Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waarom rijden overal Stadler treinen?

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Waarom rijden overal Stadler treinen? door SvMp » za 05 dec 2015 20:19

Overal in Europa rijden Stadler treinen.

Mijn vraag: Waarom?

Stadler lijkt wel een monopolie te hebben. In vrijwel elk land rijden ze. En helaas niet alleen op nevenlijnen, maar ook op hoofdlijnen.

Ik vind die Stadler treinen zonder uitzondering troep. Oncomfortabel en vreselijke (felle) verlichting. Alle charme van het treinreizen gaan verloren in deze bussen op treinwielen.

Zijn er geen andere fabrikanten? Of delen ze die treinen gratis uit? Zijn we anno 2015 echt niet in staat om met wat beters te komen?

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door R-K » zo 06 dec 2015 10:47

Ze kunnen snel leveren, zijn flexibel. Hoeven in vergelijking tot Talent2 en Desiro ML in Nederland niet meer toegelaten te worden, zijn ze immers al.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door ibodejoode » zo 06 dec 2015 16:49

Ik vond plan V ook niet best, maar het reed wel en daar gaat het toch om. Ik weet niet wat je zo slecht vindt aan de GTW's. Het enige waar ik wat problemen mee heb is de wat rechte harde zitting met korte steek. Franeker - Groningen met Stadler, ruim een uur, is best te doen. Er rijden er ook veel in Zwitserland, het mekka van de spoorwegen. Als het echt troep was, zag je ze daar niet.

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door groningen » zo 06 dec 2015 16:49

In het europese spoorblad staat een heel artikel over dit bedrijf. Wat ik snel op gepikt is dat het kleine tot grote series treinen kan aanbieden. Heeft het eigenlijk wel ooit een slechte serie aangeboden. 20 jaar geleden was dit nog een zeer klein bedrijf.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door BOW » ma 07 dec 2015 15:42

Wat opvalt in die stellen is die motormodule ( kleine motorwagon ) die diesel of electrisch kan zijn, en alleen de wielen onder die module aandrijft. De rest van de trein kan daardoor technisch veel eenvoudiger worden ( geen motoren, installaties en bundels van kabels door de hele trein ) wat voordelen heeft bij productie, explotatie en onderhoud ( minder gecompliceerd, sneller, lichter, intern ruimer en goedkoper )

Ik zie wel in waarom dat aantrekklijk is voor low-budget operatie terwijl aan de kwaliteit van de trein niets mis is.

Behalve het comfort en bepaalde rij-eigenschappen....maar die dingen zijn ook bedoeld voor rendabel opereren op korte afstand en elk ontwerp is een afweging van compromissen. Om rendabel te zijn op korte afstand moet je comfort voor een groot deel loslaten, en een gecompliceerder treinontwerp ook.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door Chrisdb » do 17 dec 2015 23:14

SvMp schreef: Waarom rijden overal Stadler treinen?

Gewoon, omdat het kan? |-(
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door Roberta » di 22 dec 2015 12:10

Ik heb geen problemen met de Stadler treinen, ik prefereer ze boven de LINT41 treinstellen. Wat comfort betreft, is dat sterk afhankelijk van de inrichting. Op de Maaslijn rijdt men met 3+2 opstelling, en dan is de rit Nijmegen – Roermond geen pretje. Tussen Groningen en Leer Hbf rijdt men met 2+2 opstelling, en daarvan vond ik het comfort en de beenruimte goed. Wat verlichting betreft scoort de enige GTW op de Kippenlijn goed, men heeft daar geel i.p.v. wit licht, en dat knettert 's avonds niet zo op je ogen.

De rijeigenschappen kunnen mijn inziens eenvoudig verbeterd worden door de radafstand van de motormodule iets te verlengen, of door deze 3-assig te maken. Vraag maar eens rond bij rangeerders: daar heeft men liever een 3-assige rangeerloc dan een 2-assige.

En waarom er veel GTW's zijn? Ik denk om dezelfde redenen als bij auto's: goede prijs/kwaliteit verhouding in combinatie met een goede service. Stadler heeft een eigen werkplaats in Nederland...

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door AlexNL » di 02 feb 2016 00:40

Stadler heeft twee sterke punten: hun treinen zijn uitermate modulair, en ze kijken niet neer op kleine bestellingen.

Door die modulariteit is het voor Stadler makkelijk om een trein te maken voor een bepaald land, ook als ze er nog niet eerder zijn geweest. Hoge vloer? Geen probleem. ERTMS? Doen we. Toiletten? Het ontwerp is erop voorbereid. Intercity-inrichting? Geen probleem. Een speciale smalspoorvariant? Tuurlijk, dat kan ook.

En omdat ze ook kleine bestellingen accepteren die snel geleverd kunnen worden, zal een potentiële klant eerder bij Stadler aankloppen. Voor Stadler is een kleine serie geen enkel probleem, daar tegenover staat wel dat de opties beperkt zijn. De trein krijgt de karakteristieke 'Stadlerkop' en ook de inrichting is redelijk standaard en dus herkenbaar.

Voor de 'grote namen' (Alstom, Bombardier, Siemens) is een order voor 5 of 6 treinen niet interessant omdat ze grote overheadkosten hebben (opzetten van een productielijn, toelatingsproces, enz.) waardoor er amper nog winst te halen valt. Zij leveren maatwerk waardoor de doorlooptijd vele malen langer wordt, iets waarvoor in veel concessies tegenwoordig geen tijd is.

Om een voorbeeldje te geven: in november 2013 heeft MTR een bestelling geplaatst voor 6 FLIRTs voor inzet in Zweden. In maart 2015, dus ongeveer 17 maanden later, zaten de eerste betalende reizigers in deze treinen. En dit terwijl Stadler nog nooit een trein had geleverd aan Zweden.

AlexNL
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door Harm » di 02 feb 2016 10:30

Een snelle levering is één van de opties voor de levering van de IC-NG. Evenals betrouwbaarheid. Maar in hoeveel opzichten zou Stadler beter scoren t.o.v. Alstom, Bombardier en Siemens?

Alstom heeft wereldwijd een goede reputatie als om ERTMS gaat. Siemens heeft de laatste tijd veel problemen gehad met de NMBS Desiro. Van de overige Desiro in andere landen hoor je geen klachten. Bombardier levert regelmatig met andere concerns de treinen. Bombardier & Hitachi Rail Italy (ETR 1000), Bombardier & Talgo (AVE S - 102), Bombardier & Alstom (M 7), Bombardier & Siemens (Sprinter Light Train). Om maar een aantal voorbeelden te noemen. Opvallend is dat Bombardier meestal niet de (ERTMS) beveiligingssystemen levert. Wel de (stuurstand) rijtuigen, assembleert en het interieur verzorgt. Om maar een aantal voorbeelden te noemen.

Van de grote vier heeft ieder zijn kwaliteiten. Stadler kan in ieder geval snel een trein leveren. Maar om dit doorslaggevend zal zijn voor de levering van de IC-NG? In ieder geval is Stadler met zijn Flirt IC een goede kandidaat voor de nieuwste NS IC.

Als er gekozen voor Stadler dan zou het mooi zijn als het dezelfde design als deze Flirt IC: :p

http://www.stadlerrail.com/media/tmp/ca ... le_q95.jpg

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door eelkevd » di 02 feb 2016 10:52

Hoe ziet de binnenkant eruit van die trein? Want de NS zal er een geel/blauw kleurtje overheen doen. Valt me overigens nu op hoe lang de kop doorloopt.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door AlexNL » di 02 feb 2016 11:00

eelkevd schreef:Hoe ziet de binnenkant eruit van die trein?

Deze NSB-conducteur geeft je een rondleiding:

En MTR Express heeft een paar video's gemaakt over hun FLIRT:

Technisch verschillen deze FLIRTs niet veel. Toch zijn het heel andere treinen. ;)

AlexNL
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door Harm » di 02 feb 2016 11:07

Comfortabel genoeg om te reizen in Nederland. Het interieur is zoal prima. (yes)

Harm
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door eelkevd » di 02 feb 2016 11:09

Takk!

Die MTR ziet er erg goed uit, lijkt me wel 1e klasse wat ze lieten zien of is dat ook 2e klasse? Die BR 75 van de NSB heeft 2+3 opstelling wat jammer is. Je ziet in het filmpje ook dat ze die niet met 3 gebruiken, het oogt krap als wat de Belgen ook hebben. Hopelijk gaat de NS hier niet voor. ;)

eelkevd
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door AlexNL » di 02 feb 2016 11:32

MTR Express heeft maar één klasse, die je ziet.

Ik vind overigens dat beeldmateriaal alleen de trein niet goed recht doet. Ik stond een paar maanden terug in Södertälje op het perron toen dat ding aankwam... Wauw. (inlove)

AlexNL
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door eelkevd » di 02 feb 2016 15:17

Kan ik me voorstellen. Op internet ziet de buitenkant er heel goed uit! De ruimte ook van binnen is indrukwekkend, daardoor echt stoelen per persoon apart. NS zal bij zo'n trein 1 extra zitplaats willen creëren waardoor het onaantrekkelijker wordt.

eelkevd
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door Harm » di 02 feb 2016 22:44

Heb specificaties opgezocht van de NSB Class 74:

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archiv ... 72141a.pdf

Als je kijkt naar de specificaties van de IC-NG zoals die zijn te vinden op Tenderned:

http://www.ovmagazine.nl/2014/07/ns-sta ... itys-2154/

De Noorse Flirt IC voldoet in ieder geval aan de eis met een gelijkvloerse instap van 760 mm. De vierdelige class 74 is 105,5 meter lang. Een zesdelige NSB Flirt IC zou (2 x 27,5 m) + (4 x 25 m) = 155 meter. Vier of zesdelige IC-NG voldoen dan aan de NS specificaties indien de IC-NG van deze IC. Want de lengte van de treinstellen moeten 80 meter, 110 meter of 160 meter zijn. De trein heeft ook wijde deuren.

Natuurlijk moet de trein ook aangepast worden. Is de NSB Flirt met zijn breedte van 3200 mm niet te breed voor het Nederlandse spoornet? Het moet aangepast worden voor het rijden onder 15oo volt en 25 KV en voorzien worden van ATB-NG en ERTMS level 2 3.0. Daarin zal de Coradia Liner V 200 waarschijnlijk ook geschikt voor zijn. Het vermogen van 4500 KW is in ieder geval prima. Met zo'n vermogen kan de trein in Nederland waarschijnlijk snel optrekken. Ook een eis van de NS. 200 km p/u rijden kan deze trein onder 25 KV dan moeiteloos. Het vermogen onder 1500 volt mag minder zijn. Tenzij NS de IC-NG op de Hanzelijn ook met 200 km p/u wilt rijden.

Harm
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door AlexNL » wo 03 feb 2016 02:35

De FLIRTs van MTR en NSB zijn gebouwd volgens het Noorse/Zweedse* omgrenzingsprofiel, dat is breder dan het onze. Die FLIRTs zouden hier dus niet zonder meer kunnen rijden.

* De Noorse en Zweedse spoornetten zijn qua techniek heel erg gelijk aan elkaar. Ze gebruiken beide 15 kV 16,7 Hz, hetzelfde beveiligingssysteem, dezelfde seinen, enzovoorts. Er zitten wel wat verschillen in wat seinbeelden betekenen.

AlexNL
Bericht Re: Waarom rijden overal Stadler treinen? door Chrisdb » wo 03 feb 2016 08:50

AlexNL schreef:De FLIRTs van MTR en NSB zijn gebouwd volgens het Noorse/Zweedse* omgrenzingsprofiel, dat is breder dan het onze. Die FLIRTs zouden hier dus niet zonder meer kunnen rijden.

* De Noorse en Zweedse spoornetten zijn qua techniek heel erg gelijk aan elkaar. Ze gebruiken beide 15 kV 16,7 Hz, hetzelfde beveiligingssysteem, dezelfde seinen, enzovoorts. Er zitten wel wat verschillen in wat seinbeelden betekenen.

Alles valt aan te passen.
Hoe dan ook zou ik een voorstander zijn van FLIRT-IC's ten opzichte van de conventionele merken als Bombardier, Alstom en Siemens. Daarachter een zuinige gedachte:

- De eerste lading nieuwe sprinters komt eveneens van Stadler
- Er komt een moment dat ook de IC-NG niet meer toereikend is
- Door vervolgens de IC-NG op hetzelfde platform als de nieuwe sprinter te bouwen, kan in geval van nood materieel omgebouwd worden van Sprinter naar IC en vice versa.

En ja, bij Stadler hebben ze zeker oog voor comfort :)
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer