Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door Gereke » wo 05 feb 2014 13:42

Chrisdb schreef:
Gereke schreef:Wat moeten jullie toch met die oude rommel. spieren laten zien

Zit in ieder geval beter dan SLT of SGM spieren laten zien

Dan weet jij niet wat zitcomfort inhoudt.

Wat, die uit elkaar donderende veel te rechtop staande banken voor beenlozen? Ik vind SLT echt veel prettiger zitten!

Dat ja. Voor de rest rammelen ze aan alle kanten en maken ze een bak herrie waar je oren niet goed van worden.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door pe_pe » wo 05 feb 2014 13:57

Plan V heeft ten minste geen sluittonen die per deur net niet gelijk gestemd zijn. :tsmile:

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door eelkevd » wo 05 feb 2014 16:25

PvdO schreef:Wat, die uit elkaar donderende veel te rechtop staande banken voor beenlozen? Ik vind SLT echt veel prettiger zitten!

Sorry hoor, maar SLT en beenruimte? laat me niet lachen! verdrietig Die 4 zits daar kan ik nog niet eens mijn voeten kwijt, laat staan de rest van de benenwagen.... SGM gaat nog, maar daar pas ik weer niet bij de 2zits. Lijkt wel of ze voor Aziaten gebouwd zijn.

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door PvdO » do 06 feb 2014 03:07

De beenloosgeoriënteerdheid hebben ze gemeen, ik beweer nergens dat er veel beenruimte is in SLT. Enkel dat er een gebrek aan is in Plan V waar ik overigens veel vaker in de spits in heb gezeten. SLT reed niet zo veel rondom Eindhoven en Zeeland toen ik daar nog in de buurt woonde, Plan V des te meer.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door Chrisdb » do 06 feb 2014 13:00

Gereke schreef:Dan weet jij niet wat zitcomfort inhoudt.

Wat de een lekker vindt zitten mag de ander een ramp vinden knipoog
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door Gereke » do 06 feb 2014 13:50

Klopt. Maar met die open deur had ik ook op jouw post kunnen reageren knipoog .

Gereke
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door SuperGhost » do 06 feb 2014 13:53

Met open deuren rijden is anders ook geen pretje hoor (en niet veilig) tevreden zon
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door Chrisdb » vr 21 feb 2014 10:59

Al met al zullen ze helaas over een aantal jaar buitendienst gaan. Ja, helaas. Ik heb er veel tijd in doorgebracht tijdens mijn jeugd en dat waren vaak heel mooie treinritten. Plan V heeft voor mij - en dat besef je als je wat ouder wordt want ik wilde vroeger alleen maar het snelste van het snelste - toch een klein beetje sentimentele waarde, evenals de ouderwets getrokken treinen in bonte samenstellingen.

Vind het jammer dat ik geen grote achtertuin heb (ik woon 1 hoog), anders had er zo een Plan V-treinstel met rails gerust in mijn tuin mogen staan. Leuk als 'tuinhuisje' of feestlocatie cool

Chrisdb
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door eelkevd » vr 21 feb 2014 15:10

Heel herkenbaar. Al is voor mij een ICR met Plan W en dubbeldeksrijtuig erin al het bontst wat ik me kan herinneren, voor mij is een stoptrein hetzelfde als een Plan V. Heb er veel tijd in doorgebracht, al helemaal toen ze nog naar Utrecht reden vanaf Eindhoven (stopt niet in Lunetten...) Gelukkig rijden de meesten nog rondom Eindhoven dus kan nog even genieten. cool

eelkevd
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door Bloemkooltje-Waldo » vr 21 feb 2014 19:21

Laatst tussen Heerlen en Sittard weer eens een plan V mogen treffen, maar voor mij is het toch een stap in het verleden. Ben ermee vergroeid geraakt, maar de laatste 5 jaar heb ik amper meer een V van binnen gezien.

En ik mis het niet instemmen
Weekendreiziger :)"

Bloemkooltje-Waldo
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door groningen » za 22 feb 2014 23:54

De afvoer van de plan V is weer op gang gekomen. Er stond een plan V op de Woldjerspoorweg in Groningen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door dennistd » zo 23 feb 2014 02:40

Je bedoelt op Groningen Losplaats? Dat stel staat er al ruim een maand als oefenobject voor de brandweer.

dennistd
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door groningen » zo 23 feb 2014 17:09

OK, het staat in de buurt van de sloopplaats door het bedrijf Van Simmeren. Ik zal binnenkort eens tellen hoeveel er bij Onnen nog staan. Er stonden er eens 20. Als je met de trein naar Kropswolde gaat, kun je zien wel nummer in de brand gestoken is.

groningen
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door groningen » do 13 maart 2014 09:47

Het treinstel als oefenplaats in Groningen is de 858.

groningen
Bericht Re: Buitendienststelling Plan V door treinlover » do 26 jun 2014 12:49

Te Zwolle staat er op dit moment nog 1 afgerangeerd te wachten op de sloper .
En in Amsterdam richting Zaandam staan ook nog 2 stellen geloof ik bij de failra stellen op het zelfde rangeerterrein tezamen met een stel 1700 serie loccen .
gwoon goed gek

treinlover
Bericht Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven door Wilson » do 08 okt 2015 10:43

De nu nog rijvaardige treinstellen Mat ’64 hoeven niet uit dienst. Met regulier onderhoud kunnen de laatste stellen nog tot 2017 mee. NS schermt met wettelijke beperkingen, maar die zijn er niet.

Op dit moment rijdt NS nog met 32 stellen Mat ’64, ook wel bekend als Plan V of de Apenkoppen. Deze stellen zijn goed voor 5000 zitplaatsen, maar worden begin volgend jaar van de baan gehaald. Vervanging is er pas later in 2016. In september vangen 11 stellen DDM-1, de oude dubbeldekkers, het zitplaatsentekort op. Dat is ook hoog nodig door de uitbreiding van de OV-Studentenkaart voor mbo’ers boven de 18.

Met de herintrede van DDM-1 spreekt NS de laatste strategische reserve aan. Pas in december komen de eerste nieuwe Stadler-Sprinters op de baan. Tot die tijd mag er weinig misgaan, omdat er veel minder stellen langs de kant staan die direct kunnen worden ingezet dan voorgaande jaren. NS erkent dat de strategische reserve inderdaad minder is dan voorgaande jaren. Verschillende bronnen, betrokkenen en materieelexperts, fronsen hun wenkbrauwen bij die aanpak.

Volgens NS moeten de laatste stellen plan V echt van de baan. Een woordvoerder zegt dat ze een grondige revisie nodig hebben, omdat anders hun ‘wettelijke levensduur’ eindigt. “Opknappen nu de nood zo hoog is? De inspectie staat inzet niet meer toe”, zo tekent de Volkskrant uit de mond van een woordvoerder op. Er zouden aanpassingen aan het exterieur en ‘nieuwe TSI-eisen’ nodig zijn om de stellen door te mogen laten rijden. Daarbij zouden we moeten denken aan een baanschuiver, een gesloten toiletsysteem en aanpassingen op het gebied van passieve veiligheid.

Maar bij de Inspectie is nooit een vraag op tafel gelegd aan welke eisen Plan V zou moeten voldoen om te blijven rijden. “NS heeft zelf aangegeven met Mat ’64 te willen stoppen”, aldus een woordvoerster. Mocht er toch een revisie plaatsvinden, dan zijn eventuele extra eisen volgens haar maatwerk. Dit voorjaar deed de inspectie (ILT) naar aanleiding van een aanrijding in Teuge weliswaar de suggestie om baanschuivers op de stellen te monteren, maar een verplichting was dat allerminst.

De revisie waarover NS rept is, voorlopig althans, bij de meeste treinstellen nog niet aan de orde. Onderhoudsbedrijf Nedtrain, een dochter van NS, rekent voor Mat ’64 een revisietermijn van 9 jaar en 3 maanden. De laatste stellen kregen hun revisie eind 2007. Uitgaande van die termijn, hoeven slechts twee stellen rond de jaarwisseling terzijde te worden gesteld. Daarna kan de rest in principe tot mei blijven rijden, waarna ze geleidelijk moeten afvloeiien. “De laatste zeven stellen kunnen theoretisch zelfs tot in 2017 mee”, aldus een materieelexpert.

NS ontkent dat er tot 2017 kan worden doorgereden. Het geleidelijk afvoeren van het materieel zodra de revisietermijn daadwerkelijk is verstreken, zoals NS normaal gesproken altijd doet, is volgens de woordvoerder geen optie. “Je wil een voorspelbaar product neerzetten en niet elke maand weer andere treinen en ingewikkelde onderhoudsschema’s”, aldus de zegsman.

De vraag is of doorrijden verstandig zou zijn. Een van de vele redenen die NS zelf nog aangeeft is het gebrek aan onderdelen om de treinen te onderhouden. “We moeten onderdelen vaak speciaal laten maken. Dat kost een hoop tijd en geld”, aldus een woordvoerder. Volgens betrokkenen is de doorlooptijd van onderhoud bij de Mat ’64 inderdaad erg lang. Maar daartegenover staat dat een deel van de onderdelen makkelijk te krijgen is, omdat ze kunnen worden ‘geplukt’ van de stellen die aan de kant staan. “Een zoektocht naar onderdelen is geen optie”, aldus de woordvoerder, “Bovendien geldt dat de hardst slijtende onderdelen overal versleten zijn, dus ook bij de sloopstellen.”

“Het minste dat NS kan doen is de stellen tot april aanhouden als strategische reserve, om ze daarna uit te ruilen met de DDM-1-stellen die dan in dienst komen”, zegt een betrokkene. Maar dat is NS niet van plan. Zodra ze terzijde zijn gesteld, wacht de slopershamer.

http://www.ovmagazine.nl/2015/10/mat-64 ... jven-0801/
Groet, Wilson ( HLE 11 gek )\nhttp://www.youtube.com/wilsonhonda"

Wilson
Bericht Re: Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven door Chrisdb » di 20 okt 2015 20:43

Wat een hoop populair communicatie en PR-gepraat. Het was immers te verwachten dat Plan V nog wel even meekon. Te robuust om aan de kant te gaan.

TSI-normen, exterieur, oftewel allemaal termen die ervoor zorgen dat het interessant lijkt. Terwijl NS gewoon wil zeggen dat het commercieel niet meer interessant is om ze te laten rijden. Want stel je toch voor dat de winst terugloopt en Dijsselbloem als aandeelhouder gaat janken! Nog erger dan het Fyra-drama, leuk joh! #sarcastisch

En onderhoud kost tijd en geld. Fijn.
Is het verdienmodel van NS soms 'overvolle treinen waar S&V-ploegen zich door moeten wurmen voor kaartcontrole'? Zijn normaal gevulde treinen dan echt zo onaantrekkelijk?

Chrisdb
Bericht Re: Mat ’64 kan tot 2017 in dienst blijven door Roberta » wo 21 okt 2015 13:18

De laatste stellen nog één maal reviseren en terugbrengen in de oorspronkelijke groene kleur, waarbij het laatste stel het Spoorwegmuseum ingereden wordt zou een fantastische afscheid zijn van Plan V en een ode aan Werkspoor. Maar dat blijft een droom, vrees ik.

Je kan beter een hutje op de heide opknappen in dit kneuterige Nederland.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer