Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Beneluxtrein met I6 en I10

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Harm » ma 18 apr 2016 19:47

MichaBen schreef:
Ik weet niet waar je die informatie vandaan haalt, maar 9 AMRO (Asd-Rtd) stammen is wat overdreven. Het zijn er slechts 7,


Sla hier enigszins een slag naar. Komt op 18 Traxx : 2 = 9. Maar natuurlijk zijn ook reservestammen nodig.

MichaBen schreef:
Benelux zou er 13 moeten hebben


Las in een spoorblad dat vanwege de langere reistijd via Brussel Nationaal Luchthaven er 14 stammen waren. Weet niet meer welke spoorblad het was. Spoorwegjournaal?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door MichaBen » ma 18 apr 2016 20:46

Voor de exploitatie zijn 10 stammen nodig voor Amsterdam - Brussel, de rest is reserve. Dat is inclusief een kering van 1,5 uur in zowel Brussel als Amsterdam (waarbij de trein leeg naar het emplacement rijdt, gereinigd wordt, de loc wordt omgelopen en de trein leeg naar zijn beginpunt terugrijdt). Voor Amsterdam - Breda zijn 7 stammen nodig (inclusief het leeg naar Watergraafsmeer rijden in Amsterdam) en voor Amsterdam - Rotterdam zijn 4 stammen nodig (deze keert in Amsterdam zelf zonder via de Watergraafsmeer te rijden). Voor elke treindienst zijn er dan 3 stammen reserve / in onderhoud.

Voor Den Haag - Eindhoven zullen 8 stammen nodig zijn (kering van circa een half uur in zowel Den Haag als Eindhoven), deze zal dan vier stammen voor reserve / onderhoud hebben. Dat is meer dan bij de andere treindiensten, maar Amsterdam - Rotterdam en Amsterdam - Breda kunnen natuurlijk van elkaars reservestam gebruik maken omdat deze stammen even lang zijn en grotendeels dezelfde route afleggen.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Harm » di 19 apr 2016 07:07

MichaBen schreef:
Voor de exploitatie zijn 10 stammen nodig voor Amsterdam - Brussel, de rest is reserve. Dat is inclusief een kering van 1,5 uur in zowel Brussel als Amsterdam (waarbij de trein leeg naar het emplacement rijdt, gereinigd wordt, de loc wordt omgelopen en de trein leeg naar zijn beginpunt terugrijdt


Lange keertijd. Met motorrijtuigen zal de keertijd vast wel verkort worden als de motorrijtuigen al onder de kap bij station Amsterdam C en Brussel Zuid/Midi kan keren. Spaart mogelijk 1 treinstel uit.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door eelkevd » di 19 apr 2016 08:49

Dan moeten ze in Amsterdam ook gaan reinigen onder de kap.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Chrisdb » di 19 apr 2016 09:02

Harm schreef:
MichaBen schreef:
Voor de exploitatie zijn 10 stammen nodig voor Amsterdam - Brussel, de rest is reserve. Dat is inclusief een kering van 1,5 uur in zowel Brussel als Amsterdam (waarbij de trein leeg naar het emplacement rijdt, gereinigd wordt, de loc wordt omgelopen en de trein leeg naar zijn beginpunt terugrijdt


Lange keertijd. Met motorrijtuigen zal de keertijd vast wel verkort worden als de motorrijtuigen al onder de kap bij station Amsterdam C en Brussel Zuid/Midi kan keren. Spaart mogelijk 1 treinstel uit.


Kering in Brussel gaat toch via de Bundel C of Vorst of is dat inmiddels weer veranderd?
In dat licht zou je het dan wel redden met 10 stammen?
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door John » ma 02 mei 2016 13:59

Rijden ze nu toch in de Benelux? Zag gister NMBS rijtuigen bij Amsterdam rijden. Niet gezien of er passagiers in zaten.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door MichaBen » ma 02 mei 2016 14:15

Er rijden nu inderdaad twee stammen met Belgische rijtuigen rond, dat zouden er binnenkort zelfs vier worden.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door John » ma 02 mei 2016 16:10

NS heeft er inmiddels zelf ook een persbericht over naar buiten gebracht: http://nieuws.ns.nl/tijdelijk-belgische ... y-brussel/

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door flv-fgsp » di 03 mei 2016 07:56

Vanaf 8 mei rijden ze in de volgende treinen:
9219 - 9240 - 9259
9216 - 9235 - 9256
9220 - 9239 - 9260
9223 - 9244 - 9263

Deze week alleen in:
9219 - 9240 - 9259
9216 - 9235 - 9256

flv-fgsp
Berichten: 268
Geregistreerd: vr 21 jan 2011 21:16
Woonplaats: Leuven
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Roberta » zo 08 mei 2016 22:39

Chrisdb schreef:De HSL-soap begon toen ik 16 was, als de oplossing er is ben ik bijna 40. WTF.

Om maar te zwijgen van de Noord-Zuid lijn en de A4 tussen Den Haag en Rotterdam....

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Chrisdb » ma 30 mei 2016 11:52

NS schrapt Belgische wagons vanwege gevaarlijke deuren

De NS heeft besloten om geen Belgische treinstellen in te zetten op de lijn tussen Amsterdam en Brussel. De problemen met de deuren moeten eerst worden opgelost.

Afgelopen vrijdag bleek dat de deuren soms lastig sluiten. In een paar weken tijd vlogen ze bovendien wel tien keer plotseling uit het slot tijdens het rijden.

Het besluit tot het schrappen van de treinstellen is gisteravond al genomen, zo laat de NS weten aan RTL Z. "Al is er geen gevaarlijke situatie voorgekomen willen we eerst aanvullend onderzoek doen", aldus een woordvoerder. "Daarom wordt er per direct niet meer gereden met deze wagons." De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft zondag een rijtuig geïnspecteerd. De resultaten daarvan zijn nog onbekend.

De NS zegt verder 'behoorlijk last' te hebben van de spoorstaking in België. Vanavond en ook morgen rijden er daardoor sowieso geen treinen op het traject.
Eigen materieel

NS wil daarna eigen materieel inzetten om de Belgische rijtuigen te vervangen. Informatie over de dienstregeling volgt op een later tijdstip. "Wij betreuren de gevolgen voor onze reizigers en zullen er alles aan doen om de hinder voor onze reizigers zo veel mogelijk te beperken", schrijft de NS.

Bron: RTLNieuws
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Harm » ma 30 mei 2016 12:48

Weer het zoveelste bewijs dat NMBS & NS de Benelux + niet de hoogste prioriteit heeft tussen Amsterdam - Brussel. De I - 11 rijtuigen zal NMBS niet kunnen missen tussen Oostende - Eupen en Brussel - Vise. De geschiedenis van de Benelux van 2005 tot heden is een waslijst aan klachten.

De afspraken zijn dat de huidige Beneluxtrein blijft rijden tot eind 2024. Zal het niet beter zijn als de nieuwste NS IC met permissie van NMBS al eerder ingezet gaat worden tussen Amsterdam/Den Haag - Brussel? Is die afspraak in beton gegoten?

Een eventuele IC 200 België zal aan de specificaties van NS en NMBS moeten voldoen. Weet natuurlijk niet hoeveel overeenkomsten en verschillen zijn tussen de specificaties van NS en NMBS zijn. Maar als de Thalys kan en mag rijden tussen Nederland - België dan mag een IC 200 toch ook in België rijden? Tenzij NMBS er geen belang bij heeft. In dat geval kunnen NS en NMBS beter gaan scheiden.

De IC 200 België zal naast de NS specificaties onder andere extra moeten voldoen aan de volgende specificaties:

- Rijden onder 3000 volt
- Hoe lang is TBL nog verplicht voor de treinen tussen Nederland - België? ERTMS zal worden geïnstalleerd op vele spoorlijnen op korte termijn.
- uitstappen op lagere perrons? Zijn de perrons op station Antwerpen Berchem en Mechelen op 76 cm hoogte? Weet ook niet of dat een eis van NMBS is. De Traxx + ICR stopt er ook.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door eelkevd » ma 30 mei 2016 13:30

Ik hoop dat dat bij een vervolgbestelling mee gaat komen maar zal nu bij de ICNG niet gebeuren. De NS heeft al een procedure aan haar broek hangen wegens de voorgenomen keuze van Alsthom, als ze dan ook nog snel 3000V ondersteuning en TBL aan toevoegen dan zijn er 2 extra die miepen. (talk)

Maar ben benieuwd waar de ICRm vandaan komt? Is het wat nu op de HSL rijd als IC-Direct nu de klos?

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Harm » ma 30 mei 2016 18:54

Je bedoelt dat de IC Direct stammen bestaande uit 4 tweede klas en 2 eerste klas ICR nog meer gaan inkorten? Stel dat bij alle huidige IC Direct stammen 1 tweede klas ICR weggehaald wordt. Dat is vragen om problemen want dan stromen de klachten over overvolle IC Direct binnen. En zal de staatssecretaris mogelijk een tweede Strike gaan geven. Lijk me duidelijk dat het niet gaat gebeuren.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door MichaBen » ma 30 mei 2016 21:01

Misschien kan men de revisie nog opschorten, of juist versnellen. ICR is er voldoende, maar met de planning die men aanhoud zijn er veel te veel tegelijk in revisie. Er zouden op papier zo'n nog zestien (!!) stammen plus 36 losse rijtuigen aanwezig moeten zijn, maar door de huidige planning zijn die blijkbaar niet beschikbaar. Naar mijn idee lastig uit te leggen aan je reiziger dat je zo'n 45% van je materieelvloot in één keer buitendienst neemt.

Of alle stammen toegelaten zijn in België durf ik niet te zeggen. Momenteel rijden er wel een aantal stammen afkomstig van de IntercityDirect tijdelijk in de Beneluxdienst, de IntercityDirect zelf wordt momenteel tijdelijk gereden door ingekorte stammen die voor Den Haag - Eindhoven bedoeld zijn.

MichaBen
Berichten: 1215
Geregistreerd: vr 05 jan 2007 18:43
Woonplaats: Nergens
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Chrisdb » di 31 mei 2016 08:14

Dat je de zaak aanpast aan de HSL is logisch, maar een complete revisie ... beginjaren 2000 heeft het hele zooitje ICRm een revisie gehad, amper 10 jaar later wordt de zaak opnieuw gereviseerd.
De logica ontgaat me hier ook enigszins...
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door eelkevd » di 31 mei 2016 08:32

Die complete revisie is normaal. Volgens mij heeft de NS vaker de gewoonte om na 15 jaar een grote revisie te doen en daarna na 7.5 a 10 jaar opnieuw.

Harm schreef:Je bedoelt dat de IC Direct stammen bestaande uit 4 tweede klas en 2 eerste klas ICR nog meer gaan inkorten? Stel dat bij alle huidige IC Direct stammen 1 tweede klas ICR weggehaald wordt. Dat is vragen om problemen want dan stromen de klachten over overvolle IC Direct binnen. En zal de staatssecretaris mogelijk een tweede Strike gaan geven. Lijk me duidelijk dat het niet gaat gebeuren.

Inderdaad, dan worden die ook erg kort. En het is de premiumdienst van de NS.
Maar de NS heeft ook de verplichting om de Benelux in ieder geval tot Roosendaal te rijden.

En ben bang dat veel van de ICRm's niet België in mogen.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Beneluxtrein met I6 en I10 door Daan » di 31 mei 2016 08:55

Chrisdb schreef:Dat je de zaak aanpast aan de HSL is logisch, maar een complete revisie ... beginjaren 2000 heeft het hele zooitje ICRm een revisie gehad, amper 10 jaar later wordt de zaak opnieuw gereviseerd.
De logica ontgaat me hier ook enigszins...


Nou complete revisie. Er is een wandje bestickerd en er zijn nieuwe stoelen geplaatst in de tweede klas. Daarnaast zijn de buitenwanden opnieuw gespoten en bestickerd en waarschijnlijk een technische revisie. Ze moeten in ieder geval allemaal aangepast worden voor de HSL en Traxx. Dat hebben die rijtuigen gewoon echt nodig gezien het gedateerde uiterlijk en de technische eisen. Een revisie was dus onvermijdelijk. Zeker als je bedenkt dat de benelux nog 10 jaar mee moet. Ik vraag me ook af wat je had gezegd als er geen revisie was gedaan.

Daan
Berichten: 427
Geregistreerd: di 10 maart 2009 13:08
Woonplaats: IJmuiden
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Reizigersvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron