Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Reizigersvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf 2020

Discussies, vragen en opmerkelijke reiservaringen.

Plaats een reactie

Bericht Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf 2020 door FRAM-9390 » di 31 jan 2017 21:53

Bedrijven kunnen zich vanaf vandaag inschrijven om het openbaar vervoer in Fryslân vanaf 2020 over te nemen. De eisen voor de consessies hiervoor zijn dinsdag door de provincie bekend gemaakt. De concessies voor het openbaar vervoer zullen in samenwerking met de provincie Groningen worden gedaan.

De nieuwe contracten voor de trein lopen voor een periode van 15 jaar: van 2020 tot 2035. Die voor bussen lopen voor een periode van tien jaar. Qua eisen wil de provincie bijvoorbeeld dat het materiaal van de nieuwe vervoerder extra comfortabel is op lange afstanden. Daarnaast wil de provincie graag dat er gebruik gemaakt wordt van duurzame brandstoffen. Om uiteindelijk uit te komen op openbaar vervoer dat volledig vrij is van uitstoot wat het milieu vervuilt.

Het hedendaagse personeel moet door de eventueel nieuwe vervoer volledig worden overgenomen. Volgens de provincie speelt sociale veiligheid hier in Fryslân niet heel erg. Ze willen graag dat dit zo blijft, en eisen dus ook dat er niet geconcureerd wordt op sociale veiligheid. In de zomer moet duidelijk worden welk bedrijf vanaf 2020 de inwoners van Fryslân mag vervoeren.

De link naar het artikel op Omrop Fryslân, met meer info en hyperlink: http://www.omropfryslan.nl/nieuws/69605 ... vanaf-2020

FRAM-9390
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf door FRAM-9390 » di 31 jan 2017 22:03

Uit het Programma van Eisen blijkt dat de aandrijving electrisch moet geschieden, zoals diesel-electrisch, liefst met vervangbatre modules (vergelijk: Stadler).

Hierdoor valt helaas de statige BUFFEL af; die overigens aan het eind van de concessie ook al 40 jaren zou zijn.

FRAM-9390
Bericht Re: Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf door ibodejoode » do 02 feb 2017 01:15

Een vreemde voorwaarde in het pakket van eisen vind ik dat de inschrijver met een voorstel / oplossing moet komen zodat het op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven mogelijk wordt om een geregelde halfuursdienst te realiseren. Ik ben er zelf ook voorstander van, maar ik zie de oplossing eerder van Prorail komen dan van de vervoerder. Halverwege Franeker - Dronrijp moet er een passeerspoor komen. Iets anders is in mijn ogen niet mogelijk.

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf door FRAM-9390 » do 02 feb 2017 01:34

ibodejoode schreef:Een vreemde voorwaarde in het pakket van eisen vind ik dat de inschrijver met een voorstel / oplossing moet komen zodat het op het traject Leeuwarden - Harlingen Haven mogelijk wordt om een geregelde halfuursdienst te realiseren. Ik ben er zelf ook voorstander van, maar ik zie de oplossing eerder van Prorail komen dan van de vervoerder. Halverwege Franeker - Dronrijp moet er een passeerspoor komen. Iets anders is in mijn ogen niet mogelijk.

Destijds in de tijd van NS toen het westelijke eindpunt nog Harlingen was i.p.v. Harlingen Haven, was het mogelijk en passeerde men te Dronrijp. De trein die af een toe Harlingen Haven reed gekoppeld mee en een ruimere dienstregeling.

Ik heb het PvE niet voldoende gelezen, maar zou een mogelijkheid ook kunnen zijn:
- treinverbinding Leeuwarden - Harlingen
- aanvullende taxibusdienst: Harlingen - Harlingen Haven

Een andere oplossing zou zijn met materieel te gaan rijden dat een hogere acceleratie en maximum snelheid heeft, zodat alsnog Dronrijp als passeermogelijkheid kan dienen.

FRAM-9390
Bericht Re: Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf door ibodejoode » do 02 feb 2017 10:54

Ik heb een paar maanden geleden wel gelezen in de LC dat de provincie dacht aan het 1x per uur overslaan van de haltes Dronrijp en Mantgum, maar is nu niet terug te vinden in het PvE, daar kwamen ook de nodige protesten tegen. Wel staat erin dat er een afwijking mag zijn van 10%, dus 27 / 33 ipv 30 / 30.

Harlingen Haven - Haven loskoppelen lijkt mij geen goede zaak omdat reizigers voor de boot met veel bagage zitten.

Wordt dit niet opgelost dan blijft voor mij de relatie Franeker en verder dan Zwolle 1x per uur, ook al gaat NS in de toekomst met IC 30 / 30 rijden. Tenzij er alsnog enkele miljoenen gestoken worden in een inhaal mogelijkheid halverwege Franeker-Dronrijp

ibodejoode
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf door FRAM-9390 » za 04 feb 2017 01:33

Een passeermogelijkheid halverwege Franeker-Dronrijp lijkt mij niet haalbaar.

Vanwege:
- eind jaren '70 was er nog een risico op opheffen van de spoorbaan. Dankzij de lichtere Wadlopers werden de onderhoudskosten aan het spoor gereduceerd. Of ProRail een grote investering in de spoorbaan gaat doen lijkt mij ondenkbaar.
- tevens is het de vraag waar tussen die station de spoorverdubbeling komt. Eigenlijke zou het gehele baanvak Franeker-Dronrijp dan moeten worden verdubbeld, anders moet ongetwijfeld elke keer één van de treinen op de ander wachten en dus tot stilstand moeten komen.

FRAM-9390
Bericht Re: Vanaf nu inschrijven op overname openbaar vervoer vanaf door jcvjcvjcvjcv » di 03 okt 2017 20:35

Dat laatste gebeurd tussen Zutphen en Winterswijk ook.

jcvjcvjcvjcv

Plaats een reactie

Keer terug naar Reizigersvervoer