Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door BOW » vr 27 maart 2015 12:50

Na de opmerkingen gelezen te hebben van een woordvoerder van een OV belangengroep was ik erg nieuwsgierig of dat ergens op sloeg. Natuurlijk heb ik geen trappen of duwen gegeven tegen de deurtjes ( al is het logisch en makkelijk te bedenken dat die poortjes ontworpen kunnen zijn om open te gaan als een in paniek geraakte mensenmassa ertegen aanduwt ) maar gewoon even kijken naar een stroom reizigers was al genoeg om de beschreven situatie inderdaad te herkennen : het achterna lopen van een argeloos iemand die de deurtjes opendoet met uitchecken is zo extreem makkelijk dat het geen zwartrijders en mogelijk niet eens grijsrijders zal tegenhouden....zonder toezicht dat in kan grijpen !

Het deurtje gaat wel even piepen als er 2 mensen achter elkaar door lopen maar dat zal de statische stations camera's een zorg zijn, die doen daar niets aan. ( als iemand er al naar het specifieke scherm tussen misschien wel 30 andere actieve schermen kijkt in zo'n centrale, en dan nog kunnen ze niets doen als er niemand ter plaatse is )

Met andere woorden, dit systeem is nutteloos zonder bemensing. Er moet bij elke poortjesrij een medewerker staan die ingrijpt bij piepende deurtjes. Zo is het bij de Londense Metro immers ook.

Nu had ik wel de indruk dat een plotselingen enorme instroom van ogenschijnlijk nutteloze "trainees" een paar jaar terug precies was bedoeld voor dit fenomeen, maar ongestuurd ( wellicht 10 jaar geleden bedacht, op tijdschema gezet, op aangegeven tijd automatisch uitgevoerd omdat het nooit is herroepen ) en dus te vroeg kwamen daar die poortjes niet in bedrijf waren en ook niet in afzienlijke tijd in bedrijf zouden komen. En eventjes later maar al dan niet gedwongen ( door nutteloosheid ) HC werden of weer weg gingen.

Maar los van of dat wel of niet ooit echt zo gepland is, nu is er op veruit de meeste poortjes stations GEEN personeel voor die poortjes en zonder werken ze dus niet (goed)

Ik vraag me dan ook af of er nog een plan op gang komt die (dure) HC op de trein uitfaseert en goedkoper toezichthoudend personeel bij de poortjes introduceert. Dat zal dan wel met instemming van de regering moeten ( maar NS = feitelijk Nederlandse Staat dus dat is niet zo'n praktisch probleem ) gezien HC op het HRN verplicht zijn voor passagierstreinen. Immers als NS het controlesysteem met HC hadden willen behouden, hadden ze nooit tientallen zo niet honderden miljoenen geinvesteerd in een toegangscontrole beheersingssyteem, en dat ook nog hardnekkig meer dan 10 jaar van doorlopende kosten en in gebruiksname overschrijdingen hebben volgehouden. En als een HC geen kaartjes meer hoeft te controleren.....wat is dan het bestaansrecht nog van het opsporingsgedeelte van hun takenpakket ? ( lees wat kan een veel goedkopere treinsteward/ leuk represtatief 18+ meisje/jongeman dan niet ? )

En wat dat aangaat, dat systeem zal het aantal mishandelingen waarschijnlijk niet verminderen......immers waar mensen ( poortjes toezicht ) andere mensen ( zwartrijders ) tegenhouden ( poortjes doen dat in praktijk niet ) of beboeten, vallen klappen. Ze zullen enkel goedkoper zijn. ( tenzij mensen hersenen krijgen, en vriendelijk bedanken voor een rol als boksbal tenzij dat aanzienlijk verdient en dus niet goedkoper is dan een HC )

Eigenlijk kan dit alleen maar een plan zijn geweest, ooit uitgedacht door managers die de kosten van 6000 (?) hoofdconducteurs wilden vervangen voor automatisering/machines. Maar totdat er robots zijn ( lol ! ) die zwartrijders in de kladden grijpen en boeten zal het nooit zo renderend worden als gedacht, en zullen (dure) BOA's hoe dan ook nodig blijven, die regelmatig ziek ( en dus duur ) zullen zijn vanwege agressie. Al dan niet op de trein zelf.

En de kosten terugverdienen door de know-how van dit systeem te verkopen ? ( is ooit opgevoerd als een van de redenen het te ontwerpen ) Niemand wil dit specifieke toegangsbeheersingssyteem - en in >10 jaren ook nog technisch sterk verouderd - waarvan elders in de wereld veel beter werkende voorbeelden staan, of soortgelijk werken maar dan met een bevolking met een heel andere mentaliteit en gezagstrouw :-))))

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door wauwthur » vr 27 maart 2015 16:41

Ik ben bang dat de huidige maatschappij moet leren leven met mensen die agressie als normale respons zien. Zeg maar de: "Ik praat deze agressie niet goed, maar ik kan me voorstellen dat.." mensen. Nog afgezien van mensen die het contact al zo zijn verloren dat ze sowieso meteen gaan schreeuwen en meppen.

Goede toegangscontrole kan het effect voor rijdend personeel verkleinen, maar ik denk dat er altijd wat tussendoor zal glippen. Goede ondersteuning en opleiding is een must. Altijd in tweetallen werken en bevoegd tot aanhouden en beboeten.
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door mat_64 » za 28 maart 2015 04:51

Herschikken van functies en stations inrichting kan een groot deel van de agressie in de trein voorkomen.
Service&Veiligheid opsplitsen in twee diensten, Stationsondersteuning&Veiligheid en Controle&Veiligheid.

Stationsondersteuning&Veiligheid: verantwoordelijk voor toezicht op de poortjes en algehele veiligheid van de stations. Doet op niet afgesloten stations ingangscontroles. Daarnaast ook ondersteunend naar informatie- en loketmedewerkers.

Controle&Veiligheid: Voert in groepjes controles uit in de trein. Begeleidt in groepjes risicotreinen. (Ze krijgen de status van conducteur de leider van een groepje die van HC.)

De HC op elke trein verdwijnt en word vervangen door een treinsteward. Deze heeft service taak, helpt bij het vertrekproces en is verantwoordelijk voor evacuatie bij calamiteiten. Voormalige HC kunnen overgeplaatst worden naar S&V en C&V, als ze daarvoor niet geschikt zijn zouden ze treinsteward kunnen worden, met behoud van loon (alleen nog met inflatie verhoogd tot het gelijk is met dat van de schaal waar treinsteward onder gaat vallen).

Machinist word altijd Chef-trein.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door wauwthur » zo 29 maart 2015 04:09

Dit lijkt me wel wat
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door SvMp » wo 03 jun 2015 17:11

Poortjes zijn altijd nutteloos.

Iemand die zin heeft te verkrachten of roven checkt gewoon even in.

wauwthur schreef:Ik ben bang dat de huidige maatschappij moet leren leven met mensen die agressie als normale respons zien. Zeg maar de: "Ik praat deze agressie niet goed, maar ik kan me voorstellen dat.." mensen. Nog afgezien van mensen die het contact al zo zijn verloren dat ze sowieso meteen gaan schreeuwen en meppen.

Beter opgeleid personeel kan dat wegnemen. Helaas zijn er nog te veel boa's die de fout in gaan. Schaf alle boa's af en laat politietaken door politieagenten doen. NS personeel is er puur voor de treinreiziger, de politie voor de veiligheid.

Dit verpest het voor de ov-medewerkers die hun werk wel goed doen:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6642012 ... boete.html
http://www.dumpert.nl/mediabase/6654307 ... errot.html

Ook moet nagedacht worden over waarom het in Nederland zo'n groot probleem is. Trefwoorden: Multiculturele samenleving, overbevolking, softe aanpak en de slechtste voorzieningen/service in Europa.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door MichaBen » wo 03 jun 2015 17:58

Goed zo, gewoon een twee maanden oud onderwerp omhoog trappen met volslagen onzin.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door SuperGhost » wo 03 jun 2015 19:24

Nogal ja, het hebben van een multiculturele samenleving is natuurlijk helemaal lachwekkend, want dat hebben alle landen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door BOW » di 09 jun 2015 19:35

Als je achter iemand aan kunt lopen zonder dat iets je tegenhoudt ( er gaat wel een alarm, maar als er niemand in de buurt is de daar wat mee doet... ) hebben poortjes alleen een beetje afschrikwekkende werking. Dat schijnt op Rotterdam voor een heuse verdubbeling van de omzet gezorgd te hebben maar je kunt verwachten dat dit effect afneemt naarmate men in het algemeen beter doorkrijgt hoe makkelijk en straffeloos je die poortjes negeert.

Er lijkt geen oplossing waarbij je niet OF personeel bij de poortjes moet hebben OF poortjes zo moet ontwerpen ( tourniquet-achtig ) dat er echt maar 1 person doorkan, maar dan komen mensen met koffers, fietsen, heel kleine kinderen of corpulente personen in de problemen. Ik dacht nog aan een tourniquet waarvan de ruimte voor een persoon variabel aangestuurd kan worden ( sensor ) en waarvan de quadranten kunnen inklappen in noodsituaties ( om grote stromen in paniek geraakte passagiers door te laten )

Hoewel dat kan werken is het wel erg technisch en waarschijnlijk storingsgevoelig.

Toen kwam bij mij het idee dat je gewoon sluizen met 2 poortjes achter elkaar moet maken : 1 poortje gaat open, gaat achter je weer dicht en als je niet met 1 persoon in de sluis staat gaat het volgende poortje gewoon niet open. Die achter je wel, zodat je er weer uit kunt. Dat kan met dezelfde techniek als de huidige poortjes, plus sensors.

Zo voorkom je zonder bemensing dat 2 of meer personen door de poortjes lopen. Of mensen met hun baggage of fiets klem komen omdat de poortjes te snel weer sluiten. Zijn tourniquetten ( zelfs met variabele ruimte ) waar mensen in vast kunnen komen te zitten niet nodig.

Dus (ICT) managers/bollebozen......maak sluizen van die poortjes. Als de inhoud van de sluis meer dan 1 persoon is*, dan gaat het volgende poortje van de sluis gewoon niet open. Het deurtje achter je wel, dus kunnen de personen gewoon weer terug. Uiteraard kan alles in nood gewoon opengezet worden net als nu. Probleem opgelost met vrijwel dezelfde hardware...

* Het moet te realiseren zijn dat iemand een gezinsproduct op de kaart kan hebben die aangeeft dat er kleine kinderen of dieren mee worden genomen. In dat geval kunnen er wel meer dan 1 persoon door het poortje en in de sluis staan. Sensors kunnen dan controleren of in dat geval er ook echt kleinere wezens ( warmtebeeld/silhouet ) naast de volwassene staan. Als dat technisch te uitdagend is blijf je bij 1 persoon in de sluis ( met baggage, kinderwagen(met kind) of fiets )

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door John » di 09 jun 2015 19:44

Ondertussen in België: Klik!

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door groningen » di 09 jun 2015 21:59

Verschil is wel dat de metro meestal geen conducteur heeft.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door eelkevd » do 11 jun 2015 09:33

@BOW: ik vrees dat dit wel een zeer kostbare oplossing zal gaan worden wat ook de entree van het station niet mooier zal maken. Lijkt meer op een fort of een douanehal van een vliegveld en dat is niet wenselijk.

Let er ook op dat het nooit 100% weg zal zijn en om die laatste 5% (of wat het huidige aantal ook is?) te weerhouden van zwartrijden zal een onevenredig hoge inspanning kosten. Nu al schijnen ze buiten de stationshal om te proberen het perron te bereiken dus daar moet ook een hoger hekwerk komen? Wat ze dan weer bedenken moet je daarna weer onmogelijk maken enzovoorts... Sommigen willen zelfs hun leven namelijk wagen om maar geen 5 euro te hoeven betalen!

De beste oplossing in mijn ogen is gewoon personeel erbij hebben.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Poortjes nutteloos zonder handelend plaatselijk toezicht door John » wo 17 jun 2015 17:59

Dat laatste, plus zwartrijders zwaarder bestraffen. Bij hardleerse personen mag het wat mij betreft ook leiden tot een strafblad.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Reizigersvervoer