Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Beneluxtrein met I6 en I10

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Beneluxtrein met I6 en I10 door Wilson » do 14 apr 2016 09:15

Om de ombouw van de ICRm rijtuigen mogelijk te maken worden er vanaf
april 2016 in de IC Brussel ook stammen met I6/ I10 rijtuigen van de NMBS ingezet.
De samenstelling van deze stammen is planmatig als volgt:
HLE 28 - BI10 - BI10 - BI10 - BI6 - AI10 - BI10 - BI10.
Groet, Wilson ( HLE 11 gek )\nhttp://www.youtube.com/wilsonhonda"

Avatar gebruiker
Wilson
Berichten: 157
Geregistreerd: ma 30 jun 2008 10:44
Woonplaats: Rotterdam
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Daan » do 14 apr 2016 09:21

April 2016 is nogal vaag. Iets concreets?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Harm » do 14 apr 2016 09:36

Deze samenstelling kan hooguit mee totdat de Benelux+ via de HSL gaan rijden. Want de I 6 en I 10 heeft geen toiletten met gesloten circuit, luchtdichte ramen.

Zou graag de I - 11 in de Benelux + zien. Wie weet gebeurt dat na instroom van de M 7. Wie weet moet de kop van deze topic bijgevoegd worden met de I - 11.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door eelkevd » do 14 apr 2016 09:52

Zou dat de reden kunnen zijn dat ze het een jaar uitstellen om de Benelux over de HSL te sturen ipv Roosendaal? Omdat er geen materieel is om het te doen?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door flv-fgsp » do 14 apr 2016 15:09

eelkevd schreef:Zou dat de reden kunnen zijn dat ze het een jaar uitstellen om de Benelux over de HSL te sturen ipv Roosendaal? Omdat er geen materieel is om het te doen?

Nee, de enige reden voor het uitstel van de omklap is de moeilijke verhouding Bombardier - ERMTS.

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Chrisdb » vr 15 apr 2016 09:37

Wilson schreef:Om de ombouw van de ICRm rijtuigen mogelijk te maken worden er vanaf
april 2016 in de IC Brussel ook stammen met I6/ I10 rijtuigen van de NMBS ingezet.
De samenstelling van deze stammen is planmatig als volgt:
HLE 28 - BI10 - BI10 - BI10 - BI6 - AI10 - BI10 - BI10.


Ze doen maar, als-ie maar rijdt...
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door groningen » vr 15 apr 2016 10:04

En die dingen mogen ook in Nederland rond rijden?!
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door eelkevd » vr 15 apr 2016 13:21

Ze hebben goedkeuring, en zijn niet daarna verbouwd dus ja, ze mogen nog steeds hier rijden.

Lees op wiki dat een aantal i10 rijtuigen een aanpassing hebben gehad dat ze 200 km/h kunnen en in de IC-O ingezet worden (Brussel - Wezet).

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door en-es » vr 15 apr 2016 16:36

Deze rijtuigen hebben toch al eens in de Benelux Express gereden? Ik heb ooit in zo'n rijtuig gezeten met middengang in de Benelux Express. Is wel een aantal jaren geleden.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door John » vr 15 apr 2016 16:40

Waren dat geen rijtuigen uit Oostenrijk? Die hebben ook een tijdje meegereden in de Benelux.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door en-es » vr 15 apr 2016 19:16

Die Oostenrijkse rijtuigen hebben ook gereden, al waren dat volgens mij coupérijtuigen. Maar ervoor hadden enkele Benelux Expressen ook al I6 en/of I10 rijtuigen. Ik meen ergens in 2010. Weet zeker dat ik ooit in zo'n rijtuig heb gezeten tussen Amsterdam en Brussel destijds.

en-es
Berichten: 2949
Geregistreerd: zo 09 apr 2006 13:17
Woonplaats: Baarn
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door John » vr 15 apr 2016 19:17

Da's waar ook. Dat was een paar jaar eerder dan die Oostenrijkers.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door flv-fgsp » ma 18 apr 2016 15:36

De inzet van I10 is uitgesteld, de pennenlikkers van I&W hadden een missend stempel gevonden...

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Daan » ma 18 apr 2016 16:02

I&W?

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door John » ma 18 apr 2016 17:48

Waarschijnlijk de Nederlandse inspectie die tegenwoordig ILT heet? Moet er nu ergens anders materieel gevonden worden of blijft er toch genoeg ICR beschikbaar?

Rijdt ICR overigens nog ergens op het hoofdrailnet?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Harm » ma 18 apr 2016 18:28

Als NMBS zo vriendelijk om een aantal van de 163 I - 11 rijtuigen af te staan zou het kunnen. Die zijn als goed is al toegelaten op het Nederlandse spoornet. Ze hebben immers al samen met de locomotief reeks 13 al gereden tussen Maastricht - Brussel.

De I - 11 wordt voornamelijk ingezet tussen Eupen - Oostende. Dat zijn lange samenstellingen.

De ICR rijdt niet meer op het hoofdrailnet. Er zijn de volgende samenstellingen met ICR:

IC Direct Amsterdam - Schiphol - Rotterdam (2 keer p/u): 9 sandwichstammen met 2 Traxx met 4 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR. NS kocht hier de eerste levering van 18 Traxx locomotieven bij Bombardier.
IC Direct Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda (2 keer p/u): NS huurde 12 Traxx bij Alpha Trains en 6 bij Macquire Rail. En had toen 77 zgn. Priorijtuigen. Samenstelling bestaat uit 1 Traxx, 4 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR.
IC (Direct) Den Haag - Eindhoven (2 keer p/u): Volgens Rail Magazine worden er 19 Traxx en 90 ICR ingezet. Samenstelling is 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 ICR. Niet bekend hoeveel tweede klas ICR en hoeveel eerste klas ICR het wordt. Waarschijnlijk is dan één stam bestaande uit 1 Traxx met 9 ICR. Reservestam?
IC Amsterdam - Brussel: 14 stammen bestaande uit NMBS reeks 28 met 5 tweede klas en 1 eerste klas.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door MichaBen » ma 18 apr 2016 19:25

Ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar 9 AMRO (Asd-Rtd) stammen is wat overdreven. Het zijn er slechts 7, Benelux zou er 13 moeten hebben, ICD Asd-Bd 10 en Gvc-Ehv 12, totaal 42 stammen met 288 rijtuigen. Samenstelling is wat complex, basis is één eerste klas rijtuig voor de Benelux en twee voor de overige stammen, wat het lastig maakt is dat er diverse soorten 2e klas rijtuigen zijn. Naast het normale 2e klas rijtuig heb je nog de BD (2e klas met bagageafdeling), Bf (2e klas met fietsenafdeling) en BDs (2e klas met bagageafdeling en stuurstand, waarbij de stuurstand ongebruikt is).

Zover ik begrijp hebben de stammen van Asd-Bd (nu in revisie) en de oude Beneluxstammen een BD rijtuig erin, de nieuwe Beneluxstammen en een deel van de Gvc-Ehv stammen hebben/krijgen een Bf rijtuig en de BDs rijtuigen zitten in de AMRO, nieuwe Beneluxstammen en Gvc-Ehv stammen. Rest van de 2e klas zijn gewone B rijtuigen.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door John » ma 18 apr 2016 19:41

7 + 10 stellen voor de IC direct? Dat is wel een hele ruime reservevloot.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron