningen » di 17 feb 2015 23:55

zodat ik niet in een dubbeldekker hoef te zitten.

Hoe gaan we deze fobie noemen. Ik zeg duofobie, waarbij duo natuurlijk op 2 slaat. Kom op; zit je liever in een volle Koploper of een lege dubbeldekker.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door eelkevd » wo 18 feb 2015 10:56

groningen schreef:
zodat ik niet in een dubbeldekker hoef te zitten.

Hoe gaan we deze fobie noemen. Ik zeg duofobie, waarbij duo natuurlijk op 2 slaat. Kom op; zit je liever in een volle Koploper of een lege dubbeldekker.

Hoezo moet dat weer een fobie zijn? Ze zegt toch dat ze liever er niet mee reist, maar niet dat ze er bang (=fobie) voor is?

Ikzelf zit ook liever in een ICM/R dan een VIRM/DDZ. Zelfde ook liever een Plan V dan SLT/SGM.

En als je flexibel bent qua werktijden dat je zo kan plannen met je reizen dat je steeds fijn kan reizen, dan is dat gewoon winst. Als je steeds maar tegen aanpassingen aanloopt van materieelinzet dan is dat irriterend, dus ik snap deze vraag ook.

@Kaatje: De NS heeft 3x per jaar een moment om in de bestaande dienstregeling aanpassingen door te voeren buiten die van december om. 2 februari was er 1, de volgende komt in april uit mijn hoofd (?) en geloof dat er op die momenten ook geschoven kan worden met het materieel.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door MichaBen » wo 18 feb 2015 18:34

Er zijn normaal 6 wijzigingsbladen per jaar, dit zijn de officiële momenten waarop men wijzigingen in de dienstregeling doorvoert. Normaal zijn deze in december, februari, april, juni, september en oktober, dus om de twee maanden, met uitzondering van de zomerperiode. Deze wijzigingsbladen zijn ook de momenten waarop de nieuwe dienstroosters voor machinisten en conducteurs ingaan, en daarom het moment om wijzigingen door te voeren die invloed hebben hierop. Overigens worden ook buiten deze wijzigingsbladen er wel wijzigingen doorgevoerd, maar de grotere wijzigingen wacht men meestal mee tot een van de vastgelegde data.

De materieelinzet in de 1900 bestaat momenteel inderdaad uit ICM, DDZ en VIRM. Het lijkt erop dat dit vooral de restpartijen zijn die overblijven, in principe plant men zo veel mogelijk gelijksoortig materieel per treinserie, maar dat komt natuurlijk nooit exact goed uit. De VIRM inzet is vermoed ik tijdelijk tot april, dan moeten er vanwege werkzaamheden in Utrecht (en het daarmee ontstaande tekort aan perroncapaciteit) er VIRMs gaan rijden in de intercity Rotterdam - Utrecht, en waarschijnlijk schuift het ICM dan vervolgens door.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door John » wo 18 feb 2015 22:24

Ik dacht met het aanklikken van dit topic allemaal nostalgisch materieel te zien te krijgen (blush)

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » vr 13 maart 2015 11:31

Ik heb zeker geen fobie voor een dubbeldekker, ik reis alleen liever met de ICM en dan het liefst de ICM-4. Ik reis eerste klas en buiten de spits is het dan niet zo druk. En als ik de keuze heb tussen VIRM en DDZ, dan kies ik voor de VIRM, want de DDZ vind ik echt 3 keer niks.

's Morgens neem ik altijd de trein van 6 uur, dan heb ik de keuze niet. Maar 's middags kan ik wel kiezen, dus dan kies in het materieel wat ik het fijnst vind, dat lijkt mij het meest logisch.

Deze week weer bijna van alles gehad: Dinsdag VIRM, woensdag ICM en vanmorgen zou het een DDZ zijn, maar die reed niet. Gelukkig ben ik vandaag met de auto.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Daan » vr 13 maart 2015 14:38

Maar wat is er mis met DDZ dan?

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » zo 22 maart 2015 13:25

Je kan beter vragen wat er niet mis is!!

Weinig toiletten, zeker in de DDZ-4. En dan nog vaak defect ook. Van de week had ik weer eens een deur die ten eerste helemaal uit zijn voegen lag. Met veel moeite kon de deur wel dicht, maar niet op slot. Best leuk die elektronische snufjes, maar een deur met een deurklink gaat toch echt minder snel kapot.

Als je bovenin zit (en dat zijn toch de rustigere plekken, dus ik zit vaker bovenin), lijkt het alsof je in turbulentie zit. Normaal lopen bovenin lukt gewoon niet, je knalt overal tegenaan.

De klapdeuren zijn echt letterlijk klapdeuren, vooral bovenin.

Verlichting valt regelmatig uit, zeker als de bovenleiding bevroren is zit ik vaak in het donker. Nou vind ik dat op zich 's morgens niet zo erg, maar het hoort natuurlijk niet.

Verwarming doet het regelmatig niet, soms is het echt ijskoud.

Daarbij snap ik nog steeds het concept van 1e en 2 klas in 1 wagon niet. Iets wat bij de ICM 4, de ICRm (en vroeger ook de ICK en de ICL) beter geregeld is, door 1 wagon volledig 1e klas te maken. Hierdoor zit je in de 1e klas gewoon rustiger.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door mat_64 » zo 22 maart 2015 14:40

Kaatj1970, overdrijven is ook een kunst.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » zo 22 maart 2015 15:52

Dus omdat ik een mening heb die anders is dan de jouwe, overdrijf ik? Verklaar je nader, svp.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door mat_64 » zo 22 maart 2015 21:49

Kaatje1970 schreef:Weinig toiletten, zeker in de DDZ-4. En dan nog vaak defect ook. Van de week had ik weer eens een deur die ten eerste helemaal uit zijn voegen lag. Met veel moeite kon de deur wel dicht, maar niet op slot. Best leuk die elektronische snufjes, maar een deur met een deurklink gaat toch echt minder snel kapot.

Een toilet per twee bakken is in een treinstel normaal. Ja, soms is er een deur ontzet, maar dat is mogelijk bij alle type deuren.

Kaatje1970 schreef:Als je bovenin zit (en dat zijn toch de rustigere plekken, dus ik zit vaker bovenin), lijkt het alsof je in turbulentie zit. Normaal lopen bovenin lukt gewoon niet, je knalt overal tegenaan.

Kaatje1970 schreef:De klapdeuren zijn echt letterlijk klapdeuren, vooral bovenin.

De deuren boven en beneden zijn de zelfde, ze kunnen als je er niet met respect omgaat inderdaad open/dicht vliegen. Maar als je snel de trein wilt in en uit stappen wil je geen drammer op de deur.

Kaatje1970 schreef:Verlichting valt regelmatig uit, zeker als de bovenleiding bevroren is zit ik vaak in het donker. Nou vind ik dat op zich 's morgens niet zo erg, maar het hoort natuurlijk niet.

Alle treinen hebben die problemen. ICRm heeft ook ook veel uitval van licht.

Kaatje1970 schreef:Verwarming doet het regelmatig niet, soms is het echt ijskoud.

Nooit ervaren in DDZ, maar met enige regelmaat ervaren in VIRM.

Kaatje1970 schreef:Daarbij snap ik nog steeds het concept van 1e en 2 klas in 1 wagon niet. Iets wat bij de ICM 4, de ICRm (en vroeger ook de ICK en de ICL) beter geregeld is, door 1 wagon volledig 1e klas te maken. Hierdoor zit je in de 1e klas gewoon rustiger.

Hier heb je een punt.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » zo 22 maart 2015 22:36

Even over die deuren, die klapperen dus gewoon heel de rit. Dat heeft niks met het omgaan met de deuren te maken, ze klapperen gewoon heel de rit. Dus niet alleen als iemand de deur opendoet, gewoon constant. En bovenin is dat erger omdat het bewegen bovenin erger is. De deuren in een VIRM klapperen niet, waarom die in een DDZ wel? Ik vind de schuifdeuren in de ICRm en de ICm prettiger. Die schuiven gewoon weer dicht en klapperen niet heel de rit.

Overigens heb ik bij een VIRM nog nooit meegemaakt dat een deur ontzet was. Bij de ICM wel eens dat ie niet op slot kon, ICRm had veel defecte toiletten (spoelwater op o.i.d.), maar dan waren er altijd nog genoeg andere toiletten. Daar zitten er tenminste een hoop in, net als in de VIRM. DDZ-4 2 toiletten is gewoon veel te weinig. Zeker als je bedenkt dat ze vaak kapot zijn en je ook toch vrij regelmatig zwartrijders hebt die ze bezet houden. Dan kan je bij de ICRm en de VIRM tenminste nog naar een ander toilet lopen.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door eelkevd » ma 23 maart 2015 13:08

Een ICMm 3 heeft zelfs maar 1 wc voor 3 bakken. Vooral in het weekend zie je dat die dan af en aan bezet is. 2 is dan nog best acceptabel voor 4 bakken.

En die draaideuren, in een dubbeldekker kunnen ze geen schuifdeuren toepassen, dan steken ze uit het dak aan de bovenkant :p Dus dan is het alternatief om geen deuren in de coupe's te plaatsen, is dat een beter idee?

eelkevd
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door Kaatje1970 » wo 08 apr 2015 05:06

De deuren in een VIRM zijn ook klapdeuren en die klapperen een stuk minder. Dus het kan wel.

De ICM 3 heeft inderdaad maar 1 toilet, daarom heb ik liever de 4, want daarin zitten er 2. En op een of andere manier zijn die minder vaak defect dan in de DDZ.

Kaatje1970
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door eelkevd » wo 08 apr 2015 09:25

De deuren in een VIRM zijn ook een stuk zwaarder dan een DD-AR. maar een DDZ heeft ook zwaardere deuren. En toch ook in de VIRM bewegen de deuren nog steeds (zij het minder) mee.

En over toiletten in de trein, de huidige reizigers vinden het steeds moeilijker om zich te gedragen als ze in een ruimte zijn waar ze zich ongezien wanen (= anoniem kunnen zijn). Daardoor zijn toiletten extra kwetsbaar voor vandalisme, omdat er geen toezicht is. Hetzelfde zie je ook in Plan-V's met de kleine coupé's, en hebben moderne stoptreinen juist open bakken van voor tot achter. :(

eelkevd
Bericht Re: Diversiteit materieel 1900 door groningen » wo 08 apr 2015 12:58

Den Haag - Venlo en v.v. begint haast op de IC Zwolle - Roosendaal te lijken. Alles rijdt er, behalve de trek- en duwtrein met locomotief. Wat is in hemelsnaam het verschil tussen een DDZ-4SA en een DDZ-4.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer