Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Buitendienststelling Plan V door Qboy » za 10 jul 2010 13:12

NS heeft gepland dat bijna alle Plan V's weggaan behalve de Turbo Plan V's op de lijn Zwolle - Emmen maar die rijden waarschijnlijk tot 2012. Waarschijnllijk gaat het gebeuren, maar er kan nog iets veranderd worden.

Qboy
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door lamotep » za 10 jul 2010 13:46

En wat denken ze dan te gaan inzetten? Bussen?

lamotep
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door GroenSein » za 10 jul 2010 13:48

Grapjas. tong naar buiten In februari 2011 zijn de meeste SLT's al ingestroomd. De huidige Mat'64-diensten worden dus ingeruild voor SGMm (waar op zijn beurt SLT voor wordt ingezet) of SLT.

GroenSein
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door lamotep » za 10 jul 2010 13:56

Je moet eens kijken wat er alleen al in het zuiden nog aan massa's Plan V's rondrijden. Dan moeten er in de komende maanden nog wel enorme aantallen SLT's in gaan stromen of er komen enorme materieel tekorten. Kortom, ik zie het nog niet gebeuren.

lamotep
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door Mikos » za 10 jul 2010 13:59

Maar, die 'massa's' plan V die in het zuiden rondrijden, rijden daar natuurlijk niet voor niets. Ze worden nu nog onderhouden in het onderhoudsbedrijf in Maastricht. Daarom rijden ze ook zoveel mogelijk daar in de buurt (onderhoudsslagen zijn nu eenmaal erg kostbaar). Limburg en Brabant zijn dus zo goed als de laatste provincies waar nog plan V rond zal rijden. En langzaamaan zal het ook daar verdwijnen.

Met de huidige instroom van SLT, die goed op schema ligt, is het dus inderdaad zeer waarschijnlijk dat er vanaf begin 2011 veel minder, zoniet totaal geen, plan V meer te vinden zal zijn, afgezien van de turbo V's die tussen Zwolle en Emmen hun slagen zullen blijven rijden, totdat Arriva daar de tent over komt nemen.

Mikos
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door koosmaterieel64 » za 10 jul 2010 14:47

Wanneer gaat Plan-V of beter gezegd Mat'64 in Limburg verdwijnen? Heb hier nog nooit SGMm of SLT gezien voor testritten.
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

koosmaterieel64
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door The_Knitter » za 10 jul 2010 14:58

Plan T 528 is zelf dit weekend (officieel morgen) terzijde gesteld. De laatste volgt ook zeer binnenkort.

Er bestaat tevens ook een 'aan de kant' regeling. Er worden een aantal V'tjes uit de actieve dienst op de Dijksgracht gestald, en na een tijdje weer dienstvaardig gemaakt, en gaan er weer andere V'tjes heen. Deze reserve is er, maar ze mogen niet gelijk de baan op.

En Koos, in Limburg komt er (is de verwachting) helemaal geen SLT. Ter zijner tijd wordt dat SGMm knipoog

The_Knitter
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door lamotep » za 10 jul 2010 15:08

SLT is behalve in de Randstad plus uitlopers voor veel stoptreinen buiten de spits te groot, logisch dat het in de regio dus SGM wordt. Wel zou het handig zijn als NS voor de iets langere termijn toch eens kijkt naar een wat kleiner type stoptrein voor de perifere regio's. SGM is ook gemiddeld al 30 jaar oud en heeft hoewel uitstekend opgeknapt natuurlijk ook niet het eeuwige leven.

lamotep
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door ino94 » za 10 jul 2010 15:20

Dat is wat mij betreft een prima schatting. Als je zegt dat er bijvoorbeeld één SLT per week binnenkomt, heel slecht genomen, dan heb je er t/m januari 2010 ongeveer 28 binnen. Is dat niet al genoeg?

ino94
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door InterRailer » za 10 jul 2010 16:55

Gelukkig dan hoef ik niet meer in zo'n plakding te zitten. De SLT's zijn veel mooier comfortabeler en hebben tenminste airco, wat deze oude krengen niet hebben. We kunnen deze Plan V,s makkelijk kwijt aan Bulgarije of Servië.

Nu nog de ICM viertjes allemaal nog renoveren.

InterRailer
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door Mikos » za 10 jul 2010 16:59

Zullen we vooral onze eigen meningen over het oude plan V (dat wel mooi even richting de 40 jaar rondgereden heeft...) en de nieuwe SLT's (die zich nog maar moeten bewijzen) achterwege laten en het hier alleen hebben over het naderende einde voor Mat'64? glimlach

Mikos
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door SuperGhost » za 10 jul 2010 17:00

lamotep schreef:SLT is behalve in de Randstad plus uitlopers voor veel stoptreinen buiten de spits te groot, logisch dat het in de regio dus SGM wordt.
Dat is ook wel een beetje overdreven hoor. Ook buiten de Randstad heb je wel drukke stoptreinseries.
Bovendien rijden de stoptreinen in de Randstad in hogere frequenties (op sommige trajecten gaat dat naar 6 per uur geloof ik), waardoor de bezettingsgraad buiten de spits niet veel hoger ligt dan de belangrijke stoptreinseries buiten de Randstad (zoals bijv. Nijmegen - 's-Hertogenbosch)

Ik denk dat het eerder aan de spitsdrukte te maken heeft, die in de Randstad vaak wel drukker is, en daardoor SLT noodzakelijk maakt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door Nielske1990 » za 10 jul 2010 17:11

ino94 schreef:Dat is wat mij betreft een prima schatting. Als je zegt dat er bijvoorbeeld één SLT per week binnenkomt, heel slecht genomen, dan heb je er t/m januari 2010 ongeveer 28 binnen. Is dat niet al genoeg?
Stel dat 28 SLT's zo'n 35 stellen SGMm kunnen vrijspelen, dan haal je het dus niet om al het mat'64 te vervangen door SGMm of SLT. In de Randstad rijden nog de nodige V'tjes rond, en in Brabant en Limburg zijn het er ook erg veel. Alleen in de stoptreinomloop Sprinter 4400 + Sprinter 9600 bijvoorbeeld rijdt men bij maximale inzet (bij evenementen) met 24 stellen Plan V. De Sprinter 5200 Tilburg Universiteit - Eindhoven + Sprinter 6400 Eindhoven - Weert rijdt bij maximale inzet op haar beurt met 15 stellen Plan V, dan heb je het bij maximale inzet alleen in de stoptreinseries rond Eindhoven al over 39 V'tjes. Ok, in de normale spitsen is het her en der een stelletje minder, maar rond Eindhoven heb je het over zeker 30 V'tjes. De Sprinter 6800 Roermond - Sittard - Maastricht Randwyck heeft er volgens mij 8 nodig en de Sprinter 6900 Sittard - Nuth - Heerlen geloof ik 4. Dus dat maakt inclusief reserve en onderhoudsstellen zo'n 50 Plan V's in het zuidoosten. Bovendien zitten er in de Randstad nou ook nog de heel wat V'tjes (ik meen in met name de Sprinter 4000 Uitgeest - Amsterdam - Woerden - Rotterdam en de Sprinter 7400 Rhenen - Breukelen (spits: - Amsterdam - Uitgeest) ), dus dat ga je met 28 SLT's vast niet redden. duim omhoog

Nielske1990
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door lamotep » za 10 jul 2010 18:11

In principe is het de bedoeling om de bakken SGM een-op-een te vervangen door SLT, dat veel meer staanplaatsen heeft. Als er inderdaad nog 28 SLT's instromen zijn dat uitgaande van een gelijk aantal 4'tjes en 6'jes zo'n 140 bakken SGM. Rekening houdend met het efficiency verlies in de inzet door de langere SLT-stellen zal het werkelijke aantal misschien 120 bakken zijn en die kunnen dan 60 Plan V's vervangen. Dat is nog niet genoeg maar komt wel redelijk in de richting.

lamotep
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door koosmaterieel64 » za 10 jul 2010 18:18

@Nielske1990: Volgens mij zijn er voor de stoptreindienst Maastricht Randwyck-Roermond meer Plan-V stellen nodig, aangzien er vaker combinatie's van 6 bakken rijden..

SuperGhost schreef:
lamotep schreef:SLT is behalve in de Randstad plus uitlopers voor veel stoptreinen buiten de spits te groot, logisch dat het in de regio dus SGM wordt.
Dat is ook wel een beetje overdreven hoor. Ook buiten de Randstad heb je wel drukke stoptreinseries.
Zeker overdreven. Denk eens aan de stoptrein Utrecht CS-Zwolle deze is erg druk en heeft naar mijn idee het recht om om het kwartier te gaan rijden en met SLT. Dat is denk ik een stuk beter dan DD-AR/MDDm.

[
The_Knitter schreef:En Koos, in Limburg komt er (is de verwachting) helemaal geen SLT. Ter zijner tijd wordt dat SGMm knipoog

Lijkt me sterk, Veolia rijdt met GTW (Lightrail) hoezo zou NS dan een Lightrail inzetten? Dadelijk zit de gemiddelde reiziger liever in de trein van Veolia dan die van NS. Dat kan het doel van de NS toch niet zijn?
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

koosmaterieel64
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door ino94 » za 10 jul 2010 18:56

Koos, denk even na over de aantallen reizigers. Het zou voor de Limburgers leuk zijn als er SLT komt, maar dat heeft daar al snel te veel capaciteit. SGM is er ook met twee bakken, wat op stukken daar veel beter past. Het boeit de NS neem ik aan geen bal of reizigers daar liever in een Veolia of NS-trein zitten. Voor mij is SGM ook zeker niet slechter dan de GTW.

ino94
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door lamotep » za 10 jul 2010 18:57

@koosmaterieel64
Ik had het bewust over Randstad plus uitlopers. Bij die uitlopers horen series met zwaar vervoer als Utrecht-Zwolle, Utrecht-Tiel/Den Bosch en Utrecht-Rhenen. Bij series waarvoor SLT buiten de spits te groot is denk ik aan de stoptreinseries in b.v. Oost-Brabant, Limburg, Gelderland of Twente. Daar lijkt me bijv. GTW of Talent een wat betere maat. Wat je niet wilt is dat straks de frequenties omlaag gaan in de daluren omdat we met zulke grote SLT-eenheden rijden.

Ik zou het overigens ook niet slecht vinden als NS zou besluiten deze "kleine stoptreindiensten" uit te besteden aan Arriva of Veolia. Die hebben wat meer ervaring met efficiente exploitatie van dit soort kleinschaliger spoorvervoer.

Dat de gemiddelde reiziger liever in een nieuwe Veolia-trein zit dan in een NS-trein is vooral nu het geval met de oude Plan V's. SGMm is zodanig verbouwd dat het er als semi-nieuw uitziet, weinig reizigers zullen zelfs maar op de gedachte komen dat het gemiddeld 30 jaar oud is.

lamotep
Bericht Re: NS wil in februari 2011 van alle Plan V's af door Floriss » za 10 jul 2010 20:19

lamotep schreef:SLT is behalve in de Randstad plus uitlopers voor veel stoptreinen buiten de spits te groot, logisch dat het in de regio dus SGM wordt. Wel zou het handig zijn als NS voor de iets langere termijn toch eens kijkt naar een wat kleiner type stoptrein voor de perifere regio's. SGM is ook gemiddeld al 30 jaar oud en heeft hoewel uitstekend opgeknapt natuurlijk ook niet het eeuwige leven.

Hoezo is SLT te groot voor de stoptreinen buiten de Randstad. Met name door jou genoemde gebieden Oost Brabant, Limburg en delen van Gelderland. SLT IV is qua lengte gelijk aan een SGM-3. SLT VI is gelijk aan twee stellen SGM-2. Het verschil zit het met name in de hoeveelheid staanplaatsen. Iets wat buiten de spitsuren oveigens totaal niet relevant is. Waarom zouden wij in Nederland behoefte hebben aan een nog kleiner type stoptrein? Gewoon SLT en SGM inzetten. Buiten de spitsuren met losse stellen. In de spitsuren gekoppeld waar dat noodzakelijk is.

Floriss

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer